Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 14223 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #120 skrivet: januari 03, 2021, 19:07:27 »
Har även passat in en intercooler i fronten. Fick bli biltemas lilla, men det är nog på gränsen att det går, blev väldigt trångt mellan framlamporna.

Borrade även upp hålen i fronten för att få 2.5tums rör till intercoolern. La en bit gummilist i hålen för att det inte skall skaca och ha oljud.

Tyvärr så passar inte längre Hella grillen in längre, så får köra orginalgrill tillsvidare. Men skall se om det finns nåra lågprofilslampor man kunde lägga i Hellan för att få den att rymmas med intercoolern också.
« Senast ändrad: januari 03, 2021, 19:09:15 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #121 skrivet: januari 03, 2021, 19:19:18 »
Tror inte jag lär ha några problem med tryck i toppen med tanke på att det är nyrenoverat och jag inte kommer köra jättehögt laddtryck. Men tänkte ändå att jag hellre spenderar en timme nu på att knåpa ihop ett stopp för det bakre tätningslocket i toppen än att spendera nån timme på att torka olja från motorutrymmet ifall man skulle råka blåsa ut det.

Knåpade även ihop en liten mätarhållare till laddtryck och afr. Kommer ha denna laddtrycksmätare i början för att ha lite bättre koll (då volvo 460 mätaren inte har några tal utskrivna). Jag har beställt ett Innovate mtx-l plus wideband för att förhoppningsvis inte ha sönder motorn genast. :)
« Senast ändrad: januari 04, 2021, 08:55:57 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #122 skrivet: januari 06, 2021, 17:48:22 »
Update igen,

Lyfte ur motorn ur bilen idag. Det gick riktigt smidigt, hade inte några problem alls egenligen då jag redan lossat avgasröret i ett tidigare skede, och det är väl det som brukar strula mest kan jag tänka mig.

Hade tänkt att jag skulle lyfta i nya motorn i helgen, men tror nog jag skall spendera lite tid på att snygga upp motorutrymme före, har ju inte bråttom direkt. :)

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #123 skrivet: januari 11, 2021, 20:45:45 »
Update dags,

Har låssats vara en rödblockare i helgen. Har suttit i motorutrymmet och spottat och fräst medan jag slipat för lack. Hittade även några små rostområden, men inget som inte stålborste och rostskyddsprimer skulle klara av (kan ha varit tvungen att fixa något enstaka hål också  ::) )

Sedan blev det lack, ingen utställningsfinish direkt, men det är en färg iallafall. 8)

Så har även de sista delarna för oljereturen trillat in, skall hoppas oljematningsgrejjerna jag beställt också hinner komma före motorn åker i.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16894
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #124 skrivet: januari 12, 2021, 22:19:26 »
Wow! Så kul att kolla när du bygger!
Gillar att du använde flexrör och V-band när du byggde downpipe och början på avgassystemet.
Även om flexrör gör sig bättre längre bak i systemet där det inte sitter stumt mot motor och stumma upphängningar i transaxelröret.
Ångrar att inte jag lackade motorutrymme och motorblock etc. när jag bytte motor.
Men då hade resten av bilen sett ännu sämre ut istället!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #125 skrivet: januari 13, 2021, 19:15:40 »
Wow! Så kul att kolla när du bygger!
Gillar att du använde flexrör och V-band när du byggde downpipe och början på avgassystemet.
Även om flexrör gör sig bättre längre bak i systemet där det inte sitter stumt mot motor och stumma upphängningar i transaxelröret.
Ångrar att inte jag lackade motorutrymme och motorblock etc. när jag bytte motor.
Men då hade resten av bilen sett ännu sämre ut istället!  ;D

Tackar! Jag kan ha använt flexröret mera för att inte behöva vara så noga med passformen på downpipen, och så finns det en liten risk att inte orginalröret sitter kvar allt för länge. ;) Och det är ju inget att vara ångerfull över, är bara att lägga på listan över saker att göra nästa gång motorn är ur ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16894
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #126 skrivet: januari 13, 2021, 20:21:53 »
Det är ju smart. Och förmodligen bra då spänningar säkert uppstår när avgassystemet värms/svalnar även om allt sitter stumt i samma "fixtur".
Säkert ännu bättre om man bygger i rostfritt då det verkar både expandera mer och spricka lätt.
Jag blir sugen på att bygga ett rostfritt system varje gång jag får ligga och svetsa rostiga ljuddämpare och skarvar på "gamla" avgassystem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #127 skrivet: januari 17, 2021, 20:55:19 »
Liten update igen,

Jobbat vidare med fronten i helgen, var tvungen att bygga ett nytt kylarfäste då det vänstra fästet råkade försvinna då jag gick över det med stålborste ::), slarvade lite med fotandet, men slutresultatet blev helt okej iallafall.

Så skruvade jag ner hela framvagnen också då jag tänkte byta ut den till min nyrenoverade nu samtidigt som jag byter motor. Men det var lättare sagt än gjort... Av de 4 stora bultarna som håller framvagnen i ramen så kom en ut, två brast och den sista så släppte muttern som är svetsad på insidan av ramen. >:( Har inte orkat fundera hur jag ska lösa det, men man har väl inte så mycket annat val än att kapa ut hela infästningen ur ramen och bygga upp den igen med nya muttrar. Nåja, de väl sånt man får ta, framvagnen är nere nu iallafall så man har utrymme att jobba.

« Senast ändrad: januari 17, 2021, 21:55:50 av oFriman »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3624
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #128 skrivet: januari 17, 2021, 21:35:33 »
Att muttrarna lossnar invändigt är väldigt vanligt, kör man loss framvagn eller motorfästen med mutterknack är det nästan garanterat att muttrarna lossnar från sina pyttesmå svetspunkter :'(
Fått kapat ut plåten och svetsat fast 3-4st på min 360.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #129 skrivet: januari 17, 2021, 22:01:39 »
Att muttrarna lossnar invändigt är väldigt vanligt, kör man loss framvagn eller motorfästen med mutterknack är det nästan garanterat att muttrarna lossnar från sina pyttesmå svetspunkter :'(
Fått kapat ut plåten och svetsat fast 3-4st på min 360.

Neej säg inte så, nu kommer jag inte våga köra mutterknacken mera. ;D