Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 16388 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #120 skrivet: januari 03, 2021, 19:07:27 »
Har även passat in en intercooler i fronten. Fick bli biltemas lilla, men det är nog på gränsen att det går, blev väldigt trångt mellan framlamporna.

Borrade även upp hålen i fronten för att få 2.5tums rör till intercoolern. La en bit gummilist i hålen för att det inte skall skaca och ha oljud.

Tyvärr så passar inte längre Hella grillen in längre, så får köra orginalgrill tillsvidare. Men skall se om det finns nåra lågprofilslampor man kunde lägga i Hellan för att få den att rymmas med intercoolern också.
« Senast ändrad: januari 03, 2021, 19:09:15 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #121 skrivet: januari 03, 2021, 19:19:18 »
Tror inte jag lär ha några problem med tryck i toppen med tanke på att det är nyrenoverat och jag inte kommer köra jättehögt laddtryck. Men tänkte ändå att jag hellre spenderar en timme nu på att knåpa ihop ett stopp för det bakre tätningslocket i toppen än att spendera nån timme på att torka olja från motorutrymmet ifall man skulle råka blåsa ut det.

Knåpade även ihop en liten mätarhållare till laddtryck och afr. Kommer ha denna laddtrycksmätare i början för att ha lite bättre koll (då volvo 460 mätaren inte har några tal utskrivna). Jag har beställt ett Innovate mtx-l plus wideband för att förhoppningsvis inte ha sönder motorn genast. :)
« Senast ändrad: januari 04, 2021, 08:55:57 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #122 skrivet: januari 06, 2021, 17:48:22 »
Update igen,

Lyfte ur motorn ur bilen idag. Det gick riktigt smidigt, hade inte några problem alls egenligen då jag redan lossat avgasröret i ett tidigare skede, och det är väl det som brukar strula mest kan jag tänka mig.

Hade tänkt att jag skulle lyfta i nya motorn i helgen, men tror nog jag skall spendera lite tid på att snygga upp motorutrymme före, har ju inte bråttom direkt. :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #123 skrivet: januari 11, 2021, 20:45:45 »
Update dags,

Har låssats vara en rödblockare i helgen. Har suttit i motorutrymmet och spottat och fräst medan jag slipat för lack. Hittade även några små rostområden, men inget som inte stålborste och rostskyddsprimer skulle klara av (kan ha varit tvungen att fixa något enstaka hål också  ::) )

Sedan blev det lack, ingen utställningsfinish direkt, men det är en färg iallafall. 8)

Så har även de sista delarna för oljereturen trillat in, skall hoppas oljematningsgrejjerna jag beställt också hinner komma före motorn åker i.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #124 skrivet: januari 12, 2021, 22:19:26 »
Wow! Så kul att kolla när du bygger!
Gillar att du använde flexrör och V-band när du byggde downpipe och början på avgassystemet.
Även om flexrör gör sig bättre längre bak i systemet där det inte sitter stumt mot motor och stumma upphängningar i transaxelröret.
Ångrar att inte jag lackade motorutrymme och motorblock etc. när jag bytte motor.
Men då hade resten av bilen sett ännu sämre ut istället!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #125 skrivet: januari 13, 2021, 19:15:40 »
Wow! Så kul att kolla när du bygger!
Gillar att du använde flexrör och V-band när du byggde downpipe och början på avgassystemet.
Även om flexrör gör sig bättre längre bak i systemet där det inte sitter stumt mot motor och stumma upphängningar i transaxelröret.
Ångrar att inte jag lackade motorutrymme och motorblock etc. när jag bytte motor.
Men då hade resten av bilen sett ännu sämre ut istället!  ;D

Tackar! Jag kan ha använt flexröret mera för att inte behöva vara så noga med passformen på downpipen, och så finns det en liten risk att inte orginalröret sitter kvar allt för länge. ;) Och det är ju inget att vara ångerfull över, är bara att lägga på listan över saker att göra nästa gång motorn är ur ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #126 skrivet: januari 13, 2021, 20:21:53 »
Det är ju smart. Och förmodligen bra då spänningar säkert uppstår när avgassystemet värms/svalnar även om allt sitter stumt i samma "fixtur".
Säkert ännu bättre om man bygger i rostfritt då det verkar både expandera mer och spricka lätt.
Jag blir sugen på att bygga ett rostfritt system varje gång jag får ligga och svetsa rostiga ljuddämpare och skarvar på "gamla" avgassystem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #127 skrivet: januari 17, 2021, 20:55:19 »
Liten update igen,

Jobbat vidare med fronten i helgen, var tvungen att bygga ett nytt kylarfäste då det vänstra fästet råkade försvinna då jag gick över det med stålborste ::), slarvade lite med fotandet, men slutresultatet blev helt okej iallafall.

Så skruvade jag ner hela framvagnen också då jag tänkte byta ut den till min nyrenoverade nu samtidigt som jag byter motor. Men det var lättare sagt än gjort... Av de 4 stora bultarna som håller framvagnen i ramen så kom en ut, två brast och den sista så släppte muttern som är svetsad på insidan av ramen. >:( Har inte orkat fundera hur jag ska lösa det, men man har väl inte så mycket annat val än att kapa ut hela infästningen ur ramen och bygga upp den igen med nya muttrar. Nåja, de väl sånt man får ta, framvagnen är nere nu iallafall så man har utrymme att jobba.

« Senast ändrad: januari 17, 2021, 21:55:50 av oFriman »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3626
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #128 skrivet: januari 17, 2021, 21:35:33 »
Att muttrarna lossnar invändigt är väldigt vanligt, kör man loss framvagn eller motorfästen med mutterknack är det nästan garanterat att muttrarna lossnar från sina pyttesmå svetspunkter :'(
Fått kapat ut plåten och svetsat fast 3-4st på min 360.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #129 skrivet: januari 17, 2021, 22:01:39 »
Att muttrarna lossnar invändigt är väldigt vanligt, kör man loss framvagn eller motorfästen med mutterknack är det nästan garanterat att muttrarna lossnar från sina pyttesmå svetspunkter :'(
Fått kapat ut plåten och svetsat fast 3-4st på min 360.

Neej säg inte så, nu kommer jag inte våga köra mutterknacken mera. ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #130 skrivet: januari 24, 2021, 18:45:12 »
Update dags igen.

Har inte spenderat jätte mycket tid i garaget denna vecka, men har iallfall påbörjat arbetet med framvagns infästningarna. Blev fyra plåtbrickor med helsvetsade m10 muttrar som jag svetsar in där de gamla var. Tyvärr blev de nya brickorna lite svagare än orginal då jag inte visste att de var dubbla plåtar. Men det lär väl hålla, krafterna i framvagnen blir ju fördelade på ett stort område och över många bultar.

Fick även brickorna isvetsade på ena sidan. Tidigare hade tydligen haft samma problem så kag slipade även ner hans svetsfogar. Sedan täckte jag allt med lite rostskyddsprimer.

Och förstås hittade jag mera jobb som jag inte kan ignorera med gott samvete. ::)
« Senast ändrad: januari 24, 2021, 18:54:17 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #131 skrivet: januari 24, 2021, 18:52:39 »
Jag hade inte tänkt göra något i hjulhusen då de såg riktigt bra ut vid första anblicken. Men jag råkade peta på fel ställe, och då dök mera rost upp... Och jag kunde ju inte låta detta vara heller. ;D

Så jag kommer försöka fixa till all rost jag hittar i hjulhusen nu medan framvagnen är nere. Sen kommer jag antagligen att  stålborsta ner till det gummiliknande lagret och spruta stenskottsskydd på det.

Jag hann påbörja arbetet lite, men min svetsprimer tog slut så kom inte så långt. Svetsar med flusstråd i mag, så svetsarna är inte de vackraste. Men nerslipade och under rostkyddsprimer så syns det inte. :)
« Senast ändrad: januari 24, 2021, 18:56:04 av oFriman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #132 skrivet: januari 24, 2021, 21:35:23 »
Bra jobbat!

Riktigt trist när de där bultarna går av i rambalkarna. Jag har lossat två framvagnar utan problem men då har jag varit försiktig och inte använt mutterknack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #133 skrivet: januari 31, 2021, 20:31:00 »
Update dags igen,

Händer inte så mycket intressanta saker för tillfället. Har mest bara jobbat ned hjulhusen och rambalkarna.

Svestade fast de två resterande hålen i ena hjulhuset som jag kapade upp förra veckan. Och sedan gav jag hela hjulhuset ett varv ned stålborste, dels för att leta rost och slipa bort gammal torkad underredsmassa. Men även för att få en lite bättre yta för den nya underredsmassan (vet att jag sade att jag skulle köra stenskottskydd i förra uppdateringen, men har funderat på saken och kommer köra dinitrol car istället.)

Sedan började jag på med rambalken som jag hade hittat rosthål i, valde att kapa ett ganska stort område iställe för några mindre, kändes lättare så. Sedan då jag svetsat in den nya biten och slipat ner fogana så petade jag på fel ställe med stålborsten igen....Jävla stålborste ;D

Så var tvungen att kapa ut ännu en bit ur ramen, men det kändes bra, för det var en stor bula som blivit intryckt som jag fick kapa ut och ersätta med rak fin plåt.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #134 skrivet: januari 31, 2021, 20:37:35 »
Sedan var det dags för andra sidan då, här var det samma problem med framvagnsinfästningen, så fick kapa ur muttrarna och svetsa i nya.

Sedan hade någon tidigare ägare lämnat ett fint hål åt mig i hjulhuset...mycket vackert. Men det var för litet för min smak, så jag gjorde det större. Sedan lade jag också igen det, men det glömde jag ta bild på. Det var väldigt kul att svetsa i taket av hjulhuset, för högt för att ligga på rygg å för lågt för att sitta upp. ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #135 skrivet: januari 31, 2021, 20:50:48 »
Och sedan då jag slipat ner fogarna för hålet i hjulhustaket så var jag klar, det var inte mer rost i fronten på denna bil (ett påstående som jag säkerligen får ta tillbaka nästa år). Men så såg jag en lappning som tidigare ägare gjort, som jag inte riktigt skulle gjort på samma sätt, så jag skulle bara lite slipa till den för att förhindra ny rostbildning...Och så gick jag igenom. >:(

Så nu är jag tvungen att kapa ut ett till hål och fixa skiten,  tror jag kommer att kapa ut typ en 20mm bred remsa rätt i den där fogen, och svetsa i en ny plåtbit, men kommer vara tvungen att göra det underifrån för att inte behöva göra så fruktansvärt mycket jobb i det nylackade motorutrymmet. Jaja det är väl sånt man får ta.

I övrigt har min oljematningsslang trillat in, så den har jag provmonterat, den är lite på långa sidan, men det blir nog bra. Också mina silikonslangar till tryckrören har kommit, men de får ni se sedan då motorn är i igen.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #136 skrivet: februari 01, 2021, 19:04:51 »
Blev en liten stund i garaget ikväll för att fixa hålet jag orsakade igår. Skall ännu lägga lite spackel på så det ser bra ut i motorutrymmet.


oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #137 skrivet: februari 06, 2021, 16:10:44 »
Tjäna, liten update igen,

Har jobbat vidare med hjulshusen då jag vill ha de färdiga före jag börjar installera nya delar. Har borstat klart båda hjulhusen med stålbårste för att få en bra yta att lägga ny underredsmassa på. Sedan har jag behandlatt all ren plåt med rostomvandlare och sen slipat plåtrent igen. Efter det har jag lagt lite karrosserikit på några ställen där jag varit rädd för rostangrepp.

Efter det har jag målat alla plåtrena ytor med en ganska tjock rostprimer, och sedan har jag sprutat Dinitrol ML på ställen där jag svetsat och var jag tror att rostangrepp lätt skulle starta.

Så nu skall jag ännu täcka hela hjulhusen med ett lager Dintrol Car, dock vet jag inte riktigt när det är okej att göra. Enligt insruktionerna kan Car sprutas direkt på ML, men det står också att Car skall sprutas på en ren och torr yta, och de två sakerna går inte riktigt ihop i mitt huvud. ???

Kanske ML:en torkar lite med tiden, men efter ett dygn så är den nog fortfarande så våt att det fastnar på fingret då man rör den.


Så har jag tvättat sprängkåpan då den var kolsvart av olja. Samt plockat ur en bit av styrstången då servo modellen är lite annorlunda.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #138 skrivet: februari 06, 2021, 16:13:34 »
Sedan har jag äntligen fått börja med något som jag väntat på länge, skruva ihop saker med nya och rena delar. ;D  Jag försöker lägga koppar eller keramisk pasta på alla ställen där mina rostfria bultar är i kontakt med stål för att förhindra ärgning.
« Senast ändrad: februari 06, 2021, 16:23:22 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #139 skrivet: februari 06, 2021, 16:17:52 »
Autodoc fick slut på styrstag för servo modellen så jag fick bara en, och den andra så fick jag ta en från Volvo 343 då de skulle vara lika. Gänglängden skiljer sig med ca 1.5mm på dessa så man är tvungen att korta ner 343 staget lite för att kunna skruva den i botten.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #140 skrivet: februari 10, 2021, 18:57:14 »
Morjens, liten update igen.

Har gjort färdigt hjulhusen nu, gjorde så att jag torkade bort överflödet av Dinitrol ML och lät det sedan torka ett par dagar till. Sedan kunde jag röra ytan utan att bli smutsig. Sedan sprutade jag Dintrol Car direkt på. Tömde en sprayburk i vardera hjulhus. Har aldrig varit med om obehaligare ångor än vad som kom från de burkarna, och garagegolvet är täckt i ett tunnt lager klibbig underredsmassa. ::)

Så har jag även spacklat och målat stället i motorutrymmet där jag var tvungen att svetsa i lite ny plåt. Blev inte prefekt, men bättre än det var före jag råkade slipa genom plåten.

Har även börjat skruva tillbaka framvagnen i bilen.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #141 skrivet: februari 10, 2021, 19:04:20 »
Sedan lade jag lite färg på motorkuddarna. Och vid provmontering så märkte jag att det inte kommer att fungera som jag tänkt med en sandwichadapter för oljetillförsel till turbon. Rymms precis, men ja skulle inte kunna byta oljefilter utan att ta bort motorkudden, vilket känns lite onödigt jobbigt. Så måste fundera om lite.

Vet någon om man bara kunde borra ett hål i b200 blocket där som turboblocken tar sin olja ifrån? Annors måste man väl knåpa ihop någon form av t-koppling vid oljetrycksgivaren.  :-\

Hade hoppats på att lyfta i motorn i helgen, men måste nog få oljetillförseln löst först.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #142 skrivet: februari 11, 2021, 19:00:31 »
Funderade på saken, men bestämde mig för att inte borra blocket för oljetillförsel nu, är rädd för att få spån i oljegalleriet och förstöra nyrenoverade motorn. Beställde istället en adapter till  oljetryckskontakten som har ett 1/8ntp uttag på sig.

Idag har jag fortsatt plocka ihop framvagnen så jag skulle få slänga i motorn i helgen kanske. Var första gången jag prövade nya fälgarna, de kommer nog sitta väldigt bra tror jag. 8)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2699
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #143 skrivet: februari 12, 2021, 16:37:48 »
Ett oljefilter adapter kanske ger dig lite mer utrymme:

Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #144 skrivet: februari 12, 2021, 18:21:35 »
Ett oljefilter adapter kanske ger dig lite mer utrymme:

Jo det skulle också varit en bra lösning som jag inte tänkt på, borde rymmas helt bra om man skulle svänga det bakåt. Men skulle potentiellt lägga oljefiltret ganska nära downpipen.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #145 skrivet: februari 14, 2021, 17:12:54 »
Gokväll,

Blev inget ilyft av motorn i helgen, kanske nästa helg. Men har hunnit pyssla med lite annat smått och gott istället.

Kastade lite färg på fjäderbensstaget då det var rött tidigare och jag tänkte att det inte skulle passa med rött motorutrymme.

Så har jag rivit isär kupefläktsburken då filtret måste bytas, var inte så mycket kvar av det mera. ;D

Sedan har jag även förlängt kablarna till lmm då den kommer sitta på andra sidan av motorurrymmet.
« Senast ändrad: februari 14, 2021, 17:14:27 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #146 skrivet: februari 14, 2021, 17:18:01 »
Hade en ide om att använda orginal luftburk med lmm direkt fast i den. Och sedan endast ha en 90 graders silikonböjj till turbon, men får nog tänka om lite. Kan vara att det skulle gå med rak silikonkoppling mellan turbo och lmm och sedan en 90 till luftburken.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #147 skrivet: februari 14, 2021, 20:05:08 »
Ser bra ut!!  ;)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #148 skrivet: februari 20, 2021, 19:16:59 »
Ser bra ut!!  ;)

Tackar tackar

Stora framsteg i garaget idag, bestämde mig för att det var dags att lyfta i maskinen nu.

Dagen började med lite kopplingsstrul då Haynesmanualen måste ha fel moment för tryckplattsbultarna. 53nm påstod den att se skulle vara, och det kändes mycket skakigt att dra de så hårt, två bultar gick, den tredje sträckte sig men hann som tur inte gå av. Gjorde en snabb googling och kom fram till att 35nm borde vara helt tillräckligt, så böt ut bultarna och drog åt dem allt jag orkade med en liten länknyckel istället. ;D

Ilyften av motorn gick i övrigt smärtfritt, vi var två personer som lyfte i den så det underlättade en del.

Sedan kunde jag inte hålla mig från att hänga dit turbo och intercooler för att få uppmätt intercoolerrören. Kommer nog bli bra bara det är färdigt, tänkte måla rören svarta antagligen.

Tyvärr tog jag inte så mycket bilder under processen, men något iallafall. :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #149 skrivet: februari 21, 2021, 18:22:48 »
Blev lite mer pyssel med bilen idag.

Fick nog tänka om med luftburken, fanns inte en chans att den skulle rymmas på orginalplatsen längre. Så får bli sportluftfilter bara, måste bara knåpa ihop något litet fäste mellan lmm och luftburksgummina.

Sedan märkte jag också att jag missat ta motorfäste i beaktande då jag gjorde oljereturen. Slangen måste göre en liten böjj för att komma runt motorfästet, men det räckte till för att göra den för kort. ::) Men lat som man är så orkade jag inte göra en ny slang, utan använde mig av en överloppsdel från oljefiltersandwichen som råkade ha rätt gänga. Så nu går returen precis runt motorfästet.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #150 skrivet: februari 21, 2021, 18:31:42 »
Sedan skulle jag testa slänga på en lykta, men det gick ju inte...vem skulle ha trott. ;D
Framlyktorna tar i silikonböjjarna till intercoolern, och de är så korta dom de kan vara. Såå det blev att ta fram ett par överloppslyktor och börja kapa. Ett problem dock är att jag endast har en uppsättning reflektorer som är i bra skick. Och de sitter i ett par renoverade lyktor som någon idiot (jag) limmat ihop, ihopp om att slippa fukt på insidan av lyktorna. Så de skulle jag inte riktigt ha lust att slakta. Men men, får väl försöka leta fram ett par i bra skick bara, vågar inte chansa på att köra med de målade reflektorer som satt i bilen tidigare, har svårt att tro att besiktningen inte skulle bry sig.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #151 skrivet: februari 26, 2021, 08:00:15 »
Sedan skulle jag testa slänga på en lykta, men det gick ju inte...vem skulle ha trott. ;D
Framlyktorna tar i silikonböjjarna till intercoolern, och de är så korta dom de kan vara. Såå det blev att ta fram ett par överloppslyktor och börja kapa.

Hade samma bekymmer på mitt bygge. Det här är utmaningen och tjusningen med att bygga bil. Snart uppstart? Kämpa på!  ;)