Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 70757 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #160 skrivet: mars 07, 2021, 15:04:40 »
Vad kör du för lamell?
Fick det problemet med 228mm VW-lamell då den är ca 1mm tjockare än Volvo.
1st m8-bricka under tryckplattan vid varje skruv löste problemet och höll då för 1,2bar med GT30 på b230 utan slir.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #161 skrivet: mars 07, 2021, 15:22:56 »
Vad kör du för lamell?
Fick det problemet med 228mm VW-lamell då den är ca 1mm tjockare än Volvo.
1st m8-bricka under tryckplattan vid varje skruv löste problemet och höll då för 1,2bar med GT30 på b230 utan slir.

Det är orginallamell och tryckplatta från classicswede. Tänkte först om jag kunde ha svängt lamellen fel, men kom på att tryckplattan såg inte ut att vara ihoptryckt före jag lade i motorn som den isåfall borde varit.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #162 skrivet: mars 07, 2021, 15:26:48 »
Vad kör du för lamell?
Fick det problemet med 228mm VW-lamell då den är ca 1mm tjockare än Volvo.
1st m8-bricka under tryckplattan vid varje skruv löste problemet och höll då för 1,2bar med GT30 på b230 utan slir.

Det är orginallamell och tryckplatta från classicswede. Tänkte först om jag kunde ha svängt lamellen fel, men kom på att tryckplattan såg inte ut att vara ihoptryckt före jag lade i motorn som den isåfall borde varit.

Och nu set jag att jag pratar skit. Tryckplattan ser ut att vara i samma läge också på bilden före motorn åkte i...

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #163 skrivet: mars 07, 2021, 15:58:27 »
Jag var ut i garaget och kollade kopplingen igen. Om jag spänner kopplingsvajjern tills den är i rätt läge, så pedalen är i rätt höjd med de andra så känns kopplingen rätt så normal. Den går att pressa in tills pedalen tar i golvet, och tryckplattan verkar röra sig helt normalt. Men jag var tvungen att spänna vajjern i bottnet för att komma till det läget, vilket inte låter rätt i mitt huvud för en ny koppling. Men kanske jag tänker fel, är det så att ju mer kopplingen slits, destu mer måste man släppa på kopllingsvajjern, alltså pedalen stiger då kopplingen slits?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #164 skrivet: mars 07, 2021, 16:50:05 »
Låter fortfarande exakt som dom symptomen jag hade med för tjock lamell.
Prova shimsa tryckplattan, du kommer åt genom inspektionsluckan så slipper du riva ut motor eller drivlina.

Vajern kommer behöva spännas mer desto mer sliten kopplingen blir, om det nu inte är lamellen som är för tjock vilket då kommer lösa problemet när den nötts ner ca 1mm.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #165 skrivet: mars 07, 2021, 16:57:55 »
Okej tackar, jag skall testa det. :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #166 skrivet: mars 08, 2021, 20:19:13 »
Tack för tipset simlar!

Efter att ha shimsat tryckplattan med en m8 bricka varvet runt så sitter kopplingsarmen i ett mycket bättre läge på kopllingsvajjersgängan.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #167 skrivet: mars 08, 2021, 20:30:55 »
Ser mycket bättre ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #168 skrivet: mars 10, 2021, 21:11:53 »
Uppstart! ;D

https://youtu.be/-78ptIIhylQ

Gick bättre än förväntat, startade genast och inte några läckage, vad mer kan man önska sig. ;D

Tycker ventilknacket i sista klippet låter lite onödigt högt, men kanske det är normalt. Har för mig att det lät en hel del med gamla motorn också.



simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #169 skrivet: mars 10, 2021, 21:30:18 »
Det är inte spridarna som tickar högljutt?
Hade en uppsättning 1200cc/min modifierade Bosch-spridare på min GLT när jag körde b230-turbo och dom tickade väldigt högt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #170 skrivet: mars 10, 2021, 21:42:07 »
Hmm det tänkte jag inte på heller, men jo det kan säkert vara spridarna som ljudet kommet ifrån. Det är en uppsättning orginalspridare som inte varit i bruk på 10 år ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #171 skrivet: mars 11, 2021, 18:34:08 »
Gjorde ett oljebyte på bilen idag, såg väl helt okej ut tror jag. Fanns nog en hel del partiklar i oljan, men inget som var så grovt att man ens skulle känna det mellan fingrarna.

Sedan slaktade mina gamla lyktor för de bra reflektorerna, kändes som en onödig sak att få nedslag på vid besiktning så. :) Tyvärr sprack ett glas, men jag har flera backups så det är lugnt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #172 skrivet: mars 14, 2021, 11:48:25 »
Grattis till uppstart och lösning av diverse motstånd på vägen!
Tyckte det var lite småkul att du limmat ihop dina strålkastare för att sen behöva kapa hål istället. Men snyggt jobbat med glasfibern.

Jag fick oxå shimsa koppling. Men jag var inte så smart så jag tog ur motorn igen fast jag var lika osugen på det som du.
Men jag har 240 turbo svänghjul och tryckplatta samt en lamell från en Opel Astra så det var oprövad mark  ;D

OM din bil blir till salu någon gång i framtiden vet jag ett gäng på 300 Power som kommer stå i kö för att köpa den. SÅ fint renoverad bil och välbyggt över allt! Kärlek!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #173 skrivet: mars 14, 2021, 12:42:35 »
På rem-Johan är det ju en servicepunkt att shimsa kopplingen, då säger instruktionen att man gör det utan att lyfta ur motorn... Det finns dock inspektionshål för ändamålet också....
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #174 skrivet: mars 14, 2021, 19:51:59 »
Grattis till uppstart och lösning av diverse motstånd på vägen!
Tyckte det var lite småkul att du limmat ihop dina strålkastare för att sen behöva kapa hål istället. Men snyggt jobbat med glasfibern.

Jag fick oxå shimsa koppling. Men jag var inte så smart så jag tog ur motorn igen fast jag var lika osugen på det som du.
Men jag har 240 turbo svänghjul och tryckplatta samt en lamell från en Opel Astra så det var oprövad mark  ;D

OM din bil blir till salu någon gång i framtiden vet jag ett gäng på 300 Power som kommer stå i kö för att köpa den. SÅ fint renoverad bil och välbyggt över allt! Kärlek!

Tack tack, haha jaa kanske det, men tror nog inte det är mångar kvar i den kön efter att de sett skicket på lacken. ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #175 skrivet: mars 14, 2021, 20:22:05 »
Update,

Tror inte jag nämnt det tidigare, men då jag renoverade de gamla bromsarna så brast luftnippeln i ena oket. Stred med det en hel del men lyckades inte få ut den, så tillslut borrade jag ut den och gängade om till m8 och tänkte inte mer på det. Men nu efter att jag skaffat en m8 luftnippel och lagt dit den så märkte jag att jag förstört oket, har borrat sönder den yta som skall täta mot nippeln.

Så fick ta ett av de "nya" oken istället och renovera det. På det släppte nippeln som ingenting, men kolven satt hårt, ser spår av att någon stridigt med det förut också.  Oket fick sig en omgång stålborste och sedan färg.
« Senast ändrad: mars 15, 2021, 05:52:48 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #176 skrivet: mars 14, 2021, 20:26:15 »
Sedan har jag även börjat plocka ihop fronten tillbaka. Tyvärr kan jag inte längre köra med torkarna till framlyktorna då motorn tar i intercooleranslutningarna på ena sidan. Skulle behöva hitta en spegelvänd torkarmotor.

Var även tvungen att ge bilen en snabb tvätt då den såg så hemsk ut under allt damm.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #177 skrivet: mars 21, 2021, 20:13:32 »
Hej igen,

Har varit småpill med bilen senaste veckan, går och väntar på att snön och isen skall smälta så man slipper ut och provåka.

Efter motobytet märkte jag att det läckte lite grann från motorblocksvärmaren. Försökte fixa till det genom att lägga en bricka mellan fästet och värmaren, men det började bara läcka mera då jag var där och pillade. Så blev att tömma bilen på vatten och lägga lite silikontätning emellan. Nu håller det tätt.

Gjorde även en liten grov hjulinställning så att jag åtminstone hålls på vägen under provkörningen.

Bilen har haft en liten oljeläcka från diffen också sen jag köpte den, så tänkte att jag fixar till det nu medan jag väntar på varmare väder.
Så jag tömde den på oljan, som var svart och dryg, vill inte veta när den bytts senast. Men diffen verkade i övrigt vara i gott skick, hittade inget märkvärdigt.



oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #178 skrivet: mars 21, 2021, 20:17:42 »
Sedan blev det att slänga på det fina locket från gamla bilen, med ny packning och nya bultar. Lade även ett tunnt lager silikontätning på vardera sida packningen för säkerthets skull. Blev lite panik också då jag lade locket på plats och märkte att mina bultar var för långa. Så det blev att snabbt kapa ner dem till rätt längd.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #179 skrivet: mars 21, 2021, 20:18:39 »
...Biljävel

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #180 skrivet: mars 24, 2021, 21:29:51 »
 8)

Kunde vara lite lägre i fronten. Men skall inte göra något åt det ännu, skall vänta och se om den sjunker ihop lite med körning.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #181 skrivet: mars 27, 2021, 10:30:22 »
Ser bra ut! Och vilken känsla att få sätta sig bakom ratten och köra de första km. Du har verkligen något att se fram emot.  :)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #182 skrivet: april 03, 2021, 15:20:09 »
Tack, jo det var det, grinet gick från öra till öra. ;D

Har småfixat på bilen de senaste veckorna, har tätat diffen pånytt, nu läcker den inte längre. Och så har jag fixat till framläppen lite, tidigare ägare hade rostlagat men inte målat. Så jag gick lös med lite rostprimer och sprayburk.


Idag kunde jag inte hålla mig längre, så det blev första rundan med bilen. Det blev bara en liten 14km runda, men kul var det och inte några större problem. På slutet märkte jag att den började läcka lite avgas, det var en avgasmutter som kommit lös. Men i övrigt hade jag inga läckor.

https://youtu.be/efeWMfKtSJ8

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #183 skrivet: april 19, 2021, 21:10:58 »
Tjäna,

Här händer inte mycket, varit ut och kört några korta rundor med bilen bara för att försöka få tag i eventuella läckor och lösa bultar. Har fått spänna ventilkåpa samt oljetråg då där börjat sippra ut lite olja, och så har jag även fått spänna fast styrväxeln då den plötsligt började röra sig i sidled ;D

Men nu efter senaste körning märkte jag att det var lite fuktigt i ena bakre hörnet av toppen vid topppackningen, så den verkar läcka lite vatten utåt där. Men inget tryck eller bränsle/olja i expansionskärlet, så innåt verkar packningen hålla tätt. Enligt haynes manualen skall inte toppen behöva efterspännas något, men hur brukar ni göra? Skall man bara spänna lite på högt i det hörnet de läcker, eller ska man spänna alla bultar lite grann bara(men lika mycket)?

Bilen fick sig en tvätt i den härliga vårsolen i helgen också.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #184 skrivet: april 23, 2021, 08:25:08 »
Så NICE!!!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #185 skrivet: april 24, 2021, 06:06:44 »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #186 skrivet: april 29, 2021, 20:00:09 »
Hade misstagit mig gällande läckan vid topppackningen, var inte alls den som läkte, utan bara ventilkåpan som fortsatt läcka fast jag spännt den hårdare. Nu har jag spännt den så mycket jag vågade, men håller det inte tätt nu så får jag väl ta löst den och byta packning samt använda silikontätning. Kan det bara på grund av turbon som den läcker? Tycker 0.25 bar är såpass lite så det inte borde påverka, men kanske det skulle hjälpa att ventilera ventilkåpan.

I övrigt har jag skaffat en ny ratt då inte riktigt moccaratten kändes rätt.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #187 skrivet: maj 02, 2021, 18:35:50 »
Och som alla säkert kunde gissa så höll inte ventilkåpan tätt nu heller. ;D Lite intressant att den verkade läcka vid alla bulthål, vad kan det månne bero på. ???  Nåja jag böt packningen och kladdade silikon på vardera sida, nu verkar den hålla tätt. Jag märkte dock att även tråget verkar fukta vid flera av bulthålen...

Filmade även lite då jag var ute och åkte senast.  https://youtu.be/MpczkzZ-xdk

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #188 skrivet: juli 11, 2021, 21:33:31 »
Tjäna tjäna,

Var ett tag sen sist. Har blivit väldigt lite gjort med bilen den senaste tiden, blev på vägen med bilen två gånger i början av sommaren och tappade lite intresset. Trodde först att jag fått slut på bensin då det var så bilen betedde sig, men även efter att ha tankat den så dog bilen en gång till. Visade sig vara bränslepumpskabelhärvan och/eller tankaramaturen som spökade, böt ut båda och nu verkar den inte strula längre. Ett annat fel jag stötte på var att generatorn slutade ladda, visade sig vara en kabel som gått av, men var lite trött på bilen så istället för att fixa det så köpte jag en ny.

Det börjar vara besiktningsdags för bilen, och tanken var att den skulle ändringsbesiktas med turbo, men jag har bestämt mig för att skjuta på det lite och endast göra en vanlig besiktning i år, är lite osäker på bilen med tanke hur dåligt skick den var i då jag köpte den, så vill få den genom en vanlig besiktning först.

Så spenderade en kväll med att plocka bort turbokittet, och fixade till avgasröret lite, blev kanske lite overkill med v-band. Men det gör ju arbetet lättare i framtiden. :)

Så införskaffade jag även en liten godsak till bilen, en speeduino, får se om jag tar tag i det i vinter. 8)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #189 skrivet: juli 11, 2021, 21:35:13 »
mer bilder
« Senast ändrad: juli 11, 2021, 21:38:01 av oFriman »

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #190 skrivet: juli 12, 2021, 09:26:16 »
Kul med speeduino, jag har en liggande hemma som jag tänkte försöka koppla in på min 340... Ska försöka göra en Megasquirt kompatibel kontakt till den så att jag kan byta fritt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #191 skrivet: juli 16, 2021, 10:39:12 »
Wow! Kul att du fått fart på finfina bilen! Hoppas besiktningen går bra!
Blir spännande att följa Speedunio projektet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #192 skrivet: juli 28, 2021, 11:59:38 »
Speeduino!!! Välkommen till "ecufamiljen"!  ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #193 skrivet: juli 30, 2021, 10:57:25 »
Jo det skall bli kul att sätta sig in i standalone ecu världen  :)

Jag fick göra lite sista minuten arbete med bilen före besiktningen, dimljusen fungerar inte och lyckades inte hitta problemet. Får ingen spänning före dimljussäkringen, så är väl kabelbrott någonstans. Så jag fick plocka bort dem helt och hållet.

Så fick jag även spänna handbromsen och lufta bromsarna då jag inte riktigt fått det helt luftfritt i vintrast då jag fixade frmavagnen. Men nu är de luftade och tar finfint.

Sedan hade jag ett litet bränsleläckage på slangen mellan tank och bränslepump, slangen är orginal och var skarvad med en bit stålrör... Tyvärr kunde jag inte byta hela slangen då tanken var full, men fick bytt en del av slangen och fick fixat läckan. Då det var klart hade dock bränslepumpen dött ::) Men tur hade jag en ny på hyllan, måste väl ha lossnat en bit gummi från slangen och fastnat i pumpen gissar jag. Jag skall byta hela slangen samt installera ett filter före pumpen i något skede när tanken är tom.

Då fick jag även byta fälgar och blinkers för besiktningen.

Men bilen gick igenom, med nästan blanka papper, var endast en blinker på framkofångaren som hade dött som jag fick annärkning på. ;D Men det känns bra att den får rulla på vägarna ett år till.

Jag har redan hunnit skruva på turbon tillbaka, och började fundera lite på att bygga ett 2,5 tums avgasrör.

För att fira den godkända besiktningen så beställde jag centrumkåpor till finfälgarna. 8)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #194 skrivet: juli 30, 2021, 14:03:13 »
Grattis till besiktningen och visst ska turbo tillbaka så fort det går... ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #195 skrivet: augusti 01, 2021, 13:13:11 »
Grattis till besiktningen och visst ska turbo tillbaka så fort det går... ;D

Tack tack, joo bilen kändes så extremt lat utan turbon, inte är den snabb med turbon heller, men åtminstone har den snabba ljud ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #196 skrivet: augusti 01, 2021, 13:21:51 »
Testade slänga på en liten ljuddämpare idag på bilen för att se om man skulle stå ut med ljudet av ett 2,5 tums rör hela vägen. Men vet inte riktigt om jag kan lita på resultatet. Tyckte den lät alldeles för mycket, men det är ju också en mycket liten ljuddämpare, och så hade jag ett avgasläckage före dämparen...

En sak märkte jag dock, bilen kändes mycket piggare med den den lilla ljuddämparen, så jag tror att ett 2,5 tums system skulle nog ge en hel del effekt.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #197 skrivet: augusti 02, 2021, 20:13:19 »
Åkte in till Biltema idag och skaffade vad jag behövde till avgasröret. Får hoppas att ljudnivån blir acceptabel med detta, annors kan jag alltid byta ut slutdämparen till något lite större.

Spenderade sedan kvällen med att knåpa ihop röret, kom så långt så allt är nu färdig punktat och klart för att helsvetsning.

Bredvid orginalröret ser det nya inte så grovt ut, men borde väl nog göra en hel del för effekten ändå.

Märkte även att jag lyckats förstöra wideband sensorn igår då jag testade den lilla ljuddämparen. Slarvade lite med fastsättningen
av röret och backade sedan fast det i garagegolvkanten som resulterade i att wideband sensorn slog i sprängkåpan... Jaja man lär väl inte göra om det iallafall.
« Senast ändrad: augusti 02, 2021, 20:34:20 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #198 skrivet: augusti 02, 2021, 20:14:03 »
bilder

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #199 skrivet: augusti 03, 2021, 16:17:47 »
Svetsade klart röret idag. Blev riktigt nöjd, tror inte jag skulle stå ut med ljudet om det vore en bruksbil då det blev ganska högt och dovt ljud inuti. Kanske man skulle ljudisolera bilen lite så det inte är en sån plåtburk. ;D Men som söndagsbil går det nog bra.

https://www.youtube.com/watch?v=AIwl8z-xFb8