Jajemän bara montera tryckvakten på tryckröret så att vid ett visst tryck aktiverar tryckvakten ett relä som ger ström till spridaren.
Tryckvakt så vill du ha en som gängas fast, gärna ställbar mellan t.ex 0-1bar eller ännu lägre.
Lyckas inte hitta någon vettig, vet att tidiga Saab 900 Turbo hade en ställbar tryckvakt som många använder (
https://www.tradera.com/item/301910/332166773/saab-turbo-tryckvakt-)
Hittar tyvärr inte att köpa en sådan.
Går annars att använda en oljetryckskontakt som du monterar på tryckröret eller i ledigt hål i insuget. Samma gänga i insugets vakuumanslutningar som på många oljetryckskontakter, 1/8"npt.
Man kopplar då in den med ett slutande relä för att aktivera kretsen och ett växlande relä så att när oljetryckskontakten bryter jorden då tryck uppnås växlar relät över till 87a och skickar då ström till spridaren.
Oljetryckskontakter finns med olika öppningstryck men vanligtvis öppnar dom vid 0,3bar.
Man kopplar då in det så här:
Slutande relä:
30 - Plus från batteri med säkring
85 - Jord
86 - Plus från tändningslås
87 - Plus till det växlande reläet
Växlande relä:
30 - Plus från det slutande reläet
85 - Oljetryckskontakt
86 - Plus från det slutande reläet
87a - Plus ut till spridaren
87 - ingenting, skydda denna så att den ej kan få kontakt med jord.
Varför du vill ha två reläer är för att spridaren inte ska få ström konstant med tändingen avslagen då neutralläget på den växlande strömbrytaren blir att den skickar ström till spridaren.
För att förtydliga lite bifogar jag en väldigt snabb skiss.
Edit:
Vet nu ej hur mycket ström en spridare drar men bör ej dra alls något mycket och det slutande relät går då att ta bort.
Lämpligt vore att mata det växlande relät från bränslepumpsäkringen, tillsatsbränslekretsen är då endast aktiv när bränslepumpen är aktiv.
Man kopplar då såhär:
Växlande relä:
30 - Plus från bränslepumpssäkringen bakom batteriet
85- Oljetryckskontakt
86 - Plus från bränslepumpssäkringen bakom batteriet
87a - Plus ut till spridaren
87 - ingenting