Författare Ämne: Ännu en turbo tråd :)  (läst 10254 gånger)

Edvin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Ännu en turbo tråd :)
« skrivet: mars 16, 2019, 12:04:31 »
Är sugen på att skaffa en 300 inför nästa vinter eller som bygge under sommaren, Tänkt att slänga på en 13c med org 940 grenrör eller extraktor. Antar att b200 med insprutning är det bästa att bygga på?

Vill mer ha ett fränt dumpljud när man sladdar på vintern och bygga något udda än effekt så ska inte ladda på något överdrivet (i början iaf ;), kanske 0,5).

Hört att man kan skruva en skruv på lmm (om det är vad en 300 har?) för mer soppa och få den att gå rätt? måste ju ej gå 100% bra så länge de håller och rör på sig :)

Hur reagerar lmm på en turbo utan dump om jag bestämmer mig för att köra med de, bara att sätta den på trycksidan? :)

något annat speciellt man bör tänka på? läst igenom några trådar :)
« Senast ändrad: mars 16, 2019, 13:37:59 av Edvin »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2019, 20:51:05 »
Absolut enklast att turbokonvertera 300-serie med insprutning, finns B19E, B200E och B200F har elektronisk insprutning med luftmängdmätare.
Går turbomata B19A också om man bygger likadant som Volvos AT-sats, går då ta ut ca 150hk innan förgasaren inte klarar av att leverera nog med soppa.

Fränast dumpljud får du om du tar bort och pluggar dumpventilen och monterar öppet luftfilter, man får då ett riktigt mysigt kvitter istället för dumppyset :) Turbon ska ej ta skada av det vid laddtryck under 1bar.

Dom flesta monterar luftmängdmätaren så att turbon suger genom denna.
Finns en plugg (om den inte redan är bortplockad) på LMM och där under finns en insexskruv som justerar CO-halten, det är denna många brukar skruva på.

Motorstyrningen tycker inte om att köra öppen dumpventil då luften LMM mätt upp dumpas bort och man får då extremt fet blandning innan nästa mätning.
Köra utan dumpventil ska dock ej spela någon roll då den uppmätta luften ej försvinner.



Personligen om jag skulle bygga snikturbo på en bil så skulle jag skippa alla modifkationer på motorstyrningen utan bara montera en eller flera extraspridare istället, och en bredbandslambda så klart men det anser jag är ett måste vid all trimning.

Det jag har i tanke är då att:
Montera LMM på turbons sugsida och förläng kablarna så dom når.
Montera en eller fler spridare på tryckröret så nära insugets inlopp som möjligt, spridaren/arna får bränsle via en hemmabyggd fuelrail som matas med bränsle via ett Y-kors på bränslematningen till ordinarie bränslesystem. Retur från denna extra fuelrail bör ej behövas.
Denna spridare styr man med ett tillskottssprut bestående av t.ex en arduino som PWM-styr spridaren/arna med hjälp av en laddtryckssensor, man mappar då spridaren med endast pwm% och insugstryck och mappar så att lambda håller sig stadigt runt 0,8 vid fullast.

Går att bygga extremt simpelt tillskottssprut med en tryckvakt och ett relä istället för en pwm-styrning, men då öppnar spridaren fullt då man når tillräckligt med tryck för att tryckvakten ska aktiveras.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Edvin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2019, 11:26:17 »
Tack för svar!

Med suger genom menar du att man har den på samma position som en 940 turbo har lmm?:)

Blir nog att plugga dumpen tror jag, får se när bygget väl händer :)

Hade de funkat att ha en progressiv btr eller en ventil som stänger på returen med hjälp av laddtrycket? Och kanske i kombination med större spridare å bättre pump ifall de krävs? Ingen koll alls på sprut  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2019, 16:52:33 »
Jo mellan luftfiltret och turbons inlopp :)

Progressiv btr kan fungera. I teorin ska det fungera till en viss gräns men jag har själv aldrig provat, luftlödet ökar inte linjärt med laddtrycket och bränslemängden ökar inte linjärt med bränsletrycket vilket gör det svårt att få korrekt bränsleblandning enbart med en progressiv btr. Inte bra heller att öka bränslemängden med högre tryck då pumpen får jobba hårdare och får kortare livslängd.

Man vill inte heller stänga av returen, detta resulterar i att bränslepumpen får arbeta extremt hårt vilket medför kraftigt kortad livslängd och väldigt högt bränsletryck som kan spränga bränsleledningar/slangar med mest troligt brand som följd :-X

Det går tyvärr inte att byta till större spridare utan att mappa om insprutningen, åtminstone inte om man vill ha vettig bränsleblandning då motorn går utan laddtryck.
Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2019, 23:25:13 »
Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.
Stämmer.

Det känns som att tillskottssprut är det bästa.
Men om man ändå kommer växa ur det kan ett helt nytt sprut vara att föredra.

Men som första tillskott borde en tillsatsspridare som startas via en laddtrycksvakt och sen får samma signal som övriga spridare fungera!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Edvin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2019, 07:16:16 »
Hmm ja de du säger låter ju logiskt. Ska ju ladda ganska fegt egentligen, så en progressiv kanske kan räcka. Va tror du om din idé med en tryckvakt men att man kopplar den till kallstartsventilen? Blir de för fett på 0,3-0,7 i ladd? Kör nog en 13c :)

Kan man sätta spridaren på tryckröret precis innan insuget eller blir de för långt bort?

Hur gör jag för att att den ska få samma signal som övriga spridare? Koppla spridarens pluss till ett relä som styrs av tryckvakten till en extra spridare/ kallstartsventilen? :)
« Senast ändrad: mars 19, 2019, 07:20:28 av Edvin »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2019, 08:57:19 »
Kallstartsspridaren med tryckvakt kan funka, vet ej hur många cc/min den flödar men inte omöjligt att den räcker för 0,3-0,5bar då orginsprutet fetar på ända ner till lambda 0,7 vid full gas (åtminstone i min GLT då den hade orgsprut).
Gissar att det räcker till ca 130hk med org bränsle och kallstartsspridaren som tillskott vid ladd vilket du bör nå vid  lite över 0,3bar ladd (940LTT med 13C laddar 0,3bar för 136hk).

Jo extraspridare monteras vanligtvis på tryckröret just innan insuget, bästa vore en extra spridarrad på insuget men onödigt avancerat för ett snikbygge :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Edvin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2019, 09:14:57 »
Okej  ;D ska både extra spridare som kallstart va konstant öppna vid ladd? Känns ju lättasts att bygga :) isf om extraspridaren ska va konstant öppen kanske man ej behöver ha en som flödar överdrivet, eventuellt bara en till org spridare? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2019, 13:48:38 »
Jo kallatartsspridaren är så pass liten så den är bara koppla på ett relä och styra reläet med en tryckvakt

Extraspridare av tillskottssprutsmodell beror på storleken på spridare, nog liten spridare så går det bra att köra den fullt flås på en tryckvakt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Edvin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2019, 17:43:35 »
Tacksam att du tar dig tiden! Blir bra myclet klokare på detta nu ;D Okej, går nog för den lättare lösningen då bara de är något jag ej pillat med innan. Så antingen ny btr eller koppla tryckvakt. Bara att sätta på tryckvakten på tryckröret så skickar den en signal till relät så fort den känner tryck? Har du någon att rekommendera? Fanns en hel del när jag sökte  ;D
« Senast ändrad: mars 19, 2019, 17:48:41 av Edvin »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Ännu en turbo tråd :)
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2019, 19:32:00 »
Jajemän bara montera tryckvakten på tryckröret så att vid ett visst tryck aktiverar tryckvakten ett relä som ger ström till spridaren.

Tryckvakt så vill du ha en som gängas fast, gärna ställbar mellan t.ex 0-1bar eller ännu lägre.
Lyckas inte hitta någon vettig, vet att tidiga Saab 900 Turbo hade en ställbar tryckvakt som många använder (https://www.tradera.com/item/301910/332166773/saab-turbo-tryckvakt-)
Hittar tyvärr inte att köpa en sådan.

Går annars att använda en oljetryckskontakt som du monterar på tryckröret eller i ledigt hål i insuget. Samma gänga i insugets vakuumanslutningar som på många oljetryckskontakter, 1/8"npt.
Man kopplar då in den med ett slutande relä för att aktivera kretsen och ett växlande relä så att när oljetryckskontakten bryter jorden då tryck uppnås växlar relät över till 87a och skickar då ström till spridaren.

Oljetryckskontakter finns med olika öppningstryck men vanligtvis öppnar dom vid 0,3bar.

Man kopplar då in det så här:
Slutande relä:
30 - Plus från batteri med säkring
85 - Jord
86 - Plus från tändningslås
87 - Plus till det växlande reläet

Växlande relä:
30 - Plus från det slutande reläet
85 - Oljetryckskontakt
86 - Plus från det slutande reläet
87a - Plus ut till spridaren
87 - ingenting, skydda denna så att den ej kan få kontakt med jord.

Varför du vill ha två reläer är för att spridaren inte ska få ström konstant med tändingen avslagen då neutralläget på den växlande strömbrytaren blir att den skickar ström till spridaren.

För att förtydliga lite bifogar jag en väldigt snabb skiss.


Edit:
Vet nu ej hur mycket ström en spridare drar men bör ej dra alls något mycket och det slutande relät går då att ta bort.
Lämpligt vore att mata det växlande relät från bränslepumpsäkringen, tillsatsbränslekretsen är då endast aktiv när bränslepumpen är aktiv.

Man kopplar då såhär:
Växlande relä:
30 - Plus från bränslepumpssäkringen bakom batteriet
85- Oljetryckskontakt
86 - Plus från bränslepumpssäkringen bakom batteriet
87a - Plus ut till spridaren
87 - ingenting
« Senast ändrad: mars 19, 2019, 20:05:49 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75