Författare Ämne: Drivaxeldamask byte  (läst 3187 gånger)

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Drivaxeldamask byte
« skrivet: juli 11, 2005, 10:58:45 »
Drivaxeldamask = (D)

Vid byte av de yttre (D) så  gjorde jag som följer.

Hissade upp bilen så högt det gick för att få så bra spelrum under bilen.

Av med hjulet.

Sen kommer den lite mer knepiga biten , för att få av (D)  så var jag tvungen att släppa ner  drivaxeln , då var ju frågan vilket som är enklast invid diffen eller ute vid hjulet jag valde det sistnämnda.

6 st  insex  bultar   , och de var inte att bara lossa  de satt som berget , och jag bytte på båda sidor det tog mig ca 6 timmar att få bort 12st använde i huvudsak rörtång modell mindre.
Sen var det den lilla låsringen på drivaxeln den va pillig

Det stod en del i haynes bla. Att man skulle märka upp drivaxeln , det gjorde inte jag

När jag fått bort knutarna , torkat bort allt fett samt badade delarna var för sig i lacknafta  och torkat torrt.

Då va haynes bra för jag kom ju inte ihåg hur det satt , det är ytterst viktigt att splinsen  hamnar i rätt läge i knuten  annars så blir det problem vid monteringen  (jag vet , det finns bild i haynes såg det efteråt )

När allt skall återinfettas var noga med att inte få fett i skruvhålen  det skall på låsolja  (B19 , B200  motorer) på skruvarna vid monteringen.
Den påse med fett som följde med i kartongen (volvo original)  räckte

Jag gängade om mina bultar M8 för det satt gamla rester från tidigare låsolja på.

Montering i omvänd ordning.
 Det va den lättaste biten det som tog tid var väl låsringen som bara ville glida undan i fettet (fanns två strl i kartongen i mitt fall den mindre låsringen)

Kontentan av denna helgen blev.

Om jag vetat vad jag vet idag   :o, hade en verkstad fått göra jobbet.
Eller valt en delbar damask istället 

(Har inga kort på jobbet , kamera kaputt) >:(

« Senast ändrad: februari 19, 2016, 00:00:35 av FREJ »
Är volvo lös nu....