Drivaxeldamask = (D)
Vid byte av de yttre (D) så gjorde jag som följer.
Hissade upp bilen så högt det gick för att få så bra spelrum under bilen.
Av med hjulet.
Sen kommer den lite mer knepiga biten , för att få av (D) så var jag tvungen att släppa ner drivaxeln , då var ju frågan vilket som är enklast invid diffen eller ute vid hjulet jag valde det sistnämnda.
6 st insex bultar , och de var inte att bara lossa de satt som berget , och jag bytte på båda sidor det tog mig ca 6 timmar att få bort 12st använde i huvudsak rörtång modell mindre.
Sen var det den lilla låsringen på drivaxeln den va pillig
Det stod en del i haynes bla. Att man skulle märka upp drivaxeln , det gjorde inte jag
När jag fått bort knutarna , torkat bort allt fett samt badade delarna var för sig i lacknafta och torkat torrt.
Då va haynes bra för jag kom ju inte ihåg hur det satt , det är ytterst viktigt att splinsen hamnar i rätt läge i knuten annars så blir det problem vid monteringen (jag vet , det finns bild i haynes såg det efteråt )
När allt skall återinfettas var noga med att inte få fett i skruvhålen det skall på låsolja (B19 , B200 motorer) på skruvarna vid monteringen.
Den påse med fett som följde med i kartongen (volvo original) räckte
Jag gängade om mina bultar M8 för det satt gamla rester från tidigare låsolja på.
Montering i omvänd ordning.
Det va den lättaste biten det som tog tid var väl låsringen som bara ville glida undan i fettet (fanns två strl i kartongen i mitt fall den mindre låsringen)
Kontentan av denna helgen blev.
Om jag vetat vad jag vet idag

, hade en verkstad fått göra jobbet.
Eller valt en delbar damask istället
(Har inga kort på jobbet , kamera kaputt)
