Författare Ämne: Bromsfading  (läst 8725 gånger)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Bromsfading
« skrivet: juli 14, 2005, 22:09:52 »
Är det nån som fått stil på bromsarna i sin 300:a?
Själv trodde jag att det berodde på att det var för mycket vatten i bromsvätskan i RS:en men jag tog in den på jobbet idag och testade bromsvätskan. Kokpunkten var utanför skalan (320grader+) så det är inte det som är problemet för min del.
Blir det bättre med slitsade solida skivor liknande dom som är under Shopen? Green Stuff belägg? Andra ok? Annan huvudbromscylinder?
Förare TEAM EGON RACING

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Bromsfading
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2005, 22:17:12 »
jag tycker inte att de e någe fel på mina bromsar men ja.
har ju inte så mycke prestanda i den heller så.
360 Hybrid MKII

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2005, 14:56:05 »
Soprt belägg gör ganska mycket om du tycker bromsarna tappar i effektivitet efter några bromsningar då dom blir för varma. Men tycker du dom är kassa även efter en inbromsning så tror jag inte det är de som är problemet. Har du bromstestare på jobbet så du kan se hur bromsarna tar och hur mycket?

På den röda 360in jag hade tog bromsarna 4,2 på båda fram innan dom nöp. På dom andra bilarna jag har haft så har det nypt efter ca 2,5 fram. Sen låg den på ca 1,2 bak har jag för mig.

Hur ser dina skivor ut? ojämna, tar beläggen över hela ytan på in och utsida mm.
Om någon bromscylinder bak har börjar läcka så tappar du ju bromsförmågan helt på ena hjulet det gör ganska mycket det också. Bara riva ner och kolla båda sidorna.

Jag såg när jag va på skroten att det finns två storlekar på bak trummorna på 300. Den ena varjanten har en kant på trumman längst ner, som är ca 1cm. Den andra har inte den kanten, inte lika stor iaf. Så det borde gå att montera större trummor på dom som har dom mindre.

Dom bilar jag såg det på va en 360GLT -88 dom större, en 340DL -87 (eller om det va -86) som hade mindre. Är det bara GLT som har större så kan det ju gå att köpa det och få bättre bromsar.
Men som det står högre upp så vet jag inte om dom större går att montera på bilar med dom mindre eller tvärt om. Eller om det bara skiljer i trummans utformning mellan olika årsmodeller.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2081
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2005, 17:00:53 »
343/345 2.0 1980-1982,  340 2.0 1983 och 360 från 1984 till 1991 har dom större trummorna. Alltså alla med Volvo motor har stora trummor.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2005, 18:59:05 »
Soprt belägg gör ganska mycket om du tycker bromsarna tappar i effektivitet efter några bromsningar då dom blir för varma. Men tycker du dom är kassa även efter en inbromsning så tror jag inte det är de som är problemet. Har du bromstestare på jobbet så du kan se hur bromsarna tar och hur mycket?

På den röda 360in jag hade tog bromsarna 4,2 på båda fram innan dom nöp. På dom andra bilarna jag har haft så har det nypt efter ca 2,5 fram. Sen låg den på ca 1,2 bak har jag för mig.

Hur ser dina skivor ut? ojämna, tar beläggen över hela ytan på in och utsida mm.
Om någon bromscylinder bak har börjar läcka så tappar du ju bromsförmågan helt på ena hjulet det gör ganska mycket det också. Bara riva ner och kolla båda sidorna.

Jag såg när jag va på skroten att det finns två storlekar på bak trummorna på 300. Den ena varjanten har en kant på trumman längst ner, som är ca 1cm. Den andra har inte den kanten, inte lika stor iaf. Så det borde gå att montera större trummor på dom som har dom mindre.

Dom bilar jag såg det på va en 360GLT -88 dom större, en 340DL -87 (eller om det va -86) som hade mindre. Är det bara GLT som har större så kan det ju gå att köpa det och få bättre bromsar.
Men som det står högre upp så vet jag inte om dom större går att montera på bilar med dom mindre eller tvärt om. Eller om det bara skiljer i trummans utformning mellan olika årsmodeller.

Jo, vi har bromstestare på jobbet men jag har inte kommit mig för att kolla vilka värden jag har.
Man kanske ska ta och införskaffa sig ett par Green Stuff till att börja med, som dom är nu mjuknar dom efter ungefär 1-2 km inspirerad körning efter krokig väg utan att jag kört alltför hårt. Skivorna ser rätt så bra ut, dock så verkar minst en vara skev då ratten skakar rätt så mycket, eftersom jag ändå skulle fått bytt skivor tänkte jag att kanske nån vet om det blir bättre med slitsade skivor, funderar nästan på att köpa mig ett par standard skivor och hålborra dom istället. Då sparar man in en slant och kan göra nåt roligare för dom pengarna.
Tror inte att jag har nåt läckage, isåfall är det ett väldigt litet då det inte far någon bromsvätska ur behållaren.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2005, 22:10:12 »
Brukar inte läcka så mycket fast när det kommer bromsvätska på backarna så blir väldigt dålig friktion.

Vet inte om jag skulle hålborra skivorna, vet att bla Porsche har haft med att skivorna spricker vid hålen. Kanske inte blir problem då skivorna inte är ventilerade.

Sen blir det lite jobb varje månad att ta bort skit i hålen också om man vill ha bra funktion på det, de brukar inte dom som har hålborrat göra.

Men testa i bromsprovarn vad du har fram och bak samt så ser du att det inte ligger ann så bromsarna överhettas av det.

Sen så har du troligtvis inte skeva skivor utan det har blivigt värmehärdade ytor på skivorna och det är det som känns i pedalen.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2005, 23:54:27 »
Åtgärden är väl densamma oavsett om skivorna är skeva eller värmehärdade; byte alternativt svarvning?
Rent teoretiskt talat så borde väl en borrad/slitsad skiva slita mer på beläggen? Fast det kanske går att lösa ifall man fasar av hålet...
Jaja, jag ska tänka på saken över helgen och återkommer till veckan när jag testat bromsarna i bänken.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2005, 19:36:06 »
Fick ut tummen idag och testade RS:en i bromsprovarn. Tyvärr så är den inte i bästa skick så siffrorna stämmer kanske inte till 100%
Fick iaf 2,1 på vänster fram, 2,2 på höger fram, 1,2 på båda bakhjulen.
Har inte orkat öppna upp trummorna men skivorna var som nya, dock var beläggen rätt så tunna så jag ska ta och lägga på en rem och borra dom nya skivorna nån dag och köpa Green stuff. Återkommer då om det funkar bättre!
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2005, 20:55:01 »
Om teorierna på rejsa.nu stämmer så skall slitsade/borrade skivor göra det lättare för de gaser som bildas av beläggen när man bromsar hårt, att lämna skivan så det inte bildas en "luftkudde" mellan belägg och skiva, det verkar inte som någon där märker mer slitage av belägg med slitsade skivor, snarare tvärt om då belägg och skivor inte blir lika varma.

Racingbelägg brukar tåla högre temp och fortfarande bita. Men kanske behöver "värmas" för att bita riktigt bra...

Problemet ligger nog i att den solida skivan fram på 300 blir rätt snabbt varm då den är rätt "liten" och saknar ventilation. Ju mer massa, desto bättre värmetålighet.

Troligen funkar helt nya skivor bättre än beg, mer massa...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2005, 22:46:15 »
Tror nog långa slitsar skulle funka bättre på solida skivor än hålborrade. Även on man gör hål så har ju gasen ingen stans att ta vägen då det finns ett belägg på andra sidan också... Fast det kanske räcker med volymen som hålen bildar ???

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2005, 23:11:49 »
Tror också på slitsade. Har sett många hålborrade med sprickor på rejsa...

Verkar även som om slitsade, där slitsen är en båge, låter mindre än borrade (hörsägen...)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2005, 23:20:35 »
Själv har jag ingen aning om vad som är bättre, anledningen till att jag hålborrar är för att det kan jag göra själv men jag har inte tillgång till en fräs så jag kan slitsa skivorna. Som grädde på moset kan jag tillägga att jag är för snål för att betala nån för att göra det  :P
Förare TEAM EGON RACING

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: augusti 03, 2005, 23:29:39 »
Själv är bäste dräng  ;D
/Peter Olesen

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2005, 00:17:18 »
Har för mig att slitsar släpper ut gaser som ni säger men hål hjälper till att kyla skivan snabbare. En kombination av dessa två är att föredra då bara slitsar minskar massan och ger varmare skivor och bara hål inte tar bort gaserna.

Tar-Ox säljer skivor med hål, slitsar, eller både och.
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 01, 2005, 18:05:38 »
Green-stuff har slutat tillverkas till 300-serien  :'(
Då känns det inte lika aktuellt med hålborrade skivor heller så jag får ta och köpa standard belägg och vanliga skivor...
Förare TEAM EGON RACING

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 01, 2005, 18:27:51 »
hvis du vil gjøre det ordentlig så se på hva Mark Higgins har gjort.... http://mysite.wanadoo-members.co.uk/360s står under brakes & suspension seff...
« Senast ändrad: september 01, 2005, 18:29:14 av Haak »

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 01, 2005, 18:46:11 »
Det var helt klart en seriös kille... Jag är nog för lat för att göra ett såpass ordentligt bygge  :(
Förare TEAM EGON RACING

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 01, 2005, 23:23:00 »
tar litt tid ja....men bare tanken på bremseegenskapene i en lett 360 med racingcalipere og 280 mm bra skiver er rå ;)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: september 26, 2005, 22:06:43 »
Har äntligen fått belägg och fått ut tummen och bytt dom.
Green stuff hade som jag har för mig att jag nämt tidigare slutat tillverkats till 300 serien men Tar-Ox har fortfarande.
Frågan är hur mycket som bara är placebo effekten men jag tycker att bromsarna helt klart blev ett strå vassare, var ut en sväng och provsmiskade lite grusväg, inte så hårt att skivorna började glöda men tillräckligt för att det skulle bli ordentligt rökmoln från bromsarna och att det skulle lukta bränd rondell en halvtimme eller så och jag kände inte av att bromsarna mjuknade nämnvärt, snarare så att dom tog bättre efter ett par hårda inbromsningar.
Kan varmt rekomendera Tar-Ox!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16628
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #19 skrivet: september 27, 2005, 20:13:32 »
Har äntligen fått belägg och fått ut tummen och bytt dom.
Green stuff hade som jag har för mig att jag nämt tidigare slutat tillverkats till 300 serien men Tar-Ox har fortfarande.
Frågan är hur mycket som bara är placebo effekten men jag tycker att bromsarna helt klart blev ett strå vassare, var ut en sväng och provsmiskade lite grusväg, inte så hårt att skivorna började glöda men tillräckligt för att det skulle bli ordentligt rökmoln från bromsarna och att det skulle lukta bränd rondell en halvtimme eller så och jag kände inte av att bromsarna mjuknade nämnvärt, snarare så att dom tog bättre efter ett par hårda inbromsningar.
Kan varmt rekomendera Tar-Ox!

Tack för provkörningen, vad kostar dom och köpte du från nätet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: september 27, 2005, 20:20:15 »
Hmm, kommer inte ihåg exakt pris men ungefär en hundring mer än standard belägg så kanske 400 spänn? Nille här på forumet jobbar på Mekonomen så han beställde hem dom från Forza om jag inte minns helt fel. Kanske går att beställa direkt från Forza och på så vis få det billigare...
Med lite tur så ser han den här tråden och kan uppfriska mitt minne  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 27, 2005, 20:32:23 »
Tittade på forza.se men det stod inget pris, dock fanns 360 80-89 med i pdf-filen över alla bilmodeller dom har belägg till.

Har för mig att det finns Mintex eller vad dom hette, dom kostade ca 450 paret

För du menade väl 400 för alla 4 beläggen till framvagnen? Det är i så fall väldigt överkomligt om dom är märkbart bättre än orginalen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #22 skrivet: september 27, 2005, 20:36:09 »
Kolla shopen på huvudsidan:

www.300power.com
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: september 27, 2005, 20:50:29 »
Kolla shopen på huvudsidan:

www.300power.com

Det står inte vad beläggen är av för fabrikat, men antar att det är Tar-ox eftersom skivorna i samma annons är det.
Mer än dubbelt så dyrt än vad Performance har fått betala då om han inte fått betala 400 per sida..

Vem ska fråga Forza om deras pris? Är ju aktuellt att lägga i shopen!

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: september 27, 2005, 21:26:36 »
Tittade på forza.se men det stod inget pris, dock fanns 360 80-89 med i pdf-filen över alla bilmodeller dom har belägg till.

Har för mig att det finns Mintex eller vad dom hette, dom kostade ca 450 paret

För du menade väl 400 för alla 4 beläggen till framvagnen? Det är i så fall väldigt överkomligt om dom är märkbart bättre än orginalen.

Det var 4 belägg alltså till båda framhjulen. Jag skulle inte sätta en testikel på att dom kostar runt 400 spänn. Dels vet jag inte hur mycket rabatt jag fick och dessutom är det ett väl känt faktum att jag har minne som en guldfisk...
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: september 27, 2005, 21:27:27 »
Vad är skillnaden mellan Tar-Ox och Mintex föresten? Dom kanske är ännu rejsigare!   :D
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 14, 2005, 00:57:32 »
Vad är skillnaden mellan Tar-Ox och Mintex föresten? Dom kanske är ännu rejsigare!   :D

Det vet inte jag..

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: oktober 14, 2005, 20:52:16 »

Det vet inte jag..

Skillnaden på Mintex och Tar-Ox är att Mintex gör belägg som säljs som originaltillbehöver, så dom Mintexbelägg ni hittar till 300-serien går att köpa hos vilken Mekonomenbutik som helst. Tror jag har hört att Mintex även gör sportigare belägg, men till 300-bilar betvivlar jag.
Tar-Ox är sportigare helt enkelt.
För lite effekt, för dålig väghållning..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: oktober 14, 2005, 21:17:59 »
Skulle inte Mintex-belägg för 900 spänn vara sportiga?

Då vill inte jag ha dom  ::)

sjs

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
« Svar #29 skrivet: december 16, 2005, 15:03:53 »
Tydligen ska jag då först prova med nya/nyare skivor fram på min 340:a, bromsarna försvinner nämligen till 95% efter 3 bromsningar från 140->40km/h. Bromskraften vid besiktning ligger runt 1,7kN framme, och 1,2kN bak, så skivorna är m.ao. färdiga efter 330tkm. ;D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Haak

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: december 16, 2005, 15:12:53 »
Tydligen ska jag då först prova med nya/nyare skivor fram på min 340:a, bromsarna försvinner nämligen till 95% efter 3 bromsningar från 140->40km/h. Bromskraften vid besiktning ligger runt 1,7kN framme, och 1,2kN bak, så skivorna är m.ao. färdiga efter 330tkm. ;D

hvorfor ikke kjøpe noe bedre greier med en gang? Når du først skal gjøre jobben med å bytte er det ikke så kult når du finner ut at 239 mm uventilerte skiver ikke er noe særlig til sommeren....

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #31 skrivet: maj 22, 2006, 17:53:43 »
de skivene som er på Shop'en.. er det 1000 kr for ett par, eller per stykk?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: maj 22, 2006, 20:48:52 »
de skivene som er på Shop'en.. er det 1000 kr for ett par, eller per stykk?

Jag mailade och frågade i höstas nångång, om jag inte minns helt fel så var det 1000 spänn styck. Jag köpte ett par Biltema skivor istället och tänkte hålborra dom men det blev aldrig av, så om nån behöver en uppsättning nya skivor kan ni hojta till  :P
Förare TEAM EGON RACING