Författare Ämne: Ska köpa 360  (läst 546 gånger)

Tungfot97

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Ska köpa 360
« skrivet: juli 21, 2019, 13:28:48 »
Tjena, har hittat mig en 360 jag ska hämta kommande helg. Den har 3 ägare och gått under 20 000 mil. I annonsen stod det volvo 343 medans man såg att den var 4 dörrars på bilden. sökte på car.info och där stod det Volvo 360, men modellbeteckningen är 345. hur vet jag vad för något det egentligen är?
Det är en 88a så jag hoppas på att den har insprutning.

Tanken är att ha den som vinter/busbil.

Jag har hört att både bakaxel och låda ska vara lite känsliga på dessa. Håller bakaxlen bättre om den är svetsdiffad?
Händer att jag bränner lite däck ibland på torr asfalt.

Något som skrämmer mig lite är bladfjädringen bak, kommer den vara svajjig?
Går det hyffsat enkelt byta till spiralfjädrar från tex 740?
Vill även kunna sänka den endel hyffsat lätt.

Är kardantunnlen tillräckligt stor för att sätta i en låda från 740?

Är det bosch lh 2.4 så en b230f är plug n play ifall den nu har b200f?

Även lätta bilen kommer vara intressant, borde väl kunna gå få ner den under tonnet?
« Senast ändrad: juli 21, 2019, 13:34:17 av Tungfot97 »

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 351
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Ska köpa 360
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2019, 17:22:34 »
Hej.
modellbeteckningen är 340 även på 360. 345 är ju en 5dörrars halvkombi. Är det volvo motor i den är de nog en 360 speciellt om de är en 88. Och det ska vara insprut.

Lådan är hållbar de är en m47R så nästan samma som en m47 från 740/940fast monterad bak. Dock är klämhylsan mellan mellanaxelen och ingåendeaxel till lådan en svaghet. rekomenderas att kolla så bultarna sitter riktigt.
Medbringare och diff är väl också en svaghet.

300 ligger fint på vägen och bladfjädrar är inget problem till en vinter/busbil. Mycket jobb och bygga om till spiralfjädrar.
Lätt och sänka med sänkblock mellan bladfjäder och axel/navhållaren.

Låda fram får du inte dit utan och kapa i golvet.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2019, 00:03:10 »
Hej och välkommen till forumet!  :)

Jag har hört att både bakaxel och låda ska vara lite känsliga på dessa. Håller bakaxlen bättre om den är svetsdiffad?
Händer att jag bränner lite däck ibland på torr asfalt.

Det känsligaste i bakaxeln är väl just diffen så rätt utförd svetsdiff avhjälper ju det. Dock inte jättecharmigt att bruksköra med i vissa situationer men det kanske du redan är bekant med.

Citera
Är kardantunnlen tillräckligt stor för att sätta i en låda från 740?

Nej, du ser här hur Simlar fick bygga om:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9615.msg114929#msg114929

Citera
Är det bosch lh 2.4 så en b230f är plug n play ifall den nu har b200f?

Nej det är Bosch LU Jetronic på en B200F. Enklast är att lyfta i B230:n utan insug och använda original med spridare, TPS och annat. Även givarna i toppen skiljer så där får man flytta över från B200:an till B230:n.

Citera
Även lätta bilen kommer vara intressant, borde väl kunna gå få ner den under tonnet?

Det kan ju vara lockande men beror väl på vilken komfort man vill ha i sin bil. Tänker då på inredning, ljuddämpning osv.
Under tonnet blir nog inte lätt. Är inte många som lättat så mycket här på forumet vad jag vet.
Här började jag på en liten lista med vikter på olika delar för många år sedan:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2862.msg33278#msg33278
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2019, 14:21:17 »
Okej då vet jag lite mer.
Kommer nog bygga om den med b230 men låda på motorn och bakaxel från 740/940, Då jag tänkt ha denna bil några år och känner att tillgången och priset på delar från 740/940 är lite bättre. Men det får bli när något rasat

Intressant att det finns ca 50 kg att lätta i bara onödigt inredning, är detta som får mig optimistisk nog att tro den går få under tonnet utan större lättning.

Kommer behöva använda 360n som bruksbil någon månad eller så då jag tyvärr råkade krocka min brukis, men är egentligen van vid att åka typ 740 så ska nog gå bra.
Hade egentligen tänkt ta hem 360n och börja vinterpreppa direkt ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2019, 15:31:42 »
Okej då vet jag lite mer.
Kommer nog bygga om den med b230 men låda på motorn och bakaxel från 740/940, Då jag tänkt ha denna bil några år och känner att tillgången och priset på delar från 740/940 är lite bättre. Men det får bli när något rasat

Intressant att det finns ca 50 kg att lätta i bara onödigt inredning, är detta som får mig optimistisk nog att tro den går få under tonnet utan större lättning.

Kommer behöva använda 360n som bruksbil någon månad eller så då jag tyvärr råkade krocka min brukis, men är egentligen van vid att åka typ 740 så ska nog gå bra.
Hade egentligen tänkt ta hem 360n och börja vinterpreppa direkt ;)

Bakaxel från 240 passar bättre i bredd. Med 7/940-axel får du använda skärmbreddare eller några typ V70-fälgar som bygger med inåt.

Jag har kört 360 som bruksbil sedan år 2003 och det går fint  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2019, 09:27:09 »
Igår ringde en väldigt stolt man till mig och berättade att bilen hade gått genom besiktningen blankt trots sina 8 år som avställd.
Jag tar med mig brorsan och åker inom en halvtimme och möts av en riktigt trevlig man som har en Volvo 360 som kan vara den finaste jag sett i mitt liv. Dock så säger han att det är en 4 växlad 343 trots sina 4 dörrar och 5 växlar samt insprutning.

Den ända synliga rosten på bilen är några äldre lackskador i form av småjack och lite stenskott i framkant av huven.

Bilen går som en dröm och komforten är ännu bättre än brorsans 740. 3 ägare före mig varav 2 av dom brukare, 18 2xxx mil och det syns på skicket att den inte körts med på ett bra tag!

På väg hem från besiktningen hade gubben tyckt sig höra ett vinande hjullager så det hade han köpt ett nytt som han skickade med, hade inte mage att pruta på bilen så slaskade fram dom 6000 han begärde!

Seperationsångest hade han men han såg gärna att den kommer ut på vägarna igen.

Gick bra några mil tills fläktremmen gav upp och bilen slutade ladda men bogserade den till närmaste biltema som var inom en mils avstånd, hade redan varit inne där 2 gånger vid detta lag.

Tillslut hade vi varit inne i butiken totalt 8-10  gånger och köpt diverse verktyg, en laddningsregulator och några olika remmar samt en jäkla massa vatten. Var så smutsig tillslut att brorsan fick gå in dom 2 sista gångerna ;)

Efter kanske 2 timmar på en skollhet parkering var det inga problem längre, fick dock stanna och spänna remmen efter ca 5 mil men det är ju okej!

Stannade även till vid en kiosk som är känd från en tv serie som säkert förstört en hel generation!

Hell rasin' spelades högt in på parkeringen ur brorsans 740 när vi dundrade in på parkeringen.
360n aldrig haft stereo monterad.

Blev även raggarspinn från båda bilarna därifrån,  dom som satt och käka där trodde nog inte vi var kloka och kioskägarn kunde inte svenska så nån raggarballe med svängdörr fick jag inte ;)
Lite kul med att jag har relativ vildvuxna pollisar ;)

Närmast magi jag varit haha ;)

Har i skrivande stund kört ca 15 mil med bilen och gillar den skarpt trots några få bagateller.

* Sätet är för högt för min smak så får känslan av att smeka mig själv vid större rattutslag.
* Helljuset sitter på vred istället för spaken, är detta original?
* Ena motorkudden är slut.
* Fläktläge nummer 3 fungerar ej, om det inte ska vara det lägsta.

Denna bil är lite speciell för mig då en Volvo 360 var vad jag åkte i från BB , alltså mitt första åk! dock var den röd och hade raggartrappa och vinge. Kanske blir denna en replika tillslut då jag haft det som en liten dröm att göra en ;)

Tror jag kommer skrota planen att ha denna som vinterbil då den är alldeles för fin för det.

Jag har även fått tag i ett jalusi redan.

Något jag tycker är lite intressant är att den har en 530 topp, kikade runt på blocket men hittade inte stämpeln så jag kunde se vad för motor det är. Troligen en B200 men hade ju varit kul att veta exakt då motorer är lätta att byta ;)

Jag brukar ha tur med bilar jag köper på detta hållet och verkar inte som denna är ett undantag!

Morsan försöker förbjuda mig att "förstöra" denna bil genom att "fjanta" med avgasrör och sänkning då hon tycker den är fin!
Måste vara ett bra betyg då hon alltid sagt att 360n dom hade rostade bort så dom sålde den ;)

« Senast ändrad: juli 26, 2019, 09:55:33 av Tungfot97 »

Tungfot97

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2019, 10:04:01 »
Idag kommer jag kolla över den lite och smörja upp bromsarna och pilla dit ett par hockeypuckar som tillfällig lösning på motorkudden! Kanske blir en stereo och varselljus också eller så kommer det någon annan dag!

Kommer skapa en projekttråd på denna bil!