Författare Ämne: B200F koppling och lamell  (läst 4801 gånger)

Wargar

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
B200F koppling och lamell
« skrivet: november 30, 2020, 10:42:33 »
Tjenare, det här har det ju skrivits spaltmeter om men jag behöver byta lamell och tryckplatta i 360in.
Kommer längre fram även byta till B230F men kommer behålla renix systemet.
Så behåller svänghjulet från B200an och undrar då vilken tryckplatta/lamell kombo som rekommenderas. Tryckplatta från 940 turbo (M90) och lamell från?
Vad ska jag köra med för urtrampningslager?
Tack

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: B200F koppling och lamell
« Svar #1 skrivet: november 30, 2020, 17:23:03 »
Enda som skiljer LH2.4 svänghjulet och renix-svänghjulet är triggermönstret, annars är det exakt samma svängjul.
60-2 LH2.4
44-2-2 Renix (även 740 1991-92 med Rex/regina har detta svänghjul)

M90 tryckplatta passar ej dom solida svängjulen.

M46 turbotryckplatta för pottsvänghjulet är det du vill ha.


Körde själv en sommar med megasquirt och turbokonverterad B230F, i närheten av 300hk i motorn.
Körde då med:
182hk Volvo 740 turbo tryckplatta (hittar tyvärr inte artnr på denna, köpte renoverad tryckplatta för ca 300kr på ebay)
228mm VW Transporter T3 lamell (Artnr 117 158 1437 MEYLE Clutch disc fit VW Transporter III (05/79-07/92), köptes för ca 400kr på ebay.)

VW lamellen har helt rätt splines för Volvo 360 men är ca 1mm tjockare än Volvo lamell.
Shimsade tryckplattan med 1st M8-bricka under varje skruvhål för att kompensera för lamellens extra tjocklek.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Wargar

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: B200F koppling och lamell
« Svar #2 skrivet: november 30, 2020, 21:21:05 »
Ok, då vet jag vad jag ska leta efter. Tack så mycket.