Min bror hade en biltema spolarvätsketank universal med elpump i kopplad till knapp. När det var kallt tryckte han en stund på knappen under tiden som han körde på startmotorn och pumpen duttade in lite bensin i insuget. Då startade motorn direkt! Och som bekant är det just att få etanolen att tända till som är problemet. Så fort motorn tänt och kommit upp i varv kan man sluta mata bensin.
Väldigt enkel och billig lösning.
Dock gillas det nog inte av bilprovningen detta heller.
Själv har jag dragit en vakuumslang till kupén och matar startgas i den under startögonblicket. Sen när motorn går pluggar jag slangen för att inte det ska suga tjuvluft och lura sprutet.
Nackdelen är att det tar en stund för startgasen att sugas genom dne långa slangen.
Alternativet är att ha en burk startgas under huven med sprötet direkt in i någon av insugsdetaljerna eller på en kort slang samt ha en wiremanövrerad konstruktion som trycker på flaskan när man manövrerar ett reglage inne i kupén.
Finns många idéer
