Författare Ämne: Kom precis på ett sätt att lösa kallstarter  (läst 16312 gånger)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3700
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Kom precis på ett sätt att lösa kallstarter
« skrivet: juni 02, 2012, 16:29:58 »
Jag satt och funderade lite hur man skulle kunna göra med kallstart av sin etanol-konverterade bil.
Det jag kom på var att man skulle kunna ha en extra tank på kanske 10L i bagaget/reservhjulsbaljan. Sen har man en pump till varje tank och för att inte spä ut etanolen med bensin så kan man montera en catch-tank på någon liter.

Det man gör då är:
Originaltanken har man till E85 och på utgående ledning har man en bränslepump.
En extra tank i bagaget på ca 10L med BF95/98, även där har man en bränslepump på utgående ledning.
Sen har man en catch-tank på någon liter som både E85-pumpen och BF95/98-pumpen matar bränsle till.
Sen på utgående ledning från catchtanken har man även där en bränslepump och det är denna pump som matar bränslet fram till insprut/förgasare (vad man nu kör med).
Returen från bränsletrycksregulatorn går tillbaka till catchtanken för att inte blanda E85 med BF95/98 och vice versa.

Och min tanke här är att eftersom det endast är till motorn kommit upp till en viss temperatur som man behöver köra på den mer lättantändliga bensinen så monterar man en temperatursensor i insuget och när insugstempen kommit upp i kanske ca 30°C så bryter den strömmen till BF95/98-pumpen och skickar strömmen till E85-pumpen.
Det kommer ta ett litet tag innan man kör helt på E85 eftersom det fortfarande är kvar BF95/98 det precis bytts pump.

De problem jag kommer på just nu är att:
Om man kör längre sträckor är det nog stor risk att catchtanken blir full eftersom man använder inte alla 196L/h eller vad nu pumpen ger ut.
Jag tror inte denna setup skulle uppskattas av bilprovningen.
Om man har optimerat kompförhållandet för E85 så kommer det antagligen spika på BF95/98.

Funderade lite om man skulle kunna skippa catchtanken och kom på ett sätt.
Det man skulle kunna göra är att ha 2st bränsletrycksregulatorer, eftersom det är en retur på varje regulator så har man en regulator för E85 och en för BF95/98 och returen går tillbaka till bränsletanken bränslet kommer ifrån till att börja med.

Sen får man fixa 2st inlopp på fuelrail/flottörhus beroende på om man har insprutning eller förgasare. Då kan man även ha två olika bränsletryck beroende på vilket bränsle man kör på.

Kom med kritik och egna idéer jag delar bara med mig av mina tankar och jag garanterar inte att något av det här faktiskt skulle fungera i praktiken.

Edit:
Bifogar bilder jag gjort i Paint för att illustrera hur jag menar.
« Senast ändrad: juni 02, 2012, 16:52:47 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Kom precis på ett sätt att lösa kallstarter
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2012, 10:54:28 »
Inte för det är så enkelt men jag hade kollat närmre på hur gasbilar fungerar, flexifuel motorer läser ju av bränslet som redan styrdonet reglerar bränslebladningen. Om du skulle konvertera till insprut skulle jag rekomendera spridarna ifrån Ford Focus FFV alternativt Mondeo FFV (1.8 eller 2.0)

Iden är inte dum men den känns lite för avancerad för att inte ha ett styrdon med i detta
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2012, 12:58:15 »
Inte för det är så enkelt men jag hade kollat närmre på hur gasbilar fungerar, flexifuel motorer läser ju av bränslet som redan styrdonet reglerar bränslebladningen. Om du skulle konvertera till insprut skulle jag rekomendera spridarna ifrån Ford Focus FFV alternativt Mondeo FFV (1.8 eller 2.0)

Iden är inte dum men den känns lite för avancerad för att inte ha ett styrdon med i detta

Har inga planer på sprut ännu, ekonomin sätter gränser.

Det låter smart med ett styrdon som känner av vad det är för bränsle och reglerar bränsleblandningen för det, får googla runt och läsa på lite om det :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2012, 18:42:31 »
Min bror hade en biltema spolarvätsketank universal med elpump i kopplad till knapp. När det var kallt tryckte han en stund på knappen under tiden som han körde på startmotorn och pumpen duttade in lite bensin i insuget. Då startade motorn direkt! Och som bekant är det just att få etanolen att tända till som är problemet. Så fort motorn tänt och kommit upp i varv kan man sluta mata bensin.

Väldigt enkel och billig lösning.
Dock gillas det nog inte av bilprovningen detta heller.

Själv har jag dragit en vakuumslang till kupén och matar startgas i den under startögonblicket. Sen när motorn går pluggar jag slangen för att inte det ska suga tjuvluft och lura sprutet.
Nackdelen är att det tar en stund för startgasen att sugas genom dne långa slangen.
Alternativet är att ha en burk startgas under huven med sprötet direkt in i någon av insugsdetaljerna eller på en kort slang samt ha en wiremanövrerad konstruktion som trycker på flaskan när man manövrerar ett reglage inne i kupén.

Finns många idéer  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2012, 18:56:23 »
Jo det var ju en enkel idé med spolarvätsketank och elpump på det :)

Nä det gillas nog inte av bilprovningen men borde inte ta lång tid att montera bort när det ska besiktas.

Jo det går det med, men då är det som du säger att det tar en stund för startgasen att sugas genom slangen.

Varför jag kom på ett så pass krångligt system är för att få kallstartssystemet automatiskt så man slipper trycka på något utan bara vrida på nyckeln och köra, är man lat så är man ::)

Men jag kommer nog testa spolarvätsketank-systemet till vintern för jag är inte säker på om jag kommer ha tillgång till motorvärmarstolpe.

Grus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2012, 21:27:33 »
Fixa en extra kallstartsspridare som du sätter i insuget på översidan där det är gjort så att man kan sätta dit den( kräver fräsning och en extra slang från feulrail) sen kopplar du bara in den parallellt med org kallstartspridare och sen startar den kanon och bilprovningen säger inget. :D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2012, 21:32:29 »
Fixa en extra kallstartsspridare som du sätter i insuget på översidan där det är gjort så att man kan sätta dit den( kräver fräsning och en extra slang från feulrail) sen kopplar du bara in den parallellt med org kallstartspridare och sen startar den kanon och bilprovningen säger inget. :D

Om jag hade haft en bil med insprutning så hade det gått, men jag har för mig att det inte det är gjutet för att montera kallstartsspridare på ett förgasarinsug. Jag har en B19A i min bil. Men skulle säkert gå fast då måste jag koppla en insprutningspump också.

Men ett bra tips för personer med F- och E-motor :)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2117
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2012, 00:17:53 »
En liten bensintank och en primerpump från en snöskoter.

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=104268