Författare Ämne: etanolkonverterin?  (läst 22821 gånger)

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
etanolkonverterin?
« skrivet: augusti 08, 2005, 11:27:22 »
10,3sec med oskruvat Bosch LU-Jetronic, alltså på BF95.

Last: en klump på 60-kg i passagerarsätet som skötte G-techen.

Ska bli kul att se vad man kan få för tid med Megasquirt, 240-tändning samt 100% E85. Inte över 10sec i allafall hoppas jag.

laste ovanstaende i en annan trad och undrar nu om det racker att skruva pa insprutningen for att kora pa 100%e85 eller behovs det som jag tror en bransletrycksregulator?
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2005, 12:57:47 »
Visst räcker det med att ändra insprutet!
men för att kunna göra måste du ha ett annat system "typ megasquirt"
men jag kör med btr och det funkar fint!

gör ungefär samma tider 0-100 som med bensin
Lycklig igen i min 360gl sedan

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2005, 19:21:15 »
Som jag trodde mao.
Tänkte om det kanske gick att höja lu-jettronic så pass men då vet jag, tack för svaret!
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2005, 21:49:54 »
Lättaste sättet är att använda en btr från en B230 motor som har 3,0bar mot B200 2,5bar. Är inte lika bra som en ställbar eller ett programerbart sprut men det billigaste.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2005, 10:28:20 »
aha och 3 bar racker?
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:etanolkonverterin?
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2005, 21:30:48 »
Jag kör 100% E85 tack vare Megasquirt, orginal BTR.. fick byta till större spridare för bränslet räckte bara till ca 4000-4500rpm annars!

Smidigaste är att byta bränsletrycksregulator
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

monkeyman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #6 skrivet: september 05, 2005, 12:11:47 »
Jag kör 100% E85 tack vare Megasquirt, orginal BTR.. fick byta till större spridare för bränslet räckte bara till ca 4000-4500rpm annars!

Smidigaste är att byta bränsletrycksregulator

Har en fundering... Om man byter till en 3bars bränsletrycksregulator, vad händer om man då vill köra på bensin under tex vintern? Går bilen för fett eller är det ingen fara?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:etanolkonverterin?
« Svar #7 skrivet: september 05, 2005, 12:32:20 »
Bilen går fett men bara på tomgång och fullgas. Märks lite i bränsleförbrukningen... Min gick igenom besiktningen på bara bensin (2.5% CO)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

monkeyman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #8 skrivet: september 05, 2005, 13:11:20 »
Så det är inget fara egentligen då att slänga dit en 3bars regulator? Lite jobbigt om man måste hålla på att byta om man vill köra på bensin igen.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:etanolkonverterin?
« Svar #9 skrivet: september 06, 2005, 09:09:09 »
Det skall inte vara några större problem, men jag körde inte på mer än 2/3 E85 och 1/3 BF95 (ger ca E60) med den regulatorn, har aldrig provat med ren E85...
« Senast ändrad: september 06, 2005, 09:10:04 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #10 skrivet: september 06, 2005, 15:12:53 »
Jag kör på 4-5 i bränsle tryck  ;D
kanske går att köra lägre vad vet jag??
men motorn uppför sig som om den skulle vara sur när den är kall
så nu när jag tänker på det ska jag nog ställa ner lite :o men har för mig att jag gjort det och att den inte startar alls då! har ju ställt ner jettronicen lite för att bilen ska gå snålt och det gör den!!!!!
1,1 på landsvägs körning :) :) :) ;D
har alltid varit typ 1,5 innan!!!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

nicke

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2005, 20:36:04 »
Tjah!

Jag testade att tanka ungefär hälften 95oktan och hälften E85 idag. Min bil är en helt orginal 360 b200k -85. Bilen blev ganska mycket segare och tappade märkbart mycket kraft vid acceleration. I övrigt gick bilen aningen ryckigare samt att det var ganska svårt att hålla jämn fart.
Men hur som helst så kändes det bra mycket bättre att få ungefär 13 liter soppa för en hundring än drygt 8 liter.

/Niclas
Det är inte lätt när det är svårt!

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #12 skrivet: oktober 02, 2005, 12:00:49 »
min b200f klarar omkring 40% innan jag börjar känna att den blir segare.
Tänk på att bilen faktiskt kan börja gå bättre igen när den hunnit adaptera till det nya bränslet.
När du börjar köra på endast bf95 igen så är mitt tips att du kopplar av batteriet över natten, har märkt en markant soppaökning när jag inte gjort så då insprutningen ger för mycket soppa.
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:etanolkonverterin?
« Svar #13 skrivet: oktober 02, 2005, 13:59:48 »
min b200f klarar omkring 40% innan jag börjar känna att den blir segare.
Tänk på att bilen faktiskt kan börja gå bättre igen när den hunnit adaptera till det nya bränslet.
När du börjar köra på endast bf95 igen så är mitt tips att du kopplar av batteriet över natten, har märkt en markant soppaökning när jag inte gjort så då insprutningen ger för mycket soppa.
/Anders

Kan Bosch jetronic Adaptera?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #14 skrivet: oktober 02, 2005, 14:11:40 »
min b200f klarar omkring 40% innan jag börjar känna att den blir segare.
Tänk på att bilen faktiskt kan börja gå bättre igen när den hunnit adaptera till det nya bränslet.
När du börjar köra på endast bf95 igen så är mitt tips att du kopplar av batteriet över natten, har märkt en markant soppaökning när jag inte gjort så då insprutningen ger för mycket soppa.
/Anders

Kan Bosch jetronic Adaptera?

Det tror jag inte. Tror den bara reglerar direkt efter vad lambdasonden säger.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #15 skrivet: oktober 02, 2005, 18:31:08 »
Min erfarenhet är att den kan det men det kan ju även vara skit och dyl i spridare som gett med sig efter en stunds etanolanvändning.
Men det förklarar ju inte att soppaförbrukningen förändras när man byter tillbaka till bensin igen.
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

nicke

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #16 skrivet: oktober 03, 2005, 14:45:30 »
hm... nu hänger jag inte med riktigt... kommer bilen börja gå bättre efter att man tankat e85 ett tag? och ska man koppla ur batteriet om man ska återgå till att bara tanka 95 igen? hoppas nån kan reda ut det där...

vänliga hälsningar Niclas
Det är inte lätt när det är svårt!

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #17 skrivet: oktober 03, 2005, 16:42:47 »
Min erfarenhet är att när jag började använda etanol så tog det ett tag för bilen att adaptera sig till etanolanvändningen (gick segt när man gasade osv)
När jag sedan bytte tillbaka till endast bensin så drog kärran riktigt mycket bensin första 10milen, då kopplade jag ur batteriet under natten och den drog igen normalt.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:etanolkonverterin?
« Svar #18 skrivet: oktober 03, 2005, 17:24:59 »
hm... nu hänger jag inte med riktigt... kommer bilen börja gå bättre efter att man tankat e85 ett tag? och ska man koppla ur batteriet om man ska återgå till att bara tanka 95 igen? hoppas nån kan reda ut det där...

vänliga hälsningar Niclas

Jag hävdar att med våra gamla bilar så behöver man inte "köra in den" eller ta bort minuskabeln en stund för att den ska tappa minnet. Dock om man har nyare bilar som tex min Volvo V70 så är det på det viset.

Men i en 360, nej enligt mig men har ingen teknisk bevisning som stödjer det  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

nicke

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #19 skrivet: oktober 04, 2005, 11:52:28 »
ok...

jag har kört ett tag med etanol och även tankat igen, den här gången med övervägande mycket etanol. nu går även bilen bättre och det märks knappt någon skillnad mellan bensin och etanol om bilen är varmkörd dvs, annars rycker det och hoppar en hel del. nu är frågan om man törs gå över helt på etanol? det känns inte som att det lönar sig att blanda etanol och bensin eftersom den drar mera med etanol i tanken.
Det är inte lätt när det är svårt!

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #20 skrivet: oktober 04, 2005, 12:21:09 »
Nicke: Ungefär hur mycket e85 har du i tanken nu?

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

nicke

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #21 skrivet: oktober 04, 2005, 12:23:36 »
hm jag tankade igår för 200 kr, 100 kr 95 och en hundring etanol. det blev drygt 8 liter 95 och drygt 13 liter etanol. innan hade jag väl några liter blandat etanol/bensin.
Det är inte lätt när det är svårt!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:etanolkonverterin?
« Svar #22 skrivet: oktober 04, 2005, 18:49:47 »
ok...

jag har kört ett tag med etanol och även tankat igen, den här gången med övervägande mycket etanol. nu går även bilen bättre och det märks knappt någon skillnad mellan bensin och etanol om bilen är varmkörd dvs, annars rycker det och hoppar en hel del. nu är frågan om man törs gå över helt på etanol? det känns inte som att det lönar sig att blanda etanol och bensin eftersom den drar mera med etanol i tanken.


Det mest lönsamma med dagens bränslepriser är att blanda in ca 30%.. även att den drar lite mer så blir det mycket billigare!

Källa: http://home.swipnet.se/pshallgren/etanol/kalkyl.html
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:etanolkonverterin?
« Svar #23 skrivet: november 27, 2005, 00:16:44 »
Jag kör min 360GL -88 insprutare på 100% etanol.
Jag har köpt en tryckregulator + mätare från  roadster.se
och monterat på bilen, den går kanon 190 km/h
Den drar 1,2 l/mil.  :)
« Senast ändrad: december 20, 2005, 22:19:02 av volvot l12 »
I love VOLVO offroad

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Re:etanolkonverterin?
« Svar #24 skrivet: oktober 30, 2007, 23:23:58 »
Min erfarenhet är att när jag började använda etanol så tog det ett tag för bilen att adaptera sig till etanolanvändningen (gick segt när man gasade osv)
När jag sedan bytte tillbaka till endast bensin så drog kärran riktigt mycket bensin första 10milen, då kopplade jag ur batteriet under natten och den drog igen normalt.

/Anders

Hur kan bilen "adaptera sig", anpassa sig till bränslet? ??? Jag kanske missförstår dig!

/Max :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Re:etanolkonverterin?
« Svar #25 skrivet: oktober 31, 2007, 06:23:14 »
Min erfarenhet är att när jag började använda etanol så tog det ett tag för bilen att adaptera sig till etanolanvändningen (gick segt när man gasade osv)
När jag sedan bytte tillbaka till endast bensin så drog kärran riktigt mycket bensin första 10milen, då kopplade jag ur batteriet under natten och den drog igen normalt.

/Anders

Hur kan bilen "adaptera sig", anpassa sig till bränslet? ??? Jag kanske missförstår dig!

/Max :)

Bilen känner med lambdasonden/nernas hjälp vilket som är rätt blandning med just det bränslet och gör sakta en förändring av mappen. Funkar bara på "nya" bilar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Re:etanolkonverterin?
« Svar #26 skrivet: oktober 31, 2007, 16:56:15 »
"Bilen känner med lambdasonden/nernas hjälp vilket som är rätt blandning med just det bränslet och gör sakta en förändring av mappen. Funkar bara på "nya" bilar."

Talar vi om original B200F och dess insp.box från Bosch? ???

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Re:etanolkonverterin?
« Svar #27 skrivet: oktober 31, 2007, 19:52:05 »
"Bilen känner med lambdasonden/nernas hjälp vilket som är rätt blandning med just det bränslet och gör sakta en förändring av mappen. Funkar bara på "nya" bilar."

Talar vi om original B200F och dess insp.box från Bosch? ???

/Max


Nej jag skrev ju nya bilar, Bosch LU Jetronic är ingen modern uppfinning  :)

En Jetronic kan bara inte adaptera, måste vara omöjligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: etanolkonverterin?
« Svar #28 skrivet: oktober 31, 2007, 21:08:28 »
Nu förstår jag. Var så fokuserad på 300 serien så jag trodde att du menade, nyare 300 bilar. ;D
Du menade nyare bilmodeller, så lätt man kan missuppfatta varandra. Jag delar din åsikt om att, våra bilars insprutningssystem är alldeles för "lowtech" för det. Klarar MS att "adaptera sig"? :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: etanolkonverterin?
« Svar #29 skrivet: oktober 31, 2007, 22:16:24 »
Klarar MS att "adaptera sig"? :)

Nej och Ja!

Inte i mitt gamla MS2.2 om jag inte köper till en MS2 processor. Istället får jag låta laptopen vara ansluten och sköta adapteringen. Och inte glömma att bränna ner till e-promet innan jag stänger av motorn. Annars försvinner allt den har lärt sig sen motorn senast startade.

På ett nytt kort som redan har MS2 processor så funkar det direkt på kortet utan att datorn behöver var ansluten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.