Författare Ämne: B230fk på orginal transaxel?  (läst 137 gånger)

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
B230fk på orginal transaxel?
« skrivet: september 09, 2019, 23:59:45 »
Tjena, tänkte lägga i en turbomotor i min 360 men känner inte för att byta hela drivlinan.

Fungerar det att sätta vilken rödblock som helst på transaxlen eller är det något special med 360 motorn?
Är kopplingen lika?

Tror ja kommer köpa en komplett 940 ltt eller nått sånt och ta hela drivlinan från så jag har annan bakaxel och låda liggandes ifall det blir ras.
Men känner inte för att byta hela drivlinan iår då det börjar bli kyligt ute och jag meckar på garageuppfarten.

I teorin är det väl bara ur med gamla motor och i med turbomotorn och koppla i elsystemet från 940n?

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: B230fk på orginal transaxel?
« Svar #1 skrivet: september 10, 2019, 11:31:41 »
Blocken är samma mot sprängkåpan.
Behöver sump o oljepump ifrån 360.
Inte samma svänghjul annan håldelning till tändning.
Koppingsplinen inte samma.
Kan va nått mer som skiljer men de är va ja kommer ihåg. :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: B230fk på orginal transaxel?
« Svar #2 skrivet: september 10, 2019, 12:20:03 »
Blocken är samma mot sprängkåpan.
Behöver sump o oljepump ifrån 360.
Inte samma svänghjul annan håldelning till tändning.
Koppingsplinen inte samma.
Kan va nått mer som skiljer men de är va ja kommer ihåg. :)
Svänghjulet kvittar väl? Eller måste man ha 360 svänghjulet?
Så man får använda en 360 lamell?

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: B230fk på orginal transaxel?
« Svar #3 skrivet: september 10, 2019, 17:24:51 »
Kan inte ha 360 svänghjul till 940 styrsystem.
Lamell finns de lite o välja på . Har inte koll på vilken sim passar.
18.5x20.5-24N splinse mått på 360. Golf 2 och andra vw har de me.  Vilken som passar bäst till 940 svänghjul vet ja ej.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3506
    • Visa profil
SV: B230fk på orginal transaxel?
« Svar #4 skrivet: september 10, 2019, 19:19:06 »
Det enda som skiljer mellan 300-seriens rödblock och övriga passformsmässigt är:
Motorfästen
Oljetråg
Oljesticka
Oljepickup
Lamell
Kylvätskeröret mellan vattenpump och värmepaket (det skiljer även mellan B19 och B200)
Vattenpump
Remskiva vattenpump
Viskokoppling för kylarfläkt
och
Kylarfläkten
*Generatorfäste är samma som 240*

Kylarslangarna är speciella för 300-serien, går dock att kapa till kylarslangar från 240/740/940 så dom passar.

Urtrampningslagret är speciellt för 300-serien, går dock att modifiera ett 240/740/940 så det passar.

Dom tidiga 300orna med B19 och stum kylarfläkt så skiljer endast fläkten, samma remskiva och pump som 240 med B19/21/23 på dom bilarna.

Svänghjulet är speciellt för 300-serien med Renix och 740 med Rex/Regina då dessa har 44-2-2 triggermönster.



940ins elsystem är lite krångligt att lägga in i bilen då det är parat ihop med resten av bilens el vilket då blir att får en massa onödiga kablar, går ju såklart att klippa bort onödiga kablar om du är duktig på att läsa elschema så du inte klipper för mycket.
Lämpligare/enklare då att hitta en 240 LH2.4 kabelhärva då dessa har motorelen separat från bilens övriga elsystem.

Antar det är en B230FK från en 940 med M90-växellåda.
Dessa har dubbelmassesvänghjul och fungerar ej med 300-seriens drivlina.
Eftersom du tänkt köra LH2.4 så behöver du då ett LH2.4 svänghjul från en 240/740/940 med m46/47 för att det ska passa i bilen och funka med motorstyrningen.

Lamell körde jag med en MEYLE 117 158 1437 från en Transporter 3 2,1 syncro. Dessa är 228mm diameter och helt rätt splines för 300-serien.
Tryckplatta körde jag med en tryckplatta från en 182hk B230FT (740 TIC från 80-talet).
Shimsade tryckplattan med en m8-bricka under tryckplattan vid varje skruvhål så höll det för 1bar ladd med kina-GT30 på min 360GLT, hade närmare 300hk om man räknar på hur mycket soppa den förbrände.
Detta var dock precis på gränsen då kopplingen kunde slira till vid växling under hård acceleration så ännu hårdare tryckplatta än så är att rekommendera om du satsar på 300hk+
« Senast ändrad: september 10, 2019, 19:29:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: B230fk på orginal transaxel?
« Svar #5 skrivet: september 11, 2019, 21:37:41 »
Det enda som skiljer mellan 300-seriens rödblock och övriga passformsmässigt är:
Motorfästen
Oljetråg
Oljesticka
Oljepickup
Lamell
Kylvätskeröret mellan vattenpump och värmepaket (det skiljer även mellan B19 och B200)
Vattenpump
Remskiva vattenpump
Viskokoppling för kylarfläkt
och
Kylarfläkten
*Generatorfäste är samma som 240*

Kylarslangarna är speciella för 300-serien, går dock att kapa till kylarslangar från 240/740/940 så dom passar.

Urtrampningslagret är speciellt för 300-serien, går dock att modifiera ett 240/740/940 så det passar.

Dom tidiga 300orna med B19 och stum kylarfläkt så skiljer endast fläkten, samma remskiva och pump som 240 med B19/21/23 på dom bilarna.

Svänghjulet är speciellt för 300-serien med Renix och 740 med Rex/Regina då dessa har 44-2-2 triggermönster.



940ins elsystem är lite krångligt att lägga in i bilen då det är parat ihop med resten av bilens el vilket då blir att får en massa onödiga kablar, går ju såklart att klippa bort onödiga kablar om du är duktig på att läsa elschema så du inte klipper för mycket.
Lämpligare/enklare då att hitta en 240 LH2.4 kabelhärva då dessa har motorelen separat från bilens övriga elsystem.

Antar det är en B230FK från en 940 med M90-växellåda.
Dessa har dubbelmassesvänghjul och fungerar ej med 300-seriens drivlina.
Eftersom du tänkt köra LH2.4 så behöver du då ett LH2.4 svänghjul från en 240/740/940 med m46/47 för att det ska passa i bilen och funka med motorstyrningen.

Lamell körde jag med en MEYLE 117 158 1437 från en Transporter 3 2,1 syncro. Dessa är 228mm diameter och helt rätt splines för 300-serien.
Tryckplatta körde jag med en tryckplatta från en 182hk B230FT (740 TIC från 80-talet).
Shimsade tryckplattan med en m8-bricka under tryckplattan vid varje skruvhål så höll det för 1bar ladd med kina-GT30 på min 360GLT, hade närmare 300hk om man räknar på hur mycket soppa den förbrände.
Detta var dock precis på gränsen då kopplingen kunde slira till vid växling under hård acceleration så ännu hårdare tryckplatta än så är att rekommendera om du satsar på 300hk+

Okej låter inte så farligt ändå, jobbigast låter att vara lamell och tryckplatta.
Man kanske borde skaffa hårdare tryckplatta direkt så man slipper göra det senare ifall man skulle få för sig att montera större turbo i framtiden.

Passar tryckplatta från valfri 740/940 eller måste det vara till just en 740 tic?
Minns du grovleken på brickorna du använde som shims?

Min nuvarande plan är att lägga i motorn och köra med över vintern för att sen kanske trimma upp den till våren/sommaren eller bygga en värre motor brevid.

Går det äns regga en 360 med turbo?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3506
    • Visa profil
SV: B230fk på orginal transaxel?
« Svar #6 skrivet: september 11, 2019, 21:43:33 »
Turbo bilarna har stadigare tryckplatta original, men håller ändå inte för jättemycket.
Bara standard m8-brickor, dom är väl 1,5mm tjocka om jag inte minns fel?
740TIC tryckplattan räcker säkert längre om man provtrycker och shimsar in den 100% korrekt.

Enda sättet att regga turbo-b230 är att gå via ombyggt fordon, kräver då utöver motorbyte även byte av bakaxel och bromsar.
Och då även få allt godkänt via SFRO.

Vid reg av endast motorbyte så är det 140hk/170Nm som är maximalt tillåtna, inte ens en b230-sugmotor klarar gränsen då dom har 185Nm.
« Senast ändrad: september 11, 2019, 21:46:08 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88