Författare Ämne: Tips och hjälp kring en 345 GLS  (läst 200 gånger)

Diesel

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
    • Dieselmaffian
Tips och hjälp kring en 345 GLS
« skrivet: september 24, 2019, 22:05:03 »
Hej gott folk.
Väldigt länge sedan jag va här, men nu behöver jag lite tips och hjälp från er.

Det gäller en bekant i Ungern som äger en 345 gls med B19 motorn som är förvisso bytt till en B23 / B230.
Många av deras frågor har jag kunnat svara på men några frågor är obesvarade.

Han vill svetsa diffen. Vad har ni för åsikt om detta ? Håller det i längden ?
Motorn är en ca 150 till 170 hästars sugtrimmad B230. Han har hittat nån Lada/Vaz trimmare som har portat toppen till han, och jag har skickat ner en folkrace kam till han och så har dom planat toppen (vet ej hur mycket ) och monterat på några gamla webrar från en Renault Gordini.

Nå , som sagt, en sugtrimmad säg 160 hp motor och en svetsad diff. Pallar diffen eller hyllsan med detta ??

Tacksam för svar.
// Packo
« Senast ändrad: september 24, 2019, 22:06:49 av Diesel »
Gud finns en gud, och han heter RUDOLF DIESEL.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: Tips och hjälp kring en 345 GLS
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2019, 20:29:36 »
Sätt loctite på hylsskruvarna och dra åt dom ordentligt, kört ca 300hk turbomotor i min 360 utan problem i slutet på förra sommaren.
Har även haft en 345 som jag körde med ca 200hk turbomotor 2014, enda som kördes sönder på den var en medbringare i diffen.
Båda bilarna hade öppen diff och 5-växlad låda.

En trimmad sugmotor bör belasta hylsan mindre då både vridet och effekten är på högre varv än i en turbomotor, det är inte heller lika mycket vrid i en sugmotor som i en turbomotor.

Svetsdiff sägs hålla bättre än öppen i dessa, däremot så blir då medbringarna i diffen den svaga punkten istället.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88