Författare Ämne: K-kam? drar mer, går bättre?  (läst 12023 gånger)

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
K-kam? drar mer, går bättre?
« skrivet: augusti 14, 2005, 12:30:59 »
Hej!
jag har ju en k-kam men har inte slängt i den än... lat och trött
men fick höra igår att den drar nåt jävulskt med soppa och bara kommer ger på 4000 varv och upp?
killen jag hörde det av är ett jävla as och jag tror inte ett skit på honom men ligger det nåt i det?
att den drar mer är ju självklart men inte så mycket va???
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2005, 17:41:44 »
Ja ha???
läst 12 ggr men inget svar...
nån måste ju ha haft en k-kam och märkt om den gick sämmre på låga varv och drog mycke mer soppa
Lycklig igen i min 360gl sedan

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2005, 18:03:02 »
Du kräver väldigt snabba svar i dina trådar... Inte alltid man har tid att svara fast man är inne och läser. Sen finns det dom som läser trådarna även för att lära sig så man slipper fråga själv.

Min erfarenhet är att motorn blir slöare på lägre varv (inte mycket), sen så funkar kammen bättre till en motor som inte har renix då man vill dra till 6500-7000 innan man växlar då motor arbetar bättre på på högre varv.

När man kör aktivt med en motor på höga varv och med mer effekt så kommer den dra mer, inga problem att ligga på 2l/mil eller mer. Fast sen så kanske man inte kör som man gör på bana på gata (?), inte hela tiden iaf. Men en ökning av bränsleförbrukningen får du räkna med, hur mycket beror ju på din körstil.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2005, 18:51:22 »
Men det är ju söndag och jag har inget att göra... :-[
och då vill jag inte vänta på svar

tackar ändå
Lycklig igen i min 360gl sedan

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2005, 17:37:33 »
Du har inte funderat på att gå med i kyrkan eller något  ;D ....
360 goes beyond :-)

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2005, 17:40:44 »
Skulle kunna tänka mig det ja!!!
läser ju redan biblen(Haynes volvo 360)
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2005, 17:45:57 »
TQ8R verkar kunna sin k-kam... men vad tycker han själv då? är det värt dom extra bensinpengarna? min bil har ju varvstopp vid 6200 eller nåt sånt(orginal) så får jag ut fullt av kammen eller? kommer jag att få ut mer av ett extraktor grenrör med k-kam än med a eller m-kam?

ps tag den tid du behöver med att svara. har jobbat idag och läser nog inte dit svar förens om ett tag ..zZz
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2005, 21:36:29 »
Jag har läst många åsikter om K vs H-kam genom åren.. väldigt skiftande.. en del tycker H kammen smäller till nånstans efter 4000rpm medans andra säger att det drar fint genom hela registret men att det går bäst på högre varv såklart
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2005, 22:52:49 »
Fast nu handlar den här tråden om k-kamen bror min :P


fast det kanske är samma med den
Lycklig igen i min 360gl sedan

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2005, 10:53:13 »
K-kamen är lite snällare så den borde funka bättre än H-kamen på låga varv. Fast det skiljer så lite så om den gör det i praktiken vågar jag inte svara på. Har inte kört samma bil med både H och K kam så kan inte säga hur skilnaden blir. Är ju ganska stor skilnad om man sitter i två olika bilar även om motorerna är identiskt byggda.

Släng i kammen och prova. Blir bättre än vad du har original iaf.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2005, 13:04:51 »
Med ställbart kamdrev kan man ställa en K-kam att funka hyfsat på låga varv också. Har kört med H-kam ett tag och visst, det kommer en hel del vid 4-5.000 rpm men den är inte så slö på låga varv som man skulle kunna tro...

Men vill man ha något snällt så är en VX3-kam ett bra alternativ. Fungerar som original (eller lite bättre) men fortsätter att dra upp till varvstoppet.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2005, 16:02:20 »
Med ställbart kamdrev kan man ställa en K-kam att funka hyfsat på låga varv också.

Kan man fixa det med ställbart kamdrev?
skriv gärna vad ett ställbart kamdrev gör
fattar 0 här ???
Lycklig igen i min 360gl sedan

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2005, 17:04:07 »
Det gör att man kan ställa kamen tex 1/4 eller 1/2 kugg fram och bak eller så många grader som man vill. Då kan man få ventilerna at öppna och stänga lite tidigare eller senare.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #13 skrivet: augusti 25, 2005, 17:27:44 »
Då blir det som att ställa tändningen???
nä det kan det ju inte bli :(

men  vad ger det för effekt skilnad

högre vid högre varv eller ???
Lycklig igen i min 360gl sedan

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #14 skrivet: augusti 25, 2005, 22:19:54 »
Då blir det som att ställa tändningen???
nä det kan det ju inte bli :(

men  vad ger det för effekt skilnad

högre vid högre varv eller ???

Förstår inte riktigt din fråga...
Du behöver kunna ställa kamen så den står rätt om du planar toppen, annars så kommer den stå några grader fel och då kommer motorn inte ge lika mycket effekt troligen inte mer än original om du planar 3mm och inte justerar kamen som den ska. Sen så kommer den kanske inte vilja varva över 4000 eller bli jätte slö till 4000 och sen kunna varva till 12000 om nu motorn klarat det.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #15 skrivet: augusti 26, 2005, 15:00:40 »
Nä det svaret jag letade efter var att men kunde ändra registret fast det vet jag ju redan(frågade frej)
Lycklig igen i min 360gl sedan

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #16 skrivet: september 05, 2005, 15:02:55 »
ja fick något skumt på min.
har inget varvstopp på den.
försvan när ja böt tändspole.
har renix.

Måste ja rycka ut kamen för att se va det är.
vad ja vet så är den orginal så.
(dum fråga)
360 Hybrid MKII

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #17 skrivet: september 05, 2005, 17:28:21 »
Vill du va säker så är det bara rycka ventilkåpan och kolla.
Kan ju ha varigt någon där o skruvat.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #18 skrivet: september 05, 2005, 20:59:28 »
Vill slippa mitt varvstopp >:(
hur gör jag då?
Lycklig igen i min 360gl sedan

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #19 skrivet: september 05, 2005, 22:02:16 »
Byter motorstyrsystem.
Tror (med 99%) att det sitter i ECUn, det sitter iaf inte i Renix tändspolen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #20 skrivet: september 06, 2005, 19:21:56 »
Byter motorstyrsystem.
Tror (med 99%) att det sitter i ECUn, det sitter iaf inte i Renix tändspolen.


VA? är renix inte fristående från jetronic?

Edit: Är lite konfundersam nu.. när jag började med megasquirt tyckte jag att jag blev av med varvstoppet, varvade 7100 en gång enligt dataloggen..

men nyligen när jag fick i mina stora spridare och kunde varva fullt för första gången sen jag började köra på 100% E85 så hade jag varvstopp igen....

skuumt
« Senast ändrad: september 06, 2005, 20:22:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #21 skrivet: september 06, 2005, 22:42:25 »
Vet inte riktigt hur det ligger till... ECUn får varvtalssignal från renix tändenheten.
Freedo som har bytt bort renix mot brytarlös tändning på sin bil (så han kan ställa tändningen nu)
,skickar fortfarande varvtalssignal från den nya tändspolen, (det måste man för att bilen ska starta) och då har han kvar varvstoppet på ganska exakt 6000rpm. Vet inte om han har testat varvstoppet på den nya motorn då den inte är 100% inkörd än. Men med den gamla B200an så gick det inte. Då har han bytt allt, ny fördelare med hallgivare, rotor, fördelarlock, monterat tändmodul samt tändspole från 240.

Ska sätta mig ner i helgen och kolla i kretsscheman hur det ser ut och se om man kan komma i ordning med "problemet" på ett lätt sett.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #22 skrivet: september 07, 2005, 08:46:43 »
Har du krets-schema till Jetronicen?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:K-kam? drar mer, går bättre?
« Svar #23 skrivet: september 26, 2005, 16:40:12 »
Va skumt, det enda som talar emot resonemanget att det inte är Jetronicen som varvtalsbegränsar är min bil.. utan Jetronic..

Men jag börjar fundera på om det är nåt annat som händer med min bil. Typ ventilsläpp men det låter ju inte möjligt runt endast 6000rpm.

Alternativ 2 är att jag har lyckats fippla in en inställning i Megasquirt så jag fått varvstopp där ifrån.. Sen jag installerade EXTRA-koden så har jag möjlighet till bränslestrypt varvstopp.. nu har min mapp-dator pajat så jag kan inte kolla tyvärr.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.