Författare Ämne: Volvo 343 GLS laddnings problem  (läst 7080 gånger)

FreddeMek

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Volvo 343 GLS laddnings problem
« skrivet: februari 09, 2020, 21:33:24 »
Hej ny här på forumet!
Jag har köpt mig en volvo 343 för någon vecka sedan som jag har lite problem med laddningen till.
jag får ut 11,85V på polerna med multimeter men vet inte om jag har kopplat generatorn rätt då den låg lös i bilen när jag hämtade den.
Det är en b19 i bilen och om någon har en bild eller något som man kan se vilken kabel som ska gå vart vore det toppen :)
tack på förhand!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS laddnings problem
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2020, 16:40:31 »
Svårt att misslyckas koppla in en generator på dessa :)

Du har:
B+, dvs batterikabeln denna ska skruvas fast på M8-skruven på baksidan av generatorn.
D+, dvs laddlampan denna ska sitta på flatstiftet på baksidan av generatorn, går i samma kablage som oljetryckskontaken, liten röd kabel bör det vara som är D+
Jord, denna är original en blå kabel, den ska sitta på en av M5-skruvarna som sticker ut på baksidan av generatorn och andra änden skruvas i en av skruvarna som håller generatorfästet på motorblocket.

Funkar det ändå inte så börjar du med att mäta så du får batterispänning på B+, du jordar då multimetern mot generatorhöljet så testar du samtidigt så att generatorn är jordad.
Har du spänning där så mäter du på D+, där ska du ha i närheten av batterispänning med tändningen på.

Laddar generatorn ändå inte tar du ut kolhållaren och kollar kolen, dom ska sticka ut minst 4mm har jag för mig för att dom ska få kontakt på släpringen så att generatorn kan ladda.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75