Författare Ämne: B14 > B17 konvertering  (läst 1639 gånger)

RemJoel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
B14 > B17 konvertering
« skrivet: april 21, 2020, 16:51:30 »
Hej,

Köpt mig en 83as 343 med 4pet och b14.4s. Rolig bil för pengen men slö är han.
Hade gärna haft lite mer effekt, om ens bara 10 hästar. Läst trådar på B19-konvertering men det blir först stort arbete.
Jag undrar därför vad som krävs för en B17/F2N(vad jag förstått?) konvertering?
Ber om ursäkt om det frågats förut.

RemJoel

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2389
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 > B17 konvertering
« Svar #1 skrivet: april 21, 2020, 22:24:21 »
Kika på 300mania, en betydligt vanligare konvertering i england än här... Det stora som behövs förutom motorn tror jag är oljetråget, sedan behöver säkert 1001 andra småsaker fixas innan det sitter ihop.

Jag vill minnas att på b18ft (samma grundmotor som renault f-serien...) från 440/460/480 turbo behöver insuget byggas om på för att spjällhuset ska få plats...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2688
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: B14 > B17 konvertering
« Svar #2 skrivet: april 22, 2020, 16:38:50 »
Tror du kan ha kul med en b14 också. Lämna bort toppen för portning och ombestycka förgasaren så piggar du upp livet ett tag.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor