Författare Ämne: Enkelt och lätt trim till b19/b200  (läst 20319 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2726
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Enkelt och lätt trim till b19/b200
« skrivet: januari 10, 2004, 18:57:11 »
Behöver medicin till orginal motorerna b19/b200.

b200 (insprut)
Vad skulle man kunna göra med dessa maskiner utan att röra botten delen. Vilken effekt skulle man kunna få ut?

b19 (förgasare)
Vad skulle man kunna göra med dessa maskiner utan att röra botten delen. Vilken effekt skulle man kunna få ut?
Vem kan man anlita för att göra detta?

Hur mycket kan man trimma utan besiktningen anmärker på något?






Jag gör detta träd på grund av många frågor som jag får via mail. Vill att ni hustrimmare kan ge svar på detta som jag ska skicka iväg som svar.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

mugge

  • Gäst
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2004, 20:56:03 »
Jag vet inte hur mkt man kan trimma dessa motorer men men det enklaste sättet att trimma en förgasar motor är ju att byta förgasare, tex dubbla sulexförgasare med gemensamt insug och open air filter (= härligt ljud)

en insprutningsmotor så kanske en trim kamaxel kan hjälpa...och open air filter skadar heller inte, även om det inte ger fler hästar så får motorn ett annat insugsjlud.

Sen skadar det ju inte att ta bort katten om det finns en sådan (dock bara tom 88 års modell) och ersätta systemet med raka rör av grövre dimmension och sluta med en simone-dämpare...

De generrlla esiktinings reglerna säger att man inte får öka motorns effekt med mer än 10% utan att förstärka bromsarna.  Mer än så vet jag inte.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2004, 01:22:42 »
Rent generellt så är det inte enkelt att trimma en sugmotor...
Toppjobb är vanligtvis oberoende av insprut eller förgasare.

Enklast är att byta kam, en K eller H kam ger bra effekt. En VX3 ger inte så stor skillnad (egen erfarenhet...)
En KG004 (samma som Volvo K-kam) ny hos KG 2.400:-
Beg från 1.000-1.200:- och uppåt. H-kam svår att få tag i då den används i Volvo Original Cup...
Vassare kam kan betyda att man måste byta förgasare.
En H-kam i en B230 fullt balanserad mm mm ger ca 150-160hk (original 115hk med A-kam)

En komphöjning (planfräsa toppen) är också relativt enkelt och billigt ca 600:- (TS-motorsport) om man själv lyfter toppen, demonterar, tvättar och sätter ihop. Kan kräva att man måste tanka 98 oktan.
Mirafräsning av säten (bättre flöde) från 300:-

Portning av toppen från 3000:- och uppåt, beroende på hur mycket som görs.

Som Mugge säger är Öppet luftfilter och bättre avgas också saker man kan göra. Ger mest effekt på en förgasarbil då en insprutare skulle behöva en ny mappning för att få full effekt.

Det är dock inte tillåtet att ta bort katten på en 360 -88 då den måste sitta där, även om den inte fungerar, man mäter bara CO-halt (max 3.5%).

Rent generellt sätt kan man säga att man får inte trimma...  ;)
Besiktningen har många gånger använt 20% effekt-höjning och 10% vridmomentshöjning som gräns innan en regbesiktning krävs, men det är bara om detta är inom gränsen för typen av bil. För Volvo 300 gäller max 130hk / 175Nm.  Det finns inga högre gräns om man t ex ändrar bromsar eller annat.

Man kan jämföra med t ex Volvo 200, som har ett antal olika effekt-tal med olika krav på t ex bromsar och andra ändringar, sånt finns inte för 300-serien... >:(
« Senast ändrad: januari 11, 2004, 01:24:33 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2004, 01:32:39 »
Man kan säga att kostnaden för att trimma en sugmotor är (mellan tummen och pekfingret) upp till 100hk/lit motorvolym 200 - 500:- / hk och över 100hk/lit från 2000:- / hk

Dvs höja effekten 30hk från original 100, från ca 6000:-
Nästa 30hk kostar säkert 15.000:-
Och skall man från 200hk till 210hk kanske 20.000:-
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2004, 01:35:26 »
Det går inte lagligt att sätta i en B230 i en 360 heller eftersom alla B230 har vrid över 180Nm, vilket är högre än vad som är tillåtet i 300...  >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #5 skrivet: januari 11, 2004, 10:07:32 »
det går inte ens om du reg. besiktigar den?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2004, 13:15:05 »
Nix, eftersom 300-serien är godkänd för max 130hk / 175Nm.

Enda sättet är att regga som ombyggt fordon vilket betyder ombyggd drivlina, t ex byta till en 240 drivlina med stel bakaxel. Då kan man få igenom max 15kW/100kg tjänstevikt eller ca 245hk, men det kräver en godkänd SFRO besiktning se http://www.sfro.com/ Mycket bygge och en hel del byrokrati och kostnader...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

mugge

  • Gäst
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2004, 13:42:45 »
Hästkrafter är inte allt.... det finns annat man kan göra för att bilen ska bli piggare....

Hur har man tänkt att använda bilen? på bana? då är hästar verkligen inte allt...kan man inte öka bilen motorstyrka kan man minska bilens vikt.

Ändra bilens utväxling, sänka toppfarten men öka accelerationen...  bara för att nämna några exempel... :-)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2004, 15:02:20 »
Helt rätt Mugge, min har gått från 1230kg original till ca 1050kg (med förare) genom att ta bort dragkrok, reservhjul, strålkastartorkarmotorer, inredning, baksäte, passagerarstol, dämpmassa, innertak, dörrsidor bak. Låter "lite" när man kör men är det räser-bil så är det  ;D

Nästa steg inför 2004, glasfiberhuv, lättade kofångare, plastrutor bak fast monterade (dvs inga vevar mm) samt en del plåtlättning... Startvikt på 950kg och 220+hk  ;D  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

mugge

  • Gäst
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2004, 15:25:02 »
Personligen så tror att det är väldigt få som är medvetna om hur stor roll förhållandet mellan antal hk och kg egentligen spelar när man kör på bana... Vikt påverkar mkt!

Din bil kommer bli ruskigt rolig när den är klar sen! ;D ;D
« Senast ändrad: januari 11, 2004, 15:26:14 av Mugge »

mugge

  • Gäst
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #10 skrivet: januari 11, 2004, 15:46:41 »
En annan sak man kan göra efter att man har strippat bilen på vikt är att ta loss svänghjulet och sätta dit ett alusvänghjul... vet inte om det finns att köpa till 360 eller inte, annars kan man slipa ner den.... man märker klar skillnad.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2004, 22:48:54 »
Som Nemesis sagt, finns inte några enkla sätt att trimma på, men så där jättesvårt är det inte heller.

Skall man in till de stora firmorna som gör bearbetningar och motorer så kan man nog räkna med minst en 1000:-/hk

Med rätt enkla medel så kan man nog få ut en c:a 30-50hk till utan att göra några drastiska saker med bottendelen.
Kostnaden kanske hamnar runt 12-15000 om man måste köpa grejer och inte har dem liggandes.

Upp till 100hk/l kanske man behöver lägga en 5 lappar till för. Sen börjar det kosta fläsk om man kör sugis.

Jag kanske får banka ihop någon B200 motorpaket om det finns något intresse  ;)
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2726
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2004, 08:58:01 »
Jag får många frågor via mail om just hur/vem/var som kan trimma orginalmotorn, så intresset finns. Om du gör ett b200 packet så gör jag en annons om dig på sidan samt att jag tipsar alla mailare om dig.

Vet inte hur många som kommer nappa, men om inte produkten finns så finns det inga köpare. Vi kan ju testa.
Får även en del mail från Tyskland,England och Holland om hur man trimmar b200/b19/b14. Jag kan skicka dessa kunder till dig dessutom. Det finns inga företag i Europa som trimmar dessa motorer nämligen. Man måste göra allt själv eller hitta någon lokal verkstad som kan hjälpa en.

Bland dessa är några förare till 360 cup som har haft frågor om trim till orginal motorn.
http://www.z-a-c.nl/v360/
Reglement som måste följas. Se efter som du kan göra ett packet som följer dessa regler så kommer du nog få några utlandskunder.
http://www.z-a-c.nl/v360/reglement.html
« Senast ändrad: januari 19, 2004, 10:43:35 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #13 skrivet: januari 19, 2004, 11:45:23 »
Kan ju kolla på det. Just nu är det mycket annat som skall göras. Konstigt att de inte kan få fart på B200 motorn, den e ju samma som alla andra Volvo motorer...

Vi får återkomma om ärendet  ;)
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2726
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #14 skrivet: januari 21, 2004, 21:17:50 »
Ni har gjort stort intryck med twin turbo 360!

http://www.volvo300mania.com/forum2/ftopic47.html
« Senast ändrad: januari 21, 2004, 21:20:51 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #15 skrivet: januari 26, 2004, 22:30:59 »
Jo, det är kul... Alla möjliga skumma länder och mänskor som kollat på hemsidan.

Dock så var ju denna bil inget jätteseriöst bygge från vår sida utan något som vi såg som en plojgrej och slängde ihop lite snabbt...

Det kommer mer seriösa saker från oss så småningom  ;D
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2726
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #16 skrivet: januari 31, 2004, 18:16:37 »
Blir spännande att se era projekt bilar  8)

Här hitta jag en stressad B19!

http://www.ycc.nu/eriksson.html

Motor:  Volvo B19 16V Turbo
Effekt:  650 Hk 640Nm
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ruffe

  • Gäst
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #17 skrivet: februari 04, 2004, 19:54:55 »
Ruffe blandar sig i.
Bor i Älvsjö Stockholm. Har nyligen köpt en ovanligt fin 360 från -86 och börjat drömma tillbaka till tiden med den trimmade PV:n. Vill gärna få ut uppåt 130 hk med enkla medel ur min B200K.
finns det verkligen inget chips som passar för B200K ?
Hör av Er !

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #18 skrivet: februari 05, 2004, 21:05:26 »
B200K är med förgasare, finns ingen elektronik  att "chippa". Behövs normalt insprutning för att "chippa"
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #19 skrivet: februari 05, 2004, 22:47:21 »

Nästa steg inför 2004, glasfiberhuv och 220+hk  ;D  ;D
Låter trevlig det där! Ska du göra huven själv eller finns det att köpa/beställa special nånstans?

220 häst? Org. sprut+tändning nej? Recept?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jochen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #20 skrivet: februari 15, 2004, 07:36:34 »
http://biphome.spray.se/unitek/

Där finns massor av GODIS

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Enkelt och lätt trim till b19/b200
« Svar #21 skrivet: februari 15, 2004, 22:41:39 »
http://biphome.spray.se/unitek/

Där finns massor av GODIS
[/quote

Jo.. bland annat detta: Max motorsats med max egenskaper och material, 2.370cc, 220+dhk:      Exkl stomme 2411 978 423 99.000:-   :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.