Rent generellt så är det inte enkelt att trimma en sugmotor...
Toppjobb är vanligtvis oberoende av insprut eller förgasare.
Enklast är att byta kam, en K eller H kam ger bra effekt. En VX3 ger inte så stor skillnad (egen erfarenhet...)
En KG004 (samma som Volvo K-kam) ny hos KG 2.400:-
Beg från 1.000-1.200:- och uppåt. H-kam svår att få tag i då den används i Volvo Original Cup...
Vassare kam kan betyda att man måste byta förgasare.
En H-kam i en B230 fullt balanserad mm mm ger ca 150-160hk (original 115hk med A-kam)
En komphöjning (planfräsa toppen) är också relativt enkelt och billigt ca 600:- (TS-motorsport) om man själv lyfter toppen, demonterar, tvättar och sätter ihop. Kan kräva att man måste tanka 98 oktan.
Mirafräsning av säten (bättre flöde) från 300:-
Portning av toppen från 3000:- och uppåt, beroende på hur mycket som görs.
Som Mugge säger är Öppet luftfilter och bättre avgas också saker man kan göra. Ger mest effekt på en förgasarbil då en insprutare skulle behöva en ny mappning för att få full effekt.
Det är dock inte tillåtet att ta bort katten på en 360 -88 då den måste sitta där, även om den inte fungerar, man mäter bara CO-halt (max 3.5%).
Rent generellt sätt kan man säga att man får inte trimma...

Besiktningen har många gånger använt 20% effekt-höjning och 10% vridmomentshöjning som gräns innan en regbesiktning krävs, men det är bara om detta är inom gränsen för typen av bil. För Volvo 300 gäller max 130hk / 175Nm. Det finns inga högre gräns om man t ex ändrar bromsar eller annat.
Man kan jämföra med t ex Volvo 200, som har ett antal olika effekt-tal med olika krav på t ex bromsar och andra ändringar, sånt finns inte för 300-serien...
