Författare Ämne: B200f koppling ska av  (läst 4955 gånger)

Mekokek

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
B200f koppling ska av
« skrivet: juli 30, 2021, 17:21:53 »
Tjena tjena, försöker ta bort kopplingen på en b200f som jag köpte. Skulle hänga upp motorn i ett stativ, men det är en axel i vägen, och jag hittar inget sätt att få av den på. Har hållt på i flera dagar och försökt avkoda Haynesboken i hur man tar loss den, och google visar inga resultat. Är det någon som har erfarenhet med att få av den här.


oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: B200f koppling ska av
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2021, 17:58:21 »
Hej , intressant problem du har. Axeln är väl kanske en del av kardanaxeln? Isåfall skall den nog komma rakt ut bara då den är instucken i ett lager i svänghjulet. I normala fall skall det nog inte sitta så hårt, snurrar axeln och lammellen?

Mekokek

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B200f koppling ska av
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2021, 18:08:24 »
Axeln och lamellen snurrar fritt, har dragit på axeln med all min kraft och den vill absolut inte loss. Finns det något bra sätt att få loss den lätt, eller ska jag kapa så att jag får av lamellen och sedan kommer åt bakom?

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: B200f koppling ska av
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2021, 18:22:44 »
Okej, då har säkert axeln bara rostat fast i lagret i veven. Våld borde lösa saken, om du har möjlighet så kunde du kanske göra typ en slaghammare av axeln och föröska smälla lös den på det viset. Jag skulle tro att det är lättare att få lös axeln medan den är lång, kapar du den så kan det bli svårare att få bort stumpen som skulle bli kvar. En annan möjlighet skulle kanske kunna vara att försöka dra ut den med hjälp av en spännrem eller två, om du lyckas få fast en rem i axeln med svets eller borr.

Mekokek

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B200f koppling ska av
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2021, 18:29:29 »
Ok, ska prova allt det. Tack så hemskt mycket för hjälpen!