Författare Ämne: hackig vid fullgas  (läst 758 gånger)

DunderDan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
hackig vid fullgas
« skrivet: juni 12, 2022, 12:13:07 »
Tjena, Volvo 360gl b200f -87

Löste tidigare ett problem med att 360n gick hackig vid lugn körning men bra vid fullt pådrag. Sedan dess bytte jag luftmassemätare och den går perfekt vid vanlig körning och vid lugnare gaspådrag men vid fullgas eller om jag trycker ned gaspedalen för fort så går den hackigt. Låter som att den inte tänder på alla cylindrar. Antar att det har att göra med LMM men jag har ingen aning hur man skulle kunna lösa det. Tror att motorn blivit trimmad en gång i tiden då det förmodligen sitter en annan topp på den och andra spridare. Vet inte om detta påverkar LMM.

Kan gissa att det som sker nu är att den inte får nog med soppa vid fullgas då den gick bra på fullgas förut men då gick den också surt (med gamla LMM).

Ska ta en riskabel lång resa om några veckor så hade vart bra att få motorn så bra som möjligt hehe.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2773
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: hackig vid fullgas
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2022, 09:10:23 »
Så den har gått bra tidigare? Fick du tag på LMM med samma serienr? Var den tidigare LMM modifierad (man kan såga upp locket och ställa fjädern för att modifiera kurvan)? Kan vara så att tidigare ägare vid trimmningen mixtrat med LMM för att få den att gå rätt.

Om LMM är orörd skulle jag testa en service: Byta filter, rengöra spridarna kanske byta bensinpump.

Funkar inte det: Låna/köpa en bredbandslambda och se om den går surt eller snålt vid olika varvtal. Går den snålt/surt genom hela registret: byt till en justerbar BTR och justera tills den går bra.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2773
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

DunderDan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: hackig vid fullgas
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2022, 13:24:56 »
Tack för bra svar. Tror en tidigare ägare mixtrat med LMM då locket satt löst och såg ut att vara ditlimmat i efterhand. Vet inte säkert om jag fick samma LMM då locket lossnat på den gamla där serienummer står. Dock satt den nya LMM på en likadan 360 med enda skillnaden att den var 10cm längre i kaross. Men det verkar som att någon då ändrat LMM. Vet inte om jag vill ställa fjädern om det gör den sur på låga varv? Vill ju att den ska gå bra genom hela kurvan. Att hålla på med BTR känns som för mycket jobb för denna bil. Fick den gratis och vet ej om jag kan få den genom besiktning i höst då den är svetsad.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2773
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: hackig vid fullgas
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2022, 12:11:12 »
Då skulle jag testa den mixtrade lmm och mixtra lite med fjädern. Om den går fett på låga varv så ska spänna fjädern så klaffen blir lite trögare. Tvärtom om du tror att den går snålt.

Du ska kunna se på tändstift elektroden om den går fett eller snålt. Åt det vita hållet = snålt, svart eller blöta = fett. Chokladbrunt = perfekt. Kör en stund på det registret den går knasigt,  stäng av och ta ur ett stift och kolla.
« Senast ändrad: juni 20, 2022, 07:17:05 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor