Författare Ämne: Volvo 360 GLE -84 (B19E)  (läst 45364 gånger)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« skrivet: oktober 15, 2005, 20:36:24 »
Hej allihopa!

Jag skall snart ta körkortet och har en Volvo 360 GLE ståendes hemma hos min morfar & mormor som jag har tänkt att fixa till lite!

Jag har tänkt att snygga till den både utvändigt och invändigt - både i utseende och i prestanda  ;) (Om det nu går som jag vill)...

Det är en B19E motor på cirkus 115 HK original.
Jag vill nu höra med er om vad ni tycker att jag skall utföra på min 360'i...


Jag hade tänk mig följande:

Utseende:
*Fixa en buckla på min högra bakdörr (ev. köpa ny dörr)
*Fetare fälgar
*Tonade rutor runtom
*Sänka (ev. Vinkla hjulen?)
*Ta bort den vita "dekalen" runtom
*Nätgrill?
*Tonade bakljus/sidoblinkers?
*Vita blinkers fram

Motor/Invändigt:
*Eventuellt 2,5" och någon fet slutljuddämpare...
*Elfläkt
*Lätta svänghjulet
*Byta kam
*(Porta topp (Om det inte blir fö dyrt eller finns beg.))


Är det något mer ni tycker att jag lägga till?
Skall även försöka laga lite rost och fixa ev. slitagedelar...


Lite frågor nu såhär i förhand:
* Vilka kammar/toppar passar till min B19E?


Tack på förhand! Skall försöka slänga upp lite bilder eftersom....

MVH
Ulf




« Senast ändrad: oktober 19, 2005, 18:04:59 av Uffe »

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2005, 14:46:14 »
Låter fint det där, ser fram emot lite bilder!

Och välkommen till forumet!  :)
« Senast ändrad: oktober 16, 2005, 14:46:40 av user »

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2005, 18:52:12 »
Tackar!! ska försöka att få upp lite bilder till nästa helg... den står ju som inte sagt i mitt garage just nu!! Så det lär ta sin tid med att få upp bilder nu i början! :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2005, 19:27:22 »
Svarar på nån fråga:

440/460 hjul passar utmärkt, även andra bilmärken passar, se inlägg i FAQ, där är alla listade.

Om du ändå ska porta toppen och häva i en vassare kam samt fixa fritt flödande avgassystem borde du nog överväga ett extraktorgrenrör. Finns inte många som tillverkar till just 360 men om du är händig med svetsen eller nån bekant kan svetsa och du får tag i lite rörböjar så kanske du kan fixa det själv.. ska göra mycket för effekten särskillt när man trimmar/optimerar på andra ställen i motorn (kam, porta, avgas mm)

Till sist, om du skriver lite här i  tråden vartefter du förändrar/förbättrar bilen och lägger upp lite bilder så passar den utmärkt här i Projekt-avdelningen

Kör hårt, skoj att det är fler som vill trimma utan att häva på största Turbon  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2005, 23:01:26 »
Tack för de snabba svaren!! :)  Okej! Läste FAQ'n nu.. och letar efter några hyffsat snygga och billiga fälgar...

ang. extraktorgrenrör så har jag faktiskt en vän som är en hejare på svetsen.... får höra med han! :)

Trimmingen... syftet är inte att få ut en sleeper med 300 hk utan jag vill bara ha bilen som vinter/busbil ... med lite bättre vrid än original ;) dels för att lära mig mer om motorer och dels för nöjet...

Har förövrigt en massa funderingar om hur jag ska göra med min 360... funderar nästan på att plocka bort allting från den och lätta... rostlaga os.v... får se hur det blir! Det gäller ju bara att man kommer igång :)

 
« Senast ändrad: oktober 16, 2005, 23:02:09 av Uffe »

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2005, 18:32:13 »
Trimmingen... syftet är inte att få ut en sleeper med 300 hk utan jag vill bara ha bilen som vinter/busbil ... med lite bättre vrid än original ;) dels för att lära mig mer om motorer och dels för nöjet...

Klart du ska trimma skiten ur kärran! Jag vill inte vara enda 360 föraren på Klockarbäcken nästa år också  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2005, 19:05:38 »
Trimmingen... syftet är inte att få ut en sleeper med 300 hk utan jag vill bara ha bilen som vinter/busbil ... med lite bättre vrid än original ;) dels för att lära mig mer om motorer och dels för nöjet...

Klart du ska trimma skiten ur kärran! Jag vill inte vara enda 360 föraren på Klockarbäcken nästa år också  ;)

ahaha :D var faktiskt och kikade ute på blocket nyss efter en B230ET.... skulle sitta fint faktiskt... går att kräma ur en del ur dem..... fast jag får se hur de blir... i helgen kommer det iallafall upp lite bilder på na i sitt nuvarande skick!

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2005, 19:16:49 »
Tänkte bara höra med er om en grej... TONING.... Är det lönt att tona själv? Som jag ser det så är det riktigt jävla svårt att få det bra och hållbart?

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2005, 20:58:03 »
Hehe....toning ja  ::) Jag har satt på min kärra samt på firmabilen nu och börjar få till det riktigt bra,men det vart ett par solfilmsbollar som for över gårdsplanen när det gick åt pipan :'( Men det svåra är bakrutan bör vara två då,inte som jag som envisades att göra det själv,men annars dom andra sidorna funkade bra. Har du orken så plocka ur rutorna i dörrarna och sätt solisen sedan på dessa.Själv har jag toning även på framrutorn den mörkaste som finns på Bilteama,men väljer du ett bättre märke på filmen så tror jag att det går lättare,bara dyrare om du misslyckas! Men innan du börjar så gör rent rutorna ordentligt. Här kan du läsa lite hur det gick samt mycket tips från andra här på forumet http://www.300power.com/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=363
360 goes beyond :-)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2005, 21:00:08 »
Hehe....toning ja  ::) Jag har satt på min kärra samt på firmabilen nu och börjar få till det riktigt bra,men det vart ett par solfilmsbollar som for över gårdsplanen när det gick åt pipan :'( Men det svåra är bakrutan bör vara två då,inte som jag som envisades att göra det själv,men annars dom andra sidorna funkade bra. Har du orken så plocka ur rutorna i dörrarna och sätt solisen sedan på dessa.Själv har jag toning även på framrutorn den mörkaste som finns på Bilteama,men väljer du ett bättre märke på filmen så tror jag att det går lättare,bara dyrare om du misslyckas! Men innan du börjar så gör rent rutorna ordentligt. Här kan du läsa lite hur det gick samt mycket tips från andra här på forumet http://www.300power.com/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=363

Hhehe :) Får se hur jag gör! Men nog ska jag försöka iallafall!! Tack för tipsen!

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #10 skrivet: oktober 17, 2005, 21:33:44 »
Om du inte skall trimma skiten ur bilen är mitt tips att få tag på en B230FB (131hk original) och häva i. Då får du en piggare bil och bra mycket bättre vrid men motorrummet ser original ut :)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #11 skrivet: oktober 17, 2005, 23:30:24 »
Du må ikke høre på nemesis...hehe... ;) heller ikke velg en b230et 85-88, det er de rødblokkene som tåler minst juling.
Nei...en b230ft eller en b23et er det du skal ha ;)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #12 skrivet: oktober 17, 2005, 23:39:30 »
Hehe jag tror tyvärr det inte blir något aktuellt motorbyte än på ett tag iallafall... så det där får jag fundera vidare på då det blir aktuellt.... nu på onsdag är man ledig från skolan så jag ska försöka ta mig till garaget då! ta lite bilder och börja plocka av lite delar! :)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE (B19E)
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2005, 16:16:04 »
Jahapp... nu har man vart och hälsat på kärran... var och köpte ett original-volvo batteri på skroten för 200 kr (dyrt?:S) som var helt urladdat och satte i... eftersom det innan är helt värdelöst... Startade den med hjälp och såg att den gick.... Har ringt på några fälgar och lite grejer och sådär... Batteriet står nu under laddning..

Bilen har förövrigt gått 18.500 mil... :)
Glömde dock bort att ta bilder.... tog bara en!...

Ska på med nya fälgar snart...
« Senast ändrad: oktober 19, 2005, 16:18:28 av Uffe »

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #14 skrivet: oktober 22, 2005, 17:55:17 »
Var ut till bilen idag... Följande gjordes...

* Batteriet... fungerade inte riktigt som det skulle. Fyllde på med destilerat vatten och laddade det igen. Luftade "cellerna" lite. Fungerar nu...

* Dekalen runtom är borttagen... vart snyggt...

* Satte ljuddämpning under baksätet för att få lite bekvämlighet :)

* Lackade tanklocket svart...


Nästa gång ska jag slita lös den silverfärgade "takboxslisten".. och sedan kanske lacka dem runt rutorna svarta.. får se...
« Senast ändrad: oktober 22, 2005, 17:56:03 av Uffe »

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #15 skrivet: november 15, 2005, 00:35:50 »
Happ, som ni m'rker har det int ehant mkt annu. Haller pa att rensa garaget har hemma for att slippa aka 1,5 mil varje gang till bilen... Da kommer det ta fatt en del jobb :)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #16 skrivet: augusti 04, 2006, 02:34:32 »
Hade nästan glömt bort min projekttråd. Nu har jag ju körkort sen en tid tillbaka... så nu har även jag tagit hem bilen. På bilden ovan så sitter det vinterdäck/fälgar. Har nu satt på sprillans nya sulor på mina fälgar (360 gle original). Detta har jag hunnit med (4-5 dagar):

  • Blästrat, grundat, slipat och lackat all ytrost runtom

Nytt batteri
  • Bytt motorolja samt oljefilter
  • Nya sachsdämpare bak, nya styrknutsdamasker
  • Plockat ur stereon och beställt ett stereopaket (http://www.brl.se/default.aspx?mc=9&c=9&p=4078)
  • Slitit bort "silverplasten" för "takboxfästena" eller vad man ska kalla det. Tagit bort klistret och lackat dem svarta
  • For till skroten och köpte smådelar som fattas eller behövdes... En blinkers, massvis med plastdelar/proppar som fattades m.m.
  • Splitternya sommardäck
  • Plockat lös vingen och smörjt in den i något spec. medel... ser som ny ut :)
Hade tänkt ta lite bilder imorgon. Är inte riktigt klar med lackning än... och jag har tyvärr inte varit så noga med slipningen. Har inte ens spacklat innan jag grundat/lackat. Dock har jag försökt att få det hyffsat jämnt med sandpapper efter grundning, blev helt ok. Just nu står bilen heldammig, men jag längtar tills jag blir klar med all lack och allt mek så jag kan polera upp den och göra den fin :)
« Senast ändrad: augusti 04, 2006, 02:36:46 av Uffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #17 skrivet: augusti 04, 2006, 21:24:07 »
Vad hade du gjort med dropplisterna? (listerna som takräcke fästs vid.)

Har du satt tillbaks det silvriga efter att ha lackat dem svarta eller lackat listen som blir kvar svart?

Kul att du får "lite" gjort! (tänk om en annan finge det)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2006, 13:04:24 »
Vad hade du gjort med dropplisterna? (listerna som takräcke fästs vid.)

Har du satt tillbaks det silvriga efter att ha lackat dem svarta eller lackat listen som blir kvar svart?

Kul att du får "lite" gjort! (tänk om en annan finge det)
Jo det är ju som lagomt att få något gjort nu på sommarlovet :) Dropplister kanske det heter, är ju bara plast (ser ut som metall) och sitter fastklämda mot en vanlig plåtlist. Jag slet  bara bort plastet eftersom jag vill ha det svart och då vare försvunnit lite lack på plåtlisterna och massa gammalt lim på dem. Jag använde limborttagning, var ganska drygt att få bort och sen grundade jag och lackade om plåtlisterna svarta igen, blev ganska bra, men framförallt snyggare! (Har stört mig på "silverlisten" länge....)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #19 skrivet: augusti 22, 2006, 20:51:27 »
Uppdatering...


Nu har jag installerat ett ljudsystem. En Clarion 4x45w CD-spelare med GAS 5,25" (100W) i varsin framdörr och Nicama  400W 6x9" i hatthyllan. Grova kablar. Har även köpt en ny list under lysena fram och lackerat den eftersom den förra var sågad i pga fästen till extraljusen som jag har plockat bort! Har även köpt en massa smådelar från skroten smat bytt innerhandtag+ och allting som varit defekt. Har även bytt alla halvdefekta lampor+säkringar. Nu har jag bara en liten del kvar att lacka som är grundat och sen ska jag heltvätta den :) Då kan jag slita upp några bilder.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #20 skrivet: augusti 22, 2006, 20:55:03 »
härligt, nöjd med ljudet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #21 skrivet: augusti 22, 2006, 20:57:35 »
Wops, glömde naturligtvis att skriva att 6x9" var ett erbjudande från brl för 298 kr :- /paret och drivs med ett Alpine 2x75W RMS steg :)


Nicama NS6933 298:- /par
Effekttålighet 400W max. 200W RMS.


GAS ALPHA524 398:- /par
Känslighet 91dB. Frekvensomfång 60Hz-23kHz. Effekttålighet 100W max. 50W RMS.


ALPINE MRP-T220 2/1 CHANNEL POWER AMPLIFIER 1795:-
RMS Power (at 14.4V THD+N, 20Hz-200Hz)

    * Per channel into 4 ohms: 50W x 2 (0.08% THD)
    * Per channel into 2 ohms: 70W x 2 (0.3%)
    * Bridged 4 ohms: 140W x 1 (0.3%)

(Har ett komplett Alpine ljudsystem som det var tänkt att detta skulle driva framsystemet med :), Så jag lånar det bara till 360'n tills vidare :D )


Jag måste säga att jag är riktigt imponerad...! trodde högtalarna skulle va nå skit faktiskt. :) Köpte dem pga priset! Iofs så kostar steget runt 2k ( Men ska byta ut det senare mot ett lite billigare eftersom det är väldigt stöldbegärligt.)


« Senast ändrad: augusti 22, 2006, 21:11:01 av Uffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #22 skrivet: augusti 23, 2006, 20:18:11 »
Nice! Hade ett par Gas Alpha 5,25" i framdörrarna på min 242:a tillsammans med ett par blåa MDS Fanatic, MDS slog Gas, tålde mer bas.

Kan du inte gömma slutsteget? Jag har funderingar på att bygga in ett i utrymmet innanför vänster bakskärm alltså längst bak till vänster i bagaget, där kan man fälla in det och bygga lämpligt täcklock över! Högtalarna skall i hatthyllan bli osynliga tack vare försänkta högtalare med tyg över högtalarna samt resten av hatthyllan

Alpine är inte kattskit! Tänk om man hade råd med sånt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #23 skrivet: augusti 23, 2006, 22:26:34 »
Høyttallere bak skal man ikke ha, trenger kun forran. Skal jo ha ribba bil og bur! :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #24 skrivet: augusti 24, 2006, 18:22:14 »
Høyttallere bak skal man ikke ha, trenger kun forran. Skal jo ha ribba bil og bur! :P

Haha :) Dock så använder jag min bil som bruksbil och vill ha passageraresäten och skuffen i bra skick :) Jag har inte hellre gillat 6x9" eftersom jag alltid ansett att det förstör ljudet. Skall vara bak-framdörrssystem med Baslåda och separata diskanter egentligen, men jag tycker det dög mer än väl med 6x9" i min 360 nu iaf :D

Kan du inte gömma slutsteget?

Alpine är inte kattskit! Tänk om man hade råd med sånt  ;)

Jag har också funderat på det...! till vänster där någonstans. Vill ju inte heller att det skall vara ivägen då man ska lasta in träningsgrejor eller whatsoever... :) Mina 6x9" syns dock, men jag tror ingen skulle idas sno dem. (dels pga det okända märket man ser).

Alpine är inte skit nej :) Helsystemet köpte jag via ett företag utan moms och det gick på ~16.000:- med 2 st steg(bas+framsystem)+12" bas+9855R (mp3 ipod osv)+tävlingsframsystem med extremt bra filter... :-) Splitternytt.
« Senast ändrad: augusti 24, 2006, 18:28:08 av Uffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #25 skrivet: augusti 24, 2006, 22:46:34 »
Jag har också funderat på det...! till vänster där någonstans. Vill ju inte heller att det skall vara ivägen då man ska lasta in träningsgrejor eller whatsoever... :)

Jag menar alltså att steget inte skall sitta på golvet och vara i vägen utan fällas in i vänstra "väggen"
Då blir vänstra väggen slät istället för att ha ett litet "krypin" infällt. Så steget tar ju ingen plats alls då! Bara det passar i "infällningen" och det går satt fästa det samt sätta nåt täcklock över (om man inte har insynskydd, om du som jag har halvkombi?)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #26 skrivet: augusti 26, 2006, 16:25:16 »
Jag har också funderat på det...! till vänster där någonstans. Vill ju inte heller att det skall vara ivägen då man ska lasta in träningsgrejor eller whatsoever... :)

Jag menar alltså att steget inte skall sitta på golvet och vara i vägen utan fällas in i vänstra "väggen"
Då blir vänstra väggen slät istället för att ha ett litet "krypin" infällt. Så steget tar ju ingen plats alls då! Bara det passar i "infällningen" och det går satt fästa det samt sätta nåt täcklock över (om man inte har insynskydd, om du som jag har halvkombi?)
Ja precis det är det jag också menar. Jag har dock inte halvkombi så min ser ju likadan ut på båda sidor. Men jag kan ju fälla in ena sidan hursomhelst (med plywood eller något...). Jag har ju en sedan så :) Behöver inget insynsskydd.


Idag har jag btw. lackat grillen, bytt "listen" under grillen till en nylackad (den förra hade blivit hemmekad och skuren i pga fästena till hellysena). Ska även dra stenskott-& rostskyddsfärg på undersidorna av bilen snart...

Hade även tänkt köpa ett par nya baklysen och tona dem och besikita med dem jag har nu... (dom är typ risiga). Sen har jag småfunderingar på om att försöka ge mig in på det här med solfilm... ytterligare en gång ;- )

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #27 skrivet: augusti 27, 2006, 21:10:54 »
Jaha då har man varit ute o fixat lite igen...

Löste det här med steget... Kapade till en spånskiva :) tyckte det blev rätt så jävla bra :D








Högtalarna:




Utifrån:


Dålig bild på grillen som är nylackad i stenskottsfärg:


Motorn (ej modifierad ännu :/ ):

« Senast ändrad: augusti 27, 2006, 21:12:44 av Uffe »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #28 skrivet: augusti 28, 2006, 08:30:51 »
Har du taklucka i 360:in?? är väl ganska sällsynt det  :)
Fin bil i övrigt  :)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #29 skrivet: augusti 28, 2006, 20:43:46 »
Har du taklucka i 360:in?? är väl ganska sällsynt det  :)
Fin bil i övrigt  :)
Tacklucka, vinge och dimljus (original?) har jag! :D
Tackar : -)

Idag tvättade jag mattorna i skuffen... skrubbade in dom i såpa och lät det ligga och ärja ett tag... sen spolade jag av dem noggrant med högtryckstvätt. Blev som nya :D Var mycket oljefläckar och en massa skit. Passade även på att "diska" och dammsuga skuffen på damm o sv :)
« Senast ändrad: augusti 28, 2006, 20:46:08 av Uffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #30 skrivet: augusti 28, 2006, 22:26:56 »
Vad är stenskottsfärg för nåt? (om det inte är "body"?)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #31 skrivet: augusti 29, 2006, 15:40:01 »
Vad är stenskottsfärg för nåt? (om det inte är "body"?)
Hmmph vet inte vars den är köpt men det blir som en gummiaktig svart färg istället för en vanlig hård yta som tar skada av exempelvis småsten!

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #32 skrivet: september 07, 2006, 11:52:45 »
Då var det dags för besiktning... idag kl 14.00. Tror att jag kommer få lite problem med framlyktorna eftersom dom har en tendens till att imma ibland... även småglappt i bakljusen ibland (blir galen på det där). Men vi får se... här kommer lite bilder från denna regniga dag:










Man kan se att bakluckan blivit lackad... men syns inte lika mycket IRL. Ska måla emblemen med någon slags hobbyfärg framöver... eller helsvarta.


Min skuff såg förjävligt ut innan tvätt... steget ligger btw under mattorna ;)






Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #33 skrivet: september 07, 2006, 12:04:24 »
Nackstöd i bak, sicket lyx!  :o

Hur blir det med värmeutvecklingen när du har steget övertäckt sådär?

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #34 skrivet: september 07, 2006, 12:10:29 »
Nackstöd i bak, sicket lyx!  :o

Hur blir det med värmeutvecklingen när du har steget övertäckt sådär?

/Anders
absolut  8)  8)  8)

Steget har inbyggd kylning och går generellt inte alltför varmt. Jag har iofs inte spelat in grejorna men jag lyssnade i ~1h och då var det varmt men inte alls farligt. Det kör ju bara 6x9'orna också, så alltför hårt behöver det inte jobba. :) Alpine är bra grejor :D Märker jag av att det blir jättevarmt så sätter jag dit en datorfläkt och gör någon slags ventilation!
« Senast ändrad: september 07, 2006, 12:11:47 av Uffe »

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #35 skrivet: september 07, 2006, 13:51:24 »
pm du tonade och satte på vita blinkers så skulle den bli ganska lik min bil.. fast du har bättre lack och mindre skrot.=)
360 Hybrid MKII

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #36 skrivet: september 07, 2006, 18:37:35 »
pm du tonade och satte på vita blinkers så skulle den bli ganska lik min bil.. fast du har bättre lack och mindre skrot.=)
Haha faktiskt då du säger det :) Dock så hatar jag mina "musöron" till sidoblinkers och framför allt inte kromet fram! Måste även sänkas...

Tyvärr gott folk så gick den inte igenom besiktningen denna gång (iofs första gången jag testar på 5 år).
Måste byta broms höger bak. Tar för lite... sen var positionslampan trasig. Men men!

Återbesiktning om en månad. Kunde ha varit värre... en renoveringssats kostar runt 400 kr. Kom undan billigt ändå.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #37 skrivet: september 07, 2006, 22:59:45 »
har du provat att motionera oket bara?

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #38 skrivet: september 08, 2006, 00:34:36 »
har du provat att motionera oket bara?
Trumbromsarna bak har blivit tuktade senaste dagarna men det hjälper inte. Cylindrarna har troligtvis erjat fast efter den har stått i 5 år. Ska upp med båda sidor och kika nån dag framöver! :) Förövrigt går den bara fint... tråkigt att man ska åka på positionsljus men det är ju bara lampan som var pajj ändåså :) Hade inte märkt det faktiskt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #39 skrivet: september 12, 2006, 21:33:36 »
Fin bil du har!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.