Författare Ämne: Volvo 360 GLE -84 (B19E)  (läst 45345 gånger)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #40 skrivet: september 12, 2006, 22:53:21 »
bare jeg som ikke får taket på vingen din?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #41 skrivet: september 13, 2006, 23:29:41 »
Fin bil du har!
Tack ska du ha!!! :)


bare jeg som ikke får taket på vingen din?
Nog för att jag är dålig på norska... men nu blir jag besviken på mig själv. Syftar du på att du inte får tag på min vinge eller undrar du vars den kommer ifrån? haha :)



Förövrigt så håller jag på att jävlas med att stereon glappar i gupp och sånt... nog för att mina sockerbitar var lite småkassa men jag har verkligen slitit och rykt för fullt men då glappar det inte... men då jag kör då jävlar glappar det!!!  >:(


Förövrigt så fixas bromsarna samt positionsljus på Måndag. Volvo skulle då släcka anmärkningarna åt mig.


MVH

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #42 skrivet: september 17, 2006, 19:37:39 »
Förövrigt så håller jag på att jävlas med att stereon glappar i gupp och sånt... nog för att mina sockerbitar var lite småkassa men jag har verkligen slitit och rykt för fullt men då glappar det inte... men då jag kör då jävlar glappar det!!!  >:(

Det är inte bara så att det är cd-n som glappar till? (antiskakminne och sånt du vet)

Annars kanske det är inuti stereon nånting är på väg att ge upp? Går ju prova i nån annans bil smidigt om det finns iso-uttag i den andra bilen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #43 skrivet: september 19, 2006, 18:01:33 »
Förövrigt så håller jag på att jävlas med att stereon glappar i gupp och sånt... nog för att mina sockerbitar var lite småkassa men jag har verkligen slitit och rykt för fullt men då glappar det inte... men då jag kör då jävlar glappar det!!!  >:(

Det är inte bara så att det är cd-n som glappar till? (antiskakminne och sånt du vet)

Annars kanske det är inuti stereon nånting är på väg att ge upp? Går ju prova i nån annans bil smidigt om det finns iso-uttag i den andra bilen
Mjo sant men nu ska jag testa dra en ny jord och en ny + kabel (den nuvarande är gammal gammal....) och se ifall de blir bättre. Enligt min morbror så ska stereon fungera perfekt annars. Alltså det är ju inte att själva skivan eller radion glappar, utan den stängs av helt med ström vid ex. vissa inbromsningar.


Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #44 skrivet: oktober 19, 2006, 18:42:11 »
Det var jorden det var fel på.

Nu har jag dock fått ännu ett mkt större problem.


Bilen gick allmänt konstigt och höll på dö på E4an härom dagen. Svarade knappt på gasen och dog så småningom. Hade tur och kom in på en mack just nästan där jag bor. Batteriet var slut. Fick starthjälp och kunde ta mig dewm där 400-500 metrarna hem, fast det var knappt för att den höll på dö. Hade bytt kol innan eftersom batterilampan lös och då slocknade den. Laddade batteriet i drygt 20h och se ngick den igång. Sen nu dog den igen som att batteriet blev urladdat.

Antar att det är generatorn det är fel på men är väldigt konstigt eftersom lampan slocknande efter ett tag jag bytt kol. Bytte idag även jordfläta eftersom den jag hade var ganska sliten samt Pluspolssko. Bytte även tändstift som såg fina ut.

Jag testade att mäta över batteriet och det mätte 12,57v med och utan stereo+andra kablar som skulle kunna "dra ström". Detta är väl konstigt? Är batteriet trasigt? Den klarar dock att dra runt motorn och är ett hyffast nytt batteri. Den ska väl ligga på 14v?

Har även börjat bugga helt nu. Nått jordfel eller något. Cigaretttändaren samt klockan har slutat fungera på alla positionslägen. Någon som har nått tips? Vågar knappt använda bilen nu eftersom jag inte vet ifall den kommer att dö eller inte.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #45 skrivet: oktober 24, 2006, 23:54:03 »
Det var ej kolen. Generatorn hade gjort sitt... :D Så nu fungerar den som den skall igen :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #46 skrivet: oktober 25, 2006, 19:37:55 »
Det var ej kolen. Generatorn hade gjort sitt... :D Så nu fungerar den som den skall igen :D
Grattis.

Ett bilbatteri ligger på ca 12v, dock så ska generatorn ladda med ca 13.8 ampere.

Ett bilbatteri klarar att starta bilen även fast spänningen sjunkt ner mot ca 7-9v  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #47 skrivet: oktober 25, 2006, 21:19:52 »
Det var ej kolen. Generatorn hade gjort sitt... :D Så nu fungerar den som den skall igen :D
Grattis.

Ett bilbatteri ligger på ca 12v, dock så ska generatorn ladda med ca 13.8 ampere.

Ett bilbatteri klarar att starta bilen även fast spänningen sjunkt ner mot ca 7-9v  ::)
Jag vet. Så fort ett batteri inte laddar runt 14v mellan polerna så är det något fel :P Och i mitt fall var det generatorn... Men men! fixat iaf :D Och nu har man satt på vintersulorna med 2,3 i alla däck. Fyfan va kul det är med bakhjulsdrift alltså :D

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #48 skrivet: oktober 26, 2006, 12:04:58 »
Det var ej kolen. Generatorn hade gjort sitt... :D Så nu fungerar den som den skall igen :D
Grattis.

Ett bilbatteri ligger på ca 12v, dock så ska generatorn ladda med ca 13.8 ampere.

Ett bilbatteri klarar att starta bilen även fast spänningen sjunkt ner mot ca 7-9v  ::)


ett bil batteri som ligger i 7-9volt obelastat tvivlar jag starkt på att det orkar starta en bil. Därmot så medans man vrider på startmotorn så kan spänningen sjunka dit ner.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #49 skrivet: oktober 26, 2006, 19:57:02 »
Det var ej kolen. Generatorn hade gjort sitt... :D Så nu fungerar den som den skall igen :D
Grattis.

Ett bilbatteri ligger på ca 12v, dock så ska generatorn ladda med ca 13.8 ampere.

Ett bilbatteri klarar att starta bilen även fast spänningen sjunkt ner mot ca 7-9v  ::)


ett bil batteri som ligger i 7-9volt obelastat tvivlar jag starkt på att det orkar starta en bil. Därmot så medans man vrider på startmotorn så kan spänningen sjunka dit ner.

Det var belastat jag menade..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #50 skrivet: juli 31, 2014, 22:40:48 »
Snacka om vilken härlig nostalgisk känsla jag får när jag läser igenom tråden ;)

Jag vill bara titta in och säga att jag har kvar bilen i min ägo.  8)

Synd bara att alla bilder verkar vara försvunna ur tråden, dock dyker de upp under Google-bilder (?)

Faktum är att jag var och besiktigade den förra veckan efter att den har stått avställd från 2009. Den gick igenom! Behöver byta en reflektor men inget återbesök krävs. Nu även skattebefriad. ;)

Bifogar en bild som jag tog ute i stugan :)



« Senast ändrad: juli 31, 2014, 22:46:28 av Uffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #51 skrivet: juli 31, 2014, 23:32:26 »
Underbar läsning Uffe och välkommen in igen :)

Har du tur är alla bilderna med i googles "cache" och du kan spara ner dom och lägga ut dom här på nytt i de gamla inläggen.

Fin bil du har!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #52 skrivet: augusti 01, 2014, 10:25:39 »
Tack!

Precis, de ligger cachade hos Google. Inte i fullformat men i "previewformat". Nästan värt att ladda ner och editera mina gamla inlägg, För 300power kommer väl finnas miiinst 50 år till ;)


Jag är lite sugen på att köpa en 360 här nere i Göteborg också, hade varit lite kul. Den jag haft i min ägo står i Umeå (har flyttat sedan trådstarten).

och detsamma FREJ! :) Trevlig helg!  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #53 skrivet: augusti 02, 2014, 00:01:04 »
Ja gör det! Om 50 år är jag 83 och min 343 oxå 83, klart forumet måste vara kvar då ;)

Gasa runt i Götet med en 360 låter inte som en dum idé :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLE -84 (B19E)
« Svar #54 skrivet: november 23, 2015, 11:11:07 »
Översnöad och "stelfrysse". Fram med kassar fyllda av varmvatten för att tina upp låset. Gick i gång på första försöket, så nu står den i garaget :) Införskaffat olja, luft-, olje- samt bränslefilter för att göra en enklare service till jul. Har även funderingar på att då införskaffa plastidipp till grill och plastdetaljer, samt vitmåla vinterfälgarna (ärjade plåtfälgar).


Jag har upptäckt att tomgången går mycket bättre på vintern. På sommaren kan den vara något låg.

Kan det vara tjuvluft vid insuget? kallstartsventilen / tomgångsmotor? Något som har ärjat? Kanske bra att dubbelkolla och spraya kontaktdon med elektronikspray, för att se om det blir bättre.



« Senast ändrad: november 23, 2015, 11:42:57 av Uffe »