Författare Ämne: Porsche 928 transaxel i 300?  (läst 14322 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Porsche 928 transaxel i 300?
« skrivet: november 17, 2005, 16:42:26 »
Här är en bra länk om någon får ideén att konvertera dit en porsche 928 transaxel på sin 300.

http://www.landsharkoz.com/tech/stu/conversion.htm



« Senast ändrad: november 17, 2005, 16:47:20 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #1 skrivet: november 17, 2005, 22:13:39 »
Nån som egentligen har koll på hur mycket misshandel drivlinan från 928 egentligen pallar? Kan ju vara mycket jobb i onödan och onödigt dyra reservdelar om den börjar rasa vid relativt låga effekter...
Hur ser det ut med möjligheterna att hitta begagnade utväxlingar (tänker i första hand på lite rejsvänligare sådana). Lamelldiff, sitter det i alla axlar?
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #2 skrivet: november 18, 2005, 09:46:13 »
Den ska klara av höga effekter effekt rätt så bra.  En 928GTS har v8 med en effekt på 345hk/500Nm om den klarar det orginal ska den klara våra behov tycker jag. Manuella lådan på 928GTS heter G28.57.

Delar finns det gott om via denna sida:
http://www.porsche.cc/

Info om utväxling osv:
http://www.928.org.uk/mambo/content/view/72/59/

Porsche 928GTS Fakta:

Engine
Configuration V8
Valvetrain DOHC, 4 valves / cylinder
Displacement 5397 cc / 329.3 cu in
Power 257.3 kw / 345.0 bhp @ 5700 rpm
Torque 500.0 nm / 368.8 ft lbs @ 4250 rpm
Bore 103.9 mm / 4.09 in
Stroke 87.9 mm / 3.46 in
Compression Ratio 10.4:1
BHP / Liter 63.92 bhp

Dimensions
WheelBase 2499 mm / 98.4 in
Length 4524 mm / 178.1 in
Height 1283 mm / 50.5 in
Width 1890 mm / 74.4 in
Weight 1630 kg / 3594 lbs
Front / Rear Track F 1552 mm / 61.1 in
R 1615 mm / 63.6 in

http://members.fortunecity.com/megacarman1/id393.htm


Goa länkar:
http://biphome.spray.se/bosseliasson/
« Senast ändrad: november 18, 2005, 10:12:15 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #4 skrivet: november 18, 2005, 10:36:31 »
Mailade en kille på http://www.porsche.cc/ och frågade om hur hållbara lådorna är. Han har aldrig hört talas om någon låda som har rasat eller drivaxlar som gett med sig.

Frågade även om priset på en komplett transaxel och bakaxel. Minst 50 000 kr. DYRT.

Då gäller det att hitta en krockad 928 och köpa loss den och ta delar ifrån.
Som denna ex:
Porsche på Mobile.de Edit: död länk /Frej
« Senast ändrad: augusti 24, 2006, 22:38:51 av FREJ »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #5 skrivet: november 19, 2005, 14:07:49 »
Verkar bra, synd bara att det rör sig om en hel del pengar. 1500 euro för en krockad donatorbil är ju inte att leka med...
Hur har du tid att leta rätt på all fakta David? Tackar!
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #6 skrivet: november 19, 2005, 16:38:53 »
Fick ett nys om ett namn på Porscheservice K3 här i Haninge som är en hejjare på 928. Ska åka över till honom och snacka transaxel nån dag.

Tips på bra frågor?

1500 för en donator bil om den är komplett är inte så faligt, nu snackar vi Porsche. Man tjänar in pengarna om man sedan säljer bilen i delar. Porsche V8 kan man nog få några tusen för.
« Senast ändrad: november 19, 2005, 16:43:20 av Mefistofeles »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #7 skrivet: november 19, 2005, 17:14:24 »
Fick ett nys om ett namn på Porscheservice K3 här i Haninge som är en hejjare på 928. Ska åka över till honom och snacka transaxel nån dag.

Tips på bra frågor?

Vad som brukar gå sönder, om det är vanligt med oljeläckage och därför slitna lager/sjungande lådor eller bakaxlar. Minsta fälgdimension som går över bromsarna? Bredd mellan ytterkant på hjulnaven?
Det kan ju vara några saker som kan vara bra att veta om någon får för sig att slänga dit en 928 transaxel.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2006, 14:31:48 »
fått spurt noe, Mefistofeles?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #9 skrivet: mars 08, 2006, 15:19:34 »
Jepp var förbi K3 idag och snackade lite med dom.

Man kan säga så här att upp till ca 400-500 hk och 600 nm ska 928 lådan stå pall för. Sen hur man använder kraften är ju en annan. Det är ingen låda man ska köra dragrace med utan en låda för mer bankörning. Men i vårt fall kanske lådan kan klara av det ifall vi lättar bilen till 1000 kg.
Den är heller inte billig att renovera jämfört med 944 låda som är en Audi låda.
944cup lådan ska klara ca 350 hk.

928 har en diff som styrs hydraliskt och elektroniskt som kanske är lite jobbig att konvertera till våra bilar. 944 lådan är egentligen bara att smälla dit.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #10 skrivet: mars 08, 2006, 20:42:03 »
944 låter bra! inga priser på den? någon
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #11 skrivet: mars 08, 2006, 20:45:03 »
Hittade en egen donator bil
Porschen

950 euro är inte mycke eller? 8000 kr
« Senast ändrad: mars 10, 2006, 22:28:27 av FREJ »
Lycklig igen i min 360gl sedan

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #12 skrivet: mars 08, 2006, 21:04:02 »
Hittade en egen donator bil
Porschen

950 euro är inte mycke eller? 8000 kr

Det är ju fantastiskt billigt. Om jag inte var student skulle jag köpt bilen och haft den som drivlina donator. Framvagnen skulle också sitta fint på en 300.
« Senast ändrad: mars 10, 2006, 22:29:04 av FREJ »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16787
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #13 skrivet: mars 10, 2006, 22:26:37 »
Gustav, tänk på att du ska importera bilen oxå..
Dock behöver den ju inte importeras och registreras som bil utan tas in som skrot   8)
« Senast ändrad: mars 10, 2006, 22:31:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #14 skrivet: mars 19, 2006, 17:17:40 »
Fyller ut med lite filmbevis på vad drivlinan från en 944 Cup kan klara av:
http://videos.streetfire.net/search/944/0/67D58C7C-DBB4-4783-BF93-C9F51DFD4195.htm
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #15 skrivet: mars 31, 2006, 08:36:50 »
Hej, den hydraliska diffen är ingen konst att konvertera om så
den funkar i en 340.hadde en sån låda för 1 år sedan det man
behöver göra är att ta bort en liten slavcyl och ersätta med en
plattjärns bit med en bult i som man justerar hur mycket man vill
diffa .tyvärr så sålde jag den >:( skulle varit bra att ha den nu
liksom :(kollade på skroten och dom vill ha från ca 20000-30000
för ett komplett paket.men om man kan klara sej utan diff är
det klart billigare men då har man ju bara gått halva vägen.

"don't buy it if you can build it!"

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #16 skrivet: mars 31, 2006, 08:45:48 »
vill bara säga mkt välkommen till denna kuliga klubben jag ser fram imot sammarbetet med dej och dina kunnskaper peter  mkt kunnande har du har jag förstått  ;D har själv haft 300 förut köpte en 360 igår igen så du ser det är en rolig bil bara älskar denna bilen det finns kapasitet  och nöje idenna modellen ;) ;)  härligt att ha dej i gänget ;D hasse
360 turbo forever

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #17 skrivet: augusti 20, 2006, 12:56:30 »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Porsche 928 transaxel i 300?
« Svar #18 skrivet: oktober 13, 2006, 17:16:56 »
Hälsning från min Porschefrälste vän, f.ö. samme som köpt 340in av mig.

"apropå tråden om 928-drivlina och sen 944 turbo cup ... snälla skriv att en turbo cup inte skiljer sig särskilt från en "vanlig" 250 hk 944 turbo förutom racinghistoria och att det är jäkligt synd om folk förstör dem från att vara samlarbilar till något som hade varit billigare att göra om man hade utgått från en "vanlig" 944 turbo."

Sen filmen som länkas till, han som har byggt den har i efterhand sagt att han istället skulle ha utgått ifrån en vanlig 944 turbo istället för en turbo cup då det blivit samma resultat för en billigare pening.

/Anders
« Senast ändrad: oktober 13, 2006, 17:21:45 av Brainded »
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.