Författare Ämne: Etanolkonvertera B200k  (läst 25491 gånger)

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Etanolkonvertera B200k
« skrivet: november 23, 2005, 17:05:08 »
Någon som gjort detta.. Nån som vet vilken storlek på munstyckena man skulle behöva?

Spritis

  • Gäst
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #1 skrivet: november 23, 2005, 23:38:46 »
 ;D
Förgasar-Etanol =Coolt

Det är kallt nog bara att börja borra och köpa en fin lödkolv på Biltema  ;)

Tror på 1.5 gånger den storlek du har idag men svårt att säga.
Bara att testa.

Lycka till

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #2 skrivet: november 23, 2005, 23:49:37 »
Jo det blir väll å testa sig fram..

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #3 skrivet: november 27, 2005, 00:01:13 »
Jag har provat, den går inte så bra med Solex förgasaren. Om du köper en Stromberg går den bättre, allra bäst med insprutning + tryckregulator.
Jag har en förgasare till salu.
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #4 skrivet: november 27, 2005, 03:31:35 »
är du säker på att det inte går? det är väll samma förgasare som b230k? så det borde ju kunna mata soppa...

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #5 skrivet: november 27, 2005, 09:10:45 »
Den förgasaren är skit, man får dra i chåååken när man ska köra om.
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #6 skrivet: november 27, 2005, 18:15:42 »
nä, tycker alla är taskiga mot solexen! Min pinnar på väldigt bra tycker jag.. Men som jag sa, om den klarar att mata soppa till 2,3an så måste det gå att etanol konvertera en b200k.. Grejen är att jag inte vill byta förgasare bara för att e85-konvertera..

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #7 skrivet: november 28, 2005, 22:31:09 »
Sitter det inte en Solex 34-36 på B230 motorerna.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #8 skrivet: november 28, 2005, 23:06:51 »
Köp en bil med insprutning istället så är det enklare + tryckregulator med mätare ca 1100kr Det gjorde jag, min bil går kanon 1,2 l/mil  och 190 km/h :)
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #9 skrivet: december 02, 2005, 01:08:01 »
Sitter det inte en Solex 34-36 på B230 motorerna.

Säker?

nä vill inte köpa ny bil.. skall hitta ett munstycke å borra upp..

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #10 skrivet: december 02, 2005, 19:59:10 »
Sitter det inte en Solex 34-36 på B230 motorerna.

Säker?

nä vill inte köpa ny bil.. skall hitta ett munstycke å borra upp..

På B230K motorerna är jag 90% säker att det sitter en 34-36 CISAK......men men man har ju haft fel förr :-[.

Kolla i en Haynes på OK om du kan.
« Senast ändrad: december 02, 2005, 20:02:15 av Dan.P »

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #11 skrivet: december 02, 2005, 22:03:28 »
Hej, du kan köpa min Solex om du vill.
Annas har jag en Stromberg till salu, den gick fint innan bilen pajjade. Har bilder på den. Mvh Johan
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #12 skrivet: december 04, 2005, 03:45:36 »
Sitter det inte en Solex 34-36 på B230 motorerna.

Säker?

nä vill inte köpa ny bil.. skall hitta ett munstycke å borra upp..

På B230K motorerna är jag 90% säker att det sitter en 34-36 CISAK......men men man har ju haft fel förr :-[.

Kolla i en Haynes på OK om du kan.

Okej.. skall göra det..

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #13 skrivet: december 04, 2005, 03:46:39 »
Hej, du kan köpa min Solex om du vill.
Annas har jag en Stromberg till salu, den gick fint innan bilen pajjade. Har bilder på den. Mvh Johan

Låter ju som ett bra erbjudande. Var bor du?

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #14 skrivet: december 04, 2005, 10:59:36 »
Hej, jag bor 2 mil norr om Växjö.
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #15 skrivet: december 04, 2005, 22:56:06 »
det är ju en bit tyvrerr

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #16 skrivet: december 12, 2005, 18:41:07 »
Hur mkt kan det kosta att skicka till gbg? i annat fall bara skicka munstycket?

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #17 skrivet: december 20, 2005, 22:45:09 »
Hej, det vet jag inte! Vilket munstycke är det du ska ha?
Är det inte bättre att du köper min andra förgasare i stället, den fungerade mycket bättre. Om du vill kan jag skicka lite bilder på min ombyggnad.
Den nya 360 är en insprutare och den kör jag på 100% etanol även nu på vintern.
På den har jag en tryckregulator med mätare med trycket 4bar inställt, toppfart minst 190 km/h :o
Mvh Johan
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #18 skrivet: december 23, 2005, 00:50:38 »
högfartsmunstycket eller vad det brukar kallas.. Nja isf köper vill jag ha din solex, men det blir så onödiga fraktkostnader då jag bara vill ha munstycket endå.. Kan gärna ta del av bilderna, men det skulle bli för mkt arbete och pengar att bygga om till insprut.


volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #19 skrivet: december 23, 2005, 22:12:47 »
Hej, du ska inte bygga om till insprut, du ska bara byta förgasare till en Stromberg. Min förgasare kom från en 240 -82, det är inga problem att bygga om ca 1 tim.
Om du skickar din e-post så ska du få lite bilder.
Mvh Johan
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #20 skrivet: december 25, 2005, 20:16:54 »
jaja du tänkte så.. Men vad är det för fel på solexen? Men det är ju aldrig fel med lite projektbilder, selander87@home.se

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #21 skrivet: december 26, 2005, 09:08:04 »
Hej, det var så att jag var på bilprovningen för ett besök som man brukar. Efter det besöket fick dom köpa en ny CO-mätare, den slog i botten villsäga 9,99.
Åkte till en kompis som har en bilverkstad och justerar COt. Sen går bilen som en kratta, som har hicka. Han föreslår att jag ska byta förgasare. Jag gör det, sen går bilen som en dröm även på etanol. Men en dag går den sönder i kardanen, jag hade inte tid och ork att laga den just då, så jag köpte en ny 360GL -88 med insprut. 2500kr    Mvh Johan
I love VOLVO offroad

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #22 skrivet: december 28, 2005, 02:15:14 »
Jaja såpass.. Så du tror att din solex har lagt av då?? Men jag vill göra med min solex tills den lägger av iaf.. så vill tyverr inte köpa din strombergare.. men vill gärna lägga vantarna på ditt munstycke ;)

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #23 skrivet: december 28, 2005, 23:18:17 »
Hej, jag kan skicka de till dig om jag får din adressen.  Mvh Johan
I love VOLVO offroad

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #24 skrivet: augusti 25, 2006, 15:07:32 »
B230k har inte samma förgasare som B200K
Det är en piehrburger eller va fan de stog.

De e inte samma iaf. den på b230 tror ja tillochmed är mindre.

Men ja vet en 240 i sthlm som går utav helvete. den går på etanol.
Han satt och filade upp munstyckena lite i taget innan det blev perfekt.

Han va min maskinlärare..=)
360 Hybrid MKII

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #25 skrivet: september 15, 2006, 01:15:54 »
Det sitter en Solex 34-34 på B200 o B230K.

Hade för mig att det var en Solex 34-36 men så är inte fallet.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #26 skrivet: september 15, 2006, 10:22:37 »
jag har piersburgh i min b230k... 740 gl 87
Lycklig igen i min 360gl sedan

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #27 skrivet: september 15, 2006, 11:25:09 »
Brukar inte dom förgasarna sitta på B230A?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #28 skrivet: september 15, 2006, 23:23:08 »
glöm mitt inlägg ??? det är en A :(
Lycklig igen i min 360gl sedan

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #29 skrivet: september 16, 2006, 00:42:50 »
Sen så är det många som har bytt ut sin Solex 34-34 mot tex pierburg. För när Solexen börjar krångla är det ingen lek längre.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #30 skrivet: september 16, 2006, 17:18:03 »
jag har piersburgh i min b230k... 740 gl 87


ja jävlar ;D
det var en b230k. och den är garanterat orginal... sitter på en 631 topp
Lycklig igen i min 360gl sedan

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #31 skrivet: september 22, 2006, 14:00:34 »
på min satt en 34-36 solex.
360 Hybrid MKII

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Etanolkonvertera B200k
« Svar #32 skrivet: mars 01, 2007, 01:04:34 »
k-motorerna är fina :) bara att fila upp hålet i insuget lite, sen passar en weber 36/36 DCD bolt on. Orkar att ge soppa til minst 140hk.

eSCe Racing

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Detta är bara början. Lättning och dekaltrim på G
    • Visa profil
    • eSCe Racing
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #33 skrivet: april 20, 2007, 07:45:57 »
Hej Volvot l12

Har du kvar Strombergarn?
Lite hårdare, lite snabbare

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #34 skrivet: april 20, 2007, 23:42:51 »
Nej
I love VOLVO offroad

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #35 skrivet: maj 03, 2009, 17:45:11 »
är det någon som vet hur original förgasarna i en b200k tål etanolen?? alltså jag vet att den i orginalutförande inte ger tillräckligt med soppa och så och så undrar jag med om man kan etanol konvertera en förgasarmotor genom att höja bränsletrycket i stället för att bestycka om?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #36 skrivet: maj 03, 2009, 22:51:29 »
Nu tänker du lite fel. I en förgasare fyller du upp en tank med bensin, när den är full stänger en flottör tillflödet av bensin. Motorn suger i sig bränsle från tanken när den går. Att öka soppatrycket gör alltså inte att det kommer mera bensin i insuget.

I en insprutare däremot, har du spridare som öppnar och släpper in bränslet i insuget, då kan du öka mängden på tre sätt.
-Öka trycket
-Byta till spridare som flödar mer
-Öka öppningstiderna
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #37 skrivet: maj 03, 2009, 23:57:03 »
Nu tänker du lite fel. I en förgasare fyller du upp en tank med bensin, när den är full stänger en flottör tillflödet av bensin. Motorn suger i sig bränsle från tanken när den går. Att öka soppatrycket gör alltså inte att det kommer mera bensin i insuget.

I en insprutare däremot, har du spridare som öppnar och släpper in bränslet i insuget, då kan du öka mängden på tre sätt.
-Öka trycket
-Byta till spridare som flödar mer
-Öka öppningstiderna

okej tack så mycket för det bra svaret det var precis det jag trodde men var inte säker... så enda sättet att etanol konvertera en förgasarmotor är antingen att byta förgasare eller bestycka om den man redan har?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #38 skrivet: maj 04, 2009, 10:56:07 »
Om den inte räcker till så är det nog det som gäller ja. Sen går det ju alltid att modifiera istället för att bestycka om, men det är en chansning. Har man borrat upp ett hål för stort så är det lite svårt att ändra sig ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Etanolkonvertera B200k
« Svar #39 skrivet: maj 04, 2009, 22:10:18 »
Om den inte räcker till så är det nog det som gäller ja. Sen går det ju alltid att modifiera istället för att bestycka om, men det är en chansning. Har man borrat upp ett hål för stort så är det lite svårt att ändra sig ;)

ne det är just det som är saken så vet inte rigitgt om jag vågar chansa på att etanolkonvertera är ju rätt ny på bilmotorer och så men skulle ju va fränt att köra omkring på sprit ;)