Oj en med erfarenhet!
Du får gärna beskriva dina erfarenheter av dessa tre difftyper. Hur de känns och beter sig! Är fruktansvärt sugen på nån sorts diffbroms.. svetsdiff har jag testat en vecka med blöt och torr asfalt och det var ju skoj, fast inte på torrt vid brukskörning i stadsmiljö
Visco funkar det att börna/busa med? Och gör det nån nytta på vintern eller måste man spinna nåt hejdlöst innan den går in och jobbar
Inte så mycket erfarenhet kanske, men lite iaf.
Lamell diff anser ja är de bästa (av va ja provat) där har du bäst möjlighet att ändra hur den ska arbeta, den ligger hela tiden och bromsar.
Viscon är av samma typ som kopplingen till kylfläkten, alltså olika oljor med olika viskositet (är inte helt 100 insatt i hur dom arbetar) men har förstått att man har i princip inte har nån möjlighet att modifiera hur dom skall arbeta. Kan upplevas som lite långsammare (att börja `bromsa`) än lamelldiffen, detta är ett tecken på att den är rätt sliten. En frisk har inga problem att riva loss båda på torr asfalt. Visco har ja själv bara kört i en fyrhjulsdriven bil, aldrig bakhjulsdriven.
Svetsat har ja bara kört en dag än så länge och då på blöt asfalt. Understyr väldigt om man inte går in med ställ i kurvorna, men är ju väldigt lätt att hålla ställen med, de driver ju konstant på båda. man kanske lär sig nån bättre körteknik senare, har iaf. hela vintern på mig att leka av mig nu. (Om man inte ska dra i gång nått snik-tubo bygge, kan dra ut på tiden sånt, och farligt att göra på bruksbilen)
Mvh Erik