Författare Ämne: 3 Frågor ang. Bromshydralik!  (läst 3410 gånger)

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
3 Frågor ang. Bromshydralik!
« skrivet: december 16, 2005, 16:03:25 »
Nu så är det dax att att renovera eller kanske byta ut huvudcylindern.. Just bromsar är inte min kunnigaste sida precis, så jag undrar om oljan kommer rinna ut när man tar lös huvudcylindern? isf rakt under då?

Sen undrar jag om det finns någon bra information om "luftning av bromsar"?, förutom Haynes då..


Måste man ha en sådan där "bromsluftningssats" vid luftning?

// Robin

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:3 Frågor ang. Bromshydralik!
« Svar #1 skrivet: december 16, 2005, 19:38:49 »
Det blir lite söligt när du lossar på rören, ett tips kan vara att tömma systemet på bromsvätska innan du börjar lossa huvudcylindern genom att t.ex öppna luftnipplarna på oken och pumpa på bromspedalen tills det är tomt i behållaren plus ett par pump till. Om du har någon sorts sug kan du suga upp bromsvätskan, det funkar det också, dock blir det en skvätt kvar eftersom du bara kommer åt att tömma behållaren.

Du behöver ingen luftningssats för att lufta bromsarna, men det underlättar. Har du ingen sån och ingen kompis som kan hjälpa dig att öppna och stänga luftnipplar brukar det funka att ha en syltburk eller liknande med bromsvätska i och en slang från luftnippeln ner under nivån i den burken. Då kan du ha nippeln öppen hela tiden och bara sitta i bilen och pumpa eftersom luften bubblar ut och det enda som sugs in igen är bromsvätska.
Förmodligen tar det rätt så lång tid och det kommer att gå åt mycket bromsvätska om du gör så eftersom du får in mycket luft när du byter huvudcylindern.

OBS! Låt inte bromsvätska ligga kvar på lackade ytor eftersom det löser upp lacken! Söla så lite som möjligt och tvätta rent om du sölar.
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:3 Frågor ang. Bromshydralik!
« Svar #2 skrivet: december 16, 2005, 23:18:13 »
Jaja då är man lite klockare! Vet du nån sida på nätet ang. luftning?

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:3 Frågor ang. Bromshydralik!
« Svar #3 skrivet: december 17, 2005, 17:23:06 »
Nope, jag har aldrig letat och aldrig ramlat över nån sida som beskriver bromsluftning.
Det modellspecifika står väl i Haynes? I värsta fall funkar det säkert att lufta oavsett i vilken ordning du luftar oken.
Eller är det nåt annat du funderar över?
Förare TEAM EGON RACING

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:3 Frågor ang. Bromshydralik!
« Svar #4 skrivet: december 23, 2005, 00:53:17 »
Nä, tog och lånade en haynes från biblioteket.. skall byta packningar och ev. lufta imorgon.. tack för hjälpen..

göteborg

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:3 Frågor ang. Bromshydralik!
« Svar #5 skrivet: december 24, 2005, 03:32:59 »
Tja.. allt gick som smort å nu läcker inte huvudcylindern längre, med dom nya fina packningarna.. Vilken bromsverkan!!! Jag som tyckte jag körde fort förut =)

Iaf så märkte jag efter nån mils bromsande att att bromsarna inte tog lika brutalt som dom gjorde direkt efter tätning av cylinder och luftningen... Är det jag som har vant mig eller kan det ha hänt nått i systemet??