Författare Ämne: Kallstartsproblemet är löst  (läst 8667 gånger)

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Kallstartsproblemet är löst
« skrivet: december 20, 2005, 23:34:16 »
Hej, jag har löst mitt problem med kallstart på 3 olika sätt på min 360 i   -88,
1. Motorvärmare, hemma och på jobbet, man  får bara inte glömma sätta i sladden.
Om man har glömt det,
2. Startgas, jag har en slang som är kopplad innan tryckregulatorn med ett t-rör, den går vidare till en vakummätare i bilen. På vägen dit passerar slangen handskfacket, där finns det en skarv som man kan lossa och spruta in gasen. Flaskan ska ligga i facket.
3, Glödning, jag har tillverkat ett värmeelement i isuget, har tagit ena delen av en elsitts från en volvo, plockat ut sladden från nätet. Sen tog jag en perforerad plåt  med 3mm stora hål och lindade försiktigt in sladden. Sen monterade jag en tryckströmbrytare i hålet där choken sitter,monterade elementet i den böjda slangen före insugningsröret, tog ut sladden i det lilla hålet i böjen. Ps glöm inte säkringen 15A
EN minut värmer jag vid ca 5 minus.
Lycka till!   Mvh Johan :)
« Senast ändrad: december 26, 2005, 20:37:27 av volvot l12 »
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #1 skrivet: december 26, 2005, 18:14:10 »
Med grenröret menar du insuget eller?

Ingen risk att det värmer hål på slangen eller är värmetråden separerad från slangen tack vare den perforerade plåten?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #2 skrivet: december 26, 2005, 20:35:25 »
Hej, det blir inte så varmt om du bara värmer EN MINUT, det går att hålla i elementet utan att du bränner dig. Det räcker att temperaturen stiger 5-10 grader på inluften så startar den.Jag har bilder om du vill se. Mvh Johan
I love VOLVO offroad

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2006, 10:55:18 »
Klart vi vill se! Du kan väl lägga upp dem?
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2006, 18:26:41 »
Hej, det finns en beskrivning längre upp på sidan. Mvh Johan
« Senast ändrad: januari 02, 2006, 18:33:52 av volvot l12 »
I love VOLVO offroad

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2006, 18:29:17 »
.
I love VOLVO offroad

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2006, 18:29:56 »
.
I love VOLVO offroad

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2006, 18:30:44 »
.
I love VOLVO offroad

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2006, 18:31:24 »
.
I love VOLVO offroad

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #9 skrivet: januari 02, 2006, 18:32:00 »
.
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #10 skrivet: januari 03, 2006, 00:21:53 »
Tack för bilderna! Nu börjar det bli riktigt kallt, hur kalla starter har du testat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #11 skrivet: januari 03, 2006, 17:39:30 »
Hej, jag tror det har varit 5-8 minus. Jag har köpt ett nytt batteri i dag så nu ska det gå bättre. Min bil används inte varje dag. Mvh Johan
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #12 skrivet: januari 03, 2006, 19:09:54 »
Okej, vi hade 16 minus i morse, märks även med bensin att det blir tyngre att starta då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #13 skrivet: januari 03, 2006, 22:14:40 »
Hej, jag har motorvärmare hemma och på jobbet som jag använder i försa hand, sen blir det element och startgas om det inte finns ström.
I love VOLVO offroad

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Kallstartsproblemet är löst
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2007, 15:47:35 »
Hejsan.
plana är nåt som man måste prova när man kör etanol.
märkte redan på min förra 360 att det startade lättare med 3mm planing

idag startde min blåe i 7-8 minus utan min bensin"spridare"
inte illa faktist om man jämför med att det inte gick vid 0  grader innan.

sen ger det mer effekt ju :P

EDIT: startade i 12 minus idag :P
« Senast ändrad: januari 23, 2007, 15:14:25 av GustavT »
Lycklig igen i min 360gl sedan