Författare Ämne: tändsystem  (läst 11645 gånger)

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
tändsystem
« skrivet: november 13, 2006, 15:18:33 »
Som jag har förstått det, så bör man,nästan måste (?) byta tändsystem, för att kunna köra etanol, så jag läser och läser och läser, då skrev nån att SBP inte sa något om personens etanol konvertering, men ändå ska det vara olagligt att byta tändsystem ? jag fattar ingenting
« Senast ändrad: februari 08, 2007, 22:29:09 av FREJ »
life starts when RPM hits red

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:tändsystem
« Svar #1 skrivet: november 13, 2006, 15:31:13 »
absolut inte ;) anledningen till att man byter tändsystem är att etanolen tål högre kompretion och förtändning än bensin och då kan man få lite högre effekt.

etanolen har ett oktan tal på 104 som gorde att jag kunde plana min topp 3mm och ändå ställa tändningen lite före på en föredetta bil men med shell vpower lät det som om det låg lite muttrar och sånt i cylindrarna.

för att konvertera behövs något att få in mer bränsle i cylindern då etanolens blandnng bör vara 1 del etanol och 9 delar luft
mot bensinens 14 delar luft per en del bensin.

detta brukar göras genom en ställbar bränsletrycksregulator eller genom att trycka ihop orginalet lite.
sen kan man krångla som fan och byta insprutnings system och ha större spridare men det enklaste är en annan btr

lycka till med spriten/mvh gustav
« Senast ändrad: november 13, 2006, 15:32:44 av GustavT »
Lycklig igen i min 360gl sedan

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:tändsystem
« Svar #2 skrivet: november 13, 2006, 19:57:19 »
aha.. okej.. men byta av tändsystem är fortfarande inte godkänt av SBP ?
Tja, vem vet.. kanske blir sprit
life starts when RPM hits red

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:tändsystem
« Svar #3 skrivet: november 14, 2006, 10:00:37 »
en annan fundering.. egentligen, så hur kan besiktningsmännen/kvinnorna veta att man har bytt tändsystem? i grunden ser väl dom flesta tändsystem lika ut, och dom kan väl inte veta hur alla olika tändsystem till alla olika bilar ser ut?
life starts when RPM hits red

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:tändsystem
« Svar #4 skrivet: november 14, 2006, 16:47:21 »
 :D där sa du nåt.
det dom inte vet har du inte ont av :P

nix det är nog inga problem om du gör det snyggt
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:tändsystem
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2007, 20:56:34 »
en annan fundering.. egentligen, så hur kan besiktningsmännen/kvinnorna veta att man har bytt tändsystem? i grunden ser väl dom flesta tändsystem lika ut, och dom kan väl inte veta hur alla olika tändsystem till alla olika bilar ser ut?

Etanolkonvertering är inte tillåtet! Endast på Motorcyklar då de har en föråldrad lagstiftning som inte hindrar i detta fall.

Du behöver inte byta tändsystem, bara se till att du kan ställa upp förtändningen på det du har. Har du Renix? Då är ända sättet att flytta givaren som läser av svänghjulet. Eller polvända givaren (ger bara 3° vassare tändning)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.