Inledning:Våra bilars hastighetsmätare är mekaniska, de drivs av hastighetsmätarwiren som är fäst i centrum av hjulnavet vänster fram.
Det finns två modeller av hastighetsmätare samt wire enligt
www.mekonomen.seDet som skiljer de två modellerna åt är att
VDO sitter med
Bajonettfattning i hastighetsmätaren.
Data från Mekonomen:
Benämning Information Artikel nr Pris
Hastighetsmätarwire för Smith mätare 24-95034 267:-
Hastighetsmätarwire för VDO mätare 24-95087 267:- Edit: Samma pris på Volvo som på Mekonomen! (Men antagligen andra art.nr!)
Felsökning:Om hastighetsmätaren slutar fungera kan man enkelt testa om det är mätarfel eller om det är något med wiren eller dess infästning i navet.
Gör så här:- Lossa täckskivan som sitter ovan förarens knän/under instrumentpanelen.
- Lossa wiren från baksidan på hastighetsmätarhuset.
- Kör bilen och när det rullar känner du på änden av wiren om den snurrar.
Snurrar det så är det något fel med själva hastighetsmätaren,
snurrar det inte är wiren av eller så har den inte kontakt med navet.
Infästning i navet:Wiren löper från hastighetsmätaren i kupeén, genom en gummigenomförning i torpedväggen ned till vänster framhjul, där går den igenom ännu en gummigenomförning som sitter i centrum av hjulspindeln.
När den kommit genom spindeln/hjullagret/navet så kommer den ut i navkåpan som skyddar navet och håller fettet på plats som smörjer hjullagret.
I centrum av navkåpan (som ser ut som en potta) sitter en "medbringare". Både hålet i navkåpan och medbringaren är fyrkantiga där medbringaren sitter så att den ej kan snurra. Resten av medbringaren är sedan (rund utanpå men) fyrkantig inuti för att wirens fyrkantiga ände ska passa inuti och snurra med den.
Medbringaren hålls kvar i navkåpan tack vare en låsbricka på medbringarens runda del innanför navkåpan, så att navkåpan kläms mellan medbringarens skalle och dess låsbricka.
I centrum på medbringaren låses wiren tack vare en gängad hylsa som skruvas på wirens gängade spets. Liten spårmejsel används till detta, det kan göras utan att ta bort hjulet eller navkåpan. (Många bilar har rapporterats sakna denna gängade låshylsa. I de fallen har wiren bara varit instucken i hjulnavet utan någon låsning).
Så här ser navet ut:Navkåpa utan medbringare. Notera fyrkantigt hål för medbringare att låsa i

Navkåpa med medbringare

Navkåpa med medbringare, hål i mitten, wire med hylsa
ej monterad

Navkåpa med medbringare, hål i mitten, wire med hylsa monterad

Navkåpa innifrån med medbringare samt låsbricka (brickan syns dåligt)

Låsbricka för medbringare

Så här ser det ut under navkåpan, i hålet i mitten ska wiren löpa

Wire genom nav,
utan låshylsa monterad

Wire genom nav,
med låshylsa monterad

Låshylsa
Haverier:På min bil har hastighetsmätaren slutat fungera två gånger.
Orsaker:1) Medbringaren glappade i hålet i navkåpan tack vare att medbringarens låsbricka hade flyttat sig på medbringarens runda del.
2) Medbringaren sprack så att wiren snurrade fritt, eller rättare sagt medbringaren snurrade men wiren stod still!
Lösningarna på dessa haverier blev:1) Hade jag vetat bättre vid tillfället hade jag skruvat bort låshylsan på änden av wiren, tagit bort navkåpan med medbringare, tryckt in låsbrickan mot navkåpans insida så att inte medbringaren längre glappade.
Dock visste jag inte hur man fick bort wiren så jag kom inte in i navkåpan, istället låste jag medbringaren till navkåpan genom att klämma en tunn koppartråd i hålet mellan medbringare och navkåpa. Ej fackmannamässigt utfört

Jag har även hört att andra använt kemisk metall för att få medbringaren att sitta fast i navkåpan, det är en ännu värre lösning än min.
2) Jag bytte ut den spruckna medbringaren mot en bättre beg. Dock hade den medbringaren spruckit precis där skallen sitter, det gick dock att laga på ett ej fackmannamässigt vis genom att låsa skallen till resten av medbringaren med en plåtskruv från utsidan, efter att wiren låsts till medbringaren med sin hylsa. En bättre lösning är att införskaffa en hel medbringare!
Tips:Om det är medbringaren som glappar/slirar i navkåpan kan man se detta om man tittar på medbringaren samtidigt som man snurrar hjulet/kör/rullar bilen.
Bilder på haverier med mera:Sprucken medbringare

Medbringares skalle, av

Medbringare utan skalle

Medbringare sprucken och utan skalle, med låsbricka kvar

Medbringare i bitar, sprucken och skalle av. Notera fyrkantig fasning inuti för wiren att låsa i. Rund där hylsan till wiren skruvas på/i

notera även skrapmärken efter låsbrickan som glidit på medbringaren

Medbringare med skalle av, reparerad med plåtskruv och brickor

Slutord:Med denna kunskap jag nu besitter hade haveri nummer två aldrig behövt inträffa. Hade jag vetat att det bara var att lossa hylsan för att få bort wiren ur medbringaren & navkåpan hade jag inte slitit så hårt i den. Antagligen därför den gick sönder tillslut.
Jag har även åkt länge med hastighetsmätare som fungerat till och från pga. haveri nummer ett. Visste inte hur enkelt det var att rätta till det felet. Nu vet jag.
Hoppas att jag genom denna text kan bespara någon detta öde.
Om ni tycker jag skrivit nåt som inte stämmer eller om ni har information som ni tycker saknas i guiden var inte rädda för att skicka ett PM så ändrar/kompletterar jag givetvis!
Önskemål om information: hur man skiljer på Smith och VDO mätare(, förutom bajonettfattningen på wiren då!)