Nu har jag mätt och fotat både min bil med extraktor prototyp 3 och GustavTs bil med extraktor prototyp 4.
Bra nyheter är att rörets utlopp nu ligger centrerat under transaxeln och att lambdan då inte försöker pussa kardantunnelns vägg.
Dåliga nyheter är att utloppet tappat höjd. Ligger nu 10,5cm under transaxeln. Alltså mätt från underkant på transaxelröret till centrum på extraktorns utlopp. Motsvarande mått på mitt rör (prototyp 3) är 8.75cm, alltså en försämring på 1,75cm. Skriver försämring för jag skulle gärna haft även mitt rör högre upp. Och Gustavs ligger ännu lägre!
Katalysatorn som är störst i höjdled av avgassystemets ingående komponenter har en radie på ~6,75cm
Det innebär att mellanrummet mellan kat och transaxelrör är ~2cm på min bil och 3,75cm på Gustavs. En centimeter borde räcka för att då ge maximal markfrigång mellan kat och vägbana utan att ligga för nära transaxelröret. Vet inte vad motsvarande mått är på en originalbil. Får mäta på en.
Summa summarum så ska prototyp 4, som är den senaste, höjas 2,75cm på utloppet till nästa version.
Rörets utgång dippar fortfarande lite neråt men är mycket bättre/knappt märkbart jämfört med mitt prototyp 3.
Har ritat en skiss för att förklara bättre. Har dock inga mått på hur nära det är vägbanan men det skiljer ju beroende på hjul & motorfästen tex.
Visar även bilder på både min och GustavTs bil för att visa problembilden tydligare. Tänk dock på att Gustavs bil är sänkt med 40mm sänkning fram och smidda bladisar bak ca 40mm.
Jag vill inte skicka ut ett rör på marknaden som kommer göra våra bilar obrukbara/opraktiska bara för att vi ska bli klara med gruppköpet snabbt. Bättre då att produkten är bra! Hoppas ni håller med mig. Själv får jag leva med prototyp 3 och anpassa resten av avgaset till extraktorn för att få rimlig markfrigång.