Författare Ämne: Etanol - (Tankar bensin igen)  (läst 12417 gånger)

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Etanol - (Tankar bensin igen)
« skrivet: maj 26, 2006, 18:24:04 »
Hej.

Jag kör med 100% e85. det går alldeles utmärkt. förutom vid kallstarter. då vill den inte ha någon tomgång knappt.

borde jag ta han till en verkstad å kolla avgasvärderna med e85 i tanken? finns de några inställningar jag kan göra utan att "höja bränsletrycket"?

MVH andreas
« Senast ändrad: juni 07, 2006, 23:22:52 av Dur3forS »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Etanol
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2006, 20:40:28 »
Hej.

Jag kör med 100% e85. det går alldeles utmärkt. förutom vid kallstarter. då vill den inte ha någon tomgång knappt.

borde jag ta han till en verkstad å kolla avgasvärderna med e85 i tanken? finns de några inställningar jag kan göra utan att "höja bränsletrycket"?

MVH andreas

Det skall inte gå att köra på 100% Min 360 med B200F gillade det inte i allafall, hostade spottade och gick med nöd och näppe fram till  bensinpumpen  ;)

Vad har du för motor Dur3fors?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2006, 14:54:00 »
Jag har en B200F motor också. Men den är bara seg när den är kall. Vill inte hålla någon tomgång.

Och ibland när jag kör så kan den gå lite ojämt. Men då är de bara att släppa på gasen lite grand.

Men finns det några justerings möjligheter?
« Senast ändrad: maj 28, 2006, 14:54:35 av Dur3forS »

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2006, 16:11:17 »
Citera
Som svar på GustavT & Bekkis fråga som lydde ungefär likdant: Hur f*n kan du få det att fungera?

Jag läste någonstans på World Wide Web att det skulle gå att tanka E85 på en B200F motor med LU-Jetronic.

Då tänkte jag: "Har jag med mig mobilen och draglinan? För nu bär det av till OK/Q8!"

Och det fungerar för mig. Men som jag har skrivit här innan så är hon lite gnällig vid kallstart. Men det ska jag reda ut.  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2006, 20:06:45 »
Citera
Som svar på GustavT & Bekkis fråga som lydde ungefär likdant: Hur f*n kan du få det att fungera?

Jag läste någonstans på World Wide Web att det skulle gå att tanka E85 på en B200F motor med LU-Jetronic.

Då tänkte jag: "Har jag med mig mobilen och draglinan? För nu bär det av till OK/Q8!"

Och det fungerar för mig. Men som jag har skrivit här innan så är hon lite gnällig vid kallstart. Men det ska jag reda ut.  ;)

Skumt, att din skulle fungera men inte min  :(  ;)

Kallstarter med Etanol är ett helvete, särskillt under 5-10 plusgrader..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2006, 22:13:02 »
Jag har nu testat att ändra på den skruven på LMM. Visste inte riktigt hur den fungerade, men efter många om och men så råka jag trycka ner den. Då tänkte jag att jag hade fullgjort min del av arbetet och det var dags för provkörning. Till min förvånad upptäckte jag att den gick faktiskt bättre. Tror den fick mindre luft(?)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2006, 21:52:54 »
Jag har nu testat att ändra på den skruven på LMM. Visste inte riktigt hur den fungerade, men efter många om och men så råka jag trycka ner den. Då tänkte jag att jag hade fullgjort min del av arbetet och det var dags för provkörning. Till min förvånad upptäckte jag att den gick faktiskt bättre. Tror den fick mindre luft(?)

Trycka ned? I så fall hade du skruvat motsols så mycket så att skruven lossnat.

Den får inte mindre luft men du lurar motorn att den får mer luft och därför skjuter den till bränsle så att blandningen blir fetare=mindre luft i blandningen men inte mindre totalt sett

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2006, 22:19:37 »

Trycka ned? I så fall hade du skruvat motsols så mycket så att skruven lossnat.

Den får inte mindre luft men du lurar motorn att den får mer luft och därför skjuter den till bränsle så att blandningen blir fetare=mindre luft i blandningen men inte mindre totalt sett

Nu har jag kollat med min kompisar på verkstaden. De som jag trodde var inställningsskruven var faktiskt endast locket. Efter att vi hittade skruven justerade vi skruven så den nästan var helt in skruvad. Då kollade vi CO-värdet och det låg nära noll. Då sa han att den går väldigt snålt nu. Undra om det stämmer? Lamdba värdet låg på 1,100, ungefär.
Efter att vi har ställt in CO så tyckte jag att den gick bättre och var inte lika slö som den kunde vara innan. Men jag vet ej om den är optimerad? Dock utan större återgärder! 8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2006, 22:27:40 »
Nu har jag kollat med min kompisar på verkstaden. De som jag trodde var inställningsskruven var faktiskt endast locket. Efter att vi hittade skruven justerade vi skruven så den nästan var helt in skruvad. Då kollade vi CO-värdet och det låg nära noll. Då sa han att den går väldigt snålt nu. Undra om det stämmer? Lamdba värdet låg på 1,100, ungefär.
Efter att vi har ställt in CO så tyckte jag att den gick bättre och var inte lika slö som den kunde vara innan. Men jag vet ej om den är optimerad? Dock utan större återgärder! 8)

Lambda 1.1 är snålt ja!

Dum fråga men gick det ställa in co-halten till normala värden fast du hade etanol i tanken? Du vet inte vad lambda-värdet blev när ni var färdiga?

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2006, 22:59:51 »
Ingen fråga är för dum!  ;)

Jag tror det gick att få "normala" värden. Min är dock just nu som sagt var nästan helt inskruvad. Vilket som känns att den går som bäst vid den inställningen.
« Senast ändrad: maj 30, 2006, 23:00:13 av Dur3forS »

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2006, 23:07:58 »
Hej, jag tycker att du ska köpa regulator med mätare, så ska du se att bilen går bra.  PS du har väll läst mina inlägg och exprement om etanol. Lycka till  Mvh Johan
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2006, 19:56:05 »
Hej, jag tycker att du ska köpa regulator med mätare, så ska du se att bilen går bra.  PS du har väll läst mina inlägg och exprement om etanol. Lycka till  Mvh Johan

Det behöver han ju inte verkar det som, men det verkar skumt. Teoretiskt sett borde det inte gå utan regulator/större spridare

Bästa sättet att hålla koll på det är att bygga sig en lysdiodsdisplay för lambdasonden

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2006, 23:07:02 »
Hej, hur bygger man en sådan, har du en beskrivning på en? Mvh Johan
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 02, 2006, 21:55:58 »

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Etanol - (Tankar bensin igen)
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2006, 23:27:18 »
Jag bestämde mig för att tanka vanlig bensin igen. Bilen blev mycket piggar och rappare. Dessutom dricker han mindre och får bättre prestanda. Jag tror det där med att köra på E85 och bensin går jämt ut i slutändan.  ;)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 07, 2006, 23:34:40 »
Det beror lite på prisutvecklingen...Men det dröjer väl inte länge innan det blir skatt på skatt + moms och så skatt en vända till på etanolen också
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2006, 23:35:32 »
Sen påstår vissa att om man blandar det rätt så tjänar man på det, den drar inte så jättemycket mer men man tankar för skapligt pris ändå, men jag har inte provat så jag vet inte.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2006, 17:40:41 »
Som jag ser det är vinsten med etanol effektökningen som går att få!  ;D
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 08, 2006, 20:11:56 »
Jag tror det där med att köra på E85 och bensin går jämt ut i slutändan.  ;)

Plana toppen 3mm och prova igen  ;)