Författare Ämne: Bromsservo  (läst 5319 gånger)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Bromsservo
« skrivet: juli 24, 2006, 19:03:29 »
Var iväg och besiktade bilen nyss, åkte dit på en lampa bak plus att bromsservon var ur funktion.

Har tagit en tit i Hanes, men blev inte det minsta klok av det, det 360 hade, fansn inte på 340, och tvärs emot.

Någon som kan hjälpa mig med felsökning?
Eller är det att byta hela skiten direkt.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2006, 02:16:16 »
Kolla slangen som går från insuget till servot där skall det sitta en backventil, kolla så den fungerar. Byt luftfiltret som sitter på pedalsidan där tryckstången går in i servot.

Servot arbetar med vakum så det skall gå att suga luft genom ventilen från slangsidan men inte blåsa.


Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2006, 07:40:28 »
Kolla slangen som går från insuget till servot där skall det sitta en backventil, kolla så den fungerar. Byt luftfiltret som sitter på pedalsidan där tryckstången går in i servot.

Servot arbetar med vakum så det skall gå att suga luft genom ventilen från slangsidan men inte blåsa.



Backventilen som ska sitta på slangen där, hittar en sån på 340 min, men inte på 360. Där blir jag inge vidare klok.

Ska ta mig en närmare tit efter jobbet iaf.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2006, 13:13:34 »
Någon som kan berätta hur man testar om backventilen fungerar eller ej?
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2006, 02:56:40 »



På 360n skall det sitta en ventil på servot där slangen ansluter, på senare modeller sitter det även en backventil på slangen mellan insug och servo.

Man skall kunna suga i ventilen/ventilerna i riktning mot servot, men inte blåsa.
Kan man suga o blåsa i båda riktningarna är ventilen defekt.

Insug--------------sug här{ventil}------servo

Den vita sidan på slangventilen skall vara vänd mot servot.
« Senast ändrad: juli 26, 2006, 02:58:39 av Dan.P »

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2006, 10:07:58 »
Härligt!

Äntligen förstår man lite mer.
Ska testa det där senare idag.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2006, 17:30:31 »
Har vart ut och testat backventilen nu, som jag märkte så gick det varken att blåsa eller suga.

Gissar på att det är den som är kaputt då.
Tror ni att det fungerar att ta backventilen från en 340 DL, B14 från 86?
Har försökt att gämföra dom, men ser ingen större skilnad på själva ventilen.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Bromsservo
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2006, 21:09:36 »
Nu har jag haft Morbror på besök, och det gav resultat.
Efter en snabb felsökning kom vi fram till att det inte var Broms servon som var paj.

Sen så skruvade han på någon jäkla mutter.
Och pang så lossnade det.  ;D

Han gissade på att det hade blivet något form av baksug med broms vätskan, men nu funkar det iaf.
Tänkte se hur det går framöver, ska hård köra bilen till jobbet nu några dagar. Då kommer den att testas till max gränsen  8)
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)