Författare Ämne: Gjuta en Nolla?  (läst 36352 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #40 skrivet: maj 09, 2008, 01:01:57 »
Jo det kom jag på efter att jag gjutit nollan, det är ju instansat B230 och en massa annat längst upp till vänster på blocket på insugssidan! Vet inte vad jag gör med detta.. lite pilligare då texten är pytteliten.

Vill man vara jättenoga, men det är väl för sent nu! Slipa hela kanten och överför B200-ans nummer! ;D :) /M

Nej inte för sent än, blocket ligger på arbetsbänken.

Men huga va pilligt att överföra mönstret exakt, alltså så det inte blir skrivstil eller kråktfötter av alltihop  ;)
Tror inte jag har tid i nuläget för en sådan operation  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #41 skrivet: maj 09, 2008, 01:09:41 »
Nej inte för sent än, blocket ligger på arbetsbänken.

Men huga va pilligt att överföra mönstret exakt, alltså så det inte blir skrivstil eller kråktfötter av alltihop  ;)
Tror inte jag har tid i nuläget för en sådan operation  ;)

Inte alls, jag tänkte faktiskt på det innan jag skrev. Använd det gamla tricket med en bit blyerts och en pappersremsa! Tejpa remsan på det slipade blocket... Använd en spetsig (specialslipad) och hård huggmejsel... ;) :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #42 skrivet: maj 09, 2008, 01:11:45 »
Nej inte för sent än, blocket ligger på arbetsbänken.

Men huga va pilligt att överföra mönstret exakt, alltså så det inte blir skrivstil eller kråktfötter av alltihop  ;)
Tror inte jag har tid i nuläget för en sådan operation  ;)

Inte alls, jag tänkte faktiskt på det innan jag skrev. Använd det gamla tricket med en bit blyerts och en pappersremsa! Tejpa remsan på det slipade blocket... Använd en spetsig (specialslipad) och hård huggmejsel... ;) :) /M

Aha smart, man kan ju kopiera mönstret i kopiatorn oxå ifall papperslappen vill gå sönder innan operationen är klar..

men huggmejsel? Inte körnare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #43 skrivet: maj 09, 2008, 01:15:44 »
men huggmejsel? Inte körnare?

Som vanligt har du rätt, en sådan "huggmejsel" kallas visst körnare! :) /M

Ps. Se bara till att den är tillräckligt spetsig. Mao rätt djup i förhållande till diametern på hålet! /Ds
« Senast ändrad: maj 09, 2008, 01:21:57 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #44 skrivet: maj 09, 2008, 23:19:07 »
ja tror inte att det fins nån besiktnings gubbe som är så petig och kollar så jävla noga så han ser de numrena annars kan man ju alltid dra en sladd eller en slan förbi där som skymmer lite... ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #45 skrivet: juni 15, 2008, 11:52:23 »
Känns som om ni är för oroliga  ::)

visst det stora B230 märket syns kankse men det är ju bara att slipa ner det.. och varför skulle dom ens kolla efter det? det kommer nog inn rätt många ungdommar med 240/740/360 och dom kan ju inte kolla så alla nummer stämmer!

jag och en kompis körde in med svetsdiff på besiktningn i örebro och när han provkört så tyckte han att en hjulinställning skulle va på sin plats  ;D han reflektera inte ens över att vi hade världens stänklappar och urtagen inredning för att vi kaaaaanske  bara sladdar med bilen  8)

så länge man inte kör in med 16v eller storturbo så är det inga problem!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #46 skrivet: juni 15, 2008, 13:08:07 »
Känns som om ni är för oroliga  ::)

Haha ja jag vet, är lite nojig över besiktningen!

Men skulle inte gilla att de upptäcker B230, Megasquirt, rensad Kat och lite annat smått och gott. Så jag kör på säkerhet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #47 skrivet: juni 15, 2008, 13:11:43 »
nej klart att ett MS kan ställa till det rätt mycket!  :(
men det jag menar är att det inte märks om man enbart byter till B230 block!
och som vi alla vet så gäller "syns det inte så finns det inte" på besiktningen  ;)

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #48 skrivet: juni 15, 2008, 13:58:33 »
nej klart att ett MS kan ställa till det rätt mycket!  :(
men det jag menar är att det inte märks om man enbart byter till B230 block!
och som vi alla vet så gäller "syns det inte så finns det inte" på besiktningen  ;)

// Fredrik

Nej precis, syns det inte finns det inte det är så jag bygger..

Dom flesta kanske släpper ett B230-block genom besiktningen, vissa inte..

Och jag tyckte det var kul att "gjuta" en nolla därför gjorde jag det  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #49 skrivet: juni 15, 2008, 14:14:00 »
jo det var klart en smart idé att gjuta en nolla något man kankse gör om man har blocket löst eller om det är lätt att komma åt! men det jag menar är att dom lägger inte ner någon större tid på att kolla efter beteckningen på motorn! finns så mycket mer att kolla efter då!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Gjuta en Nolla?
« Svar #50 skrivet: augusti 01, 2012, 22:12:52 »
det jag menar är att dom lägger inte ner någon större tid på att kolla efter beteckningen på motorn! finns så mycket mer att kolla efter då!
// Fredrik

karstin här med B230 fick problem vid besiktningen, eller rättare sagt fick registreringsbesiktning på halsen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7672.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.