Författare Ämne: 343DL - Remjohan  (läst 31952 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2334
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #80 skrivet: april 15, 2014, 22:30:48 »
Jag skulle nästan våga slå vad om att i stort sett allt passar, det jag är tveksam på är vattenpumpen som jag har för mig ändrades där i krokarna. Om packningen passar mellan de olika varianterna vet jag inte. Grenröret ändrades också där i krokarna någon gång, men såvitt jag kan se (har båda varianterna hemma) så ser det likadant ut mot toppen, skiljer bara i rördragning...

Har du vägarna förbi strängnäs någon gång kan du få allt utom topplockspackning och grenrörspackning av mig, jag blev tvungen att köpa ett par sotningssatser för att få tag på grenrörspackingar innan ClassicSwede började sälja dem löst...
« Senast ändrad: april 15, 2014, 22:32:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #81 skrivet: april 16, 2014, 21:55:25 »
Det är just grenrörspackningen jag behöver ;)

Men hittade en billig sotningssats på tradera men pga. fel årtal vågade jag inte slå till. 45kr kostade den och nu har den gått ut  :-\

Men stort tack för svaret Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #82 skrivet: maj 03, 2014, 00:23:06 »
Lite länksamling till en variomatic-kille..


CVT Diagnostic Manual

Variomatic rembyte - Hemgjord tving
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #83 skrivet: juli 25, 2014, 02:02:39 »
Körde av en drivrem i vintras..
Slängde på två "bättre" beg. som följde med bilen. Har justerat in så avståndet mellan bakre remskivorna ligger på 1,5-2mm som det ska vara enligt Haynesboken.
Gick mycket bättre på vägen nu. Inget remslir i starten och så varvar bilen inte så mycket.
Inte så konstigt om man ser hur slitna remmarna var som satt på. Typ 10mm smalare..

Trist bara att remskivorna är rostiga så att det snart lär vara dags för rembyte igen.
Och en uppsättning nya remmar kostar 2500:- hos classicswede.

Någon som vet om det är bökigt/nödvändigt med regbesiktning vid byte från remdrift till manuell låda!?
« Senast ändrad: juli 25, 2014, 02:07:07 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #84 skrivet: juli 25, 2014, 02:06:39 »
Rostiga skivor.. går ej att rädda.
Rostat så att kromet släppt.
Välbalanserade från fabrik så börjar man bearbeta dom och kroma om och greja så åker man på ny balansering vilket säkert inte är att tänka på.
« Senast ändrad: oktober 20, 2016, 00:27:35 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #85 skrivet: juli 25, 2014, 02:08:38 »
Tycker cambern fram är lustig på 343:an.
På min 360 är det typ samma goa negativa camber fram som bak men på 343an ser det sjukt rakt eller än värre positivt ut?!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #86 skrivet: juli 25, 2014, 07:28:22 »
Såg skumt ut med cambern ???

Angående byte till manuell låda så brukar omreggning sällan vara nödvändigt eftersom lådan inte har något med avgascertifieringen att göra på äldre bilar. Kommer dock inte ihåg var brytningsgränsen går men någon gång 90-talet så blev även lådan en del av avgascertifieringen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #87 skrivet: juli 25, 2014, 09:22:08 »
Såg skumt ut med cambern ???

Angående byte till manuell låda så brukar omreggning sällan vara nödvändigt eftersom lådan inte har något med avgascertifieringen att göra på äldre bilar. Kommer dock inte ihåg var brytningsgränsen går men någon gång 90-talet så blev även lådan en del av avgascertifieringen.

Kanske är som med färgbyte då, att man säger till vid besiktning så ändrar dom i systemet?
Står ju i regbeviset om det är automat och manuell. Och eftersom man bara får köra automatbil om man tagit körkort för en sådan så kanske det är viktigt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #88 skrivet: juli 25, 2014, 09:28:26 »
Verkar lugnt :)

SRFO säger:

VÄXELLÅDSBYTE


Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2334
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #89 skrivet: juli 26, 2014, 10:20:29 »
Angående cambern är det precis som det ser ut - B14 bilar (åtminstone tidiga) ska ha 30' positiv camber fram! Om det gäller för senare bilar också vet jag inte, när jag och Peter jämförde mina B14 fjäderben med hans B200 ben så var de identiska sånär som på fjädrarna... Alla övriga modeller ska ha 30' negativ camber enligt Haynesmanualen.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #90 skrivet: juli 30, 2014, 00:52:24 »
Angående cambern är det precis som det ser ut - B14 bilar (åtminstone tidiga) ska ha 30' positiv camber fram! Om det gäller för senare bilar också vet jag inte, när jag och Peter jämförde mina B14 fjäderben med hans B200 ben så var de identiska sånär som på fjädrarna... Alla övriga modeller ska ha 30' negativ camber enligt Haynesmanualen.

Va i sjuttsingen! Positiv camber trodde jag inte existerade!  :o

Tack för svaret dock Kurre! Nu kan jag sova lugnt när jag vet att bilen inte håller på att ramla ikull ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #91 skrivet: augusti 18, 2014, 23:48:55 »
Varit på liten bilträff i år igen.
I år i gott sällskap av fler Volvos. Förra året var det bara min.

Utöver dessa på bilden var det en fin gammal 140 samt en hottad och fin Amazon med jänkefälgar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #92 skrivet: augusti 18, 2014, 23:54:08 »
Fick tummen ur och fixade läge 1 + 2 på kupéfläkten ikväll! ÄNTLIGEN! Jobbigt att köra läge 0 eller 3 hela tiden. Bra fart (och ljud) i fläkten på 3an.

Tog ur fläktmotståndet och putsade till alla kontaktytor ink. bimetallens samt lödde ihop fötterna på överhettningsskyddet med anhängande kontaktstift.
Alltså jag lödde INTE förbi överhettningsskyddet.
Av värmen från lödkolven fick jag även överhettningsskyddet testat. Det klickade så fint till och från när värmen kom och gick.
Måste skriva ihop en liten guide på detta..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3279
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #93 skrivet: augusti 19, 2014, 07:20:32 »
Härligt med bilträff och fungerande kupéfläkt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #94 skrivet: oktober 20, 2016, 00:33:44 »
Hastighetsmätarbrott efter en tid med missljud och hoppande nål.
Gick det köpa sån här wire ny någonstans?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

1978Volvo343DL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
    • 1978 Volvo 343 DL @ Youtube
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #95 skrivet: oktober 20, 2016, 12:42:41 »
Går att tillverka en ny om yttre höljen är intakt. Jag har själv använt följande sats att repare innan jag beställde en från Skandix

http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/1086-3226/Hastighetsmatarwire.aspx :
570-YC-100

INNERVAJER L=210cm

REPSATS FÖR HASTIGHETSMÄTARVAJER
Universal innerwire som kapas till rätt längd.
Mer information...
 
Pris inkl moms: 119,00

Tyvärr finns inte Smiths-vajern i Skandix sortimentet längre:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8857.msg109533#msg109533
« Senast ändrad: oktober 20, 2016, 12:55:18 av 1978Volvo343DL »
Kör: en gul 1978 Volvo 343DL. Motor: B14.0S, 1.1l/mil i blandad, 1.4l/mil vid stadskörning , 16.000 mil totalt.

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #96 skrivet: oktober 20, 2016, 14:48:29 »
Finns att köpa nya på 340onderdelen för 860kr +frakt från Holland  ;)

(http://www.volvo340onderdelen.nl/product_info.php/cPath/24/products_id/371)

Själv så köpte jag en reservdelsbil med hel wire då det hände mig