Författare Ämne: v-12 power  (läst 376111 gånger)

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
Re:v-12 power
« Svar #520 skrivet: mars 29, 2007, 11:21:33 »
hehe ok, sicken tur!
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #521 skrivet: mars 30, 2007, 13:53:00 »
Dela karossen i två bitar,köp ytterligare en kaross,kapa ur det som behövs och svetsa sedan ihop det igen så har du kvar 300 utseendet fast überbreddat.Det är inte så svårt att skarva hela karosser har gjort det själv.
Det knepiga blir väll buren i kupén som är måttad efter en originalkupés bredd.

MVH Micke

Jag skulle föreslå att försöka bredda enbart fronten och huven utanför ramen.
På det viset får du en bred 300-front som ser original ut, och bak kör du med en KRB-breddning.
För lite effekt, för dålig väghållning..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #522 skrivet: mars 30, 2007, 17:29:51 »
Jag tänkte flytta ut framlysena ca 6-7cm(blinkersarna),och bygga där ifrån,tror det blir bra :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #523 skrivet: mars 31, 2007, 09:14:08 »
Skickar in lite bilder på watt länken,nu prov mont på bakaxeln :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #524 skrivet: mars 31, 2007, 09:15:00 »
 :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #525 skrivet: mars 31, 2007, 09:16:36 »
Så här sitter propellern fast.En bild säger mer än 1000 ord ;)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #526 skrivet: mars 31, 2007, 09:17:27 »
På med låsringen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #527 skrivet: mars 31, 2007, 09:18:31 »
På med stagen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #528 skrivet: mars 31, 2007, 09:19:40 »
En sista bild,Mycke stag blir det.
"don't buy it if you can build it!"

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #529 skrivet: mars 31, 2007, 10:02:50 »
ser ricktigt bra ut :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #530 skrivet: mars 31, 2007, 12:12:36 »
det undra staget satt farligt nära backen tyckte jag. inga planer på att köra i fartgupp? ser ut som en riktigt bra lösning med wattlänken framför bakaxeln iaf. :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #531 skrivet: mars 31, 2007, 18:43:30 »
Loffe jag har 10cm frigång till marken,men om jag sne ställer propellern så kan jag få ca 12-14 cm det är 3-4cm mer än chassit
i övrigt.+ att propellern vrir sig (och ökar avståndet till marken)
+ så fort bak axeln fjädrar så åker även watt länken upp. :)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #532 skrivet: mars 31, 2007, 19:03:32 »
men då är det juh lugna puckar :) förstod nästan att du hade fullständig koll på det där.


führbötern

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #533 skrivet: april 01, 2007, 05:32:56 »
BALLT FORDON! ;D

...men jag undrar på om du hadde tenkt å anvenda samma typ magnetkoppling som VW brukar på sin 1.4 GT maskin???

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #534 skrivet: april 01, 2007, 08:32:04 »
Om det är kompressorerna du syftar på så kommer dom inte styras
med magnet kopplingar.Det står lite om hur jag kommer att göra
lite längre bak i tråden.
"don't buy it if you can build it!"

führbötern

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #535 skrivet: april 01, 2007, 14:22:11 »
Så här är det tänkt att styra kompressorn.Den kopplas alldrig ur
mekaniskt utan man låter lyften gå förbi kompressorn i ett rör.
I röret monterar man ett spjäll (det blå)som activeras av en
wastegate klocka (den gröna).När spjället är stängt måste all
luft gå genom kompressorn,då åker man på kompressorn.
I mitt fall kommer jag ladda ca 0,65-0,7 bar.men när turbon kommer
igång så kommer laddtrycket att stiga i insuget så vid ca 0,8bar
öppnar den göna wategaten det blå spjället,och då kan inte
kompresson bygga något tryck och man åker nu enbart på
turbon , nu reglerar man laddtrycket med dom 4st wastegatarna
som sitter under motorn till det tryck man vill ha :D
Kompressorn snurrar för fullt men eftersom den inte kan bygga
tryck så tar den inte så mycket effekt,uppskattnings vis 3-5hk.


ja...ok...men hvis du hadde brukt magnetkopplingar på remhjulen så hadde du jo sluppet å bygga dom der ventilena...+ da släpper motoren dra kompressorna...= mera power  :P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #536 skrivet: april 01, 2007, 19:20:26 »
Ja men då måste laddtrycket driva rotorerna=tryckfall som
=effekt förlust .Jag tycker att det är smidigare med spjäll o klocka
än klumpiga magnetkopplingar som man måste få tag i + få dit på
ett bra sätt.Det går som sagt att göra det på olika sätt ;)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:v-12 power
« Svar #537 skrivet: april 01, 2007, 22:25:41 »
Snyggt jobbat med wattlänken! Kul med mycket eget arbete!

Du funderade aldrig över ett lager i propellern eller är det overkill?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #538 skrivet: april 02, 2007, 19:12:49 »
Jag hoppas det håller,Det en flygplans legering i plåten och har en stor anläggnings yta som är fett smord med en nippel.men ett
lager är aldrig fel,men då hadde jag fått svarva ett helt nytt nav :P

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #539 skrivet: april 04, 2007, 16:57:32 »
I väntan på delar så tog jag isär den beg diffbromsen :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #540 skrivet: april 04, 2007, 16:59:18 »
Allt såg bra ut :D Bara att plocka ihop igen 8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #541 skrivet: april 04, 2007, 17:00:57 »
Halva diffen är gjord i alu.Lätt o bra :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #542 skrivet: april 04, 2007, 17:02:33 »
Monterar på slut vxl. Utv 4,12.
"don't buy it if you can build it!"

_343dl_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #543 skrivet: april 05, 2007, 19:13:45 »
lika trevliga bilder varje gång, fast hakan hänger längre och längre ner för varje uppdatering... :o


MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:v-12 power
« Svar #544 skrivet: april 07, 2007, 02:15:03 »
hvilken "standard" er den diffen? Dana 30?

Er vel også en Torsen-diff?

Peter, jeg syns du skulle ha hatt skjermene helt ute ved hjulene, og ett BREDT panser, så den ser orginal ut fra siden.. Og kanskje ett stigtrinn under døren.. :)

Stå på! Gleder meg til å se sluttresultatet..!
« Senast ändrad: april 07, 2007, 02:15:34 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #545 skrivet: april 07, 2007, 09:07:37 »
Den här diffen är enbart tillverkad till 10"quick change axlar.jag vet
ej vilket fabrikat det är på den.Vad jag vet så har volvo aldrig haft
torsen diffar i dana 30 axlar,bara lamell eller slungdiff :)
"don't buy it if you can build it!"

Napster

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Re:v-12 power
« Svar #546 skrivet: april 11, 2007, 01:29:54 »
Tror jag hitta den perfekta texten för detta underbara project när den blir klar

Motorn jobbar, mätarn går volvon lämnar svarta spår! turbon tjuter, förarn njuter däcken skriker, mercan sviker, volvon kör så gatan viker!

Jasse

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Varvstopp är till för att användas
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #547 skrivet: april 27, 2007, 17:32:21 »
Tänkte höra om det bara är jag som är sjukt nyfiken på vad som händer?
Har varit lite dött ett tag, inte är väl projektet nedlagt va?

Mvh Jasse
Problem just nu.
Trallalaa

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: v-12 power
« Svar #548 skrivet: april 27, 2007, 20:30:49 »
Tänkte höra om det bara är jag som är sjukt nyfiken på vad som händer?
Alla är nog nyfikna!

Har varit lite dött ett tag, inte är väl projektet nedlagt va?
Nej det ser jag som omöjligt, nästan onämnbart!!  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #549 skrivet: april 30, 2007, 13:29:26 »
Hallå på er,har fixat med lite annat så här på vår kanten.Men lite har hänt
så jag får ta och fota lite :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: v-12 power
« Svar #550 skrivet: april 30, 2007, 22:16:56 »
Hallå på er,har fixat med lite annat så här på vår kanten.Men lite har hänt
så jag får ta och fota lite :)

Det är bäst det, vi är oroliga förstår du väl!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #551 skrivet: maj 08, 2007, 15:07:24 »
Har fått hem 2st feta intercoolers från kl-racing  :D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #552 skrivet: maj 08, 2007, 15:10:47 »
Herregud hur fick jag med bilden 2 gånger ???
jaja,det gick på det berömda att få dit dom :)OBS ej fast mont.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #553 skrivet: maj 08, 2007, 15:12:05 »
En bild till.
"don't buy it if you can build it!"

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #554 skrivet: maj 08, 2007, 16:00:56 »
nice ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16846
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: v-12 power
« Svar #555 skrivet: maj 08, 2007, 21:17:56 »
Ser tight och bra ut  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #556 skrivet: maj 10, 2007, 22:52:33 »
Peter: Till vilket datum är premiärturen planerad?

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #557 skrivet: maj 11, 2007, 08:01:35 »
Den första provturen kommer att dröja då jag måste bygga klart garaget
i sommar.Hadde tänkt att göra det nästa år men....det fick jag inte :(
Hur som helst så ska jag köra dragracing  :D Inte med en 300.
För imorgon är det moppedragracing i askersund kl14,00 :)
Så jag har släpat fram min lustgas matade suzuki k-50.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: v-12 power
« Svar #558 skrivet: maj 11, 2007, 08:03:09 »
En bild på motorn  8)
"don't buy it if you can build it!"

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
SV: v-12 power
« Svar #559 skrivet: maj 11, 2007, 08:25:27 »
Den första provturen kommer att dröja då jag måste bygga klart garaget
i sommar.Hadde tänkt att göra det nästa år men....det fick jag inte :(
Hur som helst så ska jag köra dragracing  :D Inte med en 300.
För imorgon är det moppedragracing i askersund kl14,00 :)
Så jag har släpat fram min lustgas matade suzuki k-50.


Du e inte klok, en lustgasmatad k-50. Jag hade en sådan här i moppe-åldern, hade 65cc och 16mm fögge, gjorde ca 70km/h ganska bra drag.. Men frågan är hur många kusar du har, och vad har den för toppfart?
Det här var fräckt!
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!