Författare Ämne: FREJs teststräcka  (läst 38530 gånger)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #40 skrivet: oktober 25, 2006, 23:41:53 »
Skulle vilja se ett test utan luftfilter också.
Och gärna då att du gör tester med sportfilter och original också så det blir rättvist med förhållanderna.

Själv tycker jag inte man ska ha sportluftfilter iaf. Bättre då att bygga om för att få in ett större pappfilter = samma motstånd.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #41 skrivet: oktober 26, 2006, 19:55:08 »
llycka till mer tester ser jag fram emot gött jobbat frej

Tackar Hasse, jag tycker det är jätteroligt att testa för att själv få svar på alla frågor man har i huvudet men det är minst lika roligt att visa upp resultatet för klubben!

Tack för tipset med kamdrevet, måste göra nåt sånt snart, åtminstone när jag planar toppen och ev. byter till kortare rem, då måste man ju ha justeringsmöjligheter. Riktiga ställbara kamdrev är dyra!


Skulle vilja se ett test utan luftfilter också.
Och gärna då att du gör tester med sportfilter och original också så det blir rättvist med förhållanderna.

Själv tycker jag inte man ska ha sportluftfilter iaf. Bättre då att bygga om för att få in ett större pappfilter = samma motstånd.

Synd att jag inte tänkte på det när jag testade, inte så jobbigt att göra om det iofs.

Mitt sportluftfilter är ett pappersfilter. Det är trångt med stora filter på våra bilar, ett sätt är att flytta batteriet när jag byggt bort LMM igen, då har jag GOTT om plats för kul grejer innan insuget!
« Senast ändrad: april 19, 2007, 21:56:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka - Hjultestet
« Svar #42 skrivet: april 27, 2007, 21:21:15 »
Hjultestet

Nu har jag experimenterat lite med olika hjuldimensioners påverkan av acceleration mm.

De uppsättningar jag testat är 175-70-R13@3,0Kg, rullomkrets 1805mm vs 185-65-R15@3,0Kg, rullomkrets 1952mm.
Skillnaden i omkrets mellan uppsättningarna är 8,1%.


I 90km/h på 3an varvar 13"=3750rpm samt 15"=3500rpm. En skillnad på 6,7%



Test av hastighet på varvstopp, 1an, 2an & 3an:

Hjul bak:   Växel:   Varvtal:   Hastighet:   Rullomkrets:
185-65-R15   1   6000 rpm   55 km/h     1952 mm
185-65-R15   2   6000 rpm   95 km/h     1952 mm
185-65-R15   3   6000 rpm  147 km/h    1952 mm
175-70-R13   1   6000 rpm   52 km/h     1805 mm
175-70-R13   2   6000 rpm   90 km/h     1805 mm
175-70-R13   3   6000 rpm   140 km/h   1805 mm

                      1   Skillnad:   5,5 %   
                      2   Skillnad:   5,3 %   
                      3   Skillnad:   4,8 %   



Test av acc på 3:an, mätt på varvräknaren!
(Beakta att hela mätningen blir förskjuten i hastighet så att testet körs över en längre sträcka med 15" då motorn varvar mindre med 15" på bak, bättre att jämföra acc mot hastighetsmätaren.)

                 2-3,5Krpm:   3,5-6Krpm   Total:
Medel 15":   6,4 sek      13,2 sek    19,6 sek
Medel 13":   5,4 sek       9,7 sek     15,1 sek
         
Skillnad i %: 15,6 %       26,6 %     23,0 %




Test av acc på 3:an, mätt på hastighetsmätaren!

                 50-80 km/h:   80-140 km/h:   Total:
Medel 15":    4,9 sek       11,4 sek       16,4 sek
Medel 13":    4,4 sek       10,4 sek       14,8 sek
         
Skillnad i %:   11,5 %       8,7 %           9,6 %



Det var allt för ikväll, återkommer med Luftfiltertest 2007 när jag redigerat det (tar alla data ur mitt exel-ark där alla körningar arkiveras).
Skriv gärna kommentarer, är det någon som kör några liknande mätningar (G-tech etc.) ?
« Senast ändrad: augusti 29, 2007, 20:23:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka - Hjultestet
« Svar #43 skrivet: april 28, 2007, 01:13:29 »
Test av acc mätt på hastighetsmätaren!

                 50-80 km/h:   80-140 km/h:   Total:
Medel 15":    4,9 sek       11,4 sek       16,4 sek
Medel 13":    4,4 sek       10,4 sek       14,8 sek
         
Skillnad i %:   11,5 %       8,7 %           9,6 %

Intressant att se att skillnaden i acceleration är större än skillnaden i rullomkrets vid alla mätningar. På vilka växlar körde du testen jag citerat?

Har du provat köra en viss sträcka & kolla hur mycket det skiljer i tid, typ 402 meter? Hur mycket skiljer det i toppfart mellan dom olika däcken?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka - Hjultestet
« Svar #44 skrivet: april 28, 2007, 13:51:47 »
Test av acc mätt på hastighetsmätaren!

                 50-80 km/h:   80-140 km/h:   Total:
Medel 15":    4,9 sek       11,4 sek       16,4 sek
Medel 13":    4,4 sek       10,4 sek       14,8 sek
         
Skillnad i %:   11,5 %       8,7 %           9,6 %

Intressant att se att skillnaden i acceleration är större än skillnaden i rullomkrets vid alla mätningar. På vilka växlar körde du testen jag citerat?

Har du provat köra en viss sträcka & kolla hur mycket det skiljer i tid, typ 402 meter? Hur mycket skiljer det i toppfart mellan dom olika däcken?

Hej, glömde visst skriva ut det men jag körde på 3an i alla acc-mätningar!

Kan skillnaden i vikt mellan hjulen påverka tillsammans med rullomkretsen tror du?

Nej jag har inte kört en viss sträcka. Det blir mer komplicerat då när man måste ha markeringar & dylikt i vägkanten på mätsträckan. (om man inte har tillgång till G-tech.)

Toppfarten? Du menar på 5an? Jag har bara vågat köra fullt ut på 1an till 3an. Det ger ju en fingervisning om hur stor skillnaden skulle bli på 4an och 5an. Sen ju snabbare man kör desto större blir påverkan av väder och vind, i allafall vind. Lite motvind blir ju ganska påtaglig & drabbar ju mätresultatet direkt!

Men visst är det kul med lite statistik!?
« Senast ändrad: april 28, 2007, 13:55:07 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka - Luftfiltertest 2007
« Svar #45 skrivet: april 29, 2007, 22:05:48 »
Skulle vilja se ett test utan luftfilter också.
Och gärna då att du gör tester med sportfilter och original också så det blir rättvist med

förhållanderna.

Själv tycker jag inte man ska ha sportluftfilter iaf. Bättre då att bygga om för att få in

ett större pappfilter = samma motstånd.

Nu ska du äntligen få svar på tal T08R! Det skiljer som mest 1,6% i mitt test mellan att köra med öppet filter eller inget alls. För mer detaljer se nedan:

Luftfiltertest 2007:

Namn:   2-3.5Krpm: 3.5-6Krpm Total:  Anmärkning:

Test 43   6,5 sek   12,3 sek   18,8 sek (Original filter)

Test 44   6,5 sek   12,4 sek   18,9 sek (Original filter)

Test 45   6,2 sek   11,9 sek   18,1 sek (Original filter)

Test 46   6,2 sek   12,0 sek   18,2 sek (Original filter)


Test 47   6,0 sek   11,6 sek   17,6 sek (Inget filter)

Test 48   6,2 sek   11,3 sek   17,5 sek (Inget filter)

Test 49   6,1 sek   11,3 sek   17,4 sek (Inget filter)


Test 50   6,1 sek   11,6 sek   17,7 sek (Öppet filter)

Test 51   6,1 sek   11,6 sek   17,7 sek (Öppet filter)

Test 52   6,1 sek   11,6 sek   17,7 sek (Öppet filter)


Test 53   5,6 sek   11,5 sek   17,1 sek (Öppet filter, ej LMM)

Test 54   5,8 sek   11,5 sek   17,3 sek (Öppet filter, ej LMM)

Test 55   5,7 sek   11,9 sek   17,6 sek (Öppet filter, ej LMM)

Test 56   5,6 sek   11,5 sek   17,1 sek (Öppet filter, ej LMM)

Test 57   5,8 sek   12,1 sek   17,9 sek (Öppet filter, ej LMM)

Test 58   5,5 sek   11,8 sek   17,3 sek (Öppet filter, ej LMM)

Medel         
Original:           6,4 sek   12,2 sek   18,5 sek
Öppet:              6,1 sek   11,6 sek   17,7 sek
Inget:               6,1 sek   11,4 sek   17,5 sek
Öppet, ej LMM: 5,7 sek   11,7 sek   17,4 sek
            
Skillnad i % mot Original         
Öppet:                3,9 %   4,5 %   4,3 %
Inget:                 3,9 %   6,2 %   5,4 %
Öppet, ej LMM: 10,8 %   3,6 %   6,0 %


Kommentarer:

TestSträckan:
Testet kördes på en total sträcka av ca 6-7 mil, det blir många mil pga. att sträckan jag kör blir ganska lång, Tar väl ca 500 meter att komma upp i fullt varv och sen vill jag inte bromsa för hårt varje gång, bromsarna tog ingenting ändå efter de sista reporna. Sen vänder jag och åker tillbaks till början för att alltid köra exakt samma sträcka för nogrannhetens skull. Bränsleförbrukningen blev inte så farlig, strax under 2 liter / mil så en 15 liter gick väl åt.

Skruva:
Jag skruvade på en liten biväg till vägen jag testar på så det blev knappt nåt uppehåll att tala om vid byte av de olika setup:erna.

Resultatet:
Skillnaden blev inte så stor som jag hoppats på mellan att köra med/utan LuftsMängdsMätare tillsammans med sportfiltret. Det var ju till och med så att det gick bättre med LMM monterad på högre varv (4,5% med LMM mot 3,6% utan LMM, %-förbättring jämfört med original-setup).
Däremot på varv <3500rpm så var det stor skillnad konstigt nog (3,9% med LMM och 10,8%) utan LMM!

Om man jämför med mitt förra test där jag testade öppet vs original luftfilter så stämmer det bra överens med detta testet på låga varv, skillde bara 0,2% men skillde 2,6% mellan testen på höga varv. Enda skillnaden är att jag körde med Megasquirtad motor och 15" bakhjul nu istället för Jetronic och 13" bakhjul som jag hade när jag körde förra testet (i oktober)

Ljudet:
Skillnaden i insugsljud mellan original och öppet är stor, plötsligt hör man när motorn arbetar, kör man lugnt så är skillnaden liten/mindre.
Men ytterligare hårigare ljud får man när man tar bort LMM, oj oj vilken skillnad! Det blir plötsligt mer som weberljud! Jag får spela in en filmsnutt med varje får ni höra själva! Är väl inte många här som kör utan ljuddämparen/strypningen som kallas LuftMängdsMätare!

Slutord:
På det hela taget är jag mycket nöjd, nu vet jag ungefär hur mycket det ger med både öppet filter, inget filter samt öppet filter utan LMM, nu kan jag gå vidare i evolutionen, nästa steg är att se hur mycket snabbare det går med rensad katalysator!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #46 skrivet: april 29, 2007, 23:22:00 »
Bra jobbet,

Dette er virkelig bra å kunne få noen tall på dette :D

Snowball

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Re:FREJ testar Etanol
« Svar #47 skrivet: april 29, 2007, 23:56:55 »


Test 18   6,06 sek   12,22 sek   18,28 sek (Orginal motor, nedställd LMM)

Sista prestationen är det sämsta av alla hitills körda tester! Dock var det dåligt väder och LMM nedställd, vinterdäck med inte alltför högt lufttryck men ändå ;)
Hoppas på bättre tider igen när motorn återställts till race-standard med MS, ingen kat, öppet filter mm...
Vad menar du med "nedställd lmm ?  Ställd så att bilen ska få godkänd co-halt på besiknigen ?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Re:FREJ testar Etanol
« Svar #48 skrivet: april 30, 2007, 02:42:55 »


Test 18   6,06 sek   12,22 sek   18,28 sek (Orginal motor, nedställd LMM)

Sista prestationen är det sämsta av alla hitills körda tester! Dock var det dåligt väder och LMM nedställd, vinterdäck med inte alltför högt lufttryck men ändå ;)
Hoppas på bättre tider igen när motorn återställts till race-standard med MS, ingen kat, öppet filter mm...
Vad menar du med "nedställd lmm ?  Ställd så att bilen ska få godkänd co-halt på besiknigen ?

Exakt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka - Luftfiltertest 2007
« Svar #49 skrivet: augusti 24, 2007, 21:52:36 »
nu kan jag gå vidare i evolutionen, nästa steg är att se hur mycket snabbare det går med rensad katalysator!


Katalysatortest 2007:


Test med Kat

                                       2 - 3,5K:    3,5 - 5K:   Total 5K rpm:

Test 59                              5,6 sek      6,4 sek      12,0 sek
            
Test 60 (Ref. till Test 59)   5,8 sek      6,5 sek      12,3 sek
            
Test 61 (Ref. till Test 59)   6,4 sek      5,7 sek      12,1 sek
            
Test 62 (Ref. till Test 59)   5,8 sek      6,2 sek      12,1 sek
               
Test 63 (Ref. till Test 59)   5,8 sek      6,5 sek      12,3 sek
            
Test 64 (Ref. till Test 59)   5,7 sek      6,6 sek      12,3 sek
            
Test 65 (Ref. till Test 59)   5,5 sek      6,5 sek      12,1 sek
            
Test 66 (Ref. till Test 59)   5,6 sek      6,6 sek      12,2 sek
            
Test 67 (Ref. till Test 59)   5,7 sek      6,7 sek      12,4 sek
            
            Medel med Kat:   5,8 sek     6,4 sek      12,2 sek



Test utan Kat


                                       2 - 3,5K:      3,5 - 5K:        5 - 6K:         Total 5K   Total 6K rpm:
Test 68                              5,7 sek         6,2 sek         5,2 sek         11,9 sek   17,1 sek
                   
Test 69 (Ref. till Test 68)   5,7 sek         5,9 sek         5,6 sek         11,6 sek    17,3 sek
                  
Test 70 (Ref. till Test 68)   5,8 sek         6,1 sek         5,3 sek         11,9 sek    17,2 sek
                  
Test 71 (Ref. till Test 68)   5,6 sek         6,0 sek         5,4 sek         11,6 sek    17,0 sek
                  
Test 72 (Ref. till Test 68)   5,6 sek         6,0 sek         4,9 sek         11,6 sek    16,5 sek
                  
Test 73 (Ref. till Test 68)   5,6 sek         6,0 sek         5,5 sek         11,6 sek    17,1 sek
                  
Test 74 (Ref. till Test 68)   5,5 sek         6,1 sek         5,2 sek         11,7 sek    16,9 sek
                  
Test 75 (Ref. till Test 68)   5,5 sek         6,0 sek         5,5 sek         11,5 sek    17,1 sek
                  
Test 76 (Ref. till Test 68)   5,6 sek         5,9 sek         5,2 sek         11,5 sek    16,7 sek
                  
             Medel utan Kat:   5,6 sek        6,0 sek       
5,3 sek         11,7 sek   17,0 sek
                  

                  
Prestandaökning utan kat:

2 - 3,5K:    3,5 - 5K:   Total 5K rpm:
    2,5 %       6,1 %          4,5 %





Kommentarer:

Testet:
Testdag ett när jag körde med katalysator hade jag nån störning på motorn vid 5500rpm så jag kunde inte köra till 6000rpm som jag brukar. Därför är hela detta testet endast kört mellan 2000 & 5000rpm.
Dock gick det dra över 6000rpm testdag 2 då jag testade utan kat. Därför har jag redovisat två totaltider för mätningarna utan kat. En vid 5 & en vid 6000rpm. Men beräkningarna är alltså utförda uteslutande på tiderna upp till 5000rpm. Dock kan 6000rpm:s tiderna vara bra vid kommande mätningar om jag kan dra hela vägen till 6000rpm då.

Resultatet:
Skillnaden blev inte så stor som jag hoppats på men om man räknar med att min bil hade 110hk med katalysator och lägger på 6,1% så får vi 116,6, alltså 6,6hk tack vare den borttagna katalysatorn!

Ljudet:
Skillnaden i avgasljud är minimal eller ingen alls. Inget man märker innifrån bilen i allafall.

Slutord:
Skönt att få detta test ur världen nu när jag skall montera extraktorgrenrör så att jag kan räkna ut hur mycket extraktorn i sig förhoppningsvis ger när den kommer på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka - Luftfiltertest 2007
« Svar #50 skrivet: augusti 25, 2007, 22:16:00 »

Slutord:
Skönt att få detta test ur världen ...//...


Härligt! Håller med, det där testet har jag väntat på.
men du gjorde ingen 0-100 mätning? kanske blir för många felkällor då...

keep up the GW!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka - Luftfiltertest 2007
« Svar #51 skrivet: augusti 25, 2007, 22:46:34 »

Slutord:
Skönt att få detta test ur världen ...//...


Härligt! Håller med, det där testet har jag väntat på.
men du gjorde ingen 0-100 mätning? kanske blir för många felkällor då...

keep up the GW!

Hej jo visst är det kul med lite statistik?!

0-100 har jag bara testat en gång när bilen var helt original. Fast då var det för att jag fick låna en G-tech. Annars är det svårt att få det vetenskapligt noggrant som du säger med många felkällor så som starten och växlingarna.
Att bara dra på en växel med rullande start och på samma sträcka är det bästa jag kan tänka mig när det handlar om att mäta bilens/motorns prestanda förutom rullar/bänk då som måste vara oslagbart.

Men visst vore det kul sen när man fått lite mer effekt att kunna prestera låga 0-100-tider  ;)
Men som sagt, inget för mig att mäta mig med när det gäller den egna utvecklingen av prestandan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #52 skrivet: augusti 26, 2007, 14:08:30 »
Härligt att du genomför dessa tester FREJ.

Intressant att kunna se hur motorn arbetar olika med och utan kat, luftfilter, lmm osv.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #53 skrivet: augusti 28, 2007, 21:50:56 »
Hej igen, körde två repor i natt efter en insats på jobbet vid 02-snåret.
Vädret var fuktigt men inga stora massor vatten på vägen.

Anledningen till testet var att kontrollera min kontrollmetod för att se att jag kan lita på testet.

Här är resultatet:

                                       2 - 3,5K:      3,5 - 6K:        Total:
Test 77                              5,6 sek         11,3 sek         16,9 sek
                   
Test 78 (Ref. till Test 77)   5,5 sek         11,3 sek         16,9 sek

Gick alltså himla bra eftersom jag hamnade precis på vad medlet varit för det stora katalysatortestet! Så ingenting har förändrats sen dess så nu är jag mer än någonsin redo för att testa Extraktorn!
(Som ni ser så stämmer inte uträkningen om man lägger ihop 5,5+11,3=16,9 men det måste vara min Eriksson T68i:s formidabla tidtagarfunktion som räknar med fler decimaler än den visar (1) och alltså avrundar till en decimal och då kan det bli lite "fel").
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #54 skrivet: augusti 28, 2007, 22:10:54 »
Hur pass är din motor i skick övrigt? Tänkte man kunde gämföra lite med min :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #55 skrivet: augusti 28, 2007, 23:25:00 »
Hur pass är din motor i skick övrigt? Tänkte man kunde gämföra lite med min :D

i skick? Du menar hur setupen lyder?

(B200F, Megasquirt + Violetta 740 Turbo spridare (337cc). 2.9 Bar bränsletryck (pressad originalregulator))

Öppet koniskt luftfilter direkt på insugsslangen, alltså ingen LMM
Ingen kat, annars original avgas

Det är väl det som har med effekten att göra, dock måste följande tas i beaktande:

15" svullodäck bak med rullomkrets på 1952mm.
Kör med 3kg i däcken men med pyspunka på vänster fram så den ligger nog på 2kg just nu om inte mindre  ;)


Mätningen jag ser som den bästa hitills var följande, dock kunde jag bara varva 5950 rpm:
  2 - 3,5K:      3,5 - 6K:        Total:
4,56 sek   9,22 sek   13,78 sek
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: FREJs teststräcka
« Svar #56 skrivet: augusti 29, 2007, 12:54:51 »
mycket roligt läsning Frej! som sagt kul med statistik..

har dock en liten fråga till dig.. om du någon gång skulle kunna testa
90-160 på 4ans växel.. och ta tiden på detta..
eller om någon annan som läser detta skulle kunna testa.

anledningen är mest att jag skulle vilja kolla tidsskillnaden på mitt hobbybygge och en "lite mer original"..

jag körde iaf 90-160 på 8.1sekunder på 4ans växel.. och 8.9sekunder på 5ans växel (samma hastigheter)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #57 skrivet: augusti 29, 2007, 20:24:49 »
mycket roligt läsning Frej! som sagt kul med statistik..

har dock en liten fråga till dig.. om du någon gång skulle kunna testa
90-160 på 4ans växel.. och ta tiden på detta..
eller om någon annan som läser detta skulle kunna testa.

anledningen är mest att jag skulle vilja kolla tidsskillnaden på mitt hobbybygge och en "lite mer original"..

jag körde iaf 90-160 på 8.1sekunder på 4ans växel.. och 8.9sekunder på 5ans växel (samma hastigheter)
Tack!

160 oj det vet jag inte om min bil går  ;)
Nej men det skulle jag kunna prova, får leta rätt på en rak bit väg bara.
Men dina tider låter extremt snabba i allafall! Och eftersom det inte är nån direkt skillnad mellan 4an och 5an så visar det på att du har MOS!

Men har du testat mina intervall? Läs under inlägg 43 längre upp i den här tråden i testet som heter "Hjultestet"

titta där på testet mätt på hastighetsmätaren på 3ans växel med både 13 och 15 tum stora bakhjul. Testa och jämför!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #58 skrivet: augusti 30, 2007, 22:13:41 »
ser allt att du håller på att skriva. väntar på att du ska klicka posta bara. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #59 skrivet: augusti 30, 2007, 23:11:35 »
Extraktortest 2007:



                                       2 - 3,5K:      3,5 - 6K:        Total:
Test 79                              5,4 sek         10,6 sek         16,0 sek
                   
Test 80 (Ref. till Test 79)   5,3 sek         10,9 sek         16,2 sek

Test 81 (Ref. till Test 79)   5,2 sek         11,1 sek         16,3 sek

Test 82 (Ref. till Test 79)   5,2 sek         11,3 sek         16,6 sek

Test 83 (Ref. till Test 79)   5,6 sek         10,6 sek         16,2 sek

Test 84 (Ref. till Test 79)   5,2 sek         10,9 sek         16,1 sek

Test 85 (Ref. till Test 79)   5,2 sek         10,8 sek         16,1 sek

Test 86 (Ref. till Test 79)   5,3 sek         11,0 sek         16,4 sek

Test 87 (Ref. till Test 79)   5,0 sek         11,3 sek         16,3 sek

Test 88 (Ref. till Test 79)   5,1 sek         10,9 sek         16,0 sek

Test 89 (Ref. till Test 79)   5,4 sek         10,8 sek         16,2 sek

           Medel original:       5,6 sek         11,3 sek         17,0 sek
          Medel Extraktor:   5,3 sek        10,9 sek         16,2 sek


Prestandaökning med Extraktorgrenrör:

2 - 3,5K:    3,5 - 6K:   Total 6K rpm:
    6,4 %       3,3 %          4,6 %





Kommentarer:

Testet:
Testet kördes som vanligt på trean mellan 2000, 3500 & 6000rpm som jag brukar. Vägbanan var knappt fuktig efter ett nattligt regn. Pga. att jag inte hann förlänga förvärmarkablarna till lambdan blev den ej varm, visade bara nån gång lite liv men ej så det gick att läsa av ett värde. Detta skall dock inte påverka testresultatet på något sätt då lambdaåterkoppling ej används på full belastning/fullt öppet spjäll.
Jag fick lite ojämna resultat till och från av oförklarlig anledning förutom nån gång då jag vet att jag var liite snabb eller inte snabb på knappen men för att få det "rättvist"/jämt mot katalysatortestets resultat så körde jag 3 extra gånger för att få mer pålitligt medel.

Resultatet:
Jag blev så glad när jag fick första tiderna för jag förstod direkt att extraktorgrenröret gjort skillnad! Det gjorde resten av testet roligt att köra. Den känns även rappare obelastad men det kan vara en "defekt" pga. att lambdan ej fungerade.

Om jag skall gissa på effekter gör jag som i tidigare test och med de testresultaten som faktorer:
B200F original: 106
Med öppet luftfilter + lmm ökar effekten med 3,6% till 109,8hk
Med borttagen kat ökar effekten med 6,1% till 116,5hk
Med Extraktorgrenröret ökar effekten med 3,3% till 120,4hk alltså en höjning med 3,85hk på höga varv.

Notera några fallgropar i beräkningen: lägger man bara ihop procentökningen av alla test så ger det ju inte lika mycket som att räkna med att tex. extraktorn gav 3.3% när de andra trimmen redan lagts på effekten. 3.3% av 106hk är ju 3,50hk medans som jag skrev ovan, 3.3% av 116,5hk är 3.85hk!
Sen vet jag inte hur tillförlitligt det är att prata om hur många hk en viss procentökning av accellerationen ger men jag har här koncentrerat mig på området 3500-6000rpm där toppeffekten bör ligga.

Här följer en summering av vad de olika trimmen gett i alla områden:

2 - 3,5K:    3,5 - 6K:   Total 6K rpm:
    10,8 %       3,6 %          6,0 %   (Öppet filter, bort med LMM)
     2,5 %       6,1 %          4,5 %   (Bort med Katalysator)
     6,4 %       3,3 %          4,6 %   (Extraktorgrenrör)

   19,7%      13%          15,1%          Totalt

Sen hur stor nypa salt ni ska ta det här med vet jag inte, jag gillar det dock starkt, det känns bra att veta vinsterna man gör istället för att "kanske" känna dem i ryggen. Jag gillar fakta och statistik.

Ljudet:
Skillnaden i avgasljud med extraktorn är minimal men "förbränningsljudet" är mycket tydligare, alltså det låter mer metalliskt från grenröret än med original. Detta är dock positivt då det låter vassare då. Tyckte att avgasljudet var dovare och elakare än vanligt när jag backade in i garaget men det kan vara en inbillning eller känsla som inte är "opartisk".

Slutord:
Skönt att få detta på papper, skönt att det gav resultat. Men nu väcks nyfikenheten om hur mycket bromskloss originalröret skulle blivit med tex. Steg2-topp och tillhörande kam!?  :P
För att få svar på den frågan får vi nog vänta ganska länge, och sen är det ju inte kul att skruva av extraktorn på en fint fungerande vass motor och trycka dit original grenrör bara för att få reda på hur många procent det då hade strypt..  :-\

Gasar vidare mot nya (test)äventyr! /Frej
« Senast ändrad: mars 03, 2009, 21:29:28 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #60 skrivet: augusti 30, 2007, 23:13:50 »
ser allt att du håller på att skriva. väntar på att du ska klicka posta bara. :)

Varsågod  ;)

Tog "lite" tid, mycket data som först ska behandlas i exel och sen föras över i raka kolumner till forumet.
Sen ville jag kontrollräkna en del för att inte trilla dit nånstans.

Håll till godo, 11 repor körda i morse före jobbet, efter att ha jobbat med att få dit röret till kl 02.30 i natt och sen en liten stunds sömn innan testet drog igång alltså.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2664
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: FREJs teststräcka
« Svar #61 skrivet: augusti 31, 2007, 11:22:18 »
Mycket bra genomfört testsammanställning.
Du ska ha en stor klapp på ryggen!
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #62 skrivet: augusti 31, 2007, 15:22:20 »
Mycket bra genomfört testsammanställning.
Du ska ha en stor klapp på ryggen!

Tack David!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: FREJs teststräcka
« Svar #63 skrivet: september 04, 2007, 22:44:05 »
ännu ett exemplariskt test utfört frej!! =) mycket skoj!

ang min fråga där :::
mm känns som att det är ganska sköna tider jag lyckades få.. provade precis med min polares Audi 90.. 136hk med ombyggt avgast o lite hittomdatt.. går faktiskt riktigt bra.

men det roliga kom till när hans tidur stannade på 21.6sekunder på 90-160 på 4an..
lagom stolt jag blev över mina 8.1 då =) hihih
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #64 skrivet: september 05, 2007, 10:01:57 »
bara jag som undrar när frej införskaffar en gtech?

dom finns på creatix ;)

i övrigt tycker jag dina testar är klockrena. :)
« Senast ändrad: september 05, 2007, 10:07:37 av loffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #65 skrivet: september 05, 2007, 20:34:21 »
bara jag som undrar när frej införskaffar en gtech?

dom finns på creatix ;)

i övrigt tycker jag dina testar är klockrena. :)

Hehe.. gillar du inte tidursracing?

Visst vore det bekvämt bra och ballt med en G-tech. Men mitt störta "problem" med den är att jag inte kan göra så exakta prestandamätningar med den som med tiduret, ANTAR jag. Eftersom G-tech mäter från start och eventuellt om man växlar oxå så blir det ju en massa faktorer som spelar in.. eller har jag fel, finns det nåt "mode" jag skulle gilla till 100%?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #66 skrivet: september 05, 2007, 21:04:41 »
det är klart,
g-tech mäter väl bara 0-100 och sånt där då växlingar odylikt spelar in och ditt test är ju oberoende av detta. och betydligt billigare.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #67 skrivet: september 06, 2007, 04:28:14 »
ännu ett exemplariskt test utfört frej!! =) mycket skoj!

ang min fråga där :::
mm känns som att det är ganska sköna tider jag lyckades få.. provade precis med min polares Audi 90.. 136hk med ombyggt avgast o lite hittomdatt.. går faktiskt riktigt bra.

men det roliga kom till när hans tidur stannade på 21.6sekunder på 90-160 på 4an..
lagom stolt jag blev över mina 8.1 då =) hihih

jag tyckte väl att det lät som en kanon tid!!!   det är ju samma tid som min ökar 70 km/h på(fast typ på 1an till 2an :P)   den där snikturbon måste vara värd sina pengar
Lycklig igen i min 360gl sedan

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: FREJs teststräcka
« Svar #68 skrivet: september 06, 2007, 21:40:55 »
jo värt pengarna är det allt gustav! =)

haha jäklar va less jag blev idag när jag skulle prova med min bmw.. är lite över 200hk i den.. iof är det väldigt mycket toppeffekt så segdra är den inte direkt bra på.. men 90-160 tiden hamnade på 18sekunder blank.. åh va trött jag blev =)

Förlåt Frej om det blev lite Offpic här.. back to Ur tests! ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #69 skrivet: oktober 05, 2008, 02:55:33 »
Helt sjukt hur längesen det var som jag uppdaterade den här tråden!

Nu har jag fått anledning att återkomma med fler tester!
Bytte ju motorn i våras till en sugis B230 med lättat svänghjul. Har sen dess varit nyfiken på att få testa prestandan.
Det har hela tiden kännts som att bilen blivit snabbare/starkare med B230 än B200F och så var fallet:



Minitest av B230:


                                       2 - 3,5K:    3,5 - 6K:   Total 6K rpm:

Test 90                              5,0 sek      11,7 sek      16,7 sek
            
Test 91 (Ref. till Test 90)   4,8 sek      11,1 sek      15,9 sek

Test 92 (Ref. till Test 90)   4,9 sek      11,1 sek      16,0 sek

                            Medel:   4,9 sek     11,3 sek    16,2 sek



Kommentarer:

Testet:
Detta test går inte riktigt jämföra med merparten av tidigare tester då jag nu kör med större hjul både fram och bak än tidigare.
Således blir teststräckan längre & sluthastigheten högre. Se själva i Hjultestet här högre upp på sidan, där står att läsa hur stor skillnad det blir mellan två olika rulldimensioner

Se bifogad bild för exempel på hur det ser ut när jag tar tiden med min Ericsson T68i!

Resultatet:
Trots skillnaden i hjulstorlek så gav testet hyfsat bra tider. Bäst att jämföra med från B200F-tiden blir Extraktortestet
 även om då hjulstorlekarna skiljer i mellan testerna.
Precis efter testet upptäckte jag att undre fjädertallrik vänster fram säckat ihop så däcket touchade i skålen, men det var så lite så det kan inte påverkat resultatet.

Slutord:
Gott att äntligen kunna varva >6000rpm med B230:n så jag kunde göra lite prestandamätningar på den.
Motorn är långt ifrån finjusterad så det finns kanske lite mer tid att hämta innan kam etc. blir uppgraderat för att få ut mer effekt ur motorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #70 skrivet: oktober 07, 2008, 22:33:10 »
Jag gjorde ett Frejtest med min vita ikväll 2-3,5K tog 2,87sek och 3,5-6K tog 4,29sek = 2-6K på 7,16 sek mätte med MegaLogviewer så det bör vara ganska exakt mätt.
Gjorde bara ett test för det roliga tog slut vid 6167rpm när motorn gick i bitar :'(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #71 skrivet: oktober 08, 2008, 19:56:20 »
Jag gjorde ett Frejtest med min vita ikväll 2-3,5K tog 2,87sek och 3,5-6K tog 4,29sek = 2-6K på 7,16 sek mätte med MegaLogviewer så det bör vara ganska exakt mätt.
Gjorde bara ett test för det roliga tog slut vid 6167rpm när motorn gick i bitar :'(

Far åt helvete vilka snabba tider!

BRA idee, ska testa med loggen från Megatune samtidigt som jag klockar på mitt vanliga sätt med tidtagaren i mobilen... men MS borde ju vara minst lika exakt! Smidigt om inte annat, köra repa på repa utan att behöva pilla/kolla på telefonen och kolla tider i efterhand!
När man dessutom kommer upp i det acc som du har då vill man gärna ha händerna fria!!

Kommenterar det tråkiga i din projekttråd...
« Senast ändrad: oktober 08, 2008, 20:07:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #72 skrivet: oktober 14, 2008, 09:11:35 »
Jag gjorde ett test igår med 30% etanol i tanken.

2000-3500 RPM 4,5 Sek
3500-6000 RPM 8,6 Sek
Totalt 13,1 Sek


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #73 skrivet: oktober 14, 2008, 15:14:03 »
Jag gjorde ett test igår med 30% etanol i tanken.

2000-3500 RPM 4,5 Sek
3500-6000 RPM 8,6 Sek
Totalt 13,1 Sek



Ja dom siffrorna talade för sig själva! Har du original storlek på däck eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #74 skrivet: oktober 15, 2008, 09:57:15 »
Japp original däck och fälg... 175x65 R14 har jag för mig. Vad har du för storlek på dina däck?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #75 skrivet: oktober 15, 2008, 17:02:59 »
Japp original däck och fälg... 175x65 R14 har jag för mig. Vad har du för storlek på dina däck?

Okej, jag har jättestora 165 SR15 bak. så stora det går i utan att det tar i typ  :P (2025mm i rullomkrets)
När jag testade med 185-65-R15 (som är mindre än de jag har nu) så skiljde det 7km/h vid 6000rpm.

Skillnaden i acc var  STOR se hjultestet längre upp på sidan, direktlänk här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg35870#msg35870

Jag får köra med original rullomkrets nästa gång  >:(
« Senast ändrad: januari 11, 2009, 01:48:46 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #76 skrivet: oktober 29, 2008, 01:37:36 »
Nu när du har din teststräcka skulle det vara roligt att se tidsdifferens med en viss viktskillnad. Vet inte hur lätt det är att få bilen 100kg lättare men det du skulle kunna göra är att första köra med orginal och sen skruva lös det du tycker är lätt att ta löst och självklart väga det för att veta hur mycket du har tagit ur och köra några repor och sen kanske göra ett test med säg 100kg extra för att få se hur mycket långsammare bilen går om man har en lite tyngre bil :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #77 skrivet: oktober 29, 2008, 18:48:29 »
Nu när du har din teststräcka skulle det vara roligt att se tidsdifferens med en viss viktskillnad. Vet inte hur lätt det är att få bilen 100kg lättare men det du skulle kunna göra är att första köra med orginal och sen skruva lös det du tycker är lätt att ta löst och självklart väga det för att veta hur mycket du har tagit ur och köra några repor och sen kanske göra ett test med säg 100kg extra för att få se hur mycket långsammare bilen går om man har en lite tyngre bil :)

Bra ide! Men vet inte vad jag ska skruva loss för att lätta 100kg.. tänker inte lätta bilen på inredning och sånt ändå..  ::)

Men 100kg ballast kan jag väl alltid leta upp!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #78 skrivet: oktober 29, 2008, 18:55:19 »
Samma för mig med.. Vet inte alls vad man kan lätta på.. Speciellt inte så mycket som 100kg. Men jag menar om du slänger in en ballast på 100 eller 200kg så kan man ju se om det är värt att börja leta kilon att slänga ur bilen :)

Kommer man upp i 50kg känns det som om att man gjort ett bra jobb utan att slänga ut alltför mycket som kan vara bra att ha :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #79 skrivet: december 19, 2008, 15:37:15 »
Jag har planer på att lätta min så mycket som det bara går =) så då kan vi se ifall det gör någon skillnad, men först kommer nog stressfläkten att monteras.