Författare Ämne: FREJs teststräcka  (läst 78848 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
FREJs teststräcka
« skrivet: maj 24, 2004, 22:44:10 »
Edit: Har döpt om ämnet från FREJ testar Etanol till FREJs teststräcka, i denna tråden kan du läsa om min metod för att prova ut olika saker som påverkar bilens prestanda

Hej hopp nu ska det köras miljöbränsle!

Inte för att jag är så miljömedveten kanske utan för att det finns massa fördelar med ETANOL eller E85 som det säljs som på mackarna.. läs mer på www.etanol.nu eller http://www.etanolbil.com/

Jag har börjat min bana som etanolbilsförare med 25% E85 direkt från macken tillsammans med 75% 95-oktanig bensin då.

Har inte märkt nån skillnad i gång.. går inte mindre ryckfritt på lågvarv och inte bättre/sämre effektmässigt på nåt varv..  tror jag.

Har gjort lite mätningar när det gäller accelerationen..

kör ut på riksväg 31, lägger i 3an vid 1500 varv, ger plattan, startar tiduret vid 2000 varv, klickar en gång till för mellantid vid 3500 varv, och stoppar uret vid 6000 varv.

Har gjort 3 mätningar på 2 dagar nu.. alltid samma vägsträcka för att få något sånär nogranna mätningar..

Test 1: 2k-3,5k rpm: 6,07s 3,5k-6krpm: 7,14s Total: 13,21s

Test 2: 2k-3,5k rpm: 5,36s 3,5k-6krpm: 7,23s Total: 12,59s             

Test 3 :  2k-3,5k rpm: 5,45s 3,5k-6krpm: 9,34s Total: 14,79s
(test 3 med 25% etanol)


Slutsats: Klockan säger att 360:n går 2s saktare mellan 3500rpm och 6000rpm med etanol än utan.. tyvärr han jag bara med en mätning vid det tillfället (innan jobbet i morse  ;) ) så det är inte helt pålitligt..

jag återkommer i den här tråden. Både när jag fått mer pålitliga tider och när jag tankat mer etanol. Ska ev. börja kolla av lambdavärdet oxå för att se till att motorn inte får för snålt med soppa.. kör helt orginal motor just nu. Annat sprut skulle göra susen när det gäller möjligheten att köra mer etanolinblandning.

Edit: Misstänker för snål blandning och att det är därför bilen går sämre. Kommer inte göra fler fullgastester med etanolinblandnig innan jag har koll på lambdasignalen.
« Senast ändrad: april 19, 2007, 21:16:26 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2004, 23:50:32 »
Jag tror nog att bilen blir segare med etanol än med bensin. Skulle man däremot kompensera den låga flampunkten som etanol har med en högre tändning så skulle du nog kunna få ut samma effekt, vill du ha mer effekt så behöver du nog pytsa i mer etanol.

Nu är jag ingen hejare på etanolens exakta uppbyggnad, men eftersom det hämmar mot spikningar och har en lägre flampunkt så krävs det mer mängd bränsle och en högre tändning för att få samma förbränningstryck som med bensin.
Går att jämföra med methanol som har en rätt så låg flampunkt och dessutom innehåller relativt stora syremängder.
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2004, 01:20:29 »
Metanol är CH3OH och etanol CH3CH2OH så rent procentuellt innehåller metanol mer syre

Bensin är octan C8H18 + heptan C7H16 + bensen C6H6 (i princip) och innehåller inget syre

Det där med tändning och etanol tror jag att jag vill veta mer om, finns nämligen inget på www.etanol.nu...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2004, 21:36:41 »
Dagens tidmätning:

Test 4 :  2k-3,5k rpm: 5,44s 3,5k-6krpm: 9,48s Total: 14,92s

samma bränsleblandning som test 3.

enda skillnaden var att bilen inte var uppe i mer än 95% arbetstemp och att det var kväll nu.. test 3 var en morgon.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2004, 01:21:54 »
Snabbt förenklat -

Mer tändning ger mer effekt. Eftersom etanolen inte spikar lika lätt så kan man ge mer tändning och eftersom etanolen dessutom inte är lika VE som bensin så måste du pytsa i mer etanol än bensin. Då kan du öka tändningen ännu mer. Tar du detta tillsammans med det faktum att du kan köra med en högre kompression pga etanolens egenskaper så bör du kunna få ut mer effekt ur en bil som byggs för etanol som bränsle i rejssammanhang än en motsvarande med bensin som bränsle. Ungefär som att köra på mettis...

När jag dunkar i en 30% methanol tillsammans med 108oktans soppa så kan jag höja tändningen rejält samt öka laddtrycket utan att spika sönder, förbränningstrycket ökar markant och således även effekten. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på att grejerna håller bara  ;)
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Spritis

  • Gäst
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2004, 00:29:38 »
Ge E85 tidigare tändning ett bra steg. Jag backade tändningen över 10 grader på min micra och utan komensation för mer brännsle så gjorde bilen 20 mer i toppfart.
Fick upp den lilla konserburken i 185 en syrerik morgon, och det är inte dåligt.
Etanolen ger vad jag känner en klar ökning av effekten.
Men det är ju inte bara hk som gäller. Eller  ::)
Mer pulver och miljöväligare och billigare =  :D

 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2004, 18:25:16 »
Ge E85 tidigare tändning ett bra steg. Jag backade tändningen över 10 grader på min micra och utan komensation för mer brännsle så gjorde bilen 20 mer i toppfart.
Fick upp den lilla konserburken i 185 en syrerik morgon, och det är inte dåligt.
Etanolen ger vad jag känner en klar ökning av effekten.
Men det är ju inte bara hk som gäller. Eller  ::)
Mer pulver och miljöväligare och billigare =  :D

Det ska bli, så fort jag byggt ställbar (mapningsbar) tändning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2004, 15:50:41 »
dagens mätningar:

Test 5: 2k-3,5k rpm:05,33s 3,5k-6krpm: 10,09s Total: 15,42s

Test 6: 2k-3,5k rpm: 5,30s 3,5k-6krpm: 9,80s Total: 15,10s

Observera, har tankat i ren bensin nu, hade förhoppning om att komma ner i totaltider på 12-13 sekunder igen.. men ikke. Iofs var det väldigt varmt ute idag och tidigare mätningar har skett på morgonkvisten med mycket fukt i luften..

har haft föraningar om att motorn inte är så kry när tiderna bara blivit sämre och sämre men nu har det vänt om man ser till dagens 2 tider.. dock har låg/mellanregistret gått lika bra hela tiden.. nån som har några tankar och funderingar om detta fenomen? att den går saktare på toppen alltså

Har bytt luftfilter och satt i ett öppet filter före de här 2 mätningarna.. gjorde visst inte nån positiv skillnad heller
« Senast ändrad: juli 31, 2004, 13:33:08 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2004, 09:09:41 »
Vilka hastigheter rör det sig om, på 3:an och 1500rpm så ligger jag strax under 40, vid 6000 strax över 120. Är det samma för dig?

Skall försöka få tag på ett stoppur och se vad jag får för tider...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2004, 20:23:43 »
HAHA! HÄRLIGT, misstänkte nästan att det skulle bli nån som ville jämföra.. hoppas du får bättre tider än min orginalare  ;)

tror det är 45 vid 2000 varv då jag startar tidtagningen, börjar gasa vid 1500 för att slippa få ettt host och ett ryck vid 2000 som jag fick när jag låg på jämn hastighet vid 2000 och stampade plattan

typ exakt 130 km/h gör min vid 6000 varv på 3an.. men problemet är att de senaste gångerna har varvstoppet gått i vid den hastigheten.. kanske ska mäta till 5500 istället?

tror det är jämn väg där jag mäter.. eller något uppåt.. blir i allafall segdragen uppförsbacke efter mätsträckan

min telefon är ett utmärkt stoppur eftersom jag gör båda mätningarna i samma körning.. men mät för all del bara från 2000-6000 direkt så kan du jämföra med min totaltid.. bästa 12,59s
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2004, 22:17:10 »
Nu kör jag med 60% etanol och ligger fortfarande på fett område på lambda  ;D Kanske skall våga att prova 100% E85 efter Säve...

Har fortfarande inte fått tag på ett tidtagarur  >:(

Min gillar inte heller plattan i mattan på så låga varv... men det är något att jämföra med  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2004, 21:38:32 »
Fick en tid på väg hem idag ca 16 sek  :o
Hoppas det beror på etanolen och att jag har för stora däck bak 185/70/13...  >:(

Blir att tanka bensin innan säve  :-[
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #12 skrivet: juni 05, 2004, 13:35:36 »
Gjorde en provrepa idag också, 2k-6k rpm -> 17.6, fast då var jag inte ensam i bilen. Men den känns väldigt seg just nu... >:(

Wawe: Snällt att tänka på mig, men det felet skall jag inte göra igen  :-[
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2004, 14:39:49 »
Wawe: Snällt att tänka på mig
Du menar "tanka" va?  ;) ;D
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2004, 22:08:12 »
Gjorde en provrepa idag också, 2k-6k rpm -> 17.6, fast då var jag inte ensam i bilen. Men den känns väldigt seg just nu... >:(

Hmm.. jag som trodde min bil var slö, och den är endast trimmad med öppet luftfilter..  ::)

nu ska vi itne jämföra rakt av här pga. reaktionstider och vägens lutning, vind och annat som med all säkerhet gör detta mätesätt lite opålitligt kanske.. men det är ju ett riktmärke.. du har ju ändå vassare kam och höjt soppatryck tex..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2004, 00:14:57 »
Och 60% etanol  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2004, 21:10:39 »
hehe ja.. men ska inte vara nån direkt nackdel om du kör med 30% högre soppatryck? Snarare tvärt om?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2004, 22:13:18 »
Bilen får ca 10% mer soppa, men bensin har ju 14.7:1 för bäst förbränning, etanol ~9:1. Så jag får en snålare blandning, mindre oförbränt bränsle ut i avgasröret -> kör mer ekonomiskt, men etanolen innehåller mindre energi så jag får ut mindre effekt ju mer etanol jag har i, fast den är billigare   ;)

För att få ut mer energi, dvs höja verkningsgraden, skulle jag behöva höja kompet och det gör man ju inte så lätt utan turbo...  :P

Gjorde två test till idag, 2k-6k rpm:
1:a 17.3s men det är i en kurva där jag kör av 45:an
2:a 15.3s och det var på rak väg

Skall sätta på rätt hjul (mina nya) och tanka vanlig 98 plocka ur baksäte mm och göra några mätningar, så får vi se...  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #18 skrivet: juni 08, 2004, 22:40:14 »
Blir det billigare att köra på etanolen?
Man måste väl ha in mer bränsle i varje cyl.
Vad säger bilprovningen om man kommer dei med bara E85 i tanken och andra spridare/bränsletryksregulator?
Blir inte avgasvärderna konstiga med så mycket sprit?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #19 skrivet: juni 08, 2004, 23:18:47 »
E85 7.50kr/lit, 95 10.xxkr/lit, I say no more  ;)
Jo den drar lite mer än med bensin, ca 10-15% mer enligt uppgift, dvs går fortfarande plus
Jo du kör olagligt om du tankar E85, konstiga lagar har vi  ::)
Avgasvärderna blir "konstiga" -> normalt bättre än med bensin om bilen är konverterad gäller även nyare där man mäter annat än CO.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #20 skrivet: juni 08, 2004, 23:22:29 »
Bilen får ca 10% mer soppa, men bensin har ju 14.7:1 för bäst förbränning, etanol ~9:1. Så jag får en snålare blandning, mindre oförbränt bränsle ut i avgasröret -> kör mer ekonomiskt, men etanolen innehåller mindre energi så jag får ut mindre effekt ju mer etanol jag har i, fast den är billigare   ;)

För att få ut mer energi, dvs höja verkningsgraden, skulle jag behöva höja kompet och det gör man ju inte så lätt utan turbo...  :P

Gjorde två test till idag, 2k-6k rpm:
1:a 17.3s men det är i en kurva där jag kör av 45:an
2:a 15.3s och det var på rak väg

Skall sätta på rätt hjul (mina nya) och tanka vanlig 98 plocka ur baksäte mm och göra några mätningar, så får vi se...  ;D


citerar "Etanol" från forumet på etanol.nu från en tråd om trimmning vs e85 där du själv har skrivit förresten..

citat: "JA du kan förvänta dej en effektökning mot med bensin men för att få det krävs att du ser till så motorn får den mängd soppa den ska ha. "
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #21 skrivet: juni 09, 2004, 13:02:25 »
Tanken är ju så här: vid ett visst varvtal så har jag en viss volym luft+soppa som förbränns. För bensin är blandningen (teoretiskt) 14.7:1, för 100% etanol ca 9:1. Jag får alltså in mer etanol än bensin, men etanolen innehåller mindre energi, så frågan är om den ökade mängden kan kompensera för det lägre energi-innehållet...

Jag skall se om jag kan räkna på det nån gång, misstänker att man hamnar på minus  :(
« Senast ändrad: juni 09, 2004, 13:03:09 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #22 skrivet: juni 09, 2004, 13:53:02 »
kan nån förklara vad siffrorna 14,7:1 och 9:1 betyder? Det heter väl kompression har jag för mig? Är det så att det går 14,7 delar bensin på en del luft?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #23 skrivet: juni 09, 2004, 15:11:58 »
14.7:1 betyder att för att förbränna 1kg bensin totalt behövs 14.7kg luft vilket kallas stoichiometrisk blandning. Detta betecknas som lambda 1.00

Har du mindre än 14.7kg luft så är blandningen fet. Om du t ex har 13.3kg luft till 1 kg bensin har du lambda 13.3/14.7 = 0.90. Har du 16.8kg luft till 1 kg bensin går bilen snålt och du har lambda 15.8/14.7 = 1.07

En smalbandslambda slår om vid 1.00 och vid 1.01 resp 0.99 är den redan en bra bit ifrån omslagspunkten. Den är alltså väldigt känslig. Det är däremot svårt att se skillnad på t ex lambda 0.98 och 0.87 vilket är stor skillnad i hur mycket bensin bilen får.

Detta har inget med kompression att göra.

Edit: typo
« Senast ändrad: juni 09, 2004, 15:13:10 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #24 skrivet: juni 09, 2004, 17:22:17 »
ahh, ok

tackar
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #25 skrivet: juni 09, 2004, 21:49:20 »
Tanken är ju så här: vid ett visst varvtal så har jag en viss volym luft+soppa som förbränns. För bensin är blandningen (teoretiskt) 14.7:1, för 100% etanol ca 9:1. Jag får alltså in mer etanol än bensin, men etanolen innehåller mindre energi, så frågan är om den ökade mängden kan kompensera för det lägre energi-innehållet...

Jag skall se om jag kan räkna på det nån gång, misstänker att man hamnar på minus  :(


okej.. du får räkna på det och jag får mäta på det med tiduret.. när min motor har fått ny olja och en lambdamätare som skvallrar om motorn går för snålt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #26 skrivet: juli 11, 2004, 12:08:06 »
det går trögt med lambdamätaren... har semester men ska måla alla fönster på huset innan semestern är slut..
Det går framåt i allafall..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #27 skrivet: juli 26, 2004, 22:56:22 »
NU har jag fått ihop lambdamätaren och monterat den i bilen!

Har provkört lite ikväll men det är lite lustiga fenomen, i vissa skeden när man gasat mycket och sen släpper av och motorbromsar så att lambdamätaren släcks helt så är det ett relä som sätter igång och klicka och greja, man kan få det att spela beroende på gaspådrag en stund.. reläet sitter bakom instrumentpanelen och det är reläet längst till vänster som klickar, nån som vet var det är till?

Får testa mera sen och försöka spåra reläet, misstänker att det är reläet till LU-Jetronic-enheten.. men varför det börjar klicka och ha sig förstår jag inte.. ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #28 skrivet: juli 31, 2004, 13:24:20 »
Nu har jag hittat reläet som betedde sig konstigt.. och det konstiga är att det är reläet till kupeéfläktens 3dje läge.. har ingen som helst kontakt med motorstyrning eller nånting annat..
Måste varit slumpen att det fulade sig för nu gör det inte längre.

Allt fungerar kanon! Lambdamätaren visar halv skala konstant när motorn är kall, sen när sonden är uppvärmd börjar den röra på sig så smått och sen börjar motorn jobba efter den (det samma som closed loop) och då rör sig den upp och ner på skalan i takt med att ECUn ställer om sig och ökar i frekvens efter motorns varvtal.

Trycker man fullgas så lägger sig den stabilt på ett ganska fett värde. Inte optimalt för max effekt nästan..

Dock när jag idag provade med ca 50% etanol blev det helt slock i mätaren på fullgas och det är ju inte bra för då får motorn ingen soppa och under full belastning är ju det INTE bra..

Med ca 25% etanol så ligger den väldigt snålt dock tänds 15% av mätaren upp så det är bättre än ingen men jag får nog gå ner till 15-20% etanol och se om det kanske tänder halva mätaren i allafall.. alltså blandningsförhållande 14,7:1

Kul att mätaren fungerar så bra i allafall och att man sparat ett antal hundralappar på att bygga den själv.. bygg-guide kommer... ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #29 skrivet: juli 31, 2004, 13:39:32 »
Nu har jag gjort en första mätning på "min" teststräcka efter installationen av lambdamätaren. Körde på enbart 95 oktanig bensin.


Tidigare mätningar:

Test 1: 2k-3,5k rpm: 6,07s 3,5k-6krpm: 7,14s Total: 13,21s

Test 2: 2k-3,5k rpm: 5,36s 3,5k-6krpm:  7,23s Total: 12,59s              

Test 3 :  2k-3,5k rpm: 5,45s 3,5k-6krpm: 9,34s Total: 14,79s
(test 3 med 25% etanol)

Test 4 :  2k-3,5k rpm: 5,44s 3,5k-6krpm: 9,48s Total: 14,92s
(test 4 med 25% etanol)

Test 5: 2k-3,5k rpm: 5,33s 3,5k-6krpm: 10,09s Total: 15,42s

Test 6: 2k-3,5k rpm: 5,30s 3,5k-6krpm:   9,80s Total: 15,10s

Senaste mätningen:

Test 7: 2k-3,5k rpm: 5,34s 3,5k-6krpm:   9,42s Total: 14,76s
(13/20 dioder på lambdamätaren = ca 13,5:1 luft/bensin)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #30 skrivet: december 29, 2004, 00:10:11 »
Nu har jag gjort lite mätningar på min teststräcka sedan jag installerade Megasquirt! Bara Megasquirt gjorde ingen jätteskillnad men när jag tog bort katten igen så blev det skojigt. Se nederst:
Obs Mätningar 1-11 har OFTAST utförts utan Kat men jag vet inte vilka

Tidigare mätningar:

Namn:   2-3.5Krpm: 3.5-6Krpm Total:
            
Test 1   6,07 sek   7,14 sek   13,21 sek
            
Test 2   5,36 sek   7,23 sek   12,59 sek
            
Test 3   5,45 sek   9,34 sek   14,79 sek (25% E85)
            
Test 4   5,44 sek   9,48 sek   14,92 sek (25% E85)
            
Test 5   5,33 sek   10,09 sek   15,42 sek
            
Test 6   5,30 sek   9,80 sek   15,10 sek
            
Test 7   5,34 sek   9,42 sek   14,76 sek
            
Test 8   5,93 sek   11,13 sek   17,06 sek
            
Test 9   5,24 sek   10,20 sek   15,44 sek
            
Test 10   5,86 sek   10,72 sek   16,58 sek
            
Test 11   5,73 sek   9,91 sek   15,64 sek
            
Senaste mätningarna:

Test 12   5,34 sek   10,93 sek   16,27 sek (Megasquirt)
            
Test 13   4,95 sek   9,46 sek   14,41 sek (Megasquirt, ingen Kat)
            
Test 14   4,87 sek   9,83 sek   14,70 sek (Megasquirt, ingen Kat)
            
Test 15   4,81 sek   9,99 sek   14,80 sek (Megasquirt, ingen Kat)
« Senast ändrad: april 15, 2005, 18:30:40 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #31 skrivet: april 15, 2005, 18:33:22 »
Nu är det snart dags för Större spridare.. då kan man hålla i FULLT till varvstoppet (eller jag menar om man har ett varvstopp  8)) även om man kör på etanol!

Återkommer med data från prestandatester inom kort..

Ingen mer som känner sig spritsugen? Bensinen är väl rätt dyr nu förtiden?  ;) Själv har jag kört 100% E85 sen nån gång före jul, förutom ca en vecka i vintras då det var så kallt att bilen inte startade.

Sprita på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #32 skrivet: augusti 23, 2005, 21:58:24 »
Efter en grövre inmappning av övre varvtalsregistret efter att ha bytt till 337cc turbospridare från 740 kunde jag nu pressa mattan i plattan ända tills etanolen tog slut, nu vid 5950rpm istället för ~4000rpm, Se resultat nedan!  ;D

Tidigare mätningar:

Namn:   2-3.5Krpm: 3.5-6Krpm Total:
           
Test 1   6,07 sek   7,14 sek   13,21 sek
           
Test 2   5,36 sek   7,23 sek   12,59 sek
           
Test 3   5,45 sek   9,34 sek   14,79 sek (25% E85)
           
Test 4   5,44 sek   9,48 sek   14,92 sek (25% E85)
           
Test 5   5,33 sek   10,09 sek   15,42 sek
           
Test 6   5,30 sek   9,80 sek   15,10 sek
           
Test 7   5,34 sek   9,42 sek   14,76 sek
           
Test 8   5,93 sek   11,13 sek   17,06 sek
           
Test 9   5,24 sek   10,20 sek   15,44 sek
           
Test 10   5,86 sek   10,72 sek   16,58 sek
           
Test 11   5,73 sek   9,91 sek   15,64 sek
           
(Följande med Megasquirt)

Test 12   5,34 sek   10,93 sek   16,27 sek
           
Test 13   4,95 sek   9,46 sek   14,41 sek (Ingen Kat)
           
Test 14   4,87 sek   9,83 sek   14,70 sek (Ingen Kat)
           
Test 15   4,81 sek   9,99 sek   14,80 sek (Ingen Kat)

(Senaste mätningar:)

Test 16   xxxxxx     xxxxxxx     13,95 sek  (337cc spridare, E85

Test 17   4.56 sek 9,22 sek  13,78 sek (337cc spridare, E85, Bränsleslut vid 5950rpm)
« Senast ändrad: april 19, 2007, 21:58:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #33 skrivet: augusti 23, 2005, 22:12:53 »
Fortfarande första testet som har bäst tid...
Skulle nog inte va fel att kunna mappa tändningen och höja varvstoppet lite, man kan ju vara 7k utan att balansera. Med vill man upp mellan 7500-8k så bör motorn va bättre balanserad än original och med flera års slitage.

Kul att du har tid med bilen trots den lille.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #34 skrivet: augusti 24, 2005, 11:40:49 »
Fortfarande första testet som har bäst tid...
Skulle nog inte va fel att kunna mappa tändningen och höja varvstoppet lite, man kan ju vara 7k utan att balansera. Med vill man upp mellan 7500-8k så bör motorn va bättre balanserad än original och med flera års slitage.

Kul att du har tid med bilen trots den lille.

Ja fast första 2 tiderna tar jag med en nypa salt.. dom är ju helt outstanding.. och sen gick det sämre och sämre för att ha vänt igen och nu går det bättre och bättre.. tack vare diverse modifieringar..

Är just nu väldigt glad över att den går bättre på bara E85 än på bensin (om man bortser från dom 2 första tiderna då).

Ska bli mycket spännade att se vad laborering med tändningen har att ge!

Tid till bilen? Mappning till och från ICA med mjölk och blöjor i bagaget haha..

Varvstoppet kvittar ju eftersom jag bara mäter mellan 2k-6k på treans växel, alltså är jag aldrig över 6k samt växlar aldrig under mätningen. Allt för att få så pålitliga tester som möjligt.
« Senast ändrad: augusti 24, 2005, 11:42:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #35 skrivet: augusti 24, 2005, 19:38:27 »
Roligt att se att det går åt rätt håll!
Ska bli intressant att se vilka tider du får efter ytterligare ett par vändor till ICA  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #36 skrivet: februari 19, 2006, 10:42:10 »
Har nu helt orginal motor pga besiktning, har gjort ett acctest med den konfigurationen (dock fullt nedställd LMM)
Se Test 18 nedan:

Tidigare mätningar:

Namn:   2-3.5Krpm: 3.5-6Krpm Total:
           
Test 1   6,07 sek   7,14 sek   13,21 sek
           
Test 2   5,36 sek   7,23 sek   12,59 sek
           
Test 3   5,45 sek   9,34 sek   14,79 sek (25% E85)
           
Test 4   5,44 sek   9,48 sek   14,92 sek (25% E85)
           
Test 5   5,33 sek   10,09 sek   15,42 sek
           
Test 6   5,30 sek   9,80 sek   15,10 sek
           
Test 7   5,34 sek   9,42 sek   14,76 sek
           
Test 8   5,93 sek   11,13 sek   17,06 sek
           
Test 9   5,24 sek   10,20 sek   15,44 sek
           
Test 10   5,86 sek   10,72 sek   16,58 sek
           
Test 11   5,73 sek   9,91 sek   15,64 sek
           
Test 12   5,34 sek   10,93 sek   16,27 sek
           
Test 13   4,95 sek   9,46 sek   14,41 sek (MS, ingen kat)
           
Test 14   4,87 sek   9,83 sek   14,70 sek (MS, ingen kat)
           
Test 15   4,81 sek   9,99 sek   14,80 sek (MS, ingen kat)

Test 16   xxxxxx     xxxxxxx     13,95 sek  (MS, ingen kat, 337cc spridare, E85)

Test 17   4.56 sek 9,22 sek  13,78 sek (MS, ingen kat, 337cc spridare, E85, Bränslet tog slut vid 5950rpm)

(Senaste mätning:)

Test 18   6,06 sek   12,22 sek   18,28 sek (Orginal motor, nedställd LMM)

Sista prestationen är det sämsta av alla hitills körda tester! Dock var det dåligt väder och LMM nedställd, vinterdäck med inte alltför högt lufttryck men ändå ;)
Hoppas på bättre tider igen när motorn återställts till race-standard med MS, ingen kat, öppet filter mm...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #37 skrivet: oktober 24, 2006, 23:24:16 »


Luftfiltertest 2006:

Har fortfarande helt orginal motor, skall snart montera MegaSquirt igen samt rensa katalysatorn. Hade dock sen länge haft lust att testa hur originalmotorn svarar på luftfiltertrim så nu var det dags!!
Se Test 24 - 31 nedan:


Tidigare mätningar:

Namn:   2-3.5Krpm: 3.5-6Krpm Total:
           
Test 1   6,07 sek   7,14 sek   13,21 sek
           
Test 2   5,36 sek   7,23 sek   12,59 sek
           
Test 3   5,45 sek   9,34 sek   14,79 sek (25% E85)
           
Test 4   5,44 sek   9,48 sek   14,92 sek (25% E85)
           
Test 5   5,33 sek   10,09 sek   15,42 sek
           
Test 6   5,30 sek   9,80 sek   15,10 sek
           
Test 7   5,34 sek   9,42 sek   14,76 sek
           
Test 8   5,93 sek   11,13 sek   17,06 sek
           
Test 9   5,24 sek   10,20 sek   15,44 sek
           
Test 10   5,86 sek   10,72 sek   16,58 sek
           
Test 11   5,73 sek   9,91 sek   15,64 sek
           
Test 12   5,34 sek   10,93 sek   16,27 sek
           
Test 13   4,95 sek   9,46 sek   14,41 sek (MS, ingen kat)
           
Test 14   4,87 sek   9,83 sek   14,70 sek (MS, ingen kat)
           
Test 15   4,81 sek   9,99 sek   14,80 sek (MS, ingen kat)

Test 16   xxxxxx     xxxxxxx     13,95 sek  (MS, ingen kat, 337cc spridare, E85)

Test 17   4.56 sek 9,22 sek  13,78 sek (MS, ingen kat, 337cc spridare, E85, Bränslet tog slut vid 5950rpm)

Test 18   6,06 sek   12,22 sek   18,28 sek (Orginal motor, nedställd LMM)

Test 19   5,70 sek   11,76 sek   17,46 sek (Orginal motor)

Test 20   5,55 sek   12,14 sek   17,69 sek (Orginal motor)

Test 21   3,60 sek   12,19 sek   15,79 sek (Orginal motor)

Test 22   3,58 sek   12,59 sek   16,17 sek (Orginal motor)

Test 23   5,87 sek   10,77 sek   16,64 sek (Orginal motor, öppet filter)

(Senaste mätningarna:)

Test 24   5,6 sek   10,6 sek   16,2 sek (Orginal motor, öppet filter)

Test 25   5,9 sek   10,0 sek   15,9 sek (Orginal motor, öppet filter)

Test 26   5,7 sek   10,1 sek   15,8 sek (Orginal motor, öppet filter)

Test 27   5,9 sek   11,5 sek   17,4 sek (Orginal motor, original filter)

Test 28   6,0 sek   11,1 sek   17,1 sek (Orginal motor, original filter)

Test 29   5,8 sek   11,1 sek   16,9 sek (Orginal motor, original filter)

Test 30   5,7 sek   10,8 sek   16,5 sek (Orginal motor, öppet filter)

Test 31   5,5 sek   10,7 sek   16,2 sek (Orginal motor, öppet filter)


Jippie!   Jippie!   Jippie!   Jippie!)Detta visar ju att öppet sportluftfilter GÖR SKILLNAD!
Ingen enorm skillnad men ändå fullt mätbar!
Jag var lite orolig för att skillnaden skulle vara så liten att den inte skulle synas men det gjorde den ju!
Jag körde alla tester direkt efter varandra, först 3st med öppet filter, sen 3st med original filter och för att kolla så att repeterbarheten var god körde jag två till tester med öppet filter igen.
Räknade ut medel och skillnader mellan medel i procent, se nedan:

Snitt:   5,68 sek   10,44 sek   16,12 sek (Orginal motor, öppet filter)

Snitt:   5,90 sek   11,23 sek   17,13 sek (Orginal motor, original filter)

Skillnad: 3,87%  7,60%      6,29%

Som synes gör det mest skillnad (7,6%) på toppen. Det är ju där som mest luft slukas (högre rpm mer luft, motorn är ju egentligen en luftpump)

106 originalhästar gånger 7,6% = 114 hk! 114-106=8hk!!

Ta detta med en nypa salt men vi kan konstatera att öppet luftfilter ger effekt!

Kommentarer?!  ???
« Senast ändrad: oktober 28, 2008, 20:05:35 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #38 skrivet: oktober 25, 2006, 07:48:13 »
Gött mos proffesorn :D
hoppas detta kan få dig att ge fan i att byta till orginal på ett tag ;)

vi får testa med min med, jag tror att ju mer hk från början desto mer bromsar orginal burken >:(
Lycklig igen i min 360gl sedan

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:FREJ testar Etanol
« Svar #39 skrivet: oktober 25, 2006, 09:18:43 »
HÄRLIGT JOBBAT FREJ DU VET ATT GÖRA DINA KLUBBKOMPISAR GLADA MED TESTER

jag kan bara gratulera

en liten vinst alla kan göra utan dyra kostnader det är faktist gratis och ger mer vrid och effekt

ta loss kam hjulet ställ hålet uppåt fila det till höger ca 2 millimeter montera tillbaka nu sätt en blockerin i hålet som blev till vänster i hjulet   ex kapat av borr 2mm dia meter montera plattan  ställ drevet i noll igen montera rem  spänn upp lås  sen ut och kör vad som nu händer e att ni får högre komp i motorn vilket gör att ni accar bättre hur mkt mer det ger är olika men jag fann att vridet blev bättre i backar utan att växla ner så gissnings vis   3-4 hk ev ngt mer men bättre blir det.min motor har original kolv kam och nu har jag 13.2 i komp mot ca 9-10 original det ger hästar,,,lycka till mer tester ser jag fram emot gött jobbat frej


                hasse
360 turbo forever