Skulle vilja se ett test utan luftfilter också.
Och gärna då att du gör tester med sportfilter och original också så det blir rättvist med
förhållanderna.
Själv tycker jag inte man ska ha sportluftfilter iaf. Bättre då att bygga om för att få in
ett större pappfilter = samma motstånd.
Nu ska du äntligen få svar på tal T08R! Det skiljer som mest 1,6% i mitt test mellan att köra med öppet filter eller inget alls. För mer detaljer se nedan:
Luftfiltertest 2007:Namn: 2-3.5Krpm: 3.5-6Krpm Total: Anmärkning:Test 43 6,5 sek 12,3 sek 18,8 sek (Original filter)
Test 44 6,5 sek 12,4 sek 18,9 sek (Original filter)
Test 45 6,2 sek 11,9 sek 18,1 sek (Original filter)
Test 46 6,2 sek 12,0 sek 18,2 sek (Original filter)
Test 47 6,0 sek 11,6 sek 17,6 sek (Inget filter)
Test 48 6,2 sek 11,3 sek 17,5 sek (Inget filter)
Test 49 6,1 sek 11,3 sek 17,4 sek (Inget filter)
Test 50 6,1 sek 11,6 sek 17,7 sek (Öppet filter)
Test 51 6,1 sek 11,6 sek 17,7 sek (Öppet filter)
Test 52 6,1 sek 11,6 sek 17,7 sek (Öppet filter)
Test 53 5,6 sek 11,5 sek 17,1 sek (Öppet filter, ej LMM)
Test 54 5,8 sek 11,5 sek 17,3 sek (Öppet filter, ej LMM)
Test 55 5,7 sek 11,9 sek 17,6 sek (Öppet filter, ej LMM)
Test 56 5,6 sek 11,5 sek 17,1 sek (Öppet filter, ej LMM)
Test 57 5,8 sek 12,1 sek 17,9 sek (Öppet filter, ej LMM)
Test 58 5,5 sek 11,8 sek 17,3 sek (Öppet filter, ej LMM)
Medel Original: 6,4 sek 12,2 sek 18,5 sek
Öppet: 6,1 sek 11,6 sek 17,7 sek
Inget: 6,1 sek 11,4 sek 17,5 sek
Öppet, ej LMM: 5,7 sek 11,7 sek 17,4 sek
Skillnad i % mot Original Öppet: 3,9 % 4,5 % 4,3 %
Inget: 3,9 % 6,2 % 5,4 %
Öppet, ej LMM: 10,8 % 3,6 % 6,0 %
Kommentarer:TestSträckan:Testet kördes på en total sträcka av ca 6-7 mil, det blir många mil pga. att sträckan jag kör blir ganska lång, Tar väl ca 500 meter att komma upp i fullt varv och sen vill jag inte bromsa för hårt varje gång, bromsarna tog ingenting ändå efter de sista reporna. Sen vänder jag och åker tillbaks till början för att alltid köra exakt samma sträcka för nogrannhetens skull. Bränsleförbrukningen blev inte så farlig, strax under 2 liter / mil så en 15 liter gick väl åt.
Skruva:Jag skruvade på en liten biväg till vägen jag testar på så det blev knappt nåt uppehåll att tala om vid byte av de olika setup:erna.
Resultatet:Skillnaden blev inte så stor som jag hoppats på mellan att köra med/utan LuftsMängdsMätare tillsammans med sportfiltret. Det var ju till och med så att det gick bättre med LMM monterad på högre varv (4,5% med LMM mot 3,6% utan LMM, %-förbättring jämfört med original-setup).
Däremot på varv <3500rpm så var det stor skillnad konstigt nog (3,9% med LMM och 10,8%) utan LMM!
Om man jämför med mitt förra test där jag testade öppet vs original luftfilter så stämmer det bra överens med detta testet på låga varv, skillde bara 0,2% men skillde 2,6% mellan testen på höga varv. Enda skillnaden är att jag körde med Megasquirtad motor och 15" bakhjul nu istället för Jetronic och 13" bakhjul som jag hade när jag körde förra testet (i oktober)
Ljudet:Skillnaden i insugsljud mellan original och öppet är stor, plötsligt hör man när motorn arbetar, kör man lugnt så är skillnaden liten/mindre.
Men ytterligare hårigare ljud får man när man tar bort LMM, oj oj vilken skillnad! Det blir plötsligt mer som weberljud! Jag får spela in en filmsnutt med varje får ni höra själva! Är väl inte många här som kör utan ljuddämparen/strypningen som kallas LuftMängdsMätare!
Slutord:På det hela taget är jag mycket nöjd, nu vet jag ungefär hur mycket det ger med både öppet filter, inget filter samt öppet filter utan LMM, nu kan jag gå vidare i evolutionen, nästa steg är att se hur mycket snabbare det går med rensad katalysator!