Författare Ämne: FREJs teststräcka  (läst 78863 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #80 skrivet: december 19, 2008, 16:05:26 »
Jag har planer på att lätta min så mycket som det bara går =) så då kan vi se ifall det gör någon skillnad, men först kommer nog stressfläkten att monteras.

Lova att du väger del för del så vi får lite aningar om vad som väger hur mycket  ;)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #81 skrivet: december 20, 2008, 14:30:13 »
Jag har planer på att lätta min så mycket som det bara går =) så då kan vi se ifall det gör någon skillnad, men först kommer nog stressfläkten att monteras.

Lova att du väger del för del så vi får lite aningar om vad som väger hur mycket  ;)

Det kan jag ordna =) Jag måste bara hitta en lämplig bruksbil först =) sen blir det att riva ALLT och bara popnita dit plåtar för kablar och annat ömtåligt :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #82 skrivet: december 20, 2008, 19:38:45 »
Gjorde ett test nu med allt original med en kompis på 70 kg i bilen och uppförs lut under sista halvan av testet, 2-3500 rpm gick på ca 4,4 sek sen blev sluttiden på 14,4 ungefär så uppförsbacken gjorde kanske sitt till ^^ Eller så visar det hur mycket 70 kg extra gör också :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #83 skrivet: december 21, 2008, 00:15:08 »
Gjorde ett test nu med allt original med en kompis på 70 kg i bilen och uppförs lut under sista halvan av testet, 2-3500 rpm gick på ca 4,4 sek sen blev sluttiden på 14,4 ungefär så uppförsbacken gjorde kanske sitt till ^^ Eller så visar det hur mycket 70 kg extra gör också :P

Inte samma sträcka som i ditt förra test med 13,1s?

Jo 70kg lär ju märkas.. och både det och uppförslut lär ju märkas mest i de högre hastigheterna inbillar jag mig..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #84 skrivet: december 21, 2008, 10:47:38 »
Nej det var inte samma sträcka som förra gången, då var det helt plant underlag, jag ska se ifall jag kan filma lite idag och köra något mer test på helt plant =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #85 skrivet: januari 12, 2010, 22:57:45 »
För att liva upp den här gamla härliga klassikern till tråd så ska jag meddela att jag idag
körde 2-6000rpm på trean på 11.35 sekunder! Hade till och med bara 20% gaspådrag i början till 2185rpm!

Har inte backat upp körningen med fler mätningar men det kommer väl när snön försvinner. Läskigt att köra på asflatsspår i snö/isbeläggningen på landsvägen!

Se bild från logg som ovan prestation förlitar sig på:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: FREJs teststräcka
« Svar #86 skrivet: januari 13, 2010, 17:52:53 »
rätt smidigt at kunna logga , synd man inte kan se hastighet direkt i loggen utan att mecka massa extra kablar i MS.   
men med start på högsta växel så ser man ju rätt tydligt vilket varv som är vilken hastighet.

supran gjorde 100-300 på 18.5 sekunder vid 2.1 bars ladd, fick aldrig nått test gjort på fullt ladd iom kopplingen envisades attt rasa när man segdrog på 3.5 bar från så lågt varvtal på femmans växel ::)

dock så blev det väll runt 10-11 sekunder med start på 3an  ;D
då kunde man inte heller ge fullt förrns efter en liten stund, men det hade inte med snö på vägen att göra  :-*
« Senast ändrad: januari 13, 2010, 18:01:01 av knotan »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #87 skrivet: januari 13, 2010, 21:44:10 »
rätt smidigt at kunna logga , synd man inte kan se hastighet direkt i loggen utan att mecka massa extra kablar i MS.   
men med start på högsta växel så ser man ju rätt tydligt vilket varv som är vilken hastighet.

supran gjorde 100-300 på 18.5 sekunder vid 2.1 bars ladd, fick aldrig nått test gjort på fullt ladd iom kopplingen envisades attt rasa när man segdrog på 3.5 bar från så lågt varvtal på femmans växel ::)

dock så blev det väll runt 10-11 sekunder med start på 3an  ;D
då kunde man inte heller ge fullt förrns efter en liten stund, men det hade inte med snö på vägen att göra  :-*

Japp smidigt, innan satt jag och darrade med mobiltelefonen som tidtagarur. Nu kan jag ha full koll på körningen istället.. och det behövs ju med snö på vägen eller 3.5 bar ladd  ;)
Hastigheten skiter jag i men bra om man ska jämföra med annat än 360 5vxl+3.64 i slututväxling.

Det som betyder mest för mig är att jag kan hålla koll på vad en viss uppgradering gör för the performance.. fattigmans bromsbänk ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: FREJs teststräcka
« Svar #88 skrivet: januari 13, 2010, 21:56:40 »
det är ändå intresant å se hur bilen beter sej på olika växlar å med olika vindmotstånd...

jag ringde just till backeliten å beställde mitt MS med lite extra funktioner, bla hastighetsmätare i loggen  ;D

kanske inte spelar såå stor roll igenbtligen med en sugmotor elller med nån mindre turbo...

men ju större turbo desto mer skillnad blir det. ::)

hade typ flera hundra hästar mer på femmans växel än på 3ans i supran,

misstänker det lär bli nått liknand i 360ins så kan vara kul å kunna labba med laddtryckstyrning om man kan se hastighet i loggen med....
tips till andra som bygger tänker jag nu, hoppas jag inte tjatar sönder din tråd i onödan... :P


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #89 skrivet: januari 13, 2010, 22:06:36 »
Nej det hör ju till tråden på sätt och vis.
En snabb fråga, vad och var sätter du (för) hastighetsgivare?

Hur menar du att du skulle få flera hundra hk mer i högre hastighet?
Är det..
..pga. kylningen
..eller att du får in mer luft i turbon  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: FREJs teststräcka
« Svar #90 skrivet: januari 13, 2010, 23:29:38 »
Han kör ju med alldeles för stor turbo, så han får inte upp trycket ordentligt på de låga växlarna! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: FREJs teststräcka
« Svar #91 skrivet: januari 14, 2010, 09:14:06 »
på ettan tvåan trean börjar det spinna redan vid 2.1-2.2 bar, på fyran fick man delvis grepp om man va lagom försiktig på gasen å därmed typ 2.5-2.7 bar, först när man passerade 240-250 så fick man vettigt grepp däcken, vindmotstånd  mm å skickade upp laddet som det skulle till 3+  :P
eller om man segdrog från låga varv (vilket dock inte va så snäll mot drivlinan)


jag tänkte använda den orignal hastighetsgivaren i bakaxeln på 1041 diffen, men det skulle gå lika bra att använda tex ett fjäderben från en bil med abs å använda den givaren, eller eventuellt säta nån typ av drigger på kardanen/drivaxel, eller kanske ett par magneter innuti en bromskiva med hallgivare...

behövs en krets som omvandlar signalen till en analog 0-5v signal. sen veta hur många signaler man får in per hjulvarv samt hjulomkrets...


finns att läsa om detta nånstans på msns extra sidan.   men iom jag inte redigt har tid att sätta mej in i det själv till 100% så får backeliten bygga det istället...


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #92 skrivet: januari 14, 2010, 09:51:14 »
på ettan tvåan trean börjar det spinna redan vid 2.1-2.2 bar, på fyran fick man delvis grepp om man va lagom försiktig på gasen å därmed typ 2.5-2.7 bar, först när man passerade 240-250 så fick man vettigt grepp däcken, vindmotstånd  mm å skickade upp laddet som det skulle till 3+  :P
eller om man segdrog från låga varv (vilket dock inte va så snäll mot drivlinan)
Fy för den lede.. ja då förstår jag. Trodde först att du mena att motorn gav flera hundra hästar mer i hög hastighet än vad den någonsin gjort i tex bromsbänken.

Citera
jag tänkte använda den orignal hastighetsgivaren i bakaxeln på 1041 diffen, men det skulle gå lika bra att använda tex ett fjäderben från en bil med abs å använda den givaren, eller eventuellt säta nån typ av drigger på kardanen/drivaxel, eller kanske ett par magneter innuti en bromskiva med hallgivare...

behövs en krets som omvandlar signalen till en analog 0-5v signal. sen veta hur många signaler man får in per hjulvarv samt hjulomkrets...


finns att läsa om detta nånstans på msns extra sidan.   men iom jag inte redigt har tid att sätta mej in i det själv till 100% så får backeliten bygga det istället...
Aha, jo då går det ju svänga ihop nåt med lagom billig impulsgivare.
Det är väl just omvandlingen som är det avancerade.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: FREJs teststräcka
« Svar #93 skrivet: januari 14, 2010, 11:31:24 »
Kolla i instruktionerna för hur Volvos färddator ska kopplas in, där använder de någon liten givare på en drivaxel för att få hastighetssignal - såg rätt enkelt ut!
Sid 1
Sid 2
Sid 3
Sid 4
Sid 5
Sid 6
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:32:23 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #94 skrivet: februari 08, 2010, 15:29:58 »
bara undrar, vad e det för sportluftfilter du har?
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #95 skrivet: februari 08, 2010, 21:32:11 »
bara undrar, vad e det för sportluftfilter du har?

Billigaste typen av öppet konat sportluftfilter. Inköpt på Micro för flera år sedan men biltemas är identiskt. Deras gula kostar bara 99kr.. billiga hästkrafter  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #96 skrivet: februari 08, 2010, 21:37:49 »
ahh, va precis som jag misstänkte  ;D

hade ett sånt gult luftfilter på min golf diesel redet fint insugsljud o tyckte osse de gick litta snabbare :D
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: FREJs teststräcka
« Svar #97 skrivet: februari 08, 2010, 22:02:24 »
dem där filtrena brukar börja strypa runt 250-300 häst vad vi sett i bänk  ::)
i turbobilar är dem inte att rekomendera, brukar bromsa spoolen avsevärt tidigare än så  >:(

bara som ett input , i en sugmotorn lär dem ju "räcka" till gott å väl  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #98 skrivet: februari 17, 2011, 21:13:04 »
Trådlyfter min gamla tråd lite så den inte dammar igen fullständigt. Snart är våren här och förhoppningsvis hinner jag trimma lite mer i år och sen ut och gasa. Då hoppas jag även på lite bättre tider  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #99 skrivet: februari 19, 2011, 08:58:00 »
i min turbodieselgolf så spoolade det snabbare med biltemas 99kr filter, skillde næstan 10km/h mot orginal i 4an.....
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #100 skrivet: februari 19, 2011, 14:40:57 »
i min turbodieselgolf så spoolade det snabbare med biltemas 99kr filter, skillde næstan 10km/h mot orginal i 4an.....

Se där ja! Inte bara jag som mätt  upp prestandaskillnader med öppet filter :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #101 skrivet: februari 20, 2011, 23:29:12 »
nope du e inte ensam  ;D

har inte kvar tiderna men vissa ting minns jag  :P

min mercedes 190 blev betydligt piggare med biltemas filter osse (sugmotor) førbrukningen sjønk direkt från 0,62-0,63 till 0,55-0,56 per mil

80-120 i 4an (høgsta væxlen) skillde 1 sekund jmf med orginal
80-120 i 3an skillde 0,5 sek

på golfen skillde forbrukningen inget men den blev piggare (uppmætta fakta)

kanske blir biltema filter på min nya bil, vi får se ;D
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: FREJs teststräcka
« Svar #102 skrivet: oktober 13, 2014, 00:37:14 »
Har ikväll dragit en repa från 2000-6000rpm på 3an, 3,36:1 i diffen så lite tyngre än de flesta andra. Däcken är 175/65-14.
Dvs 47,7km/h till 143,7km/h beräknat på utväxlingen.

Resultatet blev 11,37sek. Måste dock göra ett mer korrekt test genom att logga i tunerstudio då jag bara använde stoppuret i mobilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #103 skrivet: oktober 15, 2014, 22:00:59 »
Gött simlar!

Jag hade ju ungefär samma tid om man kollar ovan på denna sidan men jag tror inte jag kommer upp i mer än 135-140km/h med min utväxling och däckdimension.
När börjar din turbo ladda och när är du uppe i max laddtryck? Drar den ordentligt ända till 6000 eller tappar den på slutet?
« Senast ändrad: oktober 15, 2014, 22:41:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: FREJs teststräcka
« Svar #104 skrivet: oktober 15, 2014, 23:27:23 »
Turbon börjar ladda redan vid 2000rpm och maxladd vid 2500rpm :) Laddar dock bara 0,5bar.

Drar fint hela vägen till 6000rpm men över det går det börjar det gå tungt dels pga tunga komponenter i motorn och dels pga för litet avgashus på turbon.
Drar som bäst från 4000 till 6000rpm.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #105 skrivet: oktober 16, 2014, 14:44:52 »
Jag gjorde faktiskt det här testet för några veckor sedan. Var snabb och fotade av tiduret efteråt så har tiderna framför mig. Nu gjorde jag testet bara en gång så alla möjliga felmarginaler finns i tiderna.

Första tiden var 3,16
Och andra deltiden var 5,74

Vilket ger en totaltid på 8,90 Tror jag körde på ett ladd runt 0,7-0,8 då men ska inte svära på det. Bakhjulen då var 14". Kommer inte ihåg men relativt nära orginal rullomkrets på 175/70-13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #106 skrivet: oktober 18, 2014, 00:03:42 »
Turbon börjar ladda redan vid 2000rpm och maxladd vid 2500rpm :) Laddar dock bara 0,5bar.

Drar fint hela vägen till 6000rpm men över det går det börjar det gå tungt dels pga tunga komponenter i motorn och dels pga för litet avgashus på turbon.
Drar som bäst från 4000 till 6000rpm.

Fin respons! Bara lite senare ladd än en modern turbodiesel. En modern bensinturbo kanske laddar mycket tidigare med VNT och grejer?!
Vad har du för kamaxel? Det är väl mycket den som gör att det inte varvar på hur länge som helst även om allt annat är juste?

Jag gjorde faktiskt det här testet för några veckor sedan. Var snabb och fotade av tiduret efteråt så har tiderna framför mig. Nu gjorde jag testet bara en gång så alla möjliga felmarginaler finns i tiderna.

Första tiden var 3,16
Och andra deltiden var 5,74

Vilket ger en totaltid på 8,90 Tror jag körde på ett ladd runt 0,7-0,8 då men ska inte svära på det. Bakhjulen då var 14". Kommer inte ihåg men relativt nära orginal rullomkrets på 175/70-13
Kul Danne!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: FREJs teststräcka
« Svar #107 skrivet: oktober 18, 2014, 00:17:21 »
Kör med K-kam och 531-topp för att försöka hålla nere vridet så mam inte är så hård på drivlinan, däremot är det ordentligt med vrid ändå :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: FREJs teststräcka
« Svar #108 skrivet: oktober 20, 2014, 17:38:36 »
Tänkte göra ett test jag med vad det gäller stora och små däck. Kommer nog använda mig av appen Car Performance Free som mäter hastighet och distans via gpsen på mobilen.

Här kommer bilder på däcken:



Tanken var strippen däck, men misstänker det kommer spinna för mycket, kanske kan man göra dubbelmontage :P Har alltid viljat pröva breda ATV däck men dom verkar vara 12" som störst.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJs teststräcka
« Svar #109 skrivet: november 04, 2014, 19:15:51 »
Haha skoj Sabelström!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.