Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 226970 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #240 skrivet: oktober 10, 2008, 19:18:38 »
Jag fattade att du hade "behov av att bli av med" några B19  8)
Antar att du gillar att bygga motorer och att rasa och bygga och byta igen  ;)

Sugis bruksis.. det låter skoj, hoppas på en sån projekttråd i framtiden då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #241 skrivet: oktober 12, 2008, 00:07:41 »
Jag fattade att du hade "behov av att bli av med" några B19  8)
Antar att du gillar att bygga motorer och att rasa och bygga och byta igen  ;)

Sugis bruksis.. det låter skoj, hoppas på en sån projekttråd i framtiden då!
Jo jag gillar nog att bygga men inte att rasa :-[ borde nog ha byggt denna motor med nya kolvar och H-profilstakar men när jag byggde motorn (2005eller2006) fanns vad jag vetat t.ex inte LG-speeds billiga H-profilstakar.
Jag hoppas också på en sugtråd men vet inte när jag ska få tid att bygga en ny bruksbil :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #242 skrivet: oktober 12, 2008, 08:41:24 »
Jag fattade att du hade "behov av att bli av med" några B19  8)
Antar att du gillar att bygga motorer och att rasa och bygga och byta igen  ;)

Sugis bruksis.. det låter skoj, hoppas på en sån projekttråd i framtiden då!
Jo jag gillar nog att bygga men inte att rasa :-[ borde nog ha byggt denna motor med nya kolvar och H-profilstakar men när jag byggde motorn (2005eller2006) fanns vad jag vetat t.ex inte LG-speeds billiga H-profilstakar.
Jag hoppas också på en sugtråd men vet inte när jag ska få tid att bygga en ny bruksbil :-[

Förstår fullständigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #243 skrivet: oktober 18, 2008, 20:19:59 »
Toppen är i allafall oskadad :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #244 skrivet: oktober 18, 2008, 20:23:29 »
Toppen är i allafall oskadad :D

Skönt med toppen men va konstigt att det inte hänt nåt! Med tanke på hur resten av prylarna som åker upp och ner där i hålet såg ut!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #245 skrivet: oktober 25, 2008, 22:51:32 »
Jag har ju bilder från insida också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #246 skrivet: oktober 25, 2008, 22:54:05 »
Imponerande.. och på första bilden gillar jag dina statister i botten  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #247 skrivet: oktober 25, 2008, 23:07:29 »
Bara å bita ihop,mer och värre  8) så mår man bättre  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #248 skrivet: oktober 26, 2008, 22:52:38 »
Imponerande.. och på första bilden gillar jag dina statister i botten  ;)
Själv hatar jag 'statisterna' för någon av de har orsakat denna förödelse ;)
Jag tror att kolven gått sönder innan vevstaken men det kan också vara så att staken varit lite böjd så det blivit en brytande belastning på kolven så den gått i bitar. Kolven är ju hel i ringlandet.
Så om detta skulle ha inträffat med H-profilstakar vet jag inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #249 skrivet: oktober 26, 2008, 22:58:22 »
Bara å bita ihop,mer och värre  8) så mår man bättre  :D
Jo mer och värre ska det bli :) men skulle ha varit billigare att bygga vidare på det man hade än att köpa allt nytt.  Blir H-profilstakar nu men vilka kolvar ska man köra med om man vill att det ska hålla ihop ???

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #250 skrivet: december 22, 2008, 21:09:52 »
Hur går det här då ? byggt nån ny motor ,eller står det still.Hoppas på
feta motor bilder  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #251 skrivet: december 22, 2008, 23:28:54 »
Hur går det här då ? byggt nån ny motor ,eller står det still.Hoppas på
feta motor bilder  :D

Det går lite långsamt nu :-[
Har börjat göra ny differential.
Köpte en motor med bra block och vevaxel men den saknar kolvkylning så det blir att fräsa och borra men jag ska vänta till januari innan jag beställer H-profilstakar mm pga att jag var till Lövånger (1600km) och köpte en sånhär förra måndagen http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/67_48_166/products_id/945
Så det blir tyvärr att snåla lite med leksakerna nu så det blir antagligen inte 16V ännu utan bara 8V nästa sommar också, men då får jag ju möjlighet att testa olika kammar i 531toppen också :) om det blir större turbo eller inte beror på om jag hinner med det innan sommaren, för jag vill ha bilen klar till sommaren så jag hinner köra lite också 8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #252 skrivet: december 23, 2008, 06:25:16 »
Hur går det här då ? byggt nån ny motor ,eller står det still.Hoppas på
feta motor bilder  :D

Det går lite långsamt nu :-[
Har börjat göra ny differential.
Köpte en motor med bra block och vevaxel men den saknar kolvkylning så det blir att fräsa och borra men jag ska vänta till januari innan jag beställer H-profilstakar mm pga att jag var till Lövånger (1600km) och köpte en sånhär förra måndagen http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/67_48_166/products_id/945
Så det blir tyvärr att snåla lite med leksakerna nu så det blir antagligen inte 16V ännu utan bara 8V nästa sommar också, men då får jag ju möjlighet att testa olika kammar i 531toppen också :) om det blir större turbo eller inte beror på om jag hinner med det innan sommaren, för jag vill ha bilen klar till sommaren så jag hinner köra lite också 8)


Låter bra! Har inget emot 8v i din bil ett tag till  :)

Fint med egen svarv!
Vad gör du med differentialen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #253 skrivet: december 23, 2008, 06:42:11 »
var till Lövånger (1600km) och köpte en sånhär förra måndagen http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/67_48_166/products_id/945

Trevlig julklapp, till dig själv! Vem har inte en sådan på önskelistan... /M
« Senast ändrad: december 23, 2008, 07:23:15 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #254 skrivet: december 23, 2008, 22:16:53 »
Frej: har mätt och funderat så det ser ut att bli innehåll från en 1031 axel i original hus.

Max: jo trevlig julklapp synd bara att jultomten inte betalar :) men fan vad mycket jobb och ommöblering för att få den att rymmas i det lilla garaget.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #255 skrivet: december 23, 2008, 22:26:17 »
Frej: har mätt och funderat så det ser ut att bli innehåll från en 1031 axel i original hus.

Max: jo trevlig julklapp synd bara att jultomten inte betalar :) men fan vad mycket jobb och ommöblering för att få den att rymmas i det lilla garaget.

Ojojoj då förstår jag att svarven behövs!

Blir det en väl bevarad hemlighet om du lyckas eller delar du receptet med oss i en guide?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #256 skrivet: december 23, 2008, 22:48:53 »
Frej: har mätt och funderat så det ser ut att bli innehåll från en 1031 axel i original hus.

Max: jo trevlig julklapp synd bara att jultomten inte betalar :) men fan vad mycket jobb och ommöblering för att få den att rymmas i det lilla garaget.

Ojojoj då förstår jag att svarven behövs!

Blir det en väl bevarad hemlighet om du lyckas eller delar du receptet med oss i en guide?
Nej inga hemligheter, kommer bilder.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #257 skrivet: januari 06, 2009, 20:30:50 »
Nu blev det problem :-[
Idioten jag köpte en B230FT av hade haft upp motorn och honat cylindrarna >:( men de tala jäveln inte om för mej när jag köppte motorn, han sa bara att den gått 14000mil och kom från en 940 -96a, men när jag fick hem den och dammat av den så såg jag att den var från -90 >:(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #258 skrivet: januari 06, 2009, 20:33:56 »
Vilka jäkla fasoner!  :(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #259 skrivet: januari 06, 2009, 21:31:43 »
Vilka jäkla fasoner!  :(
Jo årsmodellen gör ju att jag blev tvungen att fräsa och borra för oljemunstyckena så det är ju inte så farligt men nu blir jag ju tvungen att borra blocket och köpa nya kolvar.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #260 skrivet: januari 06, 2009, 21:59:08 »
Jo, oljekylning under kolvarna kom väl först -94 eller var det -95?

Hursomhelst: Vad tänker du satsa på för kolvar och stakar nu? Antar att det blir H-profil?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #261 skrivet: januari 06, 2009, 22:05:22 »
Jo, oljekylning under kolvarna kom väl först -94 eller var det -95?

Hursomhelst: Vad tänker du satsa på för kolvar och stakar nu? Antar att det blir H-profil?
Oljekylningen tror jag kom -94 men konstigt nog är det gjutet för dem i de äldre FT-blocken.
Jo självklart blir det H-profil, det skulle det ha blivit i förra motorn också men på den tiden när jag byggde den fans det inte så billiga H-profilstakar som det finns idag.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #262 skrivet: januari 06, 2009, 22:56:51 »
Trist det där med motorn! :( Hur skulle man kunnat undvika det, kollat gjutnummer, eller!? :) /M

Vet vi, här på forumet, något om gjutnummer? Finns det något, över huvud taget?

Detta var kanske lite OT. Om Kullke vill eller det blir stor reaktion, flyttar jag frågan! :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #263 skrivet: januari 06, 2009, 23:35:01 »
Trist det där med motorn! :( Hur skulle man kunnat undvika det, kollat gjutnummer, eller!? :) /M

Vet vi, här på forumet, något om gjutnummer? Finns det något, över huvud taget?

Detta var kanske lite OT. Om Kullke vill eller det blir stor reaktion, flyttar jag frågan! :)
Nja att det inte är kolvkylning är ju inte så farligt, det går att fixa ;) men att den jäveln hade påbörjat en renovering och avslutat det och skruvat ihop motorn igen utan att tala om för mej när jag köpte den att han honat upp cylindrarna på tok för mycket till ca 96,25 - 96,30 >:(
Nej inte behöver du flytta frågan. Årtal och månad när blocket är gjutet finns innanför högra motorfästet, så man måste demontera det för att se årtalet. På toppen finns årtalet längst bak på avgassidan. På motorer med oljekylning är det tre bulor ovanför oljekanalen på högra sidan av blocket så de syns tydligt (syns ingen bula för oljemunstycket till ettans cylinder för den är bredvid oljeklockan och oljefiltret så där finns ändå utrymme för munstycket men för de andra 3 munstyckena är det bulor på utsidan.
Dessa bulor finns också på FT motorn jag köpte så jag trodde det satt munstycken där :-[ men tydligen är det gjutet för munstyckena på motorer som inte har oljekylning också. Men på äldre B230-block och B23 finns inte dessa bulor.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #264 skrivet: januari 06, 2009, 23:45:35 »
Som vanligt informativt, intressant läsning! Tack Kullke! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #265 skrivet: januari 24, 2009, 22:34:40 »
Kanske dax för en uppdatering här då

Först en bild på förra toppen

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #266 skrivet: januari 24, 2009, 22:37:18 »
Och så några på 531 toppen som jag börjat porta nu

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #267 skrivet: januari 24, 2009, 23:07:48 »
mycket fint portat!  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Sandvik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #268 skrivet: januari 24, 2009, 23:48:52 »
Läst genom hela tråden nu, riktigt imponerad är man ju! :)
Måste få komma och hälsa på nångång när du ändå bor så nära. :)

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #269 skrivet: januari 25, 2009, 00:07:08 »
fins det några bra riktlinjer/mått för portning av 530 531 toppar? för jag var själv in på topplocks verkstaden och kollade och det var rena grekiskan!! så om du vill dela med dig av det du kan så vore jag tacksam :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #270 skrivet: januari 25, 2009, 00:07:29 »
mycket fint portat!  ;)
Tack men det är ju inte riktigt klart ännu, men imorgon ska jag mäta upp förbränningsrummen så jag vet hur mycket den ska planas.
Jag ska ha den omgjord för större avgasventiler också, men tror jag ska köra med original insugsventiler :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #271 skrivet: januari 25, 2009, 00:32:35 »
fins det några bra riktlinjer/mått för portning av 530 531 toppar? för jag var själv in på topplocks verkstaden och kollade och det var rena grekiskan!! så om du vill dela med dig av det du kan så vore jag tacksam :)
Nja man får prova sej fram och göra det som känns rätt, det kan ju knappast bli sämre flöde än det är från början så hur du än gör blir det ju i allafall bättre ;)
T.ex min sneda avgaskanal har jag en gång med ett amatörflödestest provat ut att det flödar bättre om den är lite sned i taket,fast jag har ju inte sätt att någon annan skulle ha likadanna avgaskanaler som mej så kanske är det helfel :-\
Såg i din projekttråd att du portar en 530 och jag ska ju ta ventilfjädrarna ur min 530 så jag kan ta bild på insugkanalerna då när ventilerna är borta.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #272 skrivet: januari 25, 2009, 00:34:50 »
Läst genom hela tråden nu, riktigt imponerad är man ju! :)
Måste få komma och hälsa på nångång när du ändå bor så nära. :)
Jo kom när nya motorn är klar, jag hoppas få den klar i god tid innan sommaren.

Sandvik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #273 skrivet: januari 25, 2009, 10:19:09 »
Läst genom hela tråden nu, riktigt imponerad är man ju! :)
Måste få komma och hälsa på nångång när du ändå bor så nära. :)
Jo kom när nya motorn är klar, jag hoppas få den klar i god tid innan sommaren.
Ja, det låter ju bra.

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

riverbend

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #274 skrivet: januari 28, 2009, 11:15:39 »
Vad är anledningen till att du tar bort hela "Utsticket" på ventilstyrningen i avgasporten men sparar den i insugsporten ?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #275 skrivet: januari 28, 2009, 15:42:12 »
Vad är anledningen till att du tar bort hela "Utsticket" på ventilstyrningen i avgasporten men sparar den i insugsporten ?

Det undrar jag också. Har sett flera som gör precis likadant.  ???

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #276 skrivet: januari 28, 2009, 17:07:53 »
Vad är anledningen till att du tar bort hela "Utsticket" på ventilstyrningen i avgasporten men sparar den i insugsporten ?

Det undrar jag också. Har sett flera som gör precis likadant.  ???

Det har inte varit så mycket ventilstyrningsutstick från början i avgasporten så styrningen är inte kortare än original, bara lite sneddad i ändan så avgas och insugsstyrningar är ungefär lika långa nu bara att det syns mera av insugsstyrningen, för avgasporten är ju mycket mindre och lägre än insugsporten, så avståndet från styrning till ventilsätet blir inte så långt fast man kortar avgasstyrningen lite, men insugsporten är ju större och framförallt högre så skulle man ta bort hela utsticket där så skulle styrningen bli ganska kort och avståndet styrning-säte bli ganska långt = ett litet glapp i styrningen skulle vara ett stort glapp nera vid ventiltallriken.
Men man kan ju slipa bort lite på utsidan av insugsstyrningen och forma den mera konisk utan att göra den kortare.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #277 skrivet: januari 28, 2009, 21:17:08 »
det blr väll fina virvlar om porten är större på ena sidan =)
skulle va kul å se om någon gjort som i pipan på ett gevär altså reflor som är skruvade...

har slipat bort ventilstyrningarna på min topp kanske ska kolla så det inte glappar alldeles för mycket

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #278 skrivet: februari 10, 2009, 17:16:21 »
Har börjat göra en ny diff nu

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #279 skrivet: februari 10, 2009, 17:27:55 »
Härligt  :D Ska du åka o-diffat eller kasstar du in en ditroit locker i ditt huset ?
"don't buy it if you can build it!"