Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490891 gånger)

Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #400 skrivet: september 10, 2009, 23:21:26 »
Detta ser riktigt fint ut, borde kanske gör något liknande då jag har skevat 2 uppsättningar skivor på min bil ...


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #401 skrivet: september 11, 2009, 16:29:11 »
Kanske dax för en uppdatering.
Har inte provbromsat, för jag har inte hunnit montera bromsslangarna ännu, men lägger upp lite bilder ifall att någon vill se hur det passar med opel bromsar.

Tack  för att du uppdaterar oss i dina finska färger  :D

Ser bra ut!!
Hm menar du svart, blåmetallic, vit eller ytrostbrunt :o
Bromsslangarna från opeln passar också = rätt längd och rätt gänga, är ju banjobult på oket så opelslang måste användas.
Bilen är klar nu med nya stötdämpare och bromsar :D men jag kommer inte ha tid att provköra förrän på söndag eller måndag :(
Tror i övrigt att detta blir lagom bromsar på en 360, men nu går det inte att köra med mindre än 14tums hjul så det blir att byta ut reservdäcket.
Nu har ju jag använt lite begagnade delar men kan ju inte bli dyrt att köpa nya ok, skivor och slangar på t.ex biltema :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #402 skrivet: september 11, 2009, 19:27:51 »
Tack  för att du uppdaterar oss i dina finska färger  :D
Hm menar du svart, blåmetallic, vit eller ytrostbrunt :o

Bromsslangarna från opeln passar också = rätt längd och rätt gänga, är ju banjobult på oket så opelslang måste användas.
Bilen är klar nu med nya stötdämpare och bromsar :D men jag kommer inte ha tid att provköra förrän på söndag eller måndag :(
Tror i övrigt att detta blir lagom bromsar på en 360, men nu går det inte att köra med mindre än 14tums hjul så det blir att byta ut reservdäcket.
Nu har ju jag använt lite begagnade delar men kan ju inte bli dyrt att köpa nya ok, skivor och slangar på t.ex biltema :-\


Menar så klart vitt/blått ;)

Kul att bromsslangarna passade direkt.. verkar vara lagom stora och lagom billiga bromsar ja!
Men bromsok har väl inte biltema? Och ok brukar väl kosta några slantar fast billigare än brembo förstås  ::)

Keep up the good work! Bromsar från Opel och diff från 240/740  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #403 skrivet: september 11, 2009, 20:02:09 »
Vet inte om det är exakt de här oken, men det finns en hel del bromsok på biltema; rätt bra priser också!

Har du kollat vilka Vectra bromsar du har, om det är 48 eller 52 mm kolv och hur tjocka skivorna är? Kan ju vara bra att veta för oss andra som är sugna på mer bromsar...

Peters 16V monster har biltema ok bak också om jag inte minns fel...
« Senast ändrad: september 11, 2009, 20:07:40 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #404 skrivet: september 11, 2009, 22:01:17 »
Tack  för att du uppdaterar oss i dina finska färger  :D
Hm menar du svart, blåmetallic, vit eller ytrostbrunt :o

Bromsslangarna från opeln passar också = rätt längd och rätt gänga, är ju banjobult på oket så opelslang måste användas.
Bilen är klar nu med nya stötdämpare och bromsar :D men jag kommer inte ha tid att provköra förrän på söndag eller måndag :(
Tror i övrigt att detta blir lagom bromsar på en 360, men nu går det inte att köra med mindre än 14tums hjul så det blir att byta ut reservdäcket.
Nu har ju jag använt lite begagnade delar men kan ju inte bli dyrt att köpa nya ok, skivor och slangar på t.ex biltema :-\


Menar så klart vitt/blått ;)

Kul att bromsslangarna passade direkt.. verkar vara lagom stora och lagom billiga bromsar ja!
Men bromsok har väl inte biltema? Och ok brukar väl kosta några slantar fast billigare än brembo förstås  ::)

Keep up the good work! Bromsar från Opel och diff från 240/740  ;)
Nä ok är billiga, kan bli betydligt dyrare om man inte får stopp på bilen ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #405 skrivet: september 11, 2009, 22:30:51 »
Vet inte om det är exakt de här oken, men det finns en hel del bromsok på biltema; rätt bra priser också!

Har du kollat vilka Vectra bromsar du har, om det är 48 eller 52 mm kolv och hur tjocka skivorna är? Kan ju vara bra att veta för oss andra som är sugna på mer bromsar...

Peters 16V monster har biltema ok bak också om jag inte minns fel...
Skivorna är 20mm tjocka och 256mm i diameter, bör vara 52mm kolv, de kommerfrån en A vectra 1,8i -95 med ABS.
De du länkar till är till 1,7D och de har ej likadanna ok.
Vectra B 1,6 96-02 har samma skivor men vet ej kolvdiameter, fast pappa har en sådan bil så jag har kollat snabbt så oken ser likadanna ut på utsidan, men jag kan kolla noggrannare.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #406 skrivet: september 12, 2009, 22:18:26 »
det finns en hel del bromsok på biltema; rätt bra priser också!
Kom att tänka på att det kanske inte följer med byglar (okhållare) när man köper nya ok, så klokast är kanske att köpa okena från skroten, tog <1timme för mej att plocka skivor och ok från en opel.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #407 skrivet: september 14, 2009, 21:55:57 »
Ikväll har jag varit ut och kört lite med nya bromsarn och de fungerar riktigt bra :)
Har ju också bytt till nya stötdämpare som jag bytt olja i, och de blev lagom hårda :)
Dessutom blev bilen oväntat mycket mer lättstyrd nu, så nu är det riktigt kul att köra med bilen :)
Att den blev mer lättstyr kan ju bara bero på stötdämparna, antagligen roterade kolvstången trögare i de gamla :-\

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #408 skrivet: september 14, 2009, 22:00:22 »
Härligt att det funkar, då kan vi som oroat oss över att de större kolvarna kanske blir lite för mycket för huvudbromscylindern slappna av! Grattis!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #409 skrivet: september 14, 2009, 22:09:24 »
Härligt att det funkar, då kan vi som oroat oss över att de större kolvarna kanske blir lite för mycket för huvudbromscylindern slappna av! Grattis!
Jag vet ju inte om kolvarna är större, men skulle de vara det skulle det ju kanske inte vara större problem än att pedalen skulle gå lite längre ner :-\

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #410 skrivet: september 15, 2009, 12:17:52 »
Jo precis, så länge kolven inte är för stor så att pedalen går i botten innan man har full bromseffekt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #411 skrivet: september 15, 2009, 20:39:29 »
Ikväll har jag varit ut och kört lite med nya bromsarn och de fungerar riktigt bra :)
Har ju också bytt till nya stötdämpare som jag bytt olja i, och de blev lagom hårda :)
Dessutom blev bilen oväntat mycket mer lättstyrd nu, så nu är det riktigt kul att köra med bilen :)
Att den blev mer lättstyr kan ju bara bero på stötdämparna, antagligen roterade kolvstången trögare i de gamla :-\

Gött, bromsar den mer med samma tryck på pedalen som med original? Alltså lite nybilskänsla

Kul att det funkade med stötdämparna, vilken olja tog du?
Gött med lättare styrning oxå!

Händer nåt mer med bilen denna säsongen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #412 skrivet: september 16, 2009, 00:20:06 »
Gött, bromsar den mer med samma tryck på pedalen som med original?
Jo det gör den.
Kul att det funkade med stötdämparna, vilken olja tog du?
10/w40 miniral olja
Gött med lättare styrning oxå!
Jo nu har jag nästan slutat drömma om servo.
Händer nåt mer med bilen denna säsongen?
Jo förhoppningsvis om jag hinner och inte så mycket annat kommer ivägen.
Den ska besiktigas nu också, så jag ska nog göra det nu så länge det är lite mönsterdjup kvar i bakdäcken.
En eller två drivknutar ska bytas nu innan de går sönder.
Planen har ju varit att  byta turbon ännu i höst men då ska det byggas nytt grenrör först så jag kanske inte hinner eller vill det nu, för jag vill ju inte ha bilen stående i garaget nu innan säsongen är slut.
I morgonkväll kommer jag i allafall att återuppta jobbet med diffbygget.

Lägger upp en bild på en ny drivknut, står MADE IN ITALY på dessa och gummit är fast vulkaniserat, det följde med nya skruvar med torxskallar.
Någon som har kört med dessa knutar och vet om de håller lika bra som volvo original?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #413 skrivet: september 16, 2009, 19:46:48 »
Gött, bromsar den mer med samma tryck på pedalen som med original?
Jo det gör den.
Fint!

Gött med lättare styrning oxå!
Jo nu har jag nästan slutat drömma om servo.
Låter bra, jag tycker oxå det är tungstyrt men har inte renoverat allt än och hoppas på att slippa bygga servo. Kostar, väger och tar plats i motorrummet.

Händer nåt mer med bilen denna säsongen?
Jo förhoppningsvis om jag hinner och inte så mycket annat kommer ivägen.
Den ska besiktigas nu också, så jag ska nog göra det nu så länge det är lite mönsterdjup kvar i bakdäcken.
En eller två drivknutar ska bytas nu innan de går sönder.
Lägger upp en bild på en ny drivknut, står MADE IN ITALY på dessa och gummit är fast vulkaniserat, det följde med nya skruvar med torxskallar.
Någon som har kört med dessa knutar och vet om de håller lika bra som volvo original?
Byter du knutar på bestämd tid/körsträcka eller vid missljud/glapp?
Själv har jag tydligt hört när det varit dags.... fast vid ett tillfälle slutade det och har ännu inte kommit tillbaks igen?!
De drivknutarna, är de till 360?

I morgonkväll kommer jag i allafall att återuppta jobbet med diffbygget.
HÄRLIGT!  :-*  :-*  :-*
Det mest spännande projektet på hela forumet, för mig  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #414 skrivet: september 16, 2009, 22:57:55 »
Frej: Jag har glapp i en drivknut så jag köpte två nya så jag har en i reserv, och jo de är till 360 och kostade 62.00€ st

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #415 skrivet: september 22, 2009, 18:06:27 »
Ser ut att ha blivit bra med opelbromsarna. Hur länge har du tänkt ha bilen i bruk ännu i "sommar"?

Hur har drivknutarna hållit?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #416 skrivet: september 22, 2009, 19:34:36 »
Ser ut att ha blivit bra med opelbromsarna. Hur länge har du tänkt ha bilen i bruk ännu i "sommar"?

Hur har drivknutarna hållit?

Jo bromsarna fungerar bättre än original, tar lite längre tid innan de blir varma men dessa går nog tillslut också varma efter lite hårdare körning :-\
Var ute och testkörde en kväll på en kurvig väg med många inbromsningarna och när jag kom hem var fälgarna så varma att det knappt gick att röra vid dem.
Så det blir nog som planerat ett byte till Ferodo racingbromsbelägg, hade det en gång tidigare och tyckte de fungerade bra (med original bromsar).
Jag kommer ha bilen i bruk tills snön kommer, och köra så mycket jag hinner.
Hittills har jag inte bytt några drivknutar (haft den i 11år), bara fett och gummin, men som sagt så är en ganska glapp nu och ska bytas så fort jag hinner kanske i morgon (har jobbat över några timmar idag så jag tar det lugnt ikväll).
Friluftskalibrera BB igår bla (brukar göra det en gång i året).
Har börjat fundera på att testa laddtrycksstyrningen nu, så jag lärt mej hur den fungerar innan jag byter turbo.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #417 skrivet: september 22, 2009, 20:03:25 »
Har börjat fundera på att testa laddtrycksstyrningen nu, så jag lärt mej hur den fungerar innan jag byter turbo.

Smart  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #418 skrivet: september 26, 2009, 22:15:10 »
Vilken utväxling på diffen har du? 3.27?
Det bör vara 3,64 men den nya jag bygger på är 3,27.
Testade idag att göra 0-100 på tvåan, första försöket tog ca 5sekunder med slirande koppling :-[
Sprutade lite ättiksyra på lamellen, varmkörde motorn och gjorde ett nytt försök ikväll, tog ca4 sekunder med bara 0,9bars laddtryck :) men turbon ladda 0,9 bar ännu vid 7200rpm (enligt loggen).
Gjorde bara ett test ikväll, men jag har det på 'mätarfilm' men vet inte var och hur man kan lägga upp film :-[
Bör gå att göra en bättre tid på någon annan väg då denna var ganska nyasfalterad och hal :-\ och med bättre koppling, däck och mer ladd ska det nog finnas möjlighet att göra ganska fina 0-100 tider med denna bil.
« Senast ändrad: september 26, 2009, 22:16:56 av kullke »

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #419 skrivet: september 26, 2009, 22:44:25 »
I min värld så är 4-5s ganska fina tider det med... Grattis!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #420 skrivet: september 27, 2009, 21:22:52 »
Oh 4 sekunder börjar vara riktigt snabbt!! Hoppas att växellådan och diffen håller för starter på tvåan bara. Hur breda däck har du?
Hur fungerar laddtrycksstyrningen med vemset rent mekaniskt?

Du får gärna säga till, eller slå en signal nästa gång du ska ut och testa om du vill ha publik  ;D


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #421 skrivet: september 27, 2009, 21:49:59 »
Oh 4 sekunder börjar vara riktigt snabbt!! Hoppas att växellådan och diffen håller för starter på tvåan bara. Hur breda däck har du?
Hur fungerar laddtrycksstyrningen med vemset rent mekaniskt?

Du får gärna säga till, eller slå en signal nästa gång du ska ut och testa om du vill ha publik  ;D


Jo men det kräver en viss teknik att få igång den snabbt på tvåan utan att slira sönder kopplingen eller tappa gräppet, är problem att undvika hjulspinn runt 80.
Jag tror diffen mår bättre av start på tvåan, men den belastas ju inte mer än man har gräpp för.
Har bara 205or bak, skulle behöva bredare men det är ju kul med hjulspinn också ;)
Många använder saab's APC magnetventil till laddtrycksstyrning med Vems.
Jo jag kan säga till när jag vet på förhand att det ska testas :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #422 skrivet: september 27, 2009, 21:56:17 »
Testade idag att göra 0-100 på tvåan, första försöket tog ca 5sekunder med slirande koppling :-[
Sprutade lite ättiksyra på lamellen, varmkörde motorn och gjorde ett nytt försök ikväll, tog ca4 sekunder med bara 0,9bars laddtryck :)
Bör gå att göra en bättre tid på någon annan väg då denna var ganska nyasfalterad och hal :-\ och med bättre koppling, däck och mer ladd ska det nog finnas möjlighet att göra ganska fina 0-100 tider med denna bil.
Grattis.. du gör ju redan fantastiska tider som bara rena sportbilar klarar av! (Hur fort går Peters bilar till 100 måntro?)

Förstår inte din motvilja att använda ettan? Förutom att ettan är för lågt växlad och bara bränner däck.. svårt att starta redan med 110hk..
Och syra på lamellen, är det dragracingknep?


Citera
Gjorde bara ett test ikväll, men jag har det på 'mätarfilm' men vet inte var och hur man kan lägga upp film :-[
Youtube funkar jättebra och är lätt att hantera. Tar emot de allra flesta format.
Vi blir hemskt glada om du lyckas  :)

Oh 4 sekunder börjar vara riktigt snabbt!! Hoppas att växellådan och diffen håller för starter på tvåan bara.
Större moment=större risk för ras.. och högre växel ger ju större motstånd=större moment. (Därför dålig koppling börjar slira på höga växlar men klarar fullgasningar på låga växlar)
Men att starta med mjukhet på 2an tack vare kopplingsslir kan det vara mer brutalt än att dra iväg på ettan och sen "fullgas"växla till 2an?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #423 skrivet: september 28, 2009, 00:32:28 »
FREJ:
Vi kan säga att den går på under 5, för jag har ju ingen bra mätutrustning ;)
Det tar ju en massa tid att växla ;)
Men tvåan bränner nog däck den också, och jag försöker nog ha lagom startvarv för att inte slira på kopplingen för att komma iväg med en liten knyck utan däckspinn, och när pedalen är uppsläppt kör jag på mindre än halvgas upp till 70-80 då jag trycker gaspedalen i botten, lyckas jag utan att tappa gräppet då så går det snabbt upp till 100, men tappar jag gräppet är det bara att växla upp eller släppa gasen men då tar det lite längre tid.
Syns ju tydligt i loggarna hur man gasat.
Ättiksyra är nog ett gammalt knep som fortfarande fungerar bra, t.ex på bromsarna inför besiktning.
Film kommer nog att komma :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #424 skrivet: september 28, 2009, 20:08:22 »
FREJ:
Vi kan säga att den går på under 5, för jag har ju ingen bra mätutrustning ;)
Det tar ju en massa tid att växla ;)
Men tvåan bränner nog däck den också, och jag försöker nog ha lagom startvarv för att inte slira på kopplingen för att komma iväg med en liten knyck utan däckspinn, och när pedalen är uppsläppt kör jag på mindre än halvgas upp till 70-80 då jag trycker gaspedalen i botten, lyckas jag utan att tappa gräppet då så går det snabbt upp till 100, men tappar jag gräppet är det bara att växla upp eller släppa gasen men då tar det lite längre tid.
Syns ju tydligt i loggarna hur man gasat.
Ättiksyra är nog ett gammalt knep som fortfarande fungerar bra, t.ex på bromsarna inför besiktning.
Film kommer nog att komma :)

Ojoj.. jag är imponerad! Både av bilen och dina drivingskills!
Film vore kul och en logg att titta på oxå!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #425 skrivet: september 30, 2009, 17:00:57 »
Har ju en jävla massa rost på bilen som jag måste fixa nu :(
Och så har det blivit lite fel färg förra gången det blev lagat och är ännu värre nu när bilen är ovaxad >:(, har inte vaxat den pga att den ska målas först.
Är inte så mycket rost på förardörren som det ser ut, utan färgen har lossnat så det är gammal grundfärg och spackel som syns.
Lägger upp lite bilder så ni får känna lite medlidande, när jag har så rostig bil :-[

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #426 skrivet: september 30, 2009, 20:29:55 »
Heh, det ser ut som mina dörrar, fast jag har ju 2 till ännu.

Hur ser det ut på insidan, under dörren där plåten är inbockad?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #427 skrivet: september 30, 2009, 22:00:08 »
Hur ser det ut på insidan, under dörren där plåten är inbockad?
Högra dörren är ganska bra under :) men förardörren är mindre bra :-[ det syns ju inte att den inte är i 100% undertill, och den är ju inte sönderrostad, men om jag någongång hittar en ny bättre dörr så byter jag den.
Jag har gjort grundarbetet ikväll så jag hoppas det blir spacklat och lackat och klart i morgonkväll.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #428 skrivet: september 30, 2009, 22:47:45 »
Larvigt.. rosten alltså. Men lika trist ändå! Särskilt som du får göra om tidigare lagningar ifall jag fattat rätt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #429 skrivet: september 30, 2009, 23:17:09 »
Larvigt.. rosten alltså. Men lika trist ändå! Särskilt som du får göra om tidigare lagningar ifall jag fattat rätt.

Jo men den där jävla skärmkanten har blivit lagad några gånger >:( har tom svetsat dit lite plåt en gång men tror det är bredvid nya plåten det rostat nu, på andra sidan var skärmkanten lite sämre än denna, var några ganska små hål i plåten så den borde svetsats nu men det hinner jag inte nu, så det får bli nästa gång jag lagar den. Men den vänstra skärmkanten och dörrarna hoppas jag ska hålla i några år nu.

Lägger upp lite roligare bilder nu, det är turbon jag hämta från Peter i somras, det är en bättre begagnad T04E, turbovalet beror på att min bil är typgodkänd med en Garett, så då vore det ju dumt att byta till något annat märke och få problem med årsbesiktningen.
Behöver bara en WG nu så jag kan göra ett grenrör till denna.
Den andra turbon på bilderna är den jag körde med 2006 eller var det 2007?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #430 skrivet: oktober 01, 2009, 22:39:58 »
Gissar på att det är den vänstra du skall åka med nu? Vad ska du plocka ut för effekt med den?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #431 skrivet: oktober 01, 2009, 22:50:57 »
Gissar på att det är den vänstra du skall åka med nu? Vad ska du plocka ut för effekt med den?
Jo det är den vänstra :) Jag ska plocka ut lite mer effekt än jag har nu.
Bilen blev inte riktigt klar ikväll :-[ förardörren är klar och skärmkanterna är spacklade slipade och grundmålade men de såg inte ut att bli riktigt som jag ville ha det, så de ska spacklas om lite. Men i morgon blir den klar :D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #432 skrivet: oktober 02, 2009, 22:51:20 »
FÄRDIG ;D skål

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #433 skrivet: oktober 03, 2009, 08:05:07 »
FÄRDIG ;D skål
Grattis, är den 100% rostfri utvändigt nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #434 skrivet: oktober 03, 2009, 13:12:47 »
FÄRDIG ;D skål
Grattis, är den 100% rostfri utvändigt nu?
Tack,  nej bara 99,99% :) jag hittar inte mer rost, varken invändigt eller utvändigt :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #435 skrivet: oktober 03, 2009, 21:55:09 »
FÄRDIG ;D skål
Grattis, är den 100% rostfri utvändigt nu?
Tack,  nej bara 99,99% :) jag hittar inte mer rost, varken invändigt eller utvändigt :-\

Wow.. forumets snabbaste finbil, eller finaste snabbil  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #436 skrivet: oktober 03, 2009, 22:29:24 »
FÄRDIG ;D skål
Grattis, är den 100% rostfri utvändigt nu?
Tack,  nej bara 99,99% :) jag hittar inte mer rost, varken invändigt eller utvändigt :-\

Wow.. forumets snabbaste finbil, eller finaste snabbil  :P
Finns nog snabbare Eller finare, men om det finns någon som både är snabbare Och finare vet jag inte :-\
Kanske är denna snabbast av de som kör original drivlina nu:-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #437 skrivet: oktober 04, 2009, 09:52:23 »
FÄRDIG ;D skål
Grattis, är den 100% rostfri utvändigt nu?
Tack,  nej bara 99,99% :) jag hittar inte mer rost, varken invändigt eller utvändigt :-\

Wow.. forumets snabbaste finbil, eller finaste snabbil  :P
Finns nog snabbare Eller finare, men om det finns någon som både är snabbare Och finare vet jag inte :-\
Kanske är denna snabbast av de som kör original drivlina nu:-\

Var inte blygsam, din raket är ju både startsnabb och välvårdad. På tal om drivlinan, gjort nåt framsteg med diffen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #438 skrivet: oktober 04, 2009, 21:09:08 »
Tvättat och vaxat den vita idag 8)

Lägger upp ett par bilder på mina två älsklingar när de står smutsiga och väntar på att bli tvättade ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #439 skrivet: oktober 04, 2009, 21:27:01 »
Grymma bilar  8)
"don't buy it if you can build it!"