Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490876 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 14, 2006, 20:03:53 »
Kanske på tiden att jag öppnar en projekttråd här nu  :-[
Jag satte ihop en turbomotor förra vintern och börja montera den i en av mina 360in i april men sedan dess har det inte hänt så mycket på grund av att jag har haft andra projekt.

Kort Beskrivning av motorn.

B230FT block årgång -92 med oljesprut under kolvarna.
Original FT kolvar o stakar
Portad 530topp med uppfrästa förbräningsrum o natriumventiler
Gränröret har jag gjort själv.
 

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2006, 20:08:34 »
En bild till

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2006, 20:15:40 »
Och en till  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2006, 20:39:38 »
Varför och hur kan dessa två startmotorer vara så olika stora de ska ju göra samma jobb?
Den stora är en 'vanlig' suttit i 360GLTn och den lilla har jag hittat i en 740 -85a med B230A motor.
Det skiljer ju några kilon så jag monterade den lilla startmotorn.  

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2006, 21:30:43 »
Trevligt med projekttråd från dig Kullke!

Kan vi få se bild på hela bilen?

En fråga: Vilket insprutningssytem/tändning kommer du köra med?

Edit: Snygg & fräsch motor  :P
« Senast ändrad: oktober 14, 2006, 21:31:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2006, 11:55:44 »
ser ricktigt bra ut snyggt lackat oxså..va ska du göra me restan av bilen och drivlinan
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2006, 16:52:36 »
Kul med en till turbo-360!  :D

Vad är det för turbo? Och vilken kam kommer du att köra med?
Vad har du för effektmål? Och vad kommer du ha bilen till? Rejs eller som en rolig pendlarbil?
Förare TEAM EGON RACING

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2006, 20:45:11 »
Kul att det kommer frågor, är lättare att komma på vad man ska skriva om projektet då.

Tror tyvärr inte att jag har någon bra bild på bilen, svårt att ta en nu när bilen står i ett trångt garage och inte tas ut förrän den e klar.
Hm insprutning från början var det nog tänkt att det skulle bli ett MS, men nu har jag bestämt mej för att det blir ett Vems.

Jag kommer att köra original drivlina nästa sommar och hoppas att det håller ett tag, men jag har planerat att bygga ny drivlina nästa vinter. Från början hade jag planerat att köra med original drivlina sommarn som gått och byta denna vinter men pga tidsbrist har projektet försenats med ett år :-[
Jag har planer på att använda differential och drivaxlar från någon bmw för jag vill ju ha dedionaxeln kvar ;)

Turbon är en liten Garett som suttit original i någon 940, jag fick den med motorn jag använt blocket mm från.
Turbon skall nog bytas till större senare men jag skall försöka att få bilen godkänd med den, bara jag får Turbo inskrivet på registerutdraget kan jag byta den till en större.

Jag har inte riktigt bestämt mej för vilken kam jag ska köra med men jag har en Dkam monterad nu, jag har en Vkam liggandes också kanske den skulle va lämpligare för denna motor, vad tror ni?
Detta är mitt första turbobygge jag har bara trimmat sugmotorer förut så jag har bara vassa sugkammar samt en hop med Akammar på lager.

Effektmålet för tillfället är vad den lilla turbon klarar men den ska ju bytas till större senare så jag kommer att montera så stor ic som möjligt nu så jag inte behöver byta den när jag byter turbo.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #8 skrivet: oktober 15, 2006, 20:52:43 »

Detta är mitt första turbobygge jag har bara trimmat sugmotorer förut så jag har bara vassa sugkammar samt en hop med Akammar på lager.


Vad för vassa sugkammar och är nån till salu :)
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #9 skrivet: oktober 15, 2006, 21:19:17 »
Ojoj det var mer seriöst projekt än vad jag först trodde! Det skall bli intressant att följa, särskillt när du sorterat ut saker och ting och börjat bygga ny drivlina och bytt turbo  8)

VEMS är ju potent oxå så det här blir ju ett smaskigt bygge!

KUL det här tycker jag!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #10 skrivet: oktober 15, 2006, 21:29:37 »

Detta är mitt första turbobygge jag har bara trimmat sugmotorer förut så jag har bara vassa sugkammar samt en hop med Akammar på lager.


Vad för vassa sugkammar och är nån till salu :)

Nej jag säljer tyvärr inte några vassa kammar, jag brukar inte sälja delar som kan va bra att ha om jag inte har två eller fler av samma del.
Jag har två specialslipade racekammar kvar från tiden när jag körde bantävlingar, normalt får ju en kam mindre diameter på bascirkeln när den blir omslipad vilket är en nackdel för då blir ju ventilhastighetet lägre, men min ena kam fick nockarna påsvetsade med hårdmetall innan den blev riktad, omslipad och ythärdad så den har samma bascirkeldiameter som en oslipad fast med 310graders durration och 14,5mm i lyft, jag borde nog lägga in en bild på den här för den ser så speciell ut.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2006, 21:32:55 »
Tror att en A-kam skulle fungera hyffsat i din motor, den är ju rätt så snäll så du borde få en lättkörd och trevlig motor med den och det blir inte kammen som sätter stopp för maxeffekten utan turbon då.
Sen när du byter turbo och ska börja plocka ut finfina effektsiffror kan du smacka in t.ex. en K-kam som är väldigt beprövad som turbokam eller allra helst en "riktig" customkam.

Kommer att bli kul att följa hur det går med besiktning och allt  :) Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2006, 21:50:31 »
Jag tror detta är den enda bild ja har på bilen, det är en gammal inskannad otydlig bild som troligtvis är tagen -02 så pärlan ser lite annorlunda ut nu

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2006, 22:22:57 »
Tror att en A-kam skulle fungera hyffsat i din motor, den är ju rätt så snäll så du borde få en lättkörd och trevlig motor med den och det blir inte kammen som sätter stopp för maxeffekten utan turbon då.
Sen när du byter turbo och ska börja plocka ut finfina effektsiffror kan du smacka in t.ex. en K-kam som är väldigt beprövad som turbokam eller allra helst en "riktig" customkam.

Kommer att bli kul att följa hur det går med besiktning och allt  :) Lycka till!

Jag tror nog också att den går bäst med A-kam men jag tänker pröva lite olika och se hur de uppför sej.
Jag skulle vilja ha maxeffekten på höga varv men denna lillturbo sätter nog stopp för det, till hur höga varv orkar ger denna turbo ge ladd? orkar den till 6000.
Är inte D och K kammarna nästan likadanna?
Jag undrar hur denna turbo funkar med mitt gränrör, de flästa som kör med originalturbo brukar ju ha originalrör också. Jag tittade lite på originalröret (740rör) och slängde det i skrotlådan, originalröret har ju så tvära böjar och är nog värkligen inte flödesoptimerat så det är nog svårt för avgaserna att hitta rätt väg i ett sådant rör.

Jo besiktningen blir intressant i detta land jag bor i, men det ska inte vara omöjligt för det finns de som lyckats få det godkänt med turbo här också, men jag måste säga att det är en b200 som jag satt turbo på, annars går det nog inte att få den godkänd.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2006, 23:06:29 »
Kan inte svara på var den turbon börjar tappa laddtryck men 6000 låter som en rimlig gissning, skulle tro att du får en ganska flack kurva ända från 3000-4000 och upp mot 6000, över det börjar den nog mjukna.

Jag tror inte jag har sett några siffror för D-kammen men det kan säkert stämma att den är snarlik K, men jag vet inte om jag hört om nån som testat D-kam i en turbomotor så jag törs inte svara på hur det fungerar.

Jag tror du kommer att få laddtryck lite senare med ditt grenrör, men framför allt kommer du att få lägre avgastemp.
Originalröret är inte direkt optimerat för höga effektuttag men det funkar finfint till relativt låga effekter och bra körbarhet.
Kommer du att köra med mappbar tändning också eller blir det enbart sprut? I så fall kan det säkert vara idé att ställa den lite snällare runt 3-4000 för att minska max vridet och precis som du säger få ut max relativt långt upp i registret, då borde resten av drivlinan hålla lite bättre också  :)

Sen är ju kanske frågan hur seriöst det behöver bli i dagsläget då det där ändå i främsta hand är en besiktningsmotor?
Hoppas på att få se en HX50 under din huv i framtiden  ;)
Stora turbos är manligt, synd bara att jag envisas med att köpa så små  :P
Förare TEAM EGON RACING

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #15 skrivet: oktober 15, 2006, 23:31:40 »
Kan inte svara på var den turbon börjar tappa laddtryck men 6000 låter som en rimlig gissning, skulle tro att du får en ganska flack kurva ända från 3000-4000 och upp mot 6000, över det börjar den nog mjukna.

Jag tror inte jag har sett några siffror för D-kammen men det kan säkert stämma att den är snarlik K, men jag vet inte om jag hört om nån som testat D-kam i en turbomotor så jag törs inte svara på hur det fungerar.

Jag tror du kommer att få laddtryck lite senare med ditt grenrör, men framför allt kommer du att få lägre avgastemp.
Originalröret är inte direkt optimerat för höga effektuttag men det funkar finfint till relativt låga effekter och bra körbarhet.
Kommer du att köra med mappbar tändning också eller blir det enbart sprut? I så fall kan det säkert vara idé att ställa den lite snällare runt 3-4000 för att minska max vridet och precis som du säger få ut max relativt långt upp i registret, då borde resten av drivlinan hålla lite bättre också  :)

Sen är ju kanske frågan hur seriöst det behöver bli i dagsläget då det där ändå i främsta hand är en besiktningsmotor?
Hoppas på att få se en HX50 under din huv i framtiden  ;)
Stora turbos är manligt, synd bara att jag envisas med att köpa så små  :P

Jo Vemset styr både insprut o tändning.
Jo det är nog viktigast att den går igenom besiktningen till att börja med.
Jag har en stor gammal holset som ligger i garaget det är en turbo från en Scania tror jag som det skulle va kul att testa hur den funkar på en rödblockare men det är ju mycket jobb att göra ett gränrör bara för att prova en turbo så jag kommer nog att skaffa en lite modernare turbo en HX50 skulle nog vara lagom :)
Hm undrar om HX50 skulle passa på samma rör som lastbilsturbon, isåfall kunde jag testa med lastbilsturbon och skaffa en HX50 eller dylikt om det inte fungerar.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #16 skrivet: oktober 15, 2006, 23:39:41 »
Med HX50 och fina grejer i övrigt i motorn kommer att ha en av forumets stöddigaste motorer  :D

Ska bli riktigt kul att följa den här tråden när den riktiga rejs-rovan sätts ihop!
500+ hästars 360 som är godkänd för gatan är ju inget man ser allt för ofta  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #17 skrivet: oktober 16, 2006, 11:40:24 »
Riktigt snyggt!!! Jag är så himla sugen att göra som du fast med en b230FK LTT motorn och försöka få den besiktigad.
Men först måste en rostfri kaross inhandlas.

Ska bli spännande att se slut resultatet du verkar lägga ner mycket tid på detaljer.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #18 skrivet: oktober 16, 2006, 22:40:56 »
Med HX50 och fina grejer i övrigt i motorn kommer att ha en av forumets stöddigaste motorer  :D

Ska bli riktigt kul att följa den här tråden när den riktiga rejs-rovan sätts ihop!
500+ hästars 360 som är godkänd för gatan är ju inget man ser allt för ofta  ;D

Jo men det är mycket att göra ännu innan det blir 500 hästar, bla behövs bättre stakar, drivlina och turbo.
Kanske jag skulle skaffa turbo för ca350hästar till kommande sommar och hoppas på att drivlinan klarar den effekten om den kommer på höga varv tills det blir dax för seriösare drivlina och mer hästar nästa vinter.
Så vi får nog tyvärr vänta till våren 2008 innan det rullar ut en 500+ hästars 360 ur mitt garage :-[
Det är ju ingen bruksbil som rullar varje dag så den behöver ju inte va så driftsäker.



kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #19 skrivet: oktober 16, 2006, 23:09:51 »
Riktigt snyggt!!! Jag är så himla sugen att göra som du fast med en b230FK LTT motorn och försöka få den besiktigad.
Men först måste en rostfri kaross inhandlas.

Ska bli spännande att se slut resultatet du verkar lägga ner mycket tid på detaljer.

Tack. Jo jag är nog nogran med detaljer, kanske därför det tar så förbannat lång tid med mina projekt :-\
Men det är ju kanske lättare att få bilen godkänd om det ser ut att vara ett seriöst bygge.
Jo det är ju mycket roligare att bygga på en rostfri bil, min är nästan 100% rostfri.
Min dröm är 16v med turbo men det skulle nog va nästan omöjligt att få godkänt.

Völvo360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #20 skrivet: november 16, 2006, 17:58:00 »
Hejsan!
Ditt bygge ser verkligen ut att bli häftigt. ;) Tror du att det kommer att vara svårt att få den genom besiktningen här i Finland eller? Jag blev väldigt nyfiken och måste fråga var du bor?
Volvo "Vi orkar lite vi också"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #21 skrivet: november 19, 2006, 22:25:15 »
Hejsan!
Ditt bygge ser verkligen ut att bli häftigt. ;) Tror du att det kommer att vara svårt att få den genom besiktningen här i Finland eller? Jag blev väldigt nyfiken och måste fråga var du bor?
Hej o tack.
Jag vet att 360in med turbo har blivit godkända tidigare så det ska inte vara omöjligt att få min godkänd.
Om jag inte minns fel så får man öka effekten max 30% för att få det godkänt, så tack vare att den turbovolvo som har minnst effekt bara har 135 hästar så har det gått att besiktiga 360 med turbo.
Jag kommer ju nog att säga att det är originalmotorn som jag satt en liten turbo på när jag besiktar.
Jag tror att det är lättare att få den godkänd om det ser ut att vara seriöst byggt också, och så kan jag ju välja lite vart jag åker och besiktar bilen också.
Och går det inte så är det ju bara att plocka bort turbon när det är dax för besiktning, men det är ju extra jobb.
Däremot är det svår att få igenom en 360 om man modifierat kardantunneln för att få plats med en växellåda fram, jag har hört att de kräver hållfasthetsberäkningar på att bilen inte försvagas.
Ja bor i maxmo.

Völvo360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #22 skrivet: november 21, 2006, 18:45:28 »
okeej, jo det är är att hoppas på det bästa med besiktningen. men du måste väl även ha papper på vad den är bänkad till för hk/Nm när du besiktar den?
Volvo "Vi orkar lite vi också"

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #23 skrivet: december 12, 2006, 19:36:41 »
Fräscha färger :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #24 skrivet: januari 02, 2007, 21:12:56 »
Hm detta projekt har stått stilla länge nu :-[
Bilderna är ju tagna 26april och det ser fortfarande likadant ut.
Våren och halva sommaren gick åt till att bla renovera båten.
Under hösten har jag tillverkat ett kombinerat biltransport/flaksläp i rostfritt stål som jag fick typgodkänt nu till jul.
Den är inte helt klar ännu fram och baklämmar samt uppkörningsramper är ännu ogjorda.
Ska besiktiga bruksbilen denna vecka men i helgen ska jag nog fortsätta turboprojektet, så det bör nog va klart till sommaren :)


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #25 skrivet: januari 02, 2007, 22:43:50 »
Härligt att du fortsätter med projektet, tycker att det ska bli väldigt intressant att se att du ska besikta den med turbo också, är själv också intresserad av att turbokonvertera, så dyrt att sugistrimma  :)

Lycka till

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #26 skrivet: januari 08, 2007, 23:17:33 »
Nu är projektet äntligen igång igen :)
Har gjort ett nytt fäste för wgklockan ikväll.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #27 skrivet: mars 12, 2007, 16:30:53 »
Hur går det med 360in?

Har du fått den besiktigad?
Jag var sälv just iväg till besiktningsstation och fick veta att jag inte får ändra något på min 360 eftersom den har katalysator (är utsläppsfattig). Din 360 du bygger på är antagligen inte det? Reglerna som gäller för för att bygga om annars är +20% på kraftigaste modellen dvs 20% på 115hk = 138hk. Och du måste visa bänkpapper på det då.
Hoppas inte din är utsläppsfattig då bara?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #28 skrivet: mars 12, 2007, 22:29:05 »
Hur går det med 360in?

Har du fått den besiktigad?
Jag var sälv just iväg till besiktningsstation och fick veta att jag inte får ändra något på min 360 eftersom den har katalysator (är utsläppsfattig). Din 360 du bygger på är antagligen inte det? Reglerna som gäller för för att bygga om annars är +20% på kraftigaste modellen dvs 20% på 115hk = 138hk. Och du måste visa bänkpapper på det då.
Hoppas inte din är utsläppsfattig då bara?

Det går nog bra men långsamt :-[
Min GLT är en -87a så den är inte utsläppsfattig :)
Kan ju va lite skilnad vilken besiktningsstation jag åker till också.
Ska försöka med att det är en original b200 som jag inte gjort annat med än satt turbo på så det går att räkna ut effekten efter laddtryck. finns ju risk att jag måste fixa bromspapper men ska försöka utan först.
« Senast ändrad: mars 12, 2007, 22:35:27 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #29 skrivet: mars 12, 2007, 22:43:39 »
Så här ser motorrummet ut nu jag har flyttat kylaren bakåt för att få bättre plats för intercoolern, har fått hem allt till Vemset så jag håller på med det nu.
« Senast ändrad: mars 12, 2007, 22:44:27 av kullke »

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #30 skrivet: mars 12, 2007, 23:18:52 »
Verkligen snyggt. Hvilket bruksområde får bilen? Strippen? Busbil? Seriøs bane? Eller bare gatebruk?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #31 skrivet: mars 13, 2007, 22:56:28 »
Verkligen snyggt. Hvilket bruksområde får bilen? Strippen? Busbil? Seriøs bane? Eller bare gatebruk?

Tack.
Bruksområde nja förutom att va ett projekt att meka med på vintern så är det kanske en seriös busbil för gatbruk på sommaren.
Ska försöka få den klar i god tid till sommaren nu och försöka få den godkänd, så kanske jag hinner byta till större turbo i sommar också, har tänkt att få dit ny drivlina och bättre bromsar nästa vinter och kanske bur om jag hinner.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #32 skrivet: mars 16, 2007, 17:19:52 »
Lägger ut lite bilder på kylarplaseringen ifall att någon annan här planerar att flytta kylaren för att få mer plats för en intercooler.
Måste kapa ur nedre plåten på kylaren för remhjulet, jag har planer för styrservo så jag ville inte svarva bort det extra spåret på remhjulet.
« Senast ändrad: mars 16, 2007, 17:25:24 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #33 skrivet: mars 16, 2007, 17:28:23 »
Det är så nära mellan vattenpumpen och kylaren så det går inte att byta remmar utan att demontera kylaren :(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #34 skrivet: mars 16, 2007, 17:36:29 »
Högra sidan av kylaren.
Här syns hålplaseringen för den högra silliconslangen också.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #35 skrivet: mars 16, 2007, 17:45:26 »
Går inte att ta bild på icn framifrån när det är en vägg i vägen :-[
Icn har jag köpt från Kl-racing och den är 63cm över anslutningarna och har ett cellpaket på 45x30x7,6 cm så den är inte så stor men större får nog plats om jag vill byta.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #36 skrivet: mars 16, 2007, 17:50:37 »
ser bra ut snyggt och bra gjort
 ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #37 skrivet: mars 16, 2007, 19:29:51 »
Takk for bilder. Da blir det nok samme IC for meg også ;)

Kappa mye i plåten for å få plass til silikonslangene på siden av intercooleren?
« Senast ändrad: mars 16, 2007, 19:31:09 av Haak »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #38 skrivet: mars 16, 2007, 19:42:02 »
Extremt fint gjort Kullke! Var det nödvändigt att ha kylaren så extremt tight mot motorn för att få plats med intercooler? Kylaren måste vara flyttad en bra bit!

Fortsätt i samma fina stil med VEMS:et och gör en läcker installation så kommer jag dregla på tangentbordet sen!
Vad kommer du köra för tändning? Coil on plug?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #39 skrivet: mars 17, 2007, 12:40:17 »
ser bra ut snyggt och bra gjort
 ;D

Tack,
det skulle gå mycke snabbare att bygga om jag inte vore så nogran.