Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490754 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #40 skrivet: mars 17, 2007, 13:03:26 »
Takk for bilder. Da blir det nok samme IC for meg også ;)

Kappa mye i plåten for å få plass til silikonslangene på siden av intercooleren?


Det var nog dej jag tänkte på när jag la ut bilderna för jag såg att du hade en tråd under Teknik om detta.
Jag förstorade bara hålen som fanns i plåten, jag gjorde hålen så nära strålkastar och huvfästena som möjligt.
Jag har kapat ur övre plåten ur balken under intercoolern, annars skulle anslutningarna hamna för högt.
Nu har www.klracing.se en intercooler enligt följande också:
Bredd över anslutningar: 67cm
Bredd på cellpaket: 50cm
Tjocklek : 4" (Över 10cm !!)
Höjd: 30 cm
Anslutningar: 3"
Skulle jag köpa IC nu så skulle jag köpa den ICn för den skulle gå dit om man kortade silliconslangarna lite.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #41 skrivet: mars 17, 2007, 13:15:44 »
Extremt fint gjort Kullke! Var det nödvändigt att ha kylaren så extremt tight mot motorn för att få plats med intercooler? Kylaren måste vara flyttad en bra bit!

Fortsätt i samma fina stil med VEMS:et och gör en läcker installation så kommer jag dregla på tangentbordet sen!
Vad kommer du köra för tändning? Coil on plug?

Tack. Nej det är inte riktigt nödvändigt men den går inte längre fram när jag har den på insidan av plåten, nyare 360 bla min -90a har en tunnare kylare, skulle man använda en sådan skulle det bli mera plats.
Jo jag är tvungen att göra en snygg VEMS installation, skulle ju bli utskrattad annars när jag är utbildad elgubbe.
Kommer att köra med en spole och fördelare till att börja med för snön är borta nu och jag har mycket kvar att fixa på bilen :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #42 skrivet: mars 17, 2007, 13:24:06 »
Låter bra!
Tändningen kan du uppgradera efter hand sen om du känner att det behövs, är ju inte kul att göra allt på en gång och sen inte ha nåt att förbättra/känna skillnad på :)

Jobbar du som elektriker? Jag är industrielektriker på Draka Kabels kabelfabrik här i Nässjö.

Lägg gärna upp bilder och lite text på när du fixar VEMS!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #43 skrivet: mars 17, 2007, 13:39:09 »
Takk for bilder. Da blir det nok samme IC for meg også ;)

Kappa mye i plåten for å få plass til silikonslangene på siden av intercooleren?


Det var nog dej jag tänkte på när jag la ut bilderna för jag såg att du hade en tråd under Teknik om detta.
Jag förstorade bara hålen som fanns i plåten, jag gjorde hålen så nära strålkastar och huvfästena som möjligt.
Jag har kapat ur övre plåten ur balken under intercoolern, annars skulle anslutningarna hamna för högt.
Nu har www.klracing.se en intercooler enligt följande också:
Bredd över anslutningar: 67cm
Bredd på cellpaket: 50cm
Tjocklek : 4" (Över 10cm !!)
Höjd: 30 cm
Anslutningar: 3"
Skulle jag köpa IC nu så skulle jag köpa den ICn för den skulle gå dit om man kortade silliconslangarna lite.

Hehe..takker :)

Men blir det ikke litt overkill med så stor IC?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #44 skrivet: mars 17, 2007, 22:04:20 »
Takk for bilder. Da blir det nok samme IC for meg også ;)

Kappa mye i plåten for å få plass til silikonslangene på siden av intercooleren?


Det var nog dej jag tänkte på när jag la ut bilderna för jag såg att du hade en tråd under Teknik om detta.
Jag förstorade bara hålen som fanns i plåten, jag gjorde hålen så nära strålkastar och huvfästena som möjligt.
Jag har kapat ur övre plåten ur balken under intercoolern, annars skulle anslutningarna hamna för högt.
Nu har www.klracing.se en intercooler enligt följande också:
Bredd över anslutningar: 67cm
Bredd på cellpaket: 50cm
Tjocklek : 4" (Över 10cm !!)
Höjd: 30 cm
Anslutningar: 3"
Skulle jag köpa IC nu så skulle jag köpa den ICn för den skulle gå dit om man kortade silliconslangarna lite.

Hehe..takker :)

Men blir det ikke litt overkill med så stor IC?

Det är ju inte så stor prisskilnnad på en stor eller liten IC.
Beror ju lite på framtidsplanerna också hur stor IC man ska ha, och så tror jag inte det är några större nackdelar med för stor IC.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #45 skrivet: mars 17, 2007, 22:13:10 »
Låter bra!
Tändningen kan du uppgradera efter hand sen om du känner att det behövs, är ju inte kul att göra allt på en gång och sen inte ha nåt att förbättra/känna skillnad på :)

Jobbar du som elektriker? Jag är industrielektriker på Draka Kabels kabelfabrik här i Nässjö.

Lägg gärna upp bilder och lite text på när du fixar VEMS!  :P

Jo man lär ju sej inget om man inte prövar sej fram.
Nej jag jobbar inte som elektriker, jag är skolad elektonik o datamontör och så har jag en utbildning som metallare också,har jobbat som svarvare men nu jobbar jag som grävmaskinsförare på soptippen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #46 skrivet: mars 18, 2007, 09:45:04 »
Låter bra!
Tändningen kan du uppgradera efter hand sen om du känner att det behövs, är ju inte kul att göra allt på en gång och sen inte ha nåt att förbättra/känna skillnad på :)

Jobbar du som elektriker? Jag är industrielektriker på Draka Kabels kabelfabrik här i Nässjö.

Lägg gärna upp bilder och lite text på när du fixar VEMS!  :P

Jo man lär ju sej inget om man inte prövar sej fram.
Nej jag jobbar inte som elektriker, jag är skolad elektonik o datamontör och så har jag en utbildning som metallare också,har jobbat som svarvare men nu jobbar jag som grävmaskinsförare på soptippen.

Trevligt! Bra när du ska svarva saker till bilen då  :) Och bygga VEMS!
Och köra grävmaskin är väl ett rent nöje.

Behöver inte gräva ner oss i intercoolers kanske men får man inte snabbare svar/snabbare ladd med mindre volym att trycksätta med en mindre IC? Vet att en del diskuterar det på TPC men det kanske inte är mätbart/kännbart.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #47 skrivet: mars 18, 2007, 19:50:56 »
Låter bra!
Tändningen kan du uppgradera efter hand sen om du känner att det behövs, är ju inte kul att göra allt på en gång och sen inte ha nåt att förbättra/känna skillnad på :)

Jobbar du som elektriker? Jag är industrielektriker på Draka Kabels kabelfabrik här i Nässjö.

Lägg gärna upp bilder och lite text på när du fixar VEMS!  :P

Jo man lär ju sej inget om man inte prövar sej fram.
Nej jag jobbar inte som elektriker, jag är skolad elektonik o datamontör och så har jag en utbildning som metallare också,har jobbat som svarvare men nu jobbar jag som grävmaskinsförare på soptippen.

Trevligt! Bra när du ska svarva saker till bilen då  :) Och bygga VEMS!
Och köra grävmaskin är väl ett rent nöje.

Behöver inte gräva ner oss i intercoolers kanske men får man inte snabbare svar/snabbare ladd med mindre volym att trycksätta med en mindre IC? Vet att en del diskuterar det på TPC men det kanske inte är mätbart/kännbart.

Jo men jag saknar svarv, så köp av svarv finns nog med i framtidsplanerna.
Jag har ju bara byggt sugmotorer så jag har ju ingen erfarenhet av turbobyggen, men enligt vad jag bla läst på olika forum så tror jag det är som du säger att det inte gör någon kännbar skillnad.
Jag har ju planerat för större turbo, så jag tycker det är bäst att satsa lite mer på delar som räcker för framtida behov.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230FT i 360GLT
« Svar #48 skrivet: mars 18, 2007, 20:12:00 »
Jag har ju planerat för större turbo, så jag tycker det är bäst att satsa lite mer på delar som räcker för framtida behov.

Smart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #49 skrivet: maj 01, 2007, 23:40:32 »
Startade upp motorn för första gången med Vems idag :)
Den fick inte soppa först så jag sökte fel på grundinställningar i Megatune och prövade olika inställningar o läste i manualer i några timmar men hitta inget som kunde vara fel, men till slut kom jag på att det var spridarna som tagit fast när de inte har blivit använda på flera år.
Jag tog ström direkt från batteriet till en stridare i gången och knackade på sidan av spridarna med en liten hammare tills de började spruta bensin.
När jag monterat tillbaka spridarna startade motorn direkt och gick jämt o fint.
Imorgonkväll ska jag rulla ut den ur garaget och varmköra,ställa tomgången tvätta bort allt damm från bilen osv.
Kommer nog snart bilder och info på min Vemsinstalation här, men min dator har avlidit nu så jag måste fixa den innan jag får upp bilderna.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #50 skrivet: maj 02, 2007, 11:37:54 »
Høres bra ut :D
Det med spridarna var et fint triks å få med seg..

Ser frem til noen bilder..hehe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #51 skrivet: maj 05, 2007, 19:41:06 »
Instämmer med föregående talare!

Frågor:
Har du kört motorn efter renovering med originalsprut innan eller var detta första uppstarten av både motor och sprut?

Är det precis samma mjukvara (samma Megatune) till både VEMS och MS eller finns det fler funktioner i det ( som kanske är dolda med MS) när man kör med VEMS?

Roligt roligt, ser fram emot bilder!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #52 skrivet: maj 05, 2007, 22:19:06 »
Instämmer med föregående talare!

Frågor:
Har du kört motorn efter renovering med originalsprut innan eller var detta första uppstarten av både motor och sprut?

Är det precis samma mjukvara (samma Megatune) till både VEMS och MS eller finns det fler funktioner i det ( som kanske är dolda med MS) när man kör med VEMS?

Roligt roligt, ser fram emot bilder!

Det var nog första uppstarten för motorn också.
Jag tror att det är fler funktioner i Megatune för Vems, men i grunden är det nog samma mjukvara tror jag.
Ja bilder kommer nog snart.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #53 skrivet: maj 20, 2007, 22:37:13 »
Nu har jag monterat displayen

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #54 skrivet: maj 20, 2007, 22:43:17 »
Vemsboxen på plats under hanskfacket

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #55 skrivet: maj 20, 2007, 22:59:16 »
Såhär ser det ut i motorrummet nu.
Jag har monterat en kylarfläkt på baksidan av kylaren nu också.
Jag har kopplat fläktarna så att den stora framför icn går på en lägre hastighet så fort jag vrider på strömmen, annars skulle kylaren värma Icn när man står stilla tex vid trafikljus, när motorn blir varm går båda fläktarna på full hastighet, jag har det ställt på 95grader nu med en hysteres på 6grader.
Vemseboxen styr fläktarna också så det är bara att skriva in i megatun vid vilken temp man vill att de ska starta.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #56 skrivet: maj 20, 2007, 23:05:37 »
En bild till

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #57 skrivet: maj 21, 2007, 10:46:57 »
Ser jättefint ut!   :o

Vad har du kvar att göra innan du kan starta upp maskinen?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #58 skrivet: maj 21, 2007, 23:29:38 »
Ser jättefint ut!   :o

Vad har du kvar att göra innan du kan starta upp maskinen?

Den är nog uppstartad,men jag har bara grovmappat ännu.
Det som är kvar att göra på bilen nu är bla att dra kablarna för launchcontroll och shiftlight samt montera tillbaka hanskfacket, motorhuven,grillen mm.
Finns ju lite ytrost på bakskärmkanterna som också ska fixas nu >:(

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #59 skrivet: maj 22, 2007, 01:33:17 »
Otroligt snyggt motorrum. Hoppas det är okej att jag lånar några ideér när jag kommer dit sen :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #60 skrivet: maj 22, 2007, 17:49:13 »
Otroligt snyggt motorrum. Hoppas det är okej att jag lånar några ideér när jag kommer dit sen :)

Tackar

Ja det är okej, ta så många du vill.
Mitt motorrum är inte riktigt som jag vill ha det ännu, så det ska nog snyggas till lite mer.
Från början var det tänkt att bli ett ganska cleant motorrum med så lite synliga slangar o kablar som möjligt, men som du ser på bilderna så lyckades det inte så bra.
Jag kör med en spole med fördelare nu men jag skall byta till Bosch motorsport wastespark spolar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #61 skrivet: maj 24, 2007, 22:52:15 »
Snyggt jobbat!

Ta lite bilder på rostlagningen oxå, gärna helbild på bilen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #62 skrivet: maj 25, 2007, 19:12:14 »
Snyggt jobbat!

Ta lite bilder på rostlagningen oxå, gärna helbild på bilen!

Tackar jag vill ha det snyggt i motorrummet.
Kan nog ta bilder ifall att jag inte lämnar bort den till någon bilmålare.
Har mycket att göra nu,bla så behöver bruksbilen (360GL -90)  ses över, köpte en V70 T5 awd nu och den behöver också ses över lite, och så har jag en opel som ska säljas snarast, och så vill jag ha träbåten i sjön före midsommar.
Har mycket övertid på jobbet nu så jag tror jag sparar mycket tid om någon annan fixar målandet på projektbilen, det som tar tio kvällar för mej så gör en proffslackerare på en halv dag.
Men jag är lite osäker om jag kan lämna den till en billackerare, för jag hade den till en lackerare för småfix -01, såg bra ut när jag hämta hem bilen men jag hann inte skruva ihop bilen (på 3veckor)  innan det rosta igenom på ställen där det inte var rost innan lackering :-\ då gjorde jag om jobbet själv o det har hållit till nu.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #63 skrivet: maj 25, 2007, 20:05:35 »

Men jag är lite osäker om jag kan lämna den till en billackerare, för jag hade den till en lackerare för småfix -01, såg bra ut när jag hämta hem bilen men jag hann inte skruva ihop bilen (på 3veckor)  innan det rosta igenom på ställen där det inte var rost innan lackering :-\ då gjorde jag om jobbet själv o det har hållit till nu.

Bra jobbat av dig, mindre bra av lackeraren. Tråkigt med oseriösa jobb, blir ju så mycket merjobb!

Låter då inte som du är arbetslös i allafall, skönt att höra. Men det är ju roligt när det inte är för mycket oxå. Kämpa på och inse glädjen i arbetet på bilarna och båten!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #64 skrivet: maj 25, 2007, 20:13:05 »

Men jag är lite osäker om jag kan lämna den till en billackerare, för jag hade den till en lackerare för småfix -01, såg bra ut när jag hämta hem bilen men jag hann inte skruva ihop bilen (på 3veckor)  innan det rosta igenom på ställen där det inte var rost innan lackering :-\ då gjorde jag om jobbet själv o det har hållit till nu.

Bra jobbat av dig, mindre bra av lackeraren. Tråkigt med oseriösa jobb, blir ju så mycket merjobb!

Låter då inte som du är arbetslös i allafall, skönt att höra. Men det är ju roligt när det inte är för mycket oxå. Kämpa på och inse glädjen i arbetet på bilarna och båten!  :)

Jo en hobby får inte bli till ett jobb.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #65 skrivet: juli 11, 2007, 19:35:44 »
Nu är den färdigbyggd ;D
Har kört lite idag, den går lite ryckigt över 3000rpm så nu ska jag ut och åka och mappa om lite :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #66 skrivet: juli 11, 2007, 19:54:40 »
Nu är den färdigbyggd ;D
Har kört lite idag, den går lite ryckigt över 3000rpm så nu ska jag ut och åka och mappa om lite :D

Skojsigt värre!! Har du grundmappat bara eller hur är status? Bränsle+tändning eller bara bränsle?

Kör du med ladd från början eller mappar du sugis och sen turbo?

Grattis  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #67 skrivet: juli 11, 2007, 21:46:36 »
Nu är den färdigbyggd ;D
Har kört lite idag, den går lite ryckigt över 3000rpm så nu ska jag ut och åka och mappa om lite :D

Skojsigt värre!! Har du grundmappat bara eller hur är status? Bränsle+tändning eller bara bränsle?

Kör du med ladd från början eller mappar du sugis och sen turbo?

Grattis  ;)

Ja det är alltid lika kul när det lyckats.
Jag kör bränsle+tändning.
Det är nog bara grundmappat, jag har tittat lite på andras mappar och läst på lite och gjort en egen bränslemapp som tycks fungera ganska bra nu :D men på höglast 1500-3000rpm går den lite fett.
Tändmappen tycks också fungera bra men den ska nog optimeras lite ännu.
Jag laddar 0,7bar nu, ska fixa till mapparna och köra in motorn lite innan jag höjer.
Den gick lite ryckigt över 3000rpm så jag testa backa tändningen lite men det blev inte bättre, så jag testa att öka uppladdningstiden för tändspolen från 3 till 5 ms, och det var nog där som var felet satt för nu går den riktigt bra. Från 3000 till 6000rpm är den ganska snabb och varvillig nu, det känns nog att den vill mer än 6000rpm men jag ville inte varva mer nu innan motorn är inkörd.
Kommer bilder på bilen imorgon.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #68 skrivet: juli 13, 2007, 10:15:51 »
Imorgon var igår  :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #69 skrivet: juli 13, 2007, 16:14:46 »
Imorgon var igår  :)

Jo :-[
Hann inte ta bilder igår för jag klippte gräs hela dagen och kvällen.
Ska ut och tvätta bilen och ta bilder nu om det slutar regna.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #70 skrivet: juli 14, 2007, 01:22:05 »
Blev inga bilder tagna idag :-[
Grenröret hade spruckit, så jag var till garaget och montera loss det, svetsa och förstärkte det.
Hoppas jag hinner ta bilder imorgon.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #71 skrivet: juli 14, 2007, 20:26:30 »
Det är nog bara grundmappat, jag har tittat lite på andras mappar och läst på lite och gjort en egen bränslemapp som tycks fungera ganska bra nu :D

Okej, har du mappat före eller under körning, kör du med Megatune med Autotune i? Mappar du med bredbandslambda?
(Ursäkta om nåt står tidigare i tråden).

Blev inga bilder tagna idag :-[
Grenröret hade spruckit, så jag var till garaget och montera loss det, svetsa och förstärkte det.
Hoppas jag hinner ta bilder imorgon.

Gör om "gör rätt". Evolutionen måste fortsätta  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #72 skrivet: juli 14, 2007, 22:35:53 »
Det är nog bara grundmappat, jag har tittat lite på andras mappar och läst på lite och gjort en egen bränslemapp som tycks fungera ganska bra nu :D

Okej, har du mappat före eller under körning, kör du med Megatune med Autotune i? Mappar du med bredbandslambda?
(Ursäkta om nåt står tidigare i tråden).


Blev inga bilder tagna idag :-[
Grenröret hade spruckit, så jag var till garaget och montera loss det, svetsa och förstärkte det.
Hoppas jag hinner ta bilder imorgon.

Gör om "gör rätt". Evolutionen måste fortsätta  :)
Jag gjorde grundmappar före uppstart och har ändrat lite efteråt,det var ju svårt att veta insugstrycket vid olika laster innan man provkört bilen.
Jag har inte testat Autotune men det finns nog i Megatune 2.25 som jag använder.
Jo jag mappar med bredbandslamda, Vems har ju inbyggd bredbandslamdastyrning och använder den vid lamdakompensering under körning också, men jag kör utan lamdakompensering nu när jag testar och gör bränslemappen. Jag ser ju lamdavärdet på displayen när jag kör utan dator också, så om jag ser att något ser tokigt ut då kan jag kolla det efteråt när jag kör med datorn.
Jag har haft så mycket annat att göra nu så jag har inte hunnit köra och mappa klart ännu.
Ska höja turbotrycket och bättra på tändmappen inkommade vecka.
Jag är mycket nöjd med Vemset, det var lättare att få det att fungera än jag trodde.

Jo jag ska göra ett stag mellan downpipen och motorn också så inte grenröret belastas lika mycket.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #73 skrivet: juli 14, 2007, 23:06:26 »
Bilder jag tog idag.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #74 skrivet: juli 14, 2007, 23:07:37 »
Fler bilder

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #75 skrivet: juli 14, 2007, 23:09:44 »
Och ett par till

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #76 skrivet: juli 14, 2007, 23:15:38 »
Tog en bild på bruksbilen också, det är en -90a med styrservo, har kört med den nu medan den vite fått ny motor, men fy vad den vite är tungstyrd nu när man blivit van med servostyrning.
Har funderat på att flytta servo mm från den röda till den vita och sälja den röde och köpa en annan bruksbil.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #77 skrivet: juli 15, 2007, 19:36:02 »
tuffing 8)
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #78 skrivet: juli 15, 2007, 20:28:43 »
Åh va den är fin! Den vite alltså, den röda var ball med de fälgarna, lite breddade va?

Men som sagt. Den vite är en prins! Eller kung kanske nu när den har lite hästkrafter oxå!

Kul att det fungerar bra med VEMS!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #79 skrivet: juli 15, 2007, 21:54:42 »
Jag ska fixa till utsidan lite nu, bla tänkte göra en framspoiler, fixa till ett snyggare slutrör och byta till en snyggare grill.
Någon som har förslag på hurudan grill som skulle se bra ut?
Ja Frej fälgbanorna har jag svängt på fälgcentrumen så ventilerna sitter på insidan nu (opraktiskt när man ska kolla trycket) har ET 0 fram och ET-10 bak. På den vita är det ET20.
Ja det är roligare att mappa med pc än att byta munstycken och vrida strömfördelare.