Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490884 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #160 skrivet: augusti 27, 2008, 22:53:42 »
Aha. Jag råddar som vanligt  :D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #161 skrivet: augusti 31, 2008, 20:03:41 »
Om alla här håller tummarna i morgon så kanske jag får bilen godkänd. ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #162 skrivet: augusti 31, 2008, 20:12:41 »
Håller tummarna så hårt jag kan  :D  hoppas det går bra  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #163 skrivet: augusti 31, 2008, 22:13:33 »
Självklart håller även jag tummarna!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #164 skrivet: september 01, 2008, 13:42:46 »
Jag håller också mina  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #165 skrivet: september 01, 2008, 16:01:33 »
Tack tack
Bra att ni höll tummarna så bilen blev GODKÄND ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Står nu skrivet i registerbeviset att den nu har en turbo motor som är 2316cm3 och 101kW  :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #166 skrivet: september 01, 2008, 16:22:24 »
Härligt kullke!!!  :) :)

Nu får du beskriva för mig, steg för steg vilka regler som gäller och hur man skall gå tillväga för att regga med turbo  ;D

Grattis!!!!!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #167 skrivet: september 01, 2008, 16:52:58 »
Härligt kullke!!!  :) :)

Nu får du beskriva för mig, steg för steg vilka regler som gäller och hur man skall gå tillväga för att regga med turbo  ;D

Grattis!!!!!

Tack.
Bevisa att du har bromsar och fjädringsdelar likadanna som den motorstarkaste modellen, men det behövde inte jag göra som har en GLT som haft en B200E på 116hk och enligt bilbesiktningens uppgifter är den motorstarkaste modellen av 300serien.
Du behöver intyg på effekt, bromspapper eller papper på hur mycket effekt det är i bilmodellen du tog komplätt motor med turbo ifrån.
Det är ju som bekant tillåtet med max 20% effektökning och 25% mer motorvolm, men jag fick idag veta att man kan få godkändt med mer effekt och större motor om man har tillstånd från AKE.
116hk + 20%= 139,2, är inte minsta Volvofemman 140hk? fan 0.8hk för mycket för att få godkändt med den utan bromspapper isåfall :-[
 

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #168 skrivet: september 01, 2008, 17:03:42 »
Okej, låter inte allt för svårt då  :)

Minsta volvofemman är på ca 140hk, har den motorn i päronens s40. Jag kan kolla på hälgen i registerbeviset hur många kw den har, det kan ju vara lite under 140hk  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #169 skrivet: september 01, 2008, 17:13:28 »
Okej, låter inte allt för svårt då  :)

Minsta volvofemman är på ca 140hk, har den motorn i päronens s40. Jag kan kolla på hälgen i registerbeviset hur många kw den har, det kan ju vara lite under 140hk  ;)

Nej det är inte svårt men jag fråga runt lite först och besiktigade bilen där de inte ville ha något jävla intyg från Volvo.
En 140hk femma är ju billig och skulle vara lagom kul i en bruks 360.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #170 skrivet: september 01, 2008, 18:34:44 »
Nej det är inte svårt men jag fråga runt lite först och besiktigade bilen där de inte ville ha något jävla intyg från Volvo.
En 140hk femma är ju billig och skulle vara lagom kul i en bruks 360.

till 140hk:s femmorna finns/fanns boxar som gav över 180hk  :) Dessutom är femman relativt bränslesnål  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #171 skrivet: september 01, 2008, 22:16:12 »
Nej det är inte svårt men jag fråga runt lite först och besiktigade bilen där de inte ville ha något jävla intyg från Volvo.
En 140hk femma är ju billig och skulle vara lagom kul i en bruks 360.

till 140hk:s femmorna finns/fanns boxar som gav över 180hk  :) Dessutom är femman relativt bränslesnål  :)
Jo man borde skaffa en fin 360 med rostfri kaross att börja bygga på :P
Ger ju några hästar när man kör femman utan katt också.

Var jävligt nära att jag blev utan bil när jag kom från garaget ikväll, jag hade varit och tagit bort strypningarna och ställt upp trycket till 1,5bar så jag skulle testa lite hur den gick, gick bra på växlarna 1,2,3,4 men när jag lagt i femman började det spinna som fan samtidigt tittade jag i bakspegeln men såg bara massor med rök så jag förstod att jag hade en större oljeläcka(det slirade ju för jag hade olja på bakdäcket) så jag stannade på vägkanten, sprang ut och öppnade huven samtidigt som jag såg att det brann som fan, trodde det var kört men jag lyckades kväva elden med jackan smatidigt som ringde larmcentralen.
Det var oljefilterpackningen som började läcka så det sprutat olja över grenröret och turbon, så nu är det sotigt och smutsigt i motorrummet, men tur i oturen så tror jag att det bara är en vattenslang och en tändkabel som är skadade.
Så imorgon blir det nog motortvätt och oljebyte.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #172 skrivet: september 01, 2008, 22:29:39 »
Tur i oturen då ,Tänk om den brunnit upp  :P
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #173 skrivet: september 01, 2008, 22:32:05 »
Tur i oturen då ,Tänk om den brunnit upp  :P
Jo det hade ju inte varit så lyckat samma dag som jag fått den godkänd.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #174 skrivet: september 01, 2008, 22:35:39 »
Ojojoj Kullke vilken tur att du fick stopp på bilen och på BRASAN!
Kan bara tänka mig hur halt det måste varit med olja på hjulen..
..men vet hur det flammar upp om man häller olja på turbon..!!

Jag är glad att det gick bra men inte kul med sot i ditt fina motorrum!

Får vi se bild på eländet?


Förresten, grattis till reggningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #175 skrivet: september 01, 2008, 22:38:53 »
Fan också kullke! Jag som inte hunnit se bilen live ännu! Tur i oturen att det inte blev värre.

Du har ingen brandsläckare i bilen? Funderar själv på att skaffa en, bara för att ifall om du vet.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #176 skrivet: september 01, 2008, 22:46:29 »
Ojojoj Kullke vilken tur att du fick stopp på bilen och på BRASAN!
Kan bara tänka mig hur halt det måste varit med olja på hjulen..
..men vet hur det flammar upp om man häller olja på turbon..!!

Jag är glad att det gick bra men inte kul med sot i ditt fina motorrum!

Får vi se bild på eländet?


Förresten, grattis till reggningen!

Jo tack jag kanske hade tur två gånger idag då  ;)
Kan kanske ta en bild imorgon innan jag tvättar bort sotet.
Hoppas jag inte fick motorskador pga tappat oljetryck, men oljetryckslampan tändes först när jag släppt av på gasen så troligen är den oskadd.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #177 skrivet: september 01, 2008, 22:51:39 »
Fan också kullke! Jag som inte hunnit se bilen live ännu! Tur i oturen att det inte blev värre.

Du har ingen brandsläckare i bilen? Funderar själv på att skaffa en, bara för att ifall om du vet.
Nej jag hade ingen brandsläckare men bestämde direkt att jag ska ha det i fortsättningen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #178 skrivet: september 02, 2008, 23:00:06 »
Nu har jag tvättat bilen i fyra timmar :) otroligt vad sot kan vara svårt att tvätta bort.
Tog några bilder men svårt att se på bilderna hur sotigt det är, var ju fan sot och olja över hela bilen idag när jag såg den i dagsljus >:(
Men färgen på huven tycks ha klarat värmen tack vare att jag öppnade den ganska snabbt.
Bytte olja och filter ikväll men det fanns bara en halv liter olja i motorn :-[
Ska fixa fläkten och göra nya tändkablar och byta en vattenslang imorgon.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #179 skrivet: september 03, 2008, 06:34:38 »
Nu har jag tvättat bilen i fyra timmar :) otroligt vad sot kan vara svårt att tvätta bort.
Tog några bilder men svårt att se på bilderna hur sotigt det är, var ju fan sot och olja över hela bilen idag när jag såg den i dagsljus >:(
Men färgen på huven tycks ha klarat värmen tack vare att jag öppnade den ganska snabbt.
Bytte olja och filter ikväll men det fanns bara en halv liter olja i motorn :-[
Ska fixa fläkten och göra nya tändkablar och byta en vattenslang imorgon.

Å fy då! Tömt 3-4 liter olja!  :o
Hoppas motorn klarade sig, men det är ju Volvo vi pratar om  ;)

Såg ju inte så farligt ut nu när du tvättat den, ventilkåpan är fortfarande oförskämt fin!

Lite småfix och sen är du ute på vägen igen med din fina nyreggade turbomatade pärla  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #180 skrivet: september 03, 2008, 20:31:26 »

Såg ju inte så farligt ut nu när du tvättat den, ventilkåpan är fortfarande oförskämt fin!
:o Hur kan du veta det? Har du varit och tittat på den  ;)
Den är ju otvättad på bilderna, men som jag sa så syns det inte på bilderna att det är sotigt överallt.
Jag har inte varit och gjort något på bilen ikväll, men jag har varit och köpt 10meter tändkabel, så jag ska göra nya imorgon och fixa ny kabel till fläktmotorn.
Jag hoppas motorn klarat sej men jag är lite osäker pga följande, innan detta missöde hade jag 2kg oljetryck vid tomgångsvarv med kall olja och 1,5kg med varm olja, på högre varv hade jag 4,5-5kg oljetryck.
Men igår när jag bytt olja + filter var oljetrycket 4kg vid tomgångskörning :-\
Jag hoppas nästan att oljetryckstryckgivaren till biltema oljetrycksmäteren fått något fel av värmen så att jag inte har något fel i motorn.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #181 skrivet: september 03, 2008, 21:36:44 »
Ojdå trodde du tvättat motorn på bilderna, huven förstår jag att du inte tvättat.

Varför skulle oljetrycket bli högre? Kox i oljekanalerna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #182 skrivet: september 03, 2008, 21:43:44 »
Hällde du i en tjockare olja än du hadde förut ? Då får man högre oljetryck.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #183 skrivet: september 03, 2008, 22:15:29 »
Hällde du i en tjockare olja än du hadde förut ? Då får man högre oljetryck.
Nej det är nog samma olja som förut.
En teori som jag inte vill tro själv är följande:
Det har av någon anledning blivit stopp i oljekanalen så trots att tryckventilen vid pumpen öppnat som den ska så har trycket blivit så högt att oljefilterpackningen tryckts ut, och nu när jag bytt olja och provstartat är det bara vevaxeln som får olja och då räcker pumpens flöde till för att ge nästan fullt tryck redan på tomgångsvarv.
Men jag tycker inte det skulle va möjligt att det skulle bli stopp i en oljekanal så snabbt.

Är ju nog också möjligt att det är högre tryck med ny olja än gammal bränsleblandad olja, men tycker inte det skulle bli så mycket högre.
Vad är 'normalt' tomgångs oljetryck i en rödblockare?



peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #184 skrivet: september 03, 2008, 22:24:57 »
Är det inte kulan i oljepumpen som kärvar,funkar ibland ibland inte  ::)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #185 skrivet: september 03, 2008, 22:37:17 »
Är det inte kulan i oljepumpen som kärvar,funkar ibland ibland inte  ::)
Möjligt men det skulle inte höja tomgångstrycket från 2->4kg fast den inte skulle öppna.
Jag ska se om turbo och topp får olja i morgon innan jag testar att varmköra motorn.
Finns ju risk för att oljetrycksmätaren visar fel, jag har ju inte haft den så länge monterad i bilen så jag vet ju inte vad jag hade för tryck förra gången jag hade ny olja.
Skulle ju ha sluppit att fundera på detta om jag inte köpt den förbannade oljetrycksmätaren ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #186 skrivet: september 04, 2008, 23:37:12 »
Motorn tycks nog vara oskadd :)
Det är nog ny olja+filter som höjt oljetrycket på tomgång.
Har jämnt laddtryck nu, hade tidigare problem med att trycket varierade konstigt, när jag tryckte pedalen mot golvet fick jag t.ex 1,8bars ladd 3000r/min men då sjönk det snabbt till ca 1 bar vid 5000r/min,
orsaken till att det uppträdde så konstigt var att det fanns en jävla kula och en förbannades fjäder innuti T-stycket till pysventilen från KL-racing,
förstår inte varför den jävla kulan fanns i T-stycket, kulventilen gjorde ju så att när trycket sjönk stängde inte wgn tillräckligt snabb för att hålla trycket uppe :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #187 skrivet: september 05, 2008, 15:27:33 »
Motorn tycks nog vara oskadd :)
Det är nog ny olja+filter som höjt oljetrycket på tomgång.
Har jämnt laddtryck nu, hade tidigare problem med att trycket varierade konstigt, när jag tryckte pedalen mot golvet fick jag t.ex 1,8bars ladd 3000r/min men då sjönk det snabbt till ca 1 bar vid 5000r/min,
orsaken till att det uppträdde så konstigt var att det fanns en jävla kula och en förbannades fjäder innuti T-stycket till pysventilen från KL-racing,
förstår inte varför den jävla kulan fanns i T-stycket, kulventilen gjorde ju så att när trycket sjönk stängde inte wgn tillräckligt snabb för att hålla trycket uppe :-\

Skönt att motor klarat sig!
Och att du fått reda ut saker innan motorn tagit skada
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #188 skrivet: september 05, 2008, 17:13:26 »
Härligt kullke!!!  :) :)

Nu får du beskriva för mig, steg för steg vilka regler som gäller och hur man skall gå tillväga för att regga med turbo  ;D

Grattis!!!!!

Jag hittade ju nu mycket intressant läsning på ake.fi
Allt nedan får man göra på en sugmotor utan att göra ändringsbesiktning :)
Notera sista raden ;)
-byta förgasare,
-montera eller modifiera bränsleinsprutningsanordning (ett byte av en eller flera
-förgasare till bränsleinsprutningsanordning anses höja motoreffekten med 10 %
-om inget annat påvisas).
-ändra tändsystem,
-ändra kompressionsförhållande,
-byta kamaxel,
-ändra ventilsystem och därtill hörande kanaler,
-byta insugningsgrenrör och AVGASGGRENRÖR ;)


http://www.ake.fi/AKE_SE/Besiktning_och_fordonsteknik/Fordons+konstruktion+och+utrusning/Ändringar+av+person+och+paketbils+konstruktioner/Ändringar+av+person-+och+paketbils+konstruktioner.htm

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #189 skrivet: september 05, 2008, 17:23:17 »
Härligt Kullke!! Ska printa ut och ta med till besiktningsstationen, nu behöver jag ju inte göra en ändringsbesiktning, utan kan besikta rakt av!  ;) :) :) :) :) :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #190 skrivet: september 05, 2008, 17:31:11 »
fusk!
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #191 skrivet: september 05, 2008, 22:54:58 »
Härligt Kullke!! Ska printa ut och ta med till besiktningsstationen, nu behöver jag ju inte göra en ändringsbesiktning, utan kan besikta rakt av!  ;) :) :) :) :) :)
Jo bra att all denna information nu finns på svenska också, finns ju mycket intressant på den sidan bla får man ''montera eller modifiera bränsleinsprutningsanordnin'' så då är det ju fritt fram att montera MS,Vems eller chiptrimma :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #192 skrivet: september 08, 2008, 22:28:39 »
Jag har fortfarande problem med laddtrycket :-[
Har nu ställt trycket så det laddar 1,8bar vid 4500rpm (egt900C), men då sjunker det till 1,5bar vid 5000rpm, 1,3bar vid 6000rpm, 1,2bar vid 6500rpm(egt980C) mer än så varvar ju inte fanskapet >:(
Jag har ju så lågt kompresionsförhållande så jag vill ju kanske ladda 2bar från 4000 till 7000rpm.
Jag har testat med extra fjädrar som håller wg stängd men det ändrar ju inget på högre varv.
Har kanske en liten avgasläcka vid fyrans avgasfläns men kan jag tappa så mycket laddtryck pga det?
Skulle kanske löna sej att testa backa kammen lite men det tänker jag inte testa för jag ska ju byta till vx3-kammen nu.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #193 skrivet: september 08, 2008, 23:58:31 »
ändra på kammen kan hjälpa
men problemet kan myckte väl ligga i läckage lr tändning oxå!

lite knepigt ddär ibland ???
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #194 skrivet: september 09, 2008, 16:48:19 »
ändra på kammen kan hjälpa
men problemet kan myckte väl ligga i läckage lr tändning oxå!

lite knepigt ddär ibland ???

Jag hittade ett fel nu, när jag kollar logfilerna från igår ser jag att tändningen inte stämmer med tändmappen pga att jag tydligen nångång av misstag laddat in fel tändmapp i boxen :-[ men det skyller jag på den förbannade musplattan på laptopen jag använder när jag har den i bilen så det brukar bli en massa feltryckningar. Den förbannade serieportsadaptern vill ju använda samma usb-port som musen så därför kan jag inte använda musen när jag mappar.
Jag ska testa byta tändmapp nu innan jag ändrar kammen, jag ska ju byta kam snarast men det går ju snabbt att testa backa den jag har i först för vetskapens skull.
Jag vill vara 100% säker att det fortfarande läcker vid fyrans avgasfläns innan jag demonterar alla slangar,avgasbandage, turbo mm för att få bort grenröret.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #195 skrivet: september 09, 2008, 17:04:25 »
ändra på kammen kan hjälpa
men problemet kan myckte väl ligga i läckage lr tändning oxå!

lite knepigt ddär ibland ???

Jag hittade ett fel nu, när jag kollar logfilerna från igår ser jag att tändningen inte stämmer med tändmappen pga att jag tydligen nångång av misstag laddat in fel tändmapp i boxen :-[ men det skyller jag på den förbannade musplattan på laptopen jag använder när jag har den i bilen så det brukar bli en massa feltryckningar. Den förbannade serieportsadaptern vill ju använda samma usb-port som musen så därför kan jag inte använda musen när jag mappar.
Jag ska testa byta tändmapp nu innan jag ändrar kammen, jag ska ju byta kam snarast men det går ju snabbt att testa backa den jag har i först för vetskapens skull.
Jag vill vara 100% säker att det fortfarande läcker vid fyrans avgasfläns innan jag demonterar alla slangar,avgasbandage, turbo mm för att få bort grenröret.

Bra att du har hittade felet med tändmappen.
Varför har du så bråttom med att byta kam, är det för att vintern närmar sig?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #196 skrivet: september 09, 2008, 21:57:23 »
EGT på över 900oC låter högt tycker jag; om det inte blir bättre med rätt tändmapp kanske en större turbo kan behövas! Har du koll på tryckfallet över turbinen, avgassidan alltså?
« Senast ändrad: september 09, 2008, 21:59:11 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #197 skrivet: september 09, 2008, 22:28:13 »
Nu fungerar det lite bättre :) men inte bra :(
Ja Frej det är bråttom med att byta kam och få bilen fungerande så jag kan köra den i bromsbänk och köra den fungerande innan det blir vinter och bilen går i ide.
Egt sjönk lite med tidigare tändning men i övrigt gick bilen inte bättre, så jag testade flytta tillbaks kammen 5grader då steg laddtrycket till 1,4bar vid 6000rpm och motorn gick nog i övrigt bättre med kammen flyttad men inget vidare drag över 6000rpm.

Nej Kurre tryckfall eller mottryck har jag inte koll på nu.

Varför byggde jag inte som planerat en 16V sugmotor istället :-[

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #198 skrivet: september 10, 2008, 03:10:01 »
för det är mycket häftigare med en 360 som har turbo lagligt  8) 8)
Bra, bättre, bredast

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #199 skrivet: september 10, 2008, 09:22:33 »
Jag såg i början av tråden att du körde med något litet lättrycksagg (original?l); det är ju långt ifrån omöjligt att det är det som sätter stopp vid högre varv och höga tryck... 940 LTT brukar väl ha någon Mitsubishi TD04; om du kollar här ser du ganska snart att de laddtryck du vill ha (2 bar...), d.v.s. tryckförhållande runt 3 hamnar långt utanför diagrammen för typ alla Mitsubishi TD04 aggregat...
« Senast ändrad: september 10, 2008, 16:56:41 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82