Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490883 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #200 skrivet: september 10, 2008, 16:03:19 »
Jag såg i början av tråden att du körde med något litet lättrycksagg (original?l); det är ju långt ifrån omöjligt att det är det som sätter stopp vid högre varv och höga tryck... 940 LTT brukar väl ha någon Mitsubishi TD04; om du kollar [urlhttp://www.rbracing-rsr.com/turbosupermaps.html]här[/url] ser du ganska snart att de laddtryck du vill ha (2 bar...), d.v.s. tryckförhållande runt 3 hamnar långt utanför diagrammen för typ alla Mitsubishi TD04 aggregat...
Jo men det var nog fjolårsturbon du såg i början av tråden :) det var en original turbo från en B230FT.
Den jag kör med nu är en Garrett T3-04 likadan som Peter har i sin 360 2½T.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #201 skrivet: september 10, 2008, 17:01:17 »

Jo men det var nog fjolårsturbon du såg i början av tråden :) det var en original turbo från en B230FT.
Den jag kör med nu är en Garrett T3-04 likadan som Peter har i sin 360 2½T.


Det låter ju betydligt rimligare... Jag har inte något kompressordiagram på den turbon, men de flesta T3or är ju i vart fall nära ett tryckförhållande på 3 innan man går utanför kartan... Så går det när man inte läser hela tråden.  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #202 skrivet: september 11, 2008, 22:01:51 »

Jo men det var nog fjolårsturbon du såg i början av tråden :) det var en original turbo från en B230FT.
Den jag kör med nu är en Garrett T3-04 likadan som Peter har i sin 360 2½T.


Det låter ju betydligt rimligare... Jag har inte något kompressordiagram på den turbon, men de flesta T3or är ju i vart fall nära ett tryckförhållande på 3 innan man går utanför kartan... Så går det när man inte läser hela tråden.  ;)
Jag demonterade turbon och grenröret igårkväll och konstaterade att jag nog haft ett litet läckage, kollade också efter skador på turbinhjulen men de var ok, ikväll har jag jobbat över men i morgon ska jag återmontera grenröret planat och med nya packningar och hoppas den går lite bättre, på lördag ska jag byta kammen, har kompresionsförhållande 8:1 nu om jag inte minns fel, men får jag den inte att ladda mer än den gjort nu är det ju onödigt med så låg komp så då kan jag ju likabra höja kompresionen lite och hoppas den börjar gå lite bättre.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #203 skrivet: september 11, 2008, 22:35:38 »
Turbon är tyvärr för liten till det laddtryck du vill ha.Du har alldeles för mycket
mottryck i turbin huset över 1,2 bar i ladd. Allså det blir inte mer effekt efter  1,2bar.
Men varför ladda så mycket ? Det är väl effekt du vill ha  :D Du har nog hitta en del fel själv ( 8:1 i komp  :o )  Mitt tips  ;D  9:1 i komp,ladda 1,2 bar, se till att ha rätt med bränsle över hela laddtrycks kurvan.Kör med mycket förtänning (utan att den spikar eller motar). Med det receptet kommer din drivlina att hamna i omlopps bana runt jorden  ;D


"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #204 skrivet: september 11, 2008, 23:49:51 »
Turbon är tyvärr för liten till det laddtryck du vill ha.Du har alldeles för mycket
mottryck i turbin huset över 1,2 bar i ladd. Allså det blir inte mer effekt efter  1,2bar.
Men varför ladda så mycket ? Det är väl effekt du vill ha  :D Du har nog hitta en del fel själv ( 8:1 i komp  :o )  Mitt tips  ;D  9:1 i komp,ladda 1,2 bar, se till att ha rätt med bränsle över hela laddtrycks kurvan.Kör med mycket förtänning (utan att den spikar eller motar). Med det receptet kommer din drivlina att hamna i omlopps bana runt jorden  ;D


Ok nog därför jag inte får mer ladd då ::)
Jo klart att det är effekt jag vill ha men vid 1,2bar tycker jag att jag har för lite effekt.
Jag har fått för mej att man tappar mer effekt på att vara tvungen att köra med sen tändning än att ha  låg komp och få köra med tidig tändning (jag kör ju på vanlig 98oktanig bensin).
Pga att inte behöva byta drivlinan dagligen vill jag ha en varvillig motor med effekten på höga varv istället för att ha högt vrid på lägre varv, maxeffekt mellan 5000 och 7000rpm vore ju lagom.
Enligt loggen gör den 0->100 på ca6sekunder nu, så det är ju ca en sekund långsammare nu än B200 sugmotorn :-\ men det beror ju nog mycket på att den bara gör 90på tvåan nu så det blir ju en växling mer.
Jag hoppas den börjar gå bättre nu när jag byter kammen, men jag vet inte om jag ska höja kompet nu eller om jag ska försöka ta igen det med mycket förtänning :-\ det är ju inte så många veckor nu innan bilen ska gå i vinteride >:(
Jag har inte riktigt bestämt mej för vilka modifieringar som ska göras på bilen i vinter annat än att det blir bättre bromsar, styrservo och stötdämpare mm.
Motorn ska nog uppdateras med H-profilstakar, ny topp, plenum och ny turbo men det kanske blir först nästa vinter pga att jag ska ha ny drivlina först.

 
« Senast ändrad: september 11, 2008, 23:51:37 av kullke »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #205 skrivet: september 12, 2008, 15:47:07 »
Enligt loggen gör den 0->100 på ca6sekunder nu, så det är ju ca en sekund långsammare nu än B200 sugmotorn

Vah.. Vilken b200sugmotor gör 0-100 på 5 sekunder?  :o :o

EDIT: Måste tacka dig kullke för att du visade mig länken till ake.fi angående motorändring. Fick bilen precis besiktad utan ändringsbesiktning  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #206 skrivet: september 12, 2008, 16:04:10 »
Enligt loggen gör den 0->100 på ca6sekunder nu, så det är ju ca en sekund långsammare nu än B200 sugmotorn

Vah.. Vilken b200sugmotor gör 0-100 på 5 sekunder?  :o :o

EDIT: Måste tacka dig kullke för att du visade mig länken till ake.fi angående motorändring. Fick bilen precis besiktad utan ändringsbesiktning  ;)

Det behövs inte mycket motor för att göra 0-100 på 5-6sekunder.
Motorn jag körde med förut var jävligt varvillig så med lite träning och lyckade försök så gick den på 5-6sekunder mycket tack vare att den gjorde 110 på tvåan så det var en kul motor vid trafikljusen ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #207 skrivet: september 12, 2008, 20:24:03 »
Jaha, då förstår jag, för det tar ju ett bra tag före man fått i trean på våra bilar tycker jag, och sen är det så stor skillnad i utväxlingen mellan 2an och 3an

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #208 skrivet: september 14, 2008, 23:54:34 »
Jag har funderat lite på mitt kompförhållande nu och beslutat mej för att inte komphöja nu.
Blev ju lite osäker om jag hade för lågt komp när Peters tips var 9:1 vid 1.2bars ladd.
Har sökt gamla trådar på olika forum för att se vad andra körde med för komp med bensin i tanken ( ni är ju inne i E85åldern i Sverige medan vi i Finland fortfarande är kvar i bensinåldern :-[ )
Kom nog fram till att det var ganska många som körde 8:1 och lägre komp med små turbon som har högre avgasmottryck, med stora turbon går det att köra med högre kompressionsförhållande när dessa har lägre mottryck och därför också kan köra med vassare kamaxlar.
Jag har bla bytt avgaspackningarna nu, det tog ganska många timmar pga att det är så trångt runt turbon :-\
Har ju testat att ställa kamen lite olika och kom fram till att denna fungera bäst som jag hade den först (ventilerna lika mycket öppna i ÖD) testade ju först att backa den ca 5grader men det gjorde inte så stor förändring, så ikväll testade jag att flytta fram den 5 grader från det första läget då blev motorn lite kraftigare innan laddet kom men det blev en tydlig försämring på högre motorvarv.
Tyvärr minns jag inte riktigt vilken kam jag har i motorn nu :-[ jag trodde jag hade en omslipad kammaxel i bilen nu men då skulle jag ju användt lashcaps och jag vet att jag nog bara har 16lashcaps, 8 sitter i locket på en B200 och 8 hittade jag ikväll i lådan med justerbrickor :-\
påbörjade kamaxelbyte ikväll så imorgon vet jag vilken som sitter i bilen nu.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #209 skrivet: september 15, 2008, 22:05:41 »
Det satt en D-kam i min motor nu, jag hade ju glömt att jag har en D-kam och att jag monterat den i denna motor :-[ men jag har ju själv tydligt skrivit på första sidan i detta projekt att jag monterat en D-kam ;)
Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon så jag får se om den går bättre med VX3-kamaxeln, men det bör den ju nog göra för det blir ju mindre överlapp med VX3 så den bör ju fungera bättre vid högt avgasmottryck än D-kammen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #210 skrivet: september 16, 2008, 22:23:56 »
Det satt en D-kam i min motor nu, jag hade ju glömt att jag har en D-kam och att jag monterat den i denna motor :-[ men jag har ju själv tydligt skrivit på första sidan i detta projekt att jag monterat en D-kam ;)
Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon så jag får se om den går bättre med VX3-kamaxeln, men det bör den ju nog göra för det blir ju mindre överlapp med VX3 så den bör ju fungera bättre vid högt avgasmottryck än D-kammen.

Underbart exempel på att minnet inte finns med oss hela tiden, är själv halvcenil  ;)

Kul att du får pula lite och lära oss andra ett och annat mellan varven!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #211 skrivet: september 16, 2008, 23:10:31 »
Det satt en D-kam i min motor nu, jag hade ju glömt att jag har en D-kam och att jag monterat den i denna motor :-[ men jag har ju själv tydligt skrivit på första sidan i detta projekt att jag monterat en D-kam ;)
Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon så jag får se om den går bättre med VX3-kamaxeln, men det bör den ju nog göra för det blir ju mindre överlapp med VX3 så den bör ju fungera bättre vid högt avgasmottryck än D-kammen.

Jag vill inte göra dej  :'(  men du kommer inte känna nån större skillnad
med vx3 an jämfört med D kammen  :( då dom är välldigt lika varan i karaktären.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #212 skrivet: september 16, 2008, 23:44:34 »
Det satt en D-kam i min motor nu, jag hade ju glömt att jag har en D-kam och att jag monterat den i denna motor :-[ men jag har ju själv tydligt skrivit på första sidan i detta projekt att jag monterat en D-kam ;)
Ska hämta en ny ventilkåpspackning imorgon så jag får se om den går bättre med VX3-kamaxeln, men det bör den ju nog göra för det blir ju mindre överlapp med VX3 så den bör ju fungera bättre vid högt avgasmottryck än D-kammen.

Jag vill inte göra dej  :'(  men du kommer inte känna nån större skillnad
med vx3 an jämfört med D kammen  :( då dom är välldigt lika varan i karaktären.
Hm men små skillnader ger ju också erfarenhet :)
Största skillnaden på kamarna är ju att vx3 kammen har mindre överlapp och att den öppnar avgasventilen lite senare.
Jag tror ju risken att man får avgas i insuget vid högt mottryck borde vara mindre med vx3 när den har minde överlapp, men den öppnar ju avgasventilen lite senare så det kanske blir sämre evakuering av avgaserna då så den i praktiken blir välldigt lika D-kamen i karaktären :-\
Jag har en Vkam att testa också, om man ser på siffrorna för kamarna ser ju V ut att ha värden  mellan D och vx3.
Men en av kamarna passar ju min motor bättre än den andra ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #213 skrivet: september 20, 2008, 20:15:26 »
Har testat bilen ikväll :)
Det blev nog en liten förbättring med vx3-kam.
Blev ju tvungen att höja bränslemapen då den började gå för snålt med vx3kamen, det är nog en nackdel med mapsensor istället för lmm när man byter kam eller om man bara ställer på kamdrevet.
Vemsboxen 'vet' ju hur mycket luft motorn får vid olika tryck och varvtal men ändrar man på något så motorn får mer/mindre luft vid samma insugstryck så vet ju inte styrboxen om det, men skulle man ha lmm skulle den ju veta direkt att motorn får mer luft.
Så vad jag förstår får motorn mer luft (bättre fyllnadsgrad?) in i cylindrarna med vx3 än med D-kam för jag fick höja bränslet med över 5%.
Nu får jag 1,3bars laddtryck vid 4000rpm men det sjunker till 1,0bar 6000rpm men ska försöka få upp det lite imorgon.
Bifogar ett par onödiga bilder också för jag tycker det är tråkigt med inlägg utan bilder ;)
Den ena är utan kam den andra är med vx3kam monterad, som ni ser har jag bytt batterit till ett mer färganpassat 8)
« Senast ändrad: september 20, 2008, 20:17:08 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #214 skrivet: september 20, 2008, 23:21:06 »
Blev ju tvungen att höja bränslemapen då den började gå för snålt med vx3kamen, det är nog en nackdel med mapsensor istället för lmm när man byter kam eller om man bara ställer på kamdrevet.
Vemsboxen 'vet' ju hur mycket luft motorn får vid olika tryck och varvtal men ändrar man på något så motorn får mer/mindre luft vid samma insugstryck så vet ju inte styrboxen om det, men skulle man ha lmm skulle den ju veta direkt att motorn får mer luft.
Så vad jag förstår får motorn mer luft (bättre fyllnadsgrad?) in i cylindrarna med vx3 än med D-kam för jag fick höja bränslet med över 5%.

Intressant tanke..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #215 skrivet: september 21, 2008, 22:15:12 »
Har förbättrat bränslemappen idag och bilen har börjat gå ganska bra nu men jag har problem med för mycket hjulspinn ;)
Har tvättat bilen ikväll så nu har jag nästan bort allt sot i motorutrymmet men jag ska vaxa i motorutrymmet imorgon för att få bort de sista svarta soträsterna från de vita ytorna i motorutrymmet, jag har ju fast ventilkåpan med nya blanka o fina kupolmuttrar från biltema, så nu är det nästan bara avgasbandaget som ser för jävligt ut så det ska jag beställa nytt från biltema nästa gång jag gör beställning därifrån (biltema har ju postorderförsäljning i finland) men jag hatar avgasbandage för det dammar och kliar på händerna, och så är det trångt och jävligt att linda dit det runt grenröret.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #216 skrivet: oktober 07, 2008, 22:20:51 »
Ikväll lossna generatorn så det blev ett litet hål i kylaren :(
Kan någon gissa varför ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #217 skrivet: oktober 07, 2008, 22:26:56 »
Har förbättrat bränslemappen idag och bilen har börjat gå ganska bra nu men jag har problem med för mycket hjulspinn ;)

Delikat problem  8)

Ikväll lossna generatorn så det blev ett litet hål i kylaren :(
Kan någon gissa varför ???

Nej.. varför?

Tråkigt med motgångar, först brand och nu detta. Synd på den fina kylaren. Är det en original eller annan?
Ska du täta kylaren eller byta? (jag hade tätat men tråkigt att kladda på kylartätning på en i övrigt så läcker kyl!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #218 skrivet: oktober 07, 2008, 22:35:55 »
En bild säger mer än tusen svordomar

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #219 skrivet: oktober 07, 2008, 22:36:10 »
Gissar på att bultarna som håller generatorfästet mot blocket hade lossat.

Som FREJ redan skrev: Synd på din fina kylare  :(
Tips: Det finns nya kylare på motonet för 114€ om inte minnet sviker.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #220 skrivet: oktober 07, 2008, 22:37:25 »
NEJ!!! Ser jag rätt på din bild?

Är det en bit av blocket som lossnat?

Vevstake som inte höll?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #221 skrivet: oktober 07, 2008, 22:38:48 »
Gissar på att bultarna som håller generatorfästet mot blocket hade lossat.

Som FREJ redan skrev: Synd på din fina kylare  :(
Tips: Det finns nya kylare på motonet för 114€ om inte minnet sviker.

Nä bultarna sitter som dom ska.
Går ju att reparera kylaren men det gör jag inte för jag har några reservkylare i hyllan ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #222 skrivet: oktober 07, 2008, 22:40:09 »
S*T*N!!! Fyfan vilken jävla otur  >:(

fanfanfan va synd   :'(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #223 skrivet: oktober 07, 2008, 22:40:40 »
Fler bilder

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #224 skrivet: oktober 07, 2008, 22:43:22 »
Vem var det som nyligen ville ha bild på kolvkylningsmunstycken, det syns ett på mina bilder ;)
« Senast ändrad: oktober 07, 2008, 23:07:48 av kullke »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #225 skrivet: oktober 07, 2008, 22:43:50 »
Beklagar..  :'(
Detta var verkligen synd.
Hoppas att du inte tappar suget att bygga om den nu, med hållbarare bottendel.

Fyfan

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #226 skrivet: oktober 07, 2008, 22:57:31 »
Beklagar..  :'(
Detta var verkligen synd.
Hoppas att du inte tappar suget att bygga om den nu, med hållbarare bottendel.

Fyfan
Tack men nu har jag ju en orsak att bygga en ny  ;)
Måste bara hitta ett nytt FTblock med vevaxel, så blir det H-profilstakar och bättre kolvar.
Vet inte om kolven eller staken gick sönder först, är en 3mm bred spricka i cylinderröret så allt kylarvatten kom ner i tråget och ut igenom hålet.
Av kolven är det bara lite av toppen kvar uppe vid ventilerna man ser oljeringen när man tittar upp genom titthålet, var resten av staken och kolvbulten är vet jag inte men de ligger antagligen på vägen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #227 skrivet: oktober 07, 2008, 23:06:39 »
Har förbättrat bränslemappen idag och bilen har börjat gå ganska bra nu men jag har problem med för mycket hjulspinn ;)

Delikat problem  8)

Ikväll lossna generatorn så det blev ett litet hål i kylaren :(
Kan någon gissa varför ???

Nej.. varför?

Tråkigt med motgångar, först brand och nu detta. Synd på den fina kylaren. Är det en original eller annan?
Ska du täta kylaren eller byta? (jag hade tätat men tråkigt att kladda på kylartätning på en i övrigt så läcker kyl!
Jo men det är ju ingen bruksbil som måste ta mej till jobbet imorgon-
Det är nog en originalkylare och jag har några så det är bara att ta den bästa och modifiera och spruta lite färg på den, måste ju iallafall ha bort kylaren för att få ur motorn.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #228 skrivet: oktober 07, 2008, 23:08:26 »
ajajajaj :(

ovanligt med ras vid första cylindern?
menmen- tur att du har rätt inställning till att d blev en anledning att bygga nytt;)
vanligast är väl att staken går av först-om det inte är så att ddet har spikat och på det viset haft sönder kolven, kan va svårt o se men sk abli intressant när du får isär grejjerna
ge inte upp nu!! du är en förebild! 8)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #229 skrivet: oktober 08, 2008, 19:55:45 »
Fy vilket hål... ledsamt Kullke.

För en sugiskille som mig, vad var det som var för klent, stakar och kolvar? Vad ska originalarna hålla, 350-400hk+  ???

Någon skrev spikningar i ett inlägg ovan men det borde du inte haft eller.. du hade ju koll på blandningen och dessutom gick den ganska fett eller?

Kul att du spänner bågen och bygger en ny hållbarare bottendel..
Räcker det att du byter botten och kylaren eller nej.. toppen är väl skrot oxå?

Keep up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #230 skrivet: oktober 08, 2008, 20:46:49 »
fy fan vad snyggt kunde inte ha gjort det bättre själv 8) står det i ditt CV? ;D bra om man ska ha anställning som motortrimmare :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #231 skrivet: oktober 08, 2008, 23:10:33 »
Fy vilket hål... ledsamt Kullke.

För en sugiskille som mig, vad var det som var för klent, stakar och kolvar? Vad ska originalarna hålla, 350-400hk+  ???

Någon skrev spikningar i ett inlägg ovan men det borde du inte haft eller.. du hade ju koll på blandningen och dessutom gick den ganska fett eller?

Kul att du spänner bågen och bygger en ny hållbarare bottendel..
Räcker det att du byter botten och kylaren eller nej.. toppen är väl skrot oxå?

Keep up!
Jo det är ett hål på andra sidan också :(
Jag vet inte vad som gick sönder först, men stakarna bör ju klara ca300hk, får se när jag öppnar motorn om det går att se vad som gick sönder först, jag tror inte jag har alla delar kvar, har fiskat upp några små vevstaksbitar ur oljetråget men kolvbulten och lilländan av staken ligger antagligen på vägkanten eller i diket.
Nä jag tror inte det spikat för jag har tändningen ganska fegt och så ladda jag bara 0,8bar.
Vet inte hur toppen ser ut för lite av koltoppen är kvar uppe i cylindern så det går inte att se men jag hade hursomhelst tänkt byta till en 531topp jag köpt av Peter.
Men det skulle nog vara lite frestande billigt att bygga på en B19botten nu.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #232 skrivet: oktober 09, 2008, 04:16:13 »
får se när jag öppnar motorn om det går att se vad som gick sönder först, j

Beklagar haveriet! :) Det skall bli intressant, att se lite detaljbilder, när du öppnat motorn... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #233 skrivet: oktober 09, 2008, 11:05:40 »
Vem var det som nyligen ville ha bild på kolvkylningsmunstycken, det syns ett på mina bilder ;)

det var jag :D tack för att du gjorde dig besväret för min skull att ta hål i blocket för att kunna fota ;)

Tråkigt med haverin men som sakt nu får du anledning å bygga en stabilare maskin :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #234 skrivet: oktober 09, 2008, 16:57:06 »
får se när jag öppnar motorn om det går att se vad som gick sönder först, j

Beklagar haveriet! :) Det skall bli intressant, att se lite detaljbilder, när du öppnat motorn... :) /M
Jo det kommer bilder så fort jag hinner öppna, på första bilden av hålet syns lite av en spricka i cylinderloppet (om man tittar vid ändan av oljesprutaren) den ser ut att gå ända upp till toppen och den är ca3mm bred och antagligen är det fler sprickor, men jag tycker inte det skulle ha spruckit sådär ifall staken gick sönder först, undrar om det kan ha kommit vatten i cylindern om t.ex packningen gick sönder, jag tyckte nämligen att det kom lite vitrök när jag startade den. men kanske onödigt att spekulera nu innan jag öppnat motorn.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #235 skrivet: oktober 09, 2008, 17:01:55 »
Vem var det som nyligen ville ha bild på kolvkylningsmunstycken, det syns ett på mina bilder ;)

det var jag :D tack för att du gjorde dig besväret för min skull att ta hål i blocket för att kunna fota ;)

Tråkigt med haverin men som sakt nu får du anledning å bygga en stabilare maskin :)
Nej det var inget besvär, det var bara att gasa lite ;)
Jo men var ju tur i oturen att den gick sönder nu när sommaren är slut, hade varit mindre roligt om den gått sönder i början på nästa sommar.
Möjligt att det kanske blir en 16V nu.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #236 skrivet: oktober 09, 2008, 19:28:25 »
Tål stakarna bara 300hk? Du måste väl haft mer än så va? I allafall när du laddade på som mest.

Hur tänker du kring B19-motorn, vill du varva mer?

B19 16v vore coolt  8)
men nu har du ju redan köpt Peters 531:a
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #237 skrivet: oktober 09, 2008, 20:00:33 »
B19 16v vore coolt  8)
men nu har du ju redan köpt Peters 531:a

Fast den kan han ju sälja vidare åt mig  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #238 skrivet: oktober 09, 2008, 21:53:29 »
Tål stakarna bara 300hk? Du måste väl haft mer än så va? I allafall när du laddade på som mest.

Hur tänker du kring B19-motorn, vill du varva mer?

B19 16v vore coolt  8)
men nu har du ju redan köpt Peters 531:a
Vad jag har läst och hört så ska stakarna klara 300hk, men nu vet jag ju inte varför staken gått sönder men antar att den gått av upptill först.
Jag var bara en kort stund i garaget ikväll så jag har inte hunnit lyfta ur motorn men hoppas jag hinner få den urlyft  i morgonkväll.
Tanken med B19 är att jag har ju några B19 motorer så det skulle nästan vara gratis att bygga på en B19 och vad jag vet så har de likadanna stakar som B23 så de skulle vara bättre än B200 som jag också har några stycken av.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #239 skrivet: oktober 09, 2008, 21:57:11 »
B19 16v vore coolt  8)
men nu har du ju redan köpt Peters 531:a

Fast den kan han ju sälja vidare åt mig  ;)
Jag har en B230A som jag tänkt köra som 'lagom' trimmad sugmotor i en bruks 360 så där skulle ju 531 toppen passa.