Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490879 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #280 skrivet: februari 10, 2009, 17:35:34 »
om jag förstått rätt så har du en klump från en 1031. måste du göra mycket för att få den att passa eller? :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #281 skrivet: februari 10, 2009, 17:46:46 »
Härligt  :D Ska du åka o-diffat eller kasstar du in en ditroit locker i ditt huset ?
Det blir nog odiffat till att börja med, tycker inte jag har så stort behov för något annat ännu när det ändå alltid slirar samtidigt på båda hjulen (jag kör bara på asfaltvägar med pärlan) , och så tror jag drivaxlarna håller bättre om jag kör odiffat så kraften alltid fördelas på två drivaxlar.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #282 skrivet: februari 10, 2009, 18:06:43 »
om jag förstått rätt så har du en klump från en 1031. måste du göra mycket för att få den att passa eller? :)
Ja den ska in i ett 360hus och det är den som är på första bilden, jag svarvade bort flänsen med fästhålen där kronhjulet varit fastbultat så den börja se ut som på andra bilden, på andra bilden syns också en original klump, kronhjulet är ju en del av 360klumpen så jag svarvade bort centrumet så den ser ut som på nästsista och sista bilden nu.
Ikväll ska jag borra och gänga hålen.
Som du ser på andra bilden blir nya diffen lite längre så det högra lagret kommer flyttas längre ut ur diffhuset, men jag måste ju ändå göra nya lagerhus när de nya lagren är större och de gamla blir för tunna om jag modifierar dessa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #283 skrivet: februari 10, 2009, 21:24:14 »
om jag förstått rätt så har du en klump från en 1031. måste du göra mycket för att få den att passa eller? :)
Ja den ska in i ett 360hus och det är den som är på första bilden, jag svarvade bort flänsen med fästhålen där kronhjulet varit fastbultat så den börja se ut som på andra bilden, på andra bilden syns också en original klump, kronhjulet är ju en del av 360klumpen så jag svarvade bort centrumet så den ser ut som på nästsista och sista bilden nu.
Ikväll ska jag borra och gänga hålen.
Som du ser på andra bilden blir nya diffen lite längre så det högra lagret kommer flyttas längre ut ur diffhuset, men jag måste ju ändå göra nya lagerhus när de nya lagren är större och de gamla blir för tunna om jag modifierar dessa.

Å fy 17 det bara sprutade adrenalin i kroppen redan när jag läste överskriften i ditt inlägg  :D

Detta är ju hur intressant som helst för en hårdkörande 300-entusiast och såna finns det ju gott om här  ;)

Hade ingen aning om att det skiljde så mycket på diffarna, att husen och krondrevet skiljde så mycket i utseende och konstruktion. Trodde i mitt stilla sinne att 300-diffen typ var en "miniatyr" av 1030/1031-diffen..

Kul att din svarv har fått en sånt ärofyllt uppdrag!
Men än så länge så ser det ganska enkelt ut.. gissar att det blir mer jobb med lagerhus och lager, och att justera in krondrev mot pinjongdrev i slutet av projektet!?

Detta uppskattas enormt kullke, och att du visar och förklarar så bra så en och annan elektriker kan förstå till och med  :D

KEEP ON!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #284 skrivet: februari 11, 2009, 00:06:09 »

Hade ingen aning om att det skiljde så mycket på diffarna, att husen och krondrevet skiljde så mycket i utseende och konstruktion.

Men än så länge så ser det ganska enkelt ut.. gissar att det blir mer jobb med lagerhus och lager, och att justera in krondrev mot pinjongdrev i slutet av projektet!?

Detta uppskattas enormt kullke, och att du visar och förklarar så bra så en och annan elektriker kan förstå till och med  :D

KEEP ON!
Antagligen är det för att 360ins kronhjul är en del av diffen som det inte finns eftermarknadsdiffar till våra bilar :-\

Jo men det är nog ganska enkelt också, viktigast att man är noggran så det blir rakt.
Nja inte tror jag det blir så jobbigt att justera krondrev mot pinjongdrev, jag har ju inte rört piniongen och kronhjulet kommer ju från samma diffhus så kronhjulet behöver bara justeras axielt samtidigt som jag shimsar lagren.
Jag har borrat hålen ikväll men hann inte gänga dessa så nästa moment blir att köpa nya lager och hitta material till lagerhusen.
Jag vet att jag är skitdålig på att förklara :-[

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #285 skrivet: februari 13, 2009, 22:24:59 »
Borra och gängade hålen igår, men nu måste jag köpa nya lager innan jag kan fortsätta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #286 skrivet: februari 14, 2009, 17:36:22 »
Trevligt med framsteg  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #287 skrivet: mars 01, 2009, 21:23:35 »
Hur går det här då  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #288 skrivet: mars 02, 2009, 23:50:17 »
Hur går det här då  :)
Nja det står nästan stilla nu, har varit en massa annat 'onödigt' jobb med bruksbilar nu >:(
Väntar på kolvarna och behöver nya lager till diffen för att kunna fortsätta jobbet med den.
Jag är ledig nästa vecka så då hoppas jag få klar diffen + en massa annat.
Har bestält kolvar med ventilurtag för 16V eftersom jag antagligen uppdaterar till 16V nästa vinter.
Kolvarna är komp sänkande till ca 8,5:1 med original 16Vtopp så nu vill jag veta hur stora förbränningsrummen är i en 16Vtopp ???
Mina förbränningsrum i 531toppen är nu 61,8cc så om jag får veta hur stora 16V förbränningsrummen är kan jag plana klart toppen innan jag får hem kolvarna. Tar ju nog 3 veckor ännu innan jag får kolvar  :(
Jag mätte upp förbränningsrummen igår och 3st var 61,8cc men ett var bara 61,5cc så det var bara att förstora det lite så blev alla lika stora :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #289 skrivet: mars 03, 2009, 17:35:25 »
Förbräningsrumena är 49cc på 16v org (glt topparna) .
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #290 skrivet: mars 03, 2009, 17:40:05 »
Förbräningsrumena är 49cc på 16v org (glt topparna) .
Tack då kan jag mäta och räkna ut hur mycket jag måste plana 8v toppen för att få rätt komp, vad nu som är rätt komp :-\

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #291 skrivet: mars 03, 2009, 18:01:21 »
Allså förbränings rumena i toppen är 49cc inte i kolvarna.Har för mej att org 16v kolvarna rymde
ca 9cc.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #292 skrivet: mars 03, 2009, 22:40:54 »
Allså förbränings rumena i toppen är 49cc inte i kolvarna.Har för mej att org 16v kolvarna rymde
ca 9cc.
Jo det var nog storleken på förbränningsrummena i toppen jag ville veta.
För med Wisecokolvarna jag beställt skulle det bli ca 8,5:1 tillsammans med original 16Vtopp, så då vet jag ju att ifall jag skulle plana 8v toppen så förbränningsrummena i toppen skulle bli 49cc så skulle det ju då också bli ca 8,5:1. Eller att ifall jag inte skulle plana toppen så skulle kompförhållandet med 61,8cc förbränningsrum i toppen + 29cc (kolvgropen, ventilurtagen och packningen) bli CA 7,45:1.
Men det kanske är lika bra att vänta med att plana toppen tills jag har hem kolvarna :-\
Jag har inte bestämt mej för hur högt komp jag ska köra med i sommar :-\

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #293 skrivet: april 14, 2009, 20:52:42 »
Hur går det ? har du fått hem kolvarna  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #294 skrivet: april 14, 2009, 21:10:51 »
Hur går det ? har du fått hem kolvarna  :)
:( men de är färdiga nu och skickade från fabriken förra veckan så jag hoppas jag har dom här nästa vecka :)
Stakarna borde komma från LGspeed nästa vecka, ARP hade slut på bultar så det drog ut lite på tiden med stakarna.
Vägarna börjar ju bli torra nu så jag vill få igång bilen NU

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #295 skrivet: april 14, 2009, 21:23:21 »
Vägarna börjar ju bli torra nu så jag vill få igång bilen NU

Vårkänslor.. bra, då får du ihop motorn snabbt när du väl har delarna  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #296 skrivet: april 14, 2009, 21:30:02 »
Vägarna börjar ju bli torra nu så jag vill få igång bilen NU

Vårkänslor.. bra, då får du ihop motorn snabbt när du väl har delarna  :)
Jo men jag har hunnit göra mycket annat nu så länge jag väntat på delarna :)


peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #297 skrivet: april 14, 2009, 21:43:16 »
Bilder tack  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #298 skrivet: april 14, 2009, 22:11:07 »
Bilder tack  :D
Bilder på va då? Menar du på det jag hunnit göra så länge jag väntat på delar så blir det bla en massa bilder på båten som jag slipat bort flera m2 lack från, och idag har jag målat den under vattenlinjen och imorgon ska jag tjära skråvet och så hoppas jag att jag hinner lacka däckena på fredag :)
Fast jag har nog hunnit göra en del saker till motorn också men tror inte jag har hunnit ta så mycket bilder.
Hittade nu lite bilder från när jag plocka fjädrarna ur gamla toppen och bilder på lite nytvättade delar.
Har bla polerat ett nytt oljetråg (det förra gick ju sönder) och så har jag pålerat en massa annat och målat lite också men det har jag inte bilder på ännu.
Och så har jag gjort fäste för en hallsensor i hålet där förgasarmodellerna har bränslepumpen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #299 skrivet: april 14, 2009, 22:21:32 »
Hittade en bild på blocket nytvättat också, men bilden ljuger lite för det ser ut att vara ytrost på bilden men den gick inte att se med ögonen :-\
Ska tvätta det med bensin när det blivit borrat innan jag målar och lackar och efter det ska jag tvätta det pånytt invändigt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #300 skrivet: april 14, 2009, 23:08:52 »
Kul att höra att du snart får delar  :) Vägen är ju helt bar nu och snön håller sig förhoppningsvis borta nu.

En sån "topplockslåda" borde man skaffa sig själv också.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #301 skrivet: april 14, 2009, 23:23:56 »
En sån "topplockslåda" borde man skaffa sig själv också.  :)
Jo jag har samlat brickor i flera år, förut hade jag alla osorterade i en låda så det var ett jävla jobb att hitta brickan man sökte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #302 skrivet: april 14, 2009, 23:28:00 »
Och så har jag gjort fäste för en hallsensor i hålet där förgasarmodellerna har bränslepumpen.

Ska du bygga nåt att trigga på på axeln till oljepumpen!? Eller går det att trigga på kammen till förgasarpumpen.....

Vill oxå ha topplockslåda. Tyvärr har man mekat för lite för att ha samlat på sig nåt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #303 skrivet: april 14, 2009, 23:37:36 »
Och så har jag gjort fäste för en hallsensor i hålet där förgasarmodellerna har bränslepumpen.

Ska du bygga nåt att trigga på på axeln till oljepumpen!? Eller går det att trigga på kammen till förgasarpumpen.....

Jag har slipat om axeln så jag har en tand att trigga på (bild kommer imorgonkväll) det är ju sekundär trigger jag ska ha där så jag tror inte det är så noga bara det fungerar så jag kan köra utan fördelare i sommar 8)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #304 skrivet: april 15, 2009, 20:44:18 »
Så här ser det ut nu, jag har filat till hålet så sensorn sitter stadigt, borrade och gängade ett M5 hål för bulten, gummislangen sitter där för att jag ska kladda dit lite tätningsmassa imellan den och plattan så att det blir tätt.
Det jag nu undrar är om jag borde göra en ny platta av aluminium, rostfritt eller annat icke magnetiskt material eller funkar det att ha stålplattan jag har nu utan att det stör hallsensorn?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #305 skrivet: april 17, 2009, 22:23:32 »
Testa sensorn på bänk vettja. Kan inte tänka mig att lite metall där inne vid "roten" kan störa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #306 skrivet: april 24, 2009, 21:55:58 »
Fick äntligen kolvarna ;D de ser ju riktigt fina ut så jag vet inte om jag ska montera dom i motorn eller ha dom i bokhyllan eller gömma dom under sängen ;)
Vevstakarna kommer nog troligen på måndag för enligt postens paketspårning är de nära nu.
 1a kolvringen är 1mm och 2a är 1,25mm så de är ganska tunna, undrar om det går att ha så smala ringar.
På andra bilden syns oljekanalerna i kolvtappshålet, hur har de gjort när de borrat dessa hål ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #307 skrivet: april 24, 2009, 22:21:04 »
Grattis till fina pjäser!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #308 skrivet: april 25, 2009, 00:08:39 »
Grattis till fina pjäser!
Tack
Det är ju på tidenen att jag får delarna om jag ska få ihop bilen innan sommaren.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #309 skrivet: april 25, 2009, 20:00:54 »
grymmt fina delar!! =) nästan så du skulle ha dom i hyllan;)

dom där hålen måste väl ändå vara "gjutna"??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #310 skrivet: april 25, 2009, 20:18:01 »
grymmt fina delar!! =) nästan så du skulle ha dom i hyllan;)

dom där hålen måste väl ändå vara "gjutna"??
Jo men de gör nog sej bra i motorn också, fast det nog antagligen är onödigt med så fina kolvar i min motor nu men tycker det är bäst att bygga så det håller för framtida behov också, och så har jag ju 16V i framtidsplanen så därför jag köpt kolvar med ventilurtag.
Nä dom är inte gjutna för det är smidda kolvar, men jag tittade närmare på kolvarna idag så hålen är snedborrade så man nästan ser rakt in i hålen på bilden, så de är borrade från samma riktning som jag tog bilden och de går ihop med hålen innanför oljeringen.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #311 skrivet: april 25, 2009, 20:31:31 »
Vackert  :D snyggt som bara den  :)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #312 skrivet: april 25, 2009, 20:36:03 »
Vackert  :D snyggt som bara den  :)
Tack.
Jo jag borde ha köpt 5st så jag kunnat ha en i hyllan :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #313 skrivet: april 25, 2009, 20:48:29 »
jag kom på det i samma stund jag skickade.. är ju givevis smidda!

en 5te kolv hade ju vart givet!!  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #314 skrivet: april 26, 2009, 16:57:49 »
snygga kolvar!!!!! och väntar på uppdateringar med spänning :D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #315 skrivet: april 26, 2009, 20:40:05 »
snygga kolvar!!!!! och väntar på uppdateringar med spänning :D
Jotack men det tar nog ett tag innan uppdatering, för blocket på borrning och toppen på planing i morgon.
Men ikväll stötte jag på ett problem med kolvarna som måste lösas.
Det är urtaget 30,8mm brett för stakarna men stakarna är ju bara 25mm breda :-\ i originalkolvarna är det ca25,2 mm brett för stakarna så där glappar det bara 0,2.
Så nu får ju staken ingen styrning så det är ett glapp på 5,2mm vid kolvtappen och 5mm vid vevaxeln, så det blir antagligen att svarva 2,5mm aluminiumhylsor att ha imellan stake och kolv så staken får styrning där.
Vad tycker ni jag ska köra med i komp nu?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #316 skrivet: april 26, 2009, 20:45:23 »
Citat från: kullke
Men ikväll stötte jag på ett problem med kolvarna som måste lösas.
Det är urtaget 30,8mm brett för stakarna men stakarna är ju bara 25mm breda :-\ i originalkolvarna är det ca25,2 mm brett för stakarna så där glappar det bara 0,2.
Så nu får ju staken ingen styrning så det är ett glapp på 5,2mm vid kolvtappen och 5mm vid vevaxeln, så det blir antagligen att svarva 2,5mm aluminiumhylsor att ha imellan stake och kolv så staken får styrning där.
Aluminium, kommer det hålla? Iofs. bara minimal belastning i sidled men ändå? Känns som om det skulle bli mer glappt med tiden.. men du är mekanikern i den här tråden  ::)

Citat från: kullke
Vad tycker ni jag ska köra med i komp nu?
Så mycket det går!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #317 skrivet: april 26, 2009, 20:54:52 »
Som du sa Frej är belastningen i sidled minimal och kolvar och jag har sökt runt och hittat andra som kör med aluminiumhylsor.
Men jag har mejlat Halvarsson och frågat hur de tycker jag ska göra.
Om jag planar 2mm nu blir det 8,5:1

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #318 skrivet: april 26, 2009, 20:57:24 »
Som du sa Frej är belastningen i sidled minimal och kolvar och jag har sökt runt och hittat andra som kör med aluminiumhylsor.
Men jag har mejlat Halvarsson och frågat hur de tycker jag ska göra.
Om jag planar 2mm nu blir det 8,5:1

Och om du sätter i 16v topp sen så blir det komp som original 16v eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #319 skrivet: april 26, 2009, 21:19:27 »
Som du sa Frej är belastningen i sidled minimal och kolvar och jag har sökt runt och hittat andra som kör med aluminiumhylsor.
Men jag har mejlat Halvarsson och frågat hur de tycker jag ska göra.
Om jag planar 2mm nu blir det 8,5:1

Och om du sätter i 16v topp sen så blir det komp som original 16v eller?
Nej med dessa kolvar bör det blir 8,5:1 med original 16V topp för det är större grop i dessa än i original 16v kolvar.