Författare Ämne: Drivlaxlar.  (läst 7006 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Drivlaxlar.
« skrivet: november 14, 2006, 20:46:27 »
Nu har jag sökt runt här på forumet efter info om drivaxlar men det jag inte hittat svar på är hurudanna drivaxlar ni som kört sönder och bytt en massa drivaxlar använt, eftermarknads, original eller begagnade axlar från någon långmilare ??
Jag har talat med typer som suttit på krogen och skrytit med att de har så mycke vrid i motorn så att de kört sönder en och annan 360drivknut, men när man börjar frågar lite mer så kommer det nog fram att de kört med trasiga drivknutsgummin, alltså vilken jävla porsche eller Ferrari drivaxel som helst går ju sönder om man kör med trasigt gummi.
Någon som har erfarenhet av olika eftermarknadsaxla? är de bättre eller sämre än original?

Så här skrev Dan.P i en annan tråd här på forumet.

Drivaxlar.
9031170 B200K/B14.4S/B172K
9031171-3 B200E/F

Knutar.
3207821 B200K/B14.4S/B172K
3202921 B200E/F

Knutarna och drivaxlarna ska vara något förstärkta till E/F-motorerna.

Så tydligen ska insprutarna ha bättre axlar och knutar, kanske därför som jag inte kört sönder någon drivaxel fast jag nästan försökt ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Drivlaxlar.
« Svar #1 skrivet: november 20, 2006, 19:37:02 »
Misstänker att du redan hittat Drivaxel/driveshaft-tråden men skriver dit den ändå. Mefistofeles skrev den pga. spritis drivaxelhaverier på strippen

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fuse

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
    • Pics
Re:Drivlaxlar.
« Svar #2 skrivet: december 30, 2006, 10:23:10 »
Yeah driveshafts are thicker in cars with E/F engines. I found this out when I bought a new cv joint for our GL, but it didn't fit with GL's axle, because Löbro doesn't manufacture any other, but E/F model joints anymore. E/F model joints have bore diameter of 27.7mm as the GL and other models have two to three mm smaller diamenter, somewhere around 25mm. :) So E/F models have thicker driveshafts. Cv joint for E/F seemed to be a bit stronger looking also.

« Senast ändrad: december 30, 2006, 10:26:03 av Fuse »
Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Drivlaxlar.
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2007, 02:45:28 »
Yeah driveshafts are thicker in cars with E/F engines. I found this out when I bought a new cv joint for our GL, but it didn't fit with GL's axle, because Löbro doesn't manufacture any other, but E/F model joints anymore. E/F model joints have bore diameter of 27.7mm as the GL and other models have two to three mm smaller diamenter, somewhere around 25mm. :) So E/F models have thicker driveshafts. Cv joint for E/F seemed to be a bit stronger looking also.



Som jag försökte säja i den tråden jag blev citerad.
360 med B19/200 E-F har dem starkare drivknutarna.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:Drivlaxlar.
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2007, 23:57:55 »
Jag mätte drivaxlarna och drivknutarna på min 360 B200F -90 med kat när jag bytte hjullager och jämförde med mina reservaxlar o drivknutarna som alla kommer från bilar med B19A/B200K motorer och de var identiska, 25 mm grova hela vägen med 25mm splines, så alla med F har inte dem starkare drivaxlarna/knutarna eller så har någon bytt ut axlarna.
Jag var under min GLT-87 och kolla på drivaxlarna och de såg annorlunda ut de var inte jämngrova hela vägen, de var 25mm men på 3 ställen var de ca 29mm.
Är smidda axlar på GLTn då eller varför ser de ut som de gör????
Troligtvis är ju splinsen 27.7mm på dessa axlar, jag kunde ju inte mäta när axlarna sitter monterade på bilen.
Är det bara splinsen som är större i drivknutarna eller är det kraftigare knutar också??? om ingen här kan svara på det så demonterar jag en axel och mäter drivknutarna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Drivlaxlar.
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2007, 08:49:39 »
Jag har ingen kunskap om detta men kan inte någon med VADIS gå in och kolla på hur det ser ut, särskillt vilka modeller som har och vilka som inte har starkare drivaxlarna!?

Tack Kullke för ditt engagemang & research!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Drivlaxlar.
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2007, 01:33:34 »
Jag mätte drivaxlarna och drivknutarna på min 360 B200F -90 med kat när jag bytte hjullager och jämförde med mina reservaxlar o drivknutarna som alla kommer från bilar med B19A/B200K motorer och de var identiska, 25 mm grova hela vägen med 25mm splines, så alla med F har inte dem starkare drivaxlarna/knutarna eller så har någon bytt ut axlarna.
Jag var under min GLT-87 och kolla på drivaxlarna och de såg annorlunda ut de var inte jämngrova hela vägen, de var 25mm men på 3 ställen var de ca 29mm.
Är smidda axlar på GLTn då eller varför ser de ut som de gör????
Troligtvis är ju splinsen 27.7mm på dessa axlar, jag kunde ju inte mäta när axlarna sitter monterade på bilen.
Är det bara splinsen som är större i drivknutarna eller är det kraftigare knutar också??? om ingen här kan svara på det så demonterar jag en axel och mäter drivknutarna.


Drivaxlar.
9031170 B200K/B14.4S/B172K
9031171-3 B200E/F

Knutar.
3207821 B200K/B14.4S/B172K
3202921 B200E/F

Detta är VADIS nummer om man vill beställa nya drivaxlar till 300an.
Jag började köra 343 1988 och redan då sa dem att man skulle köpa axlarna från insprutarna OM man skulle köpa nya.
Varför?
Jo knutar och axlar till insp. var förstärkta till skillnad mot dem sittandes på 360 med B19A/B200K.

Många köpte nya "renoverade inbytesdrivaxlar med drivknut" när deras knutar på 300an började glappa, detta var något som ofta anmärktes på SBP.
Priset var några hundringar dyrare men fan så mycket enklare att montera.

Kanske därför axeln inte är den samma från F till E!

Hade själv 1991 en 360GLT från 86 o den hade helt släta drivaxlar förutom på ett ställe där dem var grövre.
« Senast ändrad: februari 02, 2007, 01:34:38 av Dan.P »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Drivlaxlar.
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2007, 22:54:12 »
Nu har jag bytt ett skydsgummi på ena drivaxeln på GLTn, så då passa jag på och mätte lite samtidigt ;)
Jag jämförde en Glt mot en vanlig och det som skiljer på drivknutarna är nog bara splinsen som är grövre och bredare på Glt knuten, kulorna är 19mm i bägge och yttre delarna av knutarna är nog identiska om det inte är olika material i dessa.
Gltns axlar har 24splines diameter ca26,5mm och brädd 29mm.
Undrar om det skulle finnas bättre knutar från någon annan bil med samma splines så de skulle passa på Glt drivaxeln, då skulle man få en bra axel i rätt längd, det är ju svårt att t.ex korta en axel som annars skulle passa.
Bultcirkeln på våra drivknutar är 6x80mm med 8mm bulthål.
Jag mätte eller räkna inte splinsen på den vanliga knuten.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Drivlaxlar.
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2007, 03:50:25 »
Bra tråd, det finns mycket om drivaxlar på forumet. Har dock inte kunnat hitta något om stålkvalitet Är det automatstål, axelstål? I så fall av vilken kvalitet? ???

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.