Författare Ämne: För långa topplocks bult vid planing???  (läst 4024 gånger)

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
För långa topplocks bult vid planing???
« skrivet: januari 02, 2007, 13:40:36 »
Hejsan. om man planar 3 mm kan bultarna bli för långa och botna innan det sitter ordentligt? jag har aldrig hört nåt om det men ni kanske har hört annat eller har egen erfarenhet?

snabba svar vill jag ha ;)
Lycklig igen i min 360gl sedan

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:För långa topplocks bult vid planing???
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2007, 18:20:48 »
Har aldrig varit med om det, aldrig hört.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:För långa topplocks bult vid planing???
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2007, 20:00:22 »
Hejsan. om man planar 3 mm kan bultarna bli för långa och botna innan det sitter ordentligt? jag har aldrig hört nåt om det men ni kanske har hört annat eller har egen erfarenhet?

snabba svar vill jag ha ;)

Nej men om du planar 3mm så går ju bultarna 3mm djupare än tidigare och då finns det risk för att gängorna är rostiga och smutsiga där de inte blivit använda tidigare så då finns det risk att de går tyngre att dra så momentet blir fel. Jag brukar alltid rensa gängorna med en gängtapp innan jag monterar topplock.
När jag monterar planade lock brukar jag gänga hålen lite djupare för att vara säker på att de inte bottnar.
Om du monterar ett planat topplock ska du komma ihåg att kolla så inte packningsstyrningarna bottnar i locket(alltså de där rörstumparna som finns runt två topplocksbultar).

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:För långa topplocks bult vid planing???
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2007, 20:21:03 »
ja dom skulle gå fria tyckt jag men ska dubbel kolla.
så det är inte lönt att fila på dom då :) slapp jag det jobbet.

tack 300power och kulke
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:För långa topplocks bult vid planing???
« Svar #4 skrivet: januari 03, 2007, 20:13:14 »
Vi mätte idag styrningarna till toppen och de var ca 4,5mm, hålen var ungefär lika djupa (nu när toppen är planad 3mm.)

Så med 1.2mm packning har man över 1mm marginal!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:För långa topplocks bult vid planing???
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2007, 20:20:55 »
Vi mätte idag styrningarna till toppen och de var ca 4,5mm, hålen var ungefär lika djupa (nu när toppen är planad 3mm.)

Så med 1.2mm packning har man över 1mm marginal!

Vilken topplockspackning och bultar har ni använt, hur drog ni bultarna?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:För långa topplocks bult vid planing???
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2007, 22:16:34 »
Kullke
Original E-ring packning samt sexkantsbultarna till B200/B230, dragna enligt föreskrifterna fast vi har bara newtonmätt till 20Nm, nyckeln går inte längre sen är det på känn. Har funkat förr. Hurså?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.