Författare Ämne: Glasfiber.  (läst 8601 gånger)

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Glasfiber.
« skrivet: januari 16, 2007, 11:57:15 »
Har någon byggt huv, skärmar eller något annat i glasfiber någon gång?

Funderar på vad som behövs, hur man gör det lättast för sig, m.m..

Tipsa gärna med länkar.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Glasfiber.
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2007, 15:35:45 »
kolla RP glasfiber. finns länk i shopen.
360 Hybrid MKII

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Glasfiber.
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2007, 16:16:53 »
Det finns inte så många lätta sätt att bygga glasfiber dessvärre.
Det kan se dyrt ut att köpa färdig plast, men om man är ovan så kostar det betydligt mer än det är värt i tid och resultatet brukar bli.. sådär  :)

Om du ändå känner dig manad, så behöver du glasfiber, plast och härdare.
Detta skaffar du billigast hos en båtbyggare, annars hos en båthandlare. De kan hjälpa dig med åtgång osv. Hur mycket du behöver beror på hur många lager det ska vara. Fler lager = starkare, men även tyngre om det är viktbesparing man är ute efter.
2 lager brukar räcka gott till styling.

Sedan behöver du en form. Om vi utgår från att du vill bredda skärmarna exempelvis, kan du med fördel utgå från dessa. Dock inte direkt på dem, eftersom du gjuter spegelvänt. Ska du gjuta av skärmarna på plats, måste du gjuta på insidan av dem. Det blir knappast bra.

Man kan göra på många sätt, tex bygga i plywood och spackla upp formen, eller som jag föredrar, använda material som går att bearbeta enkelt. Det finns skivor / block att köpa hos båthandlare. De varierar i namn, men egenheten är ungefär som tät frigolit, så man kan skära och raspa formerna enkelt. Dessutom tål det plastens härdare och värme. Det gör inte frigolit, så försök inte med det (även om det är billigare och lättare att få tag på) Man behöver ändå något som stagar upp formen lite, gärna masonit, playwood eller liknande.

Nä du fått fram formen du vill ha så vaxar du den noggrant. Detta för att plasten ska släppa från formen när den härdat.
Det finns ett material som heter gelcoat, som är en sorts plast man kan lägga i botten av formen för att slippa efterarbete, men jag rekommenderar inte detta. Dels för att lackering efteråt är i stort sett omöjlig och dels för att det är ruskigt dyrt. (Gelcoat är det vita ytskiktet som man brukar se på plastbåtar.)

Sedan är det bara att börja gjuta. Skydd är att föredra och förmodligen det som gör att du kan gjuta klart. Ångorna är skarpa, minst sagt. Inte nyttigt att andas i sig isotoper. Slarva inte med detta.

Att gjuta:
Blanda härdare och plast i en burk.
Lägg på glasfibermatta på skärmen och börja väta den med plast. Nu behöver du en rulle, gärna gjord för ändamålet. Man måste pressa ut luften ur fibrerna för att få styrka och slippa spackla massor efteråt. Detta är tidsödande och jobbigt, men ger bra slutresultat.
När hela skärmen är täckt av plast och matta kan man ta lite rast innan man ger sig på lager två, Det är lika noga denna gång, fast lite jobbigare, eftersom man nu ska pressa ihop två lager matta.

När detta är klart ska det härda. Det tar upp till ett dygn och det blir mycket varmt. Det har hänt att det har börjat brinna, så lägg inte skärmen så den är övertäckt. Tänk också på ventilationen.

När allt är härdat och klart ska formen bort. Det kräver sin man ibland, för det kan sitta så in i h...  Har man vaxat ordentligt brukar det iaf finnas hopp om att få loss det... tom i en bit.
Om allt går väl har du nu en skärm i glasfiber.
Den ser dock inget vidare ut, eftersom det finns porer och fula kanter på den.
Kanterna klipper man bort med plåtsax eller annat lämpligt och raspar sedan till formen grovt och övergår sedan till fil eller sandpapper.
Resten av skärmen ska spacklas. Lämpligen används glasfiberspackel och gummispackelspade. Lägg tunna lager och försök undvika att få kanter och att bygga onödigt mycket. Glasfiberspackel är INTE kul att slipa med sandpapper.
När det härdat klart, ta ett grovt papper, slipa hela skärmen så den är hyfsat jämn och alla kanter försvinner. Övergå därefter till vanligt spackel för finjobbet.
Tips: Kloss är att föredra om det gäller medelstora ytor och skärmkanter. Ska det slipas på större ytor är en bräda ett i det närmaste nödvändigt verktyg för att få ett bra slutresultat.

Sådär, nu ska det vara klart om allt gått som det skall.

För att avsluta, kan jag väl hänvisa till början av inlägget.. Det är inte så dyrt att köpa färdigt trots allt :)

Lycka till
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Glasfiber.
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2007, 19:19:43 »
t'nk på att då du slipar glasfiber så är väl anndingsskydd att föredra lät inge nyttigt att andas in en massa glasfiberdamm.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Glasfiber.
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2007, 22:06:55 »
Bra tillägg.. Glasfiberlunga är inte mycket bättre än stenlunga.
Alltid skydd vid dammiga och isotoparbeten.
Lösningsmedel är svårare, men ventilera ordentligt, så är det mindre hälsovådligt iaf.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Glasfiber.
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2007, 23:05:17 »
jag funderar på att byta så mycket som möjligt till glasfiber. Men vill kunna använda originalgångjärnen till huven. får se hur jag gör. kanske går att skära loss innerramen från originalhuven och plasta på den på glasfiberhuven?

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Glasfiber.
« Svar #6 skrivet: mars 01, 2007, 23:24:09 »
Har läst på en massa å kollat en massa trådar om glasfibergjutande.

Mitt tips är att om man tex. ska göra en skärm.

-Ha skärmen monterad exakt så som du vill ha den, med den ytan   du vill ha den i, det vill säga lackad å fin.

-Lägg på gelcoat och gjut av skärmen.
Stadga upp gjutningen genom att gjuta fast brädor och allt möjligt.

- ta bort gjutningen från skärmen.  

Nu har du en pefekt form för att få en fin skärm.

Själva skärm-görandet.

- lägg gelcoat i mallen och gjut.
Gjut fast alla fästen och stärk upp skärmen.

När du sen tar bort den ut mallen så borde du ha en fin fin skärm färdig för grundlack...

Rätta min om jag har fel?  
/Tobbe

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Glasfiber.
« Svar #7 skrivet: mars 02, 2007, 01:48:20 »
Det kan bli problem att lacka på gelcoat. Det är ett fett oljematerial som är avsett att vara ytskikt.
Det enklaste, trots at det inte är enkelt, är att spackla upp formen på glasfibern.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Glasfiber.
« Svar #8 skrivet: mars 02, 2007, 09:24:15 »
Denna kille gjuter egna karosseridelar så det står härliga till:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25699&start=504

Tänkte så du får se lite foton med på hur grundarbetet går till.

/Anders

Edit: speciellt när han tillverkar bakarslet finns det mycket bilder.
« Senast ändrad: mars 02, 2007, 09:24:41 av Brainded »
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Glasfiber.
« Svar #9 skrivet: mars 02, 2007, 19:36:05 »
Denna kille gjuter egna karosseridelar så det står härliga till:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25699&start=504

Tänkte så du får se lite foton med på hur grundarbetet går till.
Speciellt när han tillverkar bakarslet finns det mycket bilder.

Grymt sa grisen!

Men jag tycker att lera verkar mycket smartare, fast dyrt som 17, grovt räknat 1300:- för EN framskärm, för bara modelleringsleran!! Då kan vi lika gärna köpa färdiga skärmar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.