Författare Ämne: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86  (läst 583938 gånger)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #40 skrivet: februari 04, 2007, 23:37:05 »
Och även backspeglarna fick lite färg...
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #41 skrivet: februari 04, 2007, 23:42:00 »
Dagen har ägnats mest åt andra bilar, men i pauserna har 360`n fått rostskydd i dörrarna (vaxolja) och därefter en hel del frigolit, så man kan resa lite tystare.
Har även fått åtgärda instrumentbelysningen och passat på att tvätta ur inredningen.
Nu får projektet stå stilla tills nästa helg, då blästring och spackling av stenskottsrost hägrar.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #42 skrivet: februari 05, 2007, 01:21:42 »
Är det inte lite riskabelt att montera x-traljusen under kofångaren? funderade själv ett tag på det men sen insåg jag att dom skulle bli inmosad i första bästa plogkarm innan jag hunnit prova dom.  ;)  Men det beror väl lite på körstilen också. snyggt med ratten iaf :)

Jag monterade mina så för någon vinter sedan och de klarade tom en rejäl dikeskörning förra vintern, tror de flexar rätt bra där så de får lite vinkel och snön kan glida lite. Beror självklart på hur HÅRT det är. Noterbart är ju att frontplåten (spoilern) gav med sig i den smällen men att extraljusen klarade sig.


Återfallet: Snyggt jobbat! kul att se att du inte kunde hålla dig, hehe  ;D
Angående fälgarna så ser de nästan ut som något som skulle ha kunnat sitta på en s/v40 av tidig årsmodell med de lite klenare motorerna dock är ju dessa 4x114, säker på att dom passar?

mvh
/Anders

Edit: Ändrade en väsentlig felskrivning
« Senast ändrad: februari 05, 2007, 12:36:11 av Brainded »
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #43 skrivet: februari 05, 2007, 01:30:26 »
Är det inte lite riskabelt att montera x-traljusen under kofångaren? funderade själv ett tag på det men sen insåg jag att dom skulle bli inmosad i första bästa plogkarm innan jag hunnit prova dom.  ;)  Men det beror väl lite på körstilen också. snyggt med ratten iaf :)

Jag monterade mina så för någon vinter sedan och de klarade tom en rejäl dikeskörning förra vintern, tror de flexar rätt bra där så de får lite vinkel och snön kan glida lite. Beror självklart på hur högt det är. Noterbart är ju att frontplåten (spoilern) gav med sig i den smällen men att extraljusen klarade sig.


Återfallet: Snyggt jobbat! kul att se att du inte kunde hålla dig, hehe  ;D
Angående fälgarna så ser de nästan ut som något som skulle ha kunnat sitta på en s/v40 av tidig årsmodell med de lite klenare motorerna dock är ju dessa 4x114, säker på att dom passar?

mvh
Anders
/Anders
Hej Anders.
Det låter ju bra. Då slipper jag hålla mig på vägen :)
Jag har lite ideér om att fälla in en extraljusramp framåt våren. Har en liggandes med fyra ovala lampor. Den nuvarande lösningen är bara tillfällig, men hyfsat effektiv. Aningen kort ljusbild, pga låg placering bara.

Jag vet faktiskt inte var fälgarna kommer från, men de satt på en 460 hos tidigare ägare. Har kollat bultcirkeln och den är 100/4, så de ska förhoppningsvis passa.
Sänkningssatsen ligger och väntar, så nu är det bara vädret det är fel på.
Och till sist.. Jag trodde nog inte ens själv att jag skulle kunna hålla mig. :)
Har många planer och de kommer väl att kunna ses här allt eftersom "bruksbilen" uppdateras.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #44 skrivet: februari 09, 2007, 19:41:19 »
Dagen har ägnats åt den tråkigaste biten. - Rost.
Har blästrat och grovspacklat vänstersidan och imorgon ska sommarbilen backas ut och göra plats för lackering i garaget.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #45 skrivet: februari 09, 2007, 19:42:22 »
Glasfiberspackel är bra. Det är däremot inte lika bra med fem minusgrader när man spacklar. Torktiden blir lite väl lång.
Skicket verkar iaf vara bättre än jag först trodde. Förutom skadan på bakflygeln, fanns det en del rost på övre(!) delen av tröskellådan. Det visade sig vara en gammal krockskada som var tveksamt rostskyddad efter reparationen.
« Senast ändrad: februari 09, 2007, 20:10:44 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #46 skrivet: februari 10, 2007, 16:35:50 »
Nu är det påväg att gå förlångt... :)
Har beställt larm till bilen och ska montera centrallås.
Därefter ska stereo monteras.

Det är lite oklart vad det blir ännu, men det kan gå åt två håll.
Antingen en diskret installation som reklam för ett märke som en kompis säljer, eller också blir det tävlingsverksamhet i SM, med ett känt märke. Detta avgörs i veckan..
Vet heller inte om jag ska visa installationen här, pga stöldrisken.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #47 skrivet: februari 11, 2007, 02:25:08 »
Nu har en vinge införskaffats. Orginal, men jag gillar designen. Fick luckan komplett för 200:- och den var rostfri (!) Värt att spara till framtiden.
Twinspokefälgarna som syns på bilden är inte till 360`n, utan till min Saab. Det innebär att jag hittills i år köpt 26 fälgar. ...och det är bara februari :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #48 skrivet: februari 11, 2007, 18:18:16 »
Det är inte så kul att slipa spackel direkt, men det är värt mödan.
Passar på att lägga in lite bilder på dagens arbete nu när jag väntar på att färgen ska torka.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #49 skrivet: februari 11, 2007, 18:22:44 »
Om någon är intresserad, kan jag visa hur jag gjort. Tar ganska mycket kort när jag pysslar om ingen märkt det :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #50 skrivet: februari 11, 2007, 18:23:50 »
Först en omgång med rondellen, för att få bort färgen
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #51 skrivet: februari 11, 2007, 18:24:57 »
Sedan lite sandblästring
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #52 skrivet: februari 11, 2007, 18:26:26 »
Plåten grundas med vanlig klarlack för rostskyddets skull, sedan spacklas den med glasfiber.
« Senast ändrad: februari 12, 2007, 01:21:48 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #53 skrivet: februari 11, 2007, 18:28:54 »
Vanligt spackel och en hel del slipning
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #54 skrivet: februari 11, 2007, 18:31:33 »
För att slippa slipa bort kanter, lägger jag maskeringstejpen en bit ut från skärmen, så grundfärgen kan ryka in, förutom på de ställen där jag kan gömma skarven i skärmkanten.
« Senast ändrad: februari 12, 2007, 01:24:56 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #55 skrivet: februari 11, 2007, 18:34:09 »
När grundfärgen är torr, vattenslipar jag med 800 papper och sedan poleras ytorna runt det som ska lackeras med siliconfri polish. Då kan man polera bort skarven och smälta ihop lackerna utan synlig skarv.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #56 skrivet: februari 11, 2007, 18:38:39 »
Stämmer bara kulören, vilket den brukar göra på Volvos egna färger, brukar det vara svårt att se var det är bättrat.
Sen är det bara att ösa på rostskydd innifrån och täta ordentligt, så man slipper göra om arbetet efter nästa vinter :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #57 skrivet: februari 11, 2007, 18:39:37 »
Nu är det påväg att gå förlångt... :)
Har beställt larm till bilen och ska montera centrallås.
Därefter ska stereo monteras.

Det är lite oklart vad det blir ännu, men det kan gå åt två håll.
Antingen en diskret installation som reklam för ett märke som en kompis säljer, eller också blir det tävlingsverksamhet i SM, med ett känt märke. Detta avgörs i veckan..
Vet heller inte om jag ska visa installationen här, pga stöldrisken.

Tänk på att de här bilarna kräver starka motorer till centrallåset för att orka låsa/låsa upp. Biltemas t.ex. är för klena.

Låter tråkigt om du inte vill visa installationen då vi garanterat är mycket nyfikna men det beslutet ska du självklart få ta själv.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #58 skrivet: februari 11, 2007, 18:46:09 »
Nu är det påväg att gå förlångt... :)
Har beställt larm till bilen och ska montera centrallås.
Därefter ska stereo monteras.

Det är lite oklart vad det blir ännu, men det kan gå åt två håll.
Antingen en diskret installation som reklam för ett märke som en kompis säljer, eller också blir det tävlingsverksamhet i SM, med ett känt märke. Detta avgörs i veckan..
Vet heller inte om jag ska visa installationen här, pga stöldrisken.

Tänk på att de här bilarna kräver starka motorer till centrallåset för att orka låsa/låsa upp. Biltemas t.ex. är för klena.

Låter tråkigt om du inte vill visa installationen då vi garanterat är mycket nyfikna men det beslutet ska du självklart få ta själv.

/Anders

Tack för tipset. Det larm jag ska ha är tyskt, så jag hoppas på bättre kvalité.
Jag kan visa lite väl valda bilder, men inte allt. Vet att många oärliga personer gillar att leta offer på bilforum. Tråkigt men sant.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #59 skrivet: februari 11, 2007, 19:23:06 »
Har lekt lite med MovieMaker och satt ihop ett litet collage av bilder från den månaden jag haft 360´n, kombinerat med ett par filmer jag tog när det snöade sist :)
Patetiskt, jag vet, men det är min första film. Soundtracket är iaf passande: Blink 182 med What´s my age again?

http://www.youtube.com/watch?v=dRxe-B56H-Q


EDIT: Verkar inte som den länken vill bli komplett på sidan.
« Senast ändrad: februari 11, 2007, 19:31:39 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #60 skrivet: februari 11, 2007, 20:57:18 »
Grymt kul att följa denna tråd, att lacka listerna är ett bra knep att "pimpa en ride", gör mycket för helheten. Beskriv gärna hur/vad du gjort/använt så vi andra kanske får tummen ur.

Det där med klarlack som rostgrundsfärg, varför är det bättre än vanlig rostgrund/zinkfärg?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #61 skrivet: februari 11, 2007, 21:30:31 »
Tjena Frej.

Listerna är ju i plast med någon sorts fejkkrom på. Det fungerar oftast bra med vanlig filler, alltså grundfärg/sprutspackel till dessa. Ett bra tips är att inte använda vanlig mattsvart, utan ta vinylfärg istället. Den biter bättre på plast och ger en matt yta och håller länge. "Knepet" att få färgen att sitta kvar är enkelt; Slipa ordentligt med fint papper (400 och uppåt).
Att jag använder klarlack, beror på att den är mycket tät. Rost behöver tre ingredienser för att gro. Syre, vatten och värme. Stryper man något av dessa, kan det inte rosta. Att uppnå den atomiska fryspunkten är inte så lätt, så då återstår två. Vattnet stopar ju färgen om den är hel, men minsta por räcker för att syre och fukt ska leta sig in till plåten. Därför brukar jag lägga ett lager klarlack först och det har genom åren visat sig vara den bästa metoden. Det finns även primers, typ Metaflex, men dessa är svindyra och fungerar på samma sätt. De stryper rosten.
Hoppas jag inte rörde till det nu :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #62 skrivet: februari 11, 2007, 22:13:22 »
Därför brukar jag lägga ett lager klarlack först och det har genom åren visat sig vara den bästa metoden.

Tack för svaret, men fattar inte varför det säljs så mycket vanlig rostskyddsfärg då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #63 skrivet: februari 12, 2007, 00:46:26 »
Därför brukar jag lägga ett lager klarlack först och det har genom åren visat sig vara den bästa metoden.

Tack för svaret, men fattar inte varför det säljs så mycket vanlig rostskyddsfärg då.
Säg det? Det som brukar kallas rostskyddsfärg är vanlig syntetfärg och av mina erfarenheter är att det är allt utom rostskydd. Ett bra exempel är ju bilar med metalliclack. De rostar otast mindre än vanliga acryllacker. Ska tilläggas att klarlack är hårdare än acryl, så stenskotten kommer inte igenom lika lätt.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #64 skrivet: februari 12, 2007, 01:10:53 »
Natten uppdatering efter en kväll i garaget. Projekt ljudisolering.
Hade en del frigolitskivor från husrenoveringen över. 40 mm dämpning gör gott.

Tog en bild före. Inte så konstigt att man hör vägen så tydligt...

Det gula är vaxolja. Mitt favoritrostskydd. Luktar inte och håller många år.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #65 skrivet: februari 12, 2007, 01:12:16 »
Fick in ganska mycket frigolit. Gissa om bilen går tyst nu.. :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #66 skrivet: februari 12, 2007, 01:14:53 »
Under baksätet ligger en 3 mm asfaltsmatta och 7mm textilmatta. Dessa är egentligen inte för bilbruk, men är impregnerade och flamskyddade och bäst av allt.. Gratis  :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #67 skrivet: februari 12, 2007, 01:18:38 »
Även bagaget fick en del  isolering. Klädde plåten med självhäftande asfaltsmatta (2mm) och därefter 7 mm+3mm textil. Det där brummet som brukar vara i kombibilar är borta nu.

Och jag vet att jag tynger ner bilen och att den blir slöare, men enligt mig ligger inte det roliga i en 300 i motorn, utan i egenskaperna :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #68 skrivet: februari 12, 2007, 01:28:59 »
Till sist.. Skulle skynda mig så jag hann klart och lackade utan att kolla så allt var klart. När man tittar på kortet, ser man att det blir ett försök till.
Stress lönar sig inte... :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #69 skrivet: februari 12, 2007, 16:40:09 »
Otroligt fint fixad skärm där. Kan du förklara mer ingående hur du gjorde för att få den så bra utan skarv?  :)

*tummen upp*

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #70 skrivet: februari 12, 2007, 20:33:53 »
Citera
jag vet att jag tynger ner bilen och att den blir slöare, men enligt mig ligger inte det roliga i en 300 i motorn, utan i egenskaperna :)
Frigolit väger väl inte så mycket, däremot asfaltsmatta kanske?
Motorn är/kan enkelt bli rolig, så där får du tänka om  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #71 skrivet: februari 13, 2007, 03:11:39 »
Otroligt fint fixad skärm där. Kan du förklara mer ingående hur du gjorde för att få den så bra utan skarv?  :)

*tummen upp*
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #72 skrivet: februari 13, 2007, 03:12:34 »
Otroligt fint fixad skärm där. Kan du förklara mer ingående hur du gjorde för att få den så bra utan skarv?  :)

*tummen upp*

Tackar Girder :)
Ska försöka förklara.

Observera att detta gäller sprayfärg och mindre bättringar.
Större ytor är svåra att lacka med bra resultat.


Efter rosten är borta:

Torka ytan med thinner. Får man fett under spacklet biter det inte sedan.

Slipa av ett litet område runt skadan, ungefär 2 centimeter brukar räcka.
Använd fint papper, tex 400. Slipreporna ger spacklet något att fästa i.

Spraya lite klarlack på plåten som extra rostskydd.

Lägg ett lager glasfiberspackel på det plåtrena området.
Slipa av grovt, men inte så mycket att plåten kommer fram igen.

Spackla med finspackel. Plastic Padding PP 100 eller liknande. Använd 80-120 papper först och gå sedan ned i grovlek allt eftersom och avsluta med 240-400.

Slipa till karossens form. När orginalfärgen ändrar nyans eller grundfärgen kommer fram har man slipat förmycket.
Slarvar man här, blir resutlatet aldrig bra. Inga ojämnheter får finnas kvar och inte heller håligheter i spacklet. Spackla hellre en gång extra om det finns grova sliprepor kvar.

Tips: Om man har svårt att känna om skadan är jämt spacklad kan man ta en tunn tygtrasa och lägga under handflatan när man känner över området. Detta gör att känseln blir mycket bättre och man enklare kan känna ojämnheter.
Man kan också spraya på lite färg och slipa, för att lättare se var bulorna finns.
Använd alltid någon typ av kloss. Att få en slät yta rakt slipad kräver erfarenhet och onödigt mycket tidsåtgång.
Stora områden slipas enklast med slipbräda.
Endast runda ytor handslipas.

Torka med thinner. Blöt inte, utan ta en skvätt på en trasa och eftertorka med torr trasa. Mycket thinner kan lösa upp slipad lack och spackel.

Polera med siliconfri (!) rubbing rund området som ska lackeras. (C:a 10 cm)Polera EJ spacklet. Lämplig rubbing är exempelvis Errbe 111. Eftertorka med ren trasa.

Lägg en tejpmaskering genom att sätta klistersidorna mot varann och fäst ovansidan av tejpen. Vik ut undersidan, så det blir ett gap på någon centimeter.
Detta gör att man slipper en skarv, som är svår att slipa utan att den syns genom färgen sedan. Maskeringen bör ligga ett par centimeter från spacklet.
Om det finns ett veck eller presskarv i plåten kan använder man denna som skarv. Då lägger man mindre avstånd mellan tejp och plåt.
Finns ingen lämplig skarv, gör man en större tejpmaskering. (Bifogad bild ovan)

Grunda med någon typ av slipgrund (Filler). Hagmans, Plastic Padding el dyl. Denna fyller små sliprepor effektivt. Spraya inte mycket på en gång, utan hellre flera tunna lager med tio minuters mellanrum. Låt torka enligt anvisning.
Om man har bråttom kan man förvärma plåten med värmepistol, dock ej mer än c:a 40 grader, annars kokar fillern.
OBS:
Värm aldrig efter fillern är sprutad. Då torkar ytan först och det lösningsmedel som finns kvar ger små kratrar när det avdunstar. Detta gäller även färgen.
Bäst är alltid att låta lufttorka.

Dra maskeringen och slipa med fint papper. 400-800 eller vattenslipa. Nu får inga repor synas. Allt som syns nu, kommer synas när färgen är sprutad.

Lägg ny maskering enligt ovan.  Denna sätter man någon centimeter ovanför slipgrundsmaskeringen.

Torka rent ytan, helst med klibbduk (finns på målarbutiker) Tryck ej. Denna ska bara ta bort damm.
Har man ingen klibbduk, kan man ta en trasa. Bättre än inget.  Använd inte thinner, den löser fillern.

Lackera så det täcker grundfärgen. Spraya rakt på, så färgen endast ryker in under tejpmaskeringen. Blir det mycket färg mot tejpen, går det inte gömma skaven sedan.
Håll ett avstånd på ungefär 20 cm och spruta så det blir en blank yta. Var aningen försiktig, då syntetfärg är lömsk och kan börja rinna efter man är klar. Lägg flera lager, men var försiktigare ju mer färg som sprutats på. Den nya färgen löser de undre lagren.
Ser ytan knottrig ut är det förlite färg. Om lackeringsområdet är tex en skärmkant eller nederkant av dörren, kan man låta det rinna utan att det syns efteråt. Se bara till att det blir en jämn våg som rinner av ytan. Dropparna tar man bort med fingret innan det torkar.

Om skarven är vid ett pressveck, dra maskeringen direkt när lackeringen är klar, annars kan den klibba fast och ge ful skarv.

Låt torka. Syntetfärg är inte helt genomhärdad förrän efter ett halvår, men det går att polera försiktigt redan efter några timmar. Det bästa är att vänta över natten, gärna längre om möjlighet finns.
Om man polerar innan färgen är torr, är det bara att börja om från början igen.

Dra maskeringen och polera skarven med polish.
Även här fungerar Errbe 111 mycket bra. Gnid inte alltför hårt, för själva vitsen med denna typ av skarv är att man "smälter" ihop färgerna så skarven blir osynlig. Själva övergången bör vara ett par centimeter stor. Den ytan är det som ska poleras.
Det går även att maskinpolera, men då behöver färgen torka längre.
Polerar man för hårt, kommer färgskarven att synas efteråt.  Börja på orginallacken och polera mot den nylackerade ytan. Dessvärre kommer hela bilen förmodligen behöva poleras efteråt, annars kommer allt annat än det nylackerade se dassigt ut.

För att hålla lyster i spraylackeringen bör man vaxa hyfsat regelbundet, annars kan mattheten göra att skarven syns. Man bör inte göra detta förrän efter några dagar. Vax innehåller lösningsmedel som kan lösa skarven om man har otur.

Glöm inte att rostskydda. Tunnt rostskydd fungerar bäst, men håller sämst. Tectyl eller liknande på insidan och i balkar, vaxolja i dörrar och håligheter inuti bilen och tjockflytande på undersidan utvändligt.

Lycka till :)

Hoppas jag fick med allt nu. Om något är oklart är det bara att fråga.


EDIT: Ha lagt upp denna guide på FAQ med bilder
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 16:24:11 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #73 skrivet: februari 13, 2007, 03:17:05 »
Citera
jag vet att jag tynger ner bilen och att den blir slöare, men enligt mig ligger inte det roliga i en 300 i motorn, utan i egenskaperna :)
Frigolit väger väl inte så mycket, däremot asfaltsmatta kanske?
Motorn är/kan enkelt bli rolig, så där får du tänka om  ;)

Nja, vet inte om motorn är så rolig, men jag kan hålla med om att den kan bli :)
Är lite bortskämd med 330 nm i vrid i min andra bil.
Vem vet, kanske blir något kul i 360´n framöver?
 
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #74 skrivet: februari 13, 2007, 07:53:12 »
Kostar inte orginalfärgen en hel förmögenhet?

Eller om ni kan skaffa färgkod?

Jag har en hel del ställen jag skulle behöva måla med färg och funderar på att ta o måla om hela bilen men får man tag i orginal färgen så e det lättare då den är mycket fin på dom större ytorna. Det är skärmkanter och dörrar som är kassa. Som på alla äldre bilar.. ;)

Mvh.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #75 skrivet: februari 13, 2007, 11:53:17 »
Kostar inte orginalfärgen en hel förmögenhet?

Eller om ni kan skaffa färgkod?

Jag har en hel del ställen jag skulle behöva måla med färg och funderar på att ta o måla om hela bilen men får man tag i orginal färgen så e det lättare då den är mycket fin på dom större ytorna. Det är skärmkanter och dörrar som är kassa. Som på alla äldre bilar.. ;)

Mvh.


Färgkoden står på skylten i motorrummet, längs fram på plåten över kylaren.
Riktig billack kostar en hel del. Har inte köpt till fullpris på många år nu, men har sett priser uppåt 1000:- litern. Det är därför jag använder spray på gamla bilar. Vovlos bättringsfärg kostar 67:- för en liten sprayburk.
En seriös lackering med alla grundfärger kostar från 5000 och uppåt hos en firma...om du gör förarbetet själv... och inte behöver ha kvitto  :)
« Senast ändrad: februari 13, 2007, 12:10:49 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #76 skrivet: februari 14, 2007, 01:47:51 »
Nu har den nyinköpta vingen kommit på plats.
Tog ett par kort när jag tankade påväg hem ikväll.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #77 skrivet: februari 14, 2007, 01:48:37 »
och en till..
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


MrSniper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • VOLVO = Vi Orsakar Landets Vildaste Orgasmer
    • Visa profil
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #78 skrivet: februari 14, 2007, 12:09:37 »
 8) med ving. Jag ska ha en på min också. Ska bara ha tag i en.
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
Volvo 745 GL -90 Motor: B230F

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Återfallet - 360 GL -86
« Svar #79 skrivet: februari 14, 2007, 12:13:39 »
Citera
jag vet att jag tynger ner bilen och att den blir slöare, men enligt mig ligger inte det roliga i en 300 i motorn, utan i egenskaperna :)
Frigolit väger väl inte så mycket, däremot asfaltsmatta kanske?
Motorn är/kan enkelt bli rolig, så där får du tänka om  ;)

Nja, vet inte om motorn är så rolig, men jag kan hålla med om att den kan bli :)
Är lite bortskämd med 330 nm i vrid i min andra bil.
Vem vet, kanske blir något kul i 360´n framöver?
 

Vad är det för kärra? Saab har jag mer eller mindre förstått. Ingen Saab har mig veterligen 330NM orginal, finns några som ligger strax under och några som ligger strax över. Så vad har du och vad är gjort med den?

Själv plockar jag ur över 400nm ur min så jag håller med om att det är lite häftigare än 300an. Dock så kan man få bra mycket roligare i en 300a med små medel och nu när vi har snö ute så saknar jag definitivt 343an. Det är ju två helt olika bilar, saab är rolig på landsvägen, 343an i rondellerna och kurvorna och det går definitivt att få roligare i rondellerna än vad den är orginal.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.