Otroligt fint fixad skärm där. Kan du förklara mer ingående hur du gjorde för att få den så bra utan skarv?
*tummen upp*
Tackar Girder
Ska försöka förklara.
Observera att detta gäller sprayfärg och mindre bättringar.
Större ytor är svåra att lacka med bra resultat.
Efter rosten är borta:
Torka ytan med thinner. Får man fett under spacklet biter det inte sedan.
Slipa av ett litet område runt skadan, ungefär 2 centimeter brukar räcka.
Använd fint papper, tex 400. Slipreporna ger spacklet något att fästa i.
Spraya lite klarlack på plåten som extra rostskydd.
Lägg ett lager glasfiberspackel på det plåtrena området.
Slipa av grovt, men inte så mycket att plåten kommer fram igen.
Spackla med finspackel. Plastic Padding PP 100 eller liknande. Använd 80-120 papper först och gå sedan ned i grovlek allt eftersom och avsluta med 240-400.
Slipa till karossens form. När orginalfärgen ändrar nyans eller grundfärgen kommer fram har man slipat förmycket.
Slarvar man här, blir resutlatet aldrig bra. Inga ojämnheter får finnas kvar och inte heller håligheter i spacklet. Spackla hellre en gång extra om det finns grova sliprepor kvar.
Tips: Om man har svårt att känna om skadan är jämt spacklad kan man ta en tunn tygtrasa och lägga under handflatan när man känner över området. Detta gör att känseln blir mycket bättre och man enklare kan känna ojämnheter.
Man kan också spraya på lite färg och slipa, för att lättare se var bulorna finns.
Använd alltid någon typ av kloss. Att få en slät yta rakt slipad kräver erfarenhet och onödigt mycket tidsåtgång.
Stora områden slipas enklast med slipbräda.
Endast runda ytor handslipas.
Torka med thinner. Blöt inte, utan ta en skvätt på en trasa och eftertorka med torr trasa. Mycket thinner kan lösa upp slipad lack och spackel.
Polera med siliconfri (!) rubbing rund området som ska lackeras. (C:a 10 cm)Polera EJ spacklet. Lämplig rubbing är exempelvis Errbe 111. Eftertorka med ren trasa.
Lägg en tejpmaskering genom att sätta klistersidorna mot varann och fäst ovansidan av tejpen. Vik ut undersidan, så det blir ett gap på någon centimeter.
Detta gör att man slipper en skarv, som är svår att slipa utan att den syns genom färgen sedan. Maskeringen bör ligga ett par centimeter från spacklet.
Om det finns ett veck eller presskarv i plåten kan använder man denna som skarv. Då lägger man mindre avstånd mellan tejp och plåt.
Finns ingen lämplig skarv, gör man en större tejpmaskering. (Bifogad bild ovan)
Grunda med någon typ av slipgrund (Filler). Hagmans, Plastic Padding el dyl. Denna fyller små sliprepor effektivt. Spraya inte mycket på en gång, utan hellre flera tunna lager med tio minuters mellanrum. Låt torka enligt anvisning.
Om man har bråttom kan man förvärma plåten med värmepistol, dock ej mer än c:a 40 grader, annars kokar fillern.
OBS:
Värm aldrig efter fillern är sprutad. Då torkar ytan först och det lösningsmedel som finns kvar ger små kratrar när det avdunstar. Detta gäller även färgen.
Bäst är alltid att låta lufttorka.
Dra maskeringen och slipa med fint papper. 400-800 eller vattenslipa. Nu får inga repor synas. Allt som syns nu, kommer synas när färgen är sprutad.
Lägg ny maskering enligt ovan. Denna sätter man någon centimeter ovanför slipgrundsmaskeringen.
Torka rent ytan, helst med klibbduk (finns på målarbutiker) Tryck ej. Denna ska bara ta bort damm.
Har man ingen klibbduk, kan man ta en trasa. Bättre än inget. Använd inte thinner, den löser fillern.
Lackera så det täcker grundfärgen. Spraya rakt på, så färgen endast ryker in under tejpmaskeringen. Blir det mycket färg mot tejpen, går det inte gömma skaven sedan.
Håll ett avstånd på ungefär 20 cm och spruta så det blir en blank yta. Var aningen försiktig, då syntetfärg är lömsk och kan börja rinna efter man är klar. Lägg flera lager, men var försiktigare ju mer färg som sprutats på. Den nya färgen löser de undre lagren.
Ser ytan knottrig ut är det förlite färg. Om lackeringsområdet är tex en skärmkant eller nederkant av dörren, kan man låta det rinna utan att det syns efteråt. Se bara till att det blir en jämn våg som rinner av ytan. Dropparna tar man bort med fingret innan det torkar.
Om skarven är vid ett pressveck, dra maskeringen direkt när lackeringen är klar, annars kan den klibba fast och ge ful skarv.
Låt torka. Syntetfärg är inte helt genomhärdad förrän efter ett halvår, men det går att polera försiktigt redan efter några timmar. Det bästa är att vänta över natten, gärna längre om möjlighet finns.
Om man polerar innan färgen är torr, är det bara att börja om från början igen.
Dra maskeringen och polera skarven med polish.
Även här fungerar Errbe 111 mycket bra. Gnid inte alltför hårt, för själva vitsen med denna typ av skarv är att man "smälter" ihop färgerna så skarven blir osynlig. Själva övergången bör vara ett par centimeter stor. Den ytan är det som ska poleras.
Det går även att maskinpolera, men då behöver färgen torka längre.
Polerar man för hårt, kommer färgskarven att synas efteråt. Börja på orginallacken och polera mot den nylackerade ytan. Dessvärre kommer hela bilen förmodligen behöva poleras efteråt, annars kommer allt annat än det nylackerade se dassigt ut.
För att hålla lyster i spraylackeringen bör man vaxa hyfsat regelbundet, annars kan mattheten göra att skarven syns. Man bör inte göra detta förrän efter några dagar. Vax innehåller lösningsmedel som kan lösa skarven om man har otur.
Glöm inte att rostskydda. Tunnt rostskydd fungerar bäst, men håller sämst. Tectyl eller liknande på insidan och i balkar, vaxolja i dörrar och håligheter inuti bilen och tjockflytande på undersidan utvändligt.
Lycka till
Hoppas jag fick med allt nu. Om något är oklart är det bara att fråga.
EDIT: Ha lagt upp denna guide på FAQ med bilder